Miten pirun kauan tää vatsatauti voi oikein kestää???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras."

Vieras
Pojalla kesti viikon, miehellä 5päivää, tytöllä oli vaan vatsa kipeä ja nyt minä!! Ja minä kun luulin että skippaan tämän taudin yli. Niin ei. Johan ne töissäkin alkaa kohta ihmetellä kun koko viime viikkokin poissa.. Itku. :(
Mikä vatsapöpö kestää näin tuhottoman kauan?

Kauanko se tauti siis on sulla ollut?

Päivän, toinen menossa. Siis minulla vasta alkanut, mutta ihmetyttää että viikon hoisin oksutautisia täällä kotona ja nyt tulee minuun. Kun luulin jo että selviän sairastamatta. Niin että mikä tää tällänen tauti oikein on? Toisilla kestää viikon?? Yleensä vatsataudit kestää 3-4päivää. Ja tarttuulon näin pitkän ajan jälkeen vasta

No monellakin vatsatautiviruksella itämisaika on sen viikon verran, joten eipä tuossa nyt mitään uutisainesta ole. Olet saanut lapseltasi tartunnan ja nyt sitten sairastuit - mitä ihmeellistä siinä on? Rajummat vatsataudit kestää sen pari päivää, kuten yleensä esim norovirus. Toiset sitten taas kestää sen 5-7 päivää ja sekin on ihan normaalia. Taudin jälkeen pitää pitää vielä 2 oireetonta päivää poissaoloa, ettei tartuta töissä/koulussa/hoidossa.

[QUOTE="kakkonen";29310084]No monellakin vatsatautiviruksella itämisaika on sen viikon verran, joten eipä tuossa nyt mitään uutisainesta ole. Olet saanut lapseltasi tartunnan ja nyt sitten sairastuit - mitä ihmeellistä siinä on? Rajummat vatsataudit kestää sen pari päivää, kuten yleensä esim norovirus. Toiset sitten taas kestää sen 5-7 päivää ja sekin on ihan normaalia. Taudin jälkeen pitää pitää vielä 2 oireetonta päivää poissaoloa, ettei tartuta töissä/koulussa/hoidossa.[/QUOTE]

Vatsatauti kyllä yleensä iskee muutaman päivän sisään, ei viikon päästä.
Ja noro on myös pitkäkestoinen. Asioista selvää ensin ennen kuin faktoina esittelee.

Vatsatauti kyllä yleensä iskee muutaman päivän sisään, ei viikon päästä.
Ja noro on myös pitkäkestoinen. Asioista selvää ensin ennen kuin faktoina esittelee.

No tässäpä sitä faktaa:
Itämisaika rotavirustartunnan jälkeen on 2-3 vrk ja adenovirusinfektioissa 3-10 vrk. Kalikivirustartunnan jälkeen oksentelu voi alkaa jo 10 tunnin sisällä tartunnasta.

Lasten tavallisin suolistotulehdus, rotavirusinfektio, alkaa usein kuumeella ja lievillä hengitystieoireilla. Tätä seuraa nopeasti oksentelu, jota kestää tyypillisesti pari päivää. Sen jälkeen ilmaantuu varsinainen ripuli, jota kestää 3-14 vrk. Yli viikon jatkunut ripulointi on erityisen yleinen pienimmillä potilailla .. Kalikivirukselle on tyypillistä oksentelu mutta lievempi ripulointi ja lyhyt taudin kesto (1-4 vuorokautta). Adenovirusinfektioon liittyy yleensä sekä oksentelua että ripulia. Oireet voivat kuitenkin vaihdella henkilöstä toiseen jopa saman perheen sisällä, eikä aiheuttajavirusta voi oireiden perusteella varmuudella nimetä. Suolistotulehduksiin voi myös liittyä vatsakipua varsinkin alkuvaiheessa sekä huono ruokahalu.

Meillä taisi tuossa syksyllä olla tuo adenovirus. Veti vanhimman lapsen TOSI huonoon kuntoon, ripuloi, oksensi ja sai kuumekouristuksenkin seuraavana päivänä kun luultiin taudin alkavan jo parantua. Nuorin lapsi oksensi kerran, ei muita oireita. Minä ja mies ei oksennettu kertaakaan mutta ei pystytty moneen päivään syödä kun oli huono olo. Kesti mullakin tuo huono olo ja syömättömyys n. 4-5pv.
Ja itämisajasta.. vanhin tyttö sai taudin sunnuntaina, nuorin lapsi ja mies sairastui seuraavana torstaina ja minä seuraavan viikon tiistaina..