Miten pientä palkkaa voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmoona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmoona

Vieras
Eli siis miten pieni palkka voi olla, että onko asetettu mitään pienintä summa? Vai voiko sen sopia keskenään?
Ja jos niin missä siitä olisi netissä tietoa, kun en oo itse löytänyt?

Muistelisin, että erillistä lakia minimipalkasta ei ole. Taisi hiljattain olla lehtijuttu, että (taisi olla Katainen) haluttaisiin tehdä lakiuudistus minimipalkasta.

Joku korjatkoon jos muistan väärin :)

Jos alalla ei ole lainkaan työehtosopimuksia, tavanomainen ja kohtuullinen palkka voi perustua esimerkiksi alan järjestöjen palkkasuosituksiin. Ellei näitäkään ole, suositellaan työstä maksettavaksi ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Tämä tarkoittaa kokopäiväisessä työsuhteessa peruspäivärahan 40-kertaista määrää kuukaudessa. Kuukausipalkan tulee tämän mukaan olla vuonna 2009 vähintään 1025,20 euroa kokopäivätyöstä tai 5,95 euroa tunnissa. Vähimmäispalkkojen noudattamista valvovat Suomessa työsuojelupiirit.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mulla taasen on mielikuva että jotakin vajaan tonninluokkaa on yleissitova minimipalkka, huolimata tessin puuttumisesta.

no se nyt riippuu tietysti esim työtunneista.
vaikkapa koulunkäyntiavustajat ei aina sitä tonniakaan saa kasaan...

No meillä olisi sovittu 3-4e tunti johon hän saisi sitä yksityisenhoidon tukea myös. Siis tulisi lapsia katsomaan kotiin. Hän olisi tullut myös työmarkkinatuellakin töihin minulle. Mutta se ei onnistunutkaan. Palkka siis tässä hänelle ei niin pää asia ole, mutta se että tuleeko laki vastaan jossakin?

Yhteistyössä