Miten pärjää reilu 1v isossa päiväkotiryhmässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyjä

Vieras
Onko jollain aloittanut reilu 1v isossa päiväkotiryhmässä? Meitä lähellä olevat päiväkodit toimivat ns. sisarusryhmäperiaatteella eli ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia n. 21 (ja hoitajia 4). Ryhmäkoko hirvittää etukäteen, olisiko jollain kokemusta pienestä noin isossa ryhmässä? Miten sopeutuminen ja sairastelu?

hyvin meillä ainakin pärjää,meni 11kk vanhana sinne. oli aluksi porukan pienin mutta sinne tuli sitten kun poika oli 12kk , niin 10 kuinen tyttö. Kielellinen kehitys on ollut antoisaa ja muutenkin on kehittynyt tavallista nopeampaa sanoi puheterapeutti.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
hyvin meillä ainakin pärjää,meni 11kk vanhana sinne. oli aluksi porukan pienin mutta sinne tuli sitten kun poika oli 12kk , niin 10 kuinen tyttö. Kielellinen kehitys on ollut antoisaa ja muutenkin on kehittynyt tavallista nopeampaa sanoi puheterapeutti.

Kuinka paljon teillä on sairastettu? Pk:n johtaja sanoi, että tilastollisesti eivät sairastaisi tuon kokoisessa ryhmässä enemmän kuin muissakaan, varmaan on myös lapsikohtaista.

En suosittelisi .
Aika rankkaa on noin pienelle mennä isoon ryhmään mutta lapset ovat sopeutuvaisia, sopeutuvat sinne minne on pakko.
Itse en ikinä haluaisi omaa1v noin isoon ryhmään, tuskin pistäisin edes normi 12lapsen alle3v ryhmään.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
En suosittelisi .
Aika rankkaa on noin pienelle mennä isoon ryhmään mutta lapset ovat sopeutuvaisia, sopeutuvat sinne minne on pakko.
Itse en ikinä haluaisi omaa1v noin isoon ryhmään, tuskin pistäisin edes normi 12lapsen alle3v ryhmään.

Näin minäkin olen ajatellut, mutta kun ei oikein ole valitettavasti vaihtoehtoja. Alueellamme on huono tilanne paikkojen suhteen ja kotiin en voi jäädä.

Miten se sinne puheterapeutille päätyi jos kerran kielellinen ja muukin kehitys tavallista nopeampaa?????

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuinka paljon teillä on sairastettu? Pk:n johtaja sanoi, että tilastollisesti eivät sairastaisi tuon kokoisessa ryhmässä enemmän kuin muissakaan, varmaan on myös lapsikohtaista.

meillä on sairastettu HIRVEÄSTI!! viikon terve ja taas sitten sairas. Kuulemma hoitoon ei ole este tuua jos lapsella nuha/flunssa. Siinämielessä inhottavaa että kun sinne viiään muksuja jotka on nuhassa,niin se on sitte kaikilla ja se taas kiertää- ja kiertää. oikea tauti pesäki. oksennustaudit,yms on sairastettu ja joku märkärupikin sieltä saatiin!

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:

Miten se sinne puheterapeutille päätyi jos kerran kielellinen ja muukin kehitys tavallista nopeampaa?????

siellä hoitopaikalla kävi puheterapeutti jonka kans sai sen esitelmien jälkeen puhua ns "kahden kesken" ja se jutteli pojan kans ja seurasi sen tekemisiä ja leikkejä hetken. " :)

En suosittelisi .

Näin minäkin olen ajatellut, mutta kun ei oikein ole valitettavasti vaihtoehtoja. Alueellamme on huono tilanne paikkojen suhteen ja kotiin en voi jäädä.

entä sitten perhepäivähoito?

Alkuperäinen kirjoittaja ois kans vaihtoehto:
En suosittelisi .

entä sitten perhepäivähoito?

Alueellamme on vain muutama paikka ja syksyllä niistä vapautuu mitätön määrä. Hakijoita on paljon paikkoihin nähden. Käytännössä todennäköisyys saada perhepäivähoitopaikka on minimaalinen. Valitettavasti näin.

Perhepäivähoitoa mäkin suosittelisin ja meillä päin pienimmät lapset laitetaan yleensä aina perhepäivöhoitoon. Oma lapsi meni 11 kk.n iässä perhepäivähoitoon.

Toki lapsi päiväkotiinkin varmasti sopeutuu, joten ei siitä kannata huolta kantaa. Sairaudet kyllä varmasti kiertävät. Toinen isojen pk-ryhmien onglema on melu. Mittauksissa päiväkotien meluhaitat on todettu ajoittain kuulolle haitallisiksi. Melu saattaa myös stressata lasta ja aiheuttaa keskittymisvaikeuksia. Itse ainakin olisin illalla ihan hermoraunio, jos olisin viettänyt koko päivän metelissä. Lapsikohtaistahan tämäkinn tietysti on. Toiset tottuvat meteliin helpommin kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä:
Onko jollain aloittanut reilu 1v isossa päiväkotiryhmässä? Meitä lähellä olevat päiväkodit toimivat ns. sisarusryhmäperiaatteella eli ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia n. 21 (ja hoitajia 4). Ryhmäkoko hirvittää etukäteen, olisiko jollain kokemusta pienestä noin isossa ryhmässä? Miten sopeutuminen ja sairastelu?

Toteutuuko muuten tuossa ryhmäkoossa ihan tuo laki, jonka mukaan "päiväkodeissa yhtä kasvatus- ja hoitohenkilöä kohti voi olla enintään 7 yli 3-vuotiasta tai 4 alle 3-vuotiasta lasta"?

Tuolloin ryhmässä ei voi olla kovin montaa alle 3 vuotiasta kun on noin iso? Tällöin tietysti hyvä puoli voi olla se, että mitä vähemmän muita pieniä, niin sinun lapsesi saa varmasti enemmän huomiota :) Ainakin itse olen kokenut, että pienempiä "paapotaan" paljon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
Perhepäivähoitoa mäkin suosittelisin ja meillä päin pienimmät lapset laitetaan yleensä aina perhepäivöhoitoon. Oma lapsi meni 11 kk.n iässä perhepäivähoitoon.

Minulle sanottiin, että perhepäivähoidossa ratkaisee se, millainen on ikäjakauma hoitajilla eli valitettavasti vapautuviin paikkoihin ei voi edes aina sijoittaa ihan pieniä ja paikoista on todellinen alitarjonta. Stressaavaa tämä miettiminen on, vaikka niinhän ne sanoivat päiväkodistakin, että kyllä lapsi sopeutuu, kun muustakaan lapsella ei ole kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Toteutuuko muuten tuossa ryhmäkoossa ihan tuo laki, jonka mukaan "päiväkodeissa yhtä kasvatus- ja hoitohenkilöä kohti voi olla enintään 7 yli 3-vuotiasta tai 4 alle 3-vuotiasta lasta"?

Tuolloin ryhmässä ei voi olla kovin montaa alle 3 vuotiasta kun on noin iso? Tällöin tietysti hyvä puoli voi olla se, että mitä vähemmän muita pieniä, niin sinun lapsesi saa varmasti enemmän huomiota :) Ainakin itse olen kokenut, että pienempiä "paapotaan" paljon :)

vastaatko tähän, eli ilmeisesti ei paljon muita pieniä?

vastaatko tähän, eli ilmeisesti ei paljon muita pieniä?

1-5 vuotiaita ja valtaosa ryhmästä ymmärtääkseni yli 3v eli pienet ovat vähemmistönä (ei taitaisi muuten edes onnistua noin pienellä hoitajamäärällä). En osaa sanoa noihin lainmukaisuuksiin mitään, kai pk olisi jäänyt kiinni niistä, jos ongelmaa olisi ja ymmärtääkseni osa lapsista voi olla ns. osahoidossa eli vähemmän kuin 5pv/vko.

Yhteistyössä