Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Kyllähän se melkoista pennin venytystä oli, mutta pärjättiin. Nyt ei enää onnistuisi paluu entiseen. Mitenkään ei enää sillä rahalla pärjättäisi, jonka silloin sain.
Minä luulen, että tämä on totta. Pienituloisen on helppo pärjätä vähemmällä rahalla, mutta kun on tottunut ostamaan asioita mielijohteesta, tekee tiukempaa vähentää kulutusta. Saahan sitä vähennettyä, mutta vaikeampaa se on jos on välillä tosi hyvät tulot.
Jotenkin allekirjoitan tämän. Opiskelijana pärjäsin mitä mainioimmin ilman lainaa ja kun tein hieman töitä, niin rahaa oli millä mällätä. Rahan käyttö asumiseen, vaatteisiin ja huonekaluihin oli erittäin pieni. Asuin solussa ja mulla ei ollut, kännykkää, telkkua, tietokonetta tahi autoa. Huonekalut saatuja ja uusia ei ostettu.
Kulutus on noussut reilussa 10 vuodessa stratosfääreihin. Toki asuminen on samalla säätöä, koska pistän rahaa omaisuuteen, jne. Mutta siltikin. Olen kokenut penninvenytystä noin 5 vuotta ja jotenkin en halua enää koskaan kokea samaa. Vaikka täällä vannotaan, miten helppoa ja mukavaa se on...