Miten piristää alakuloista puolisoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Osaisiko kukaan antaa vinkkejä, olen jotenkin tosi neuvoton.
Puolisoni jäi työttömäksi, on ollut työttömänä jo yli vuoden ja tämä näkyy tietty pikkuhiljaa myös rahatilanteessa. Mutta ei se ole pahin, hänellä on ilmeisesti yksinkertaisesti tylsää. Hän on jotenkin tosi alakuloinen, valittaa miten turhaa hänen elämä on, ei ole tarpeeksi sosiaalisia suhteita, haluaisi harrastaa ja kavereita kenen kanssa harrastaa jne.
Nyt tilanne on sitten mennyt siihen, että hän nukkuu käytännössä kaikki päivät alkuiltaan asti ja valvoo yöt tietokoneella. Kaupassa joskus käy. Ahdistaa tää tilanne jotenkin. Eikä oikein tunnu kivalta sekään, että lapsille annetaan se malli, että on ihan ok mennä aamulla nukkumaan kun me herätään ja nukkua alkuiltaan saakka. Parisuhteelle ei enää ole aikaa.
Mun mielestä on itsestäkin kiinni saisiko harrastuksia ja sosiaalisia suhteita. Itse olin myös pari vuotta sitten työttömänä mutta hakeuduin itse kansalaisopiston kursseille, järjestötoimintaan yms.josta sai sosiaalista elämää ja tekemistä. Nyt olen sitten alkanut opiskella uudestaan uutta ammattia kokonaan.
Yritin miehelle puhua näistä ja vihjata, että kukaan ei hae kotoa, jos ei ite hakeudu muiden seuraan. Mutta kun sanon tän, niin mies sanoo siihen,että mä en ymmärrä enkä haluakaan ymmärtää häntä. En nyt oikein tiedä, mitä mun pitäis tehdä, että voisin tukea häntä.

Ei muuta kuin aikuiskoulutukseen ja uutta alaa oppimaan. Rupee tulemaan sisältöä elämään. Tossa kohtaa kannattais vaikka toteuttaa unelma ja miettiä, mikä todella olis se unelmien ala ja tähdätä siihen.

Täytyisi miehen kuitenkin ymmärtää, että perhe on yhteinen projekti. Siihen kuuluu mukana olo päivisin. Yöllä nukutaan. Ehkä mies ottaa rankemmin työttömyyden, koska oletetaan vanhan uskomuksen mukaan, että mies tuo leivän pöytään ja on perheen pää. Kun itseään ei voi toteuttaa näin, alkaa masentaa. Itsekin olen ollut pitkään (7 kk) työttömänä. Välillä tuntuu, että seinät kaatuu päälle, vaikka kotitöitä kyllä lapsiperheessä löytyy. Minäkin koitan löytää harrastustoimintaa illoille, ettei tarvitsisi jäädä illaksi kotiin. Urheilen nykyään paljon enemmän ja olen saanut siitä paljon lisävirtaa työnetsintään. Suosittelen. Youtubesta löytyy paljon jumppavideoita, joita seuraamalla on kiva jumpata yksin ja lasten kanssa, jos ei aina pääse kodin ulkopuolelle liikkumaan! :-) Olen perheen äiti. Myös miestä olen houkutellut esimerkiksi hyppynaruhyppelyyn, jos ulos ei pääse. Hyppiihän nyrkkeilijätkin hyppynarulla! Siis kuka vaan voi saada hien pintaan sillä tyylillä. Täytyy vain varoa kattolamppuja ja huonekaluja.

Yhteistyössä