Miten pienen saa laittaa päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Tämä on tietenkin provo, mutta kyllä tulee silti todella paha mieli lukea tällaisia aloituksia... millainen ihminen provoaa tälläisellä asialla?!
lapsi raukka, kun ei vanhemmilla mitään ymmärrystä.

her
Sun mies voi jäädä äitiysloman päätyttyä vanhempainvapaalle, kun lapsi on jotain 4kk (vähän riippuu kuinka aikaisin jäät ennen lapsen syntymää), jos haluaa. Ja mies voi myös jäädä hoitovapaalle halutessaan.

"vieras"
[QUOTE="minä";24146595]Tämä on tietenkin provo, mutta kyllä tulee silti todella paha mieli lukea tällaisia aloituksia... millainen ihminen provoaa tälläisellä asialla?!
lapsi raukka, kun ei vanhemmilla mitään ymmärrystä.[/QUOTE]

Ei oo välttämättä provo, tiiän yhden äidin jolla oikeasti oli kiire päästä töihin kun pää ei kestänyt kotona vauvan kanssa. Aloittikin työt heti vanhempainvapaan päätyttyä.

"Leena"
no yksityiselle pph lle ainakin voit laittaa hoitoon ihan pienenkin itselläni taitaa olla jotain 6kk nuorin kun alotti hoidon kylläkin ei koko pv heti alussa. Ja kun laitat yksityiselle saat kotihoidontuen kun olet siihen oikeutettu

"vieras"
Mitenköhän muuten toimitaan sellaisten kanssa, jotka ovat muuttaneet Suomeen liian myöhään raskauden aikana tai vasta vauvan synnyttyä. Heillähän ei ole oikeutta ollenkaan äitiyspäivärahoihin tai vanhempainrahaan. Muistan joskus jonkun ulkomailta Suomeen muuttaneen tuskastelleen tätä, kun miehen työn vuoksi muuttivat tänne, mutta ei joko tiennyt tuota Suomen sääntöä tai sai tiedon muutosta liian myöhään. (Ja mies ei ollut kai mikään huippupalkkainen, kun ollut varaa pysyä kotona pitkään.) En sitten tiedä miten asia ratkesi.

"a.p"
joo mieli voi tietenkin muuttua, mutta toistaiseksi kyllä mä ihan tosissaan olen. jutellaan nyt miehen kanssa että jos hän jää kotiin sitten kotiin minun äitiysloman jälkeen. katsotaan nyt.

minusta on aika mustavalkoista ajatella että en halua hoitaa tai osaa hoitaa lastani, jos haluan tehdä myös töitä enkä olla vankina kotonani. mielestäni voin tehdä molemmat.

omnix
[QUOTE="a.p";24149970]joo mieli voi tietenkin muuttua, mutta toistaiseksi kyllä mä ihan tosissaan olen. jutellaan nyt miehen kanssa että jos hän jää kotiin sitten kotiin minun äitiysloman jälkeen. katsotaan nyt.

minusta on aika mustavalkoista ajatella että en halua hoitaa tai osaa hoitaa lastani, jos haluan tehdä myös töitä enkä olla vankina kotonani. mielestäni voin tehdä molemmat.[/QUOTE]

Ei kukaan estä sua liikkumasta sen vauvan kanssa, kyllä lapsen saa viedä pois kotoota aika pitkälti heti kun siltä tuntuu :) Sitten vaikkapa kahtena iltana viikosta voit käydä salilla, opiskella tms sillä aikaa, kun isä on lapsen kanssa.

Minä tosin nyt ehdotan jotakin niinkin radikaalia, että sinun kannattaisi muodostaa vahva ja toimiva kiintymyssuhde lapseesi ja olla hänen saatavilla 24/7 ainakin ensimmäiset 6-9 kuukautta. Käytännössä tarkoittaisi sitä, että otat lapsen mukaan sinne minne itsekin menet. Täysimetysaikana se on hyvin helppoa, et tarvitse muuta kuin vauvan, itsesi, kantoliinan ja pari vaippaa.

Wiw
[QUOTE="a.p";24149970]joo mieli voi tietenkin muuttua, mutta toistaiseksi kyllä mä ihan tosissaan olen. jutellaan nyt miehen kanssa että jos hän jää kotiin sitten kotiin minun äitiysloman jälkeen. katsotaan nyt.

minusta on aika mustavalkoista ajatella että en halua hoitaa tai osaa hoitaa lastani, jos haluan tehdä myös töitä enkä olla vankina kotonani. mielestäni voin tehdä molemmat.[/QUOTE]

Muistini mukaan äitiysloma on 105 päivää ja sen jälkeisen vanhempainvapaan voi pitää kumpi vanhemmista tahansa. Eli tuon mukaan sinun on kiduttava n 3 kuukautta kotona vauvasi kanssa ja sitten taivas aukeaa, pääset töihin!

Yhteistyössä