Miten paljon kotitöitä kotiäidin pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kuuden äiti";26098910]Minä, kuuden lapsen kotiäiti, pidän kodin siisteyttä niin tärkeänä asiana että huolehdin siitä että meillä on siistiä. Imuroin esim joka ikinen päivä ainakin eteisen, keittiön ja olkkarin, eteisen jopa useamman kerran. Hoidan normaalit ruoalaitoit yms ja pyykit. Eikä ole mun mielestä yhtään liikaa että teen ne hommat. Mies hoitaa työnsä ja tuo leivän tullessaan, osallistuu kotihommiin sen verran kun ehtii ja jaksaa.

Ap, mun mielestä sun vaimo voisi vähän paremmin huolehtia yleissiisteydestä. Ymmärrän hyvin ettei sun oo mukava tulla kotiin jos siellä odottaa tahmea lattia yms.[/QUOTE]
Ihqun 50-lukuista.

Meilläpä kotihommia tekee molemmat ja molemmat myös tienaa. Ja lapset on kotona hoidossa ;)

No mä koen, että olis ratkaisevasti helpompaa jos vanhempi lapsi olisi hoidossa päivät. Mutta säästösyistä (ja osin muistakin) tätä ei ole edes mietitty. Mutta varsinkin kuopuksen vauva-aikana olis ollut niin mahtavaa jos olisi ollut vain yksi lapsi hoidettavana! Meillä lapsilla pieni ikäero, ja nyt kun ovat jo 2- ja 3- vuotiaat niin tuntuu että aika hyvin menevät molemmat sillä vaivalla kuin yksi. Paitsi tietysti pukemiset ja syöttämiset. Siinäkin taas kyllä aikaa jäisi kotitöille, jos olisi vain yksi lapsi syötettävänä/siivottavana.

Olen itse aika lailla samassa tilanteessa kuin vaimosi, eli mies tekee pitkiä päiviä. Välillä vien esim. roskat ulos kun lapset nukkuvat illalla! En vain pääse päivän aikaan, kun lapsia ei viitsi ottaa roskakatokseen mukaan, ja mies on iltaan asti töissä. Omia harrastuksia tai aikaa nähdä omia kavereita on tosi harvoin. Kotitöitä teen, mutten ole mikään superäiti kuin monet täällä itsestään kertoneet tuntuvat olevan. Vällillä ei vain jaksa. Ulkoilemme lasten kanssa joka aamupäivä, ja ruuat teen yleensä arkisin ja hoidan kauppareissut, apteekit, kirjastot, lasten vaateostokset yms kaikki perusasioinnit. Jotkut viikot ovat vain tosi väsyttäviä. Esim. jos teemme viiikonloppuna jonkun reissun sukulaisiin yms siten, että lähdemme pe-iltana ja tulemme su-iltana olen aivan kuitti kun arki taas alkaa. Sitten kun hoitaa kaikki viikonlopun rästityöt ja pyykit maanantaina niin on vielä väsyneempi. Jos samalle viikolle osuu jotain menoja, esim. neuvolaa hankalaan aikaan (menee päivärytmi sekaisin), olen luvannut hoitaa kaverin lapsia omieni lisäksi yms, lisähommia, niin sellaiset vikot on kyllä aika raskaita. Silloin en varmasti saa kotia pidettyä niin siistinä kuin ihan tavallisena viikkona. Harmittaa kyllä kovasti jos toinen vielä valittaa koko ajan siisteydestä just silloin kun itsellä on muutenkin rankkaa. Itse en yleensä jaksa silloin edes puolustaa itseäni tai sanoa mitään vastaan. Otan vain haukut vastaan ja suren hiljaa mielessäni. En ainakaan halua ruveta riitelemään muutenkin raskaan viikon jälkeen.

Helppohan se on yhtenä tai kahtena päivänä viikossa olla supertehokas. Mutta kun sitä sotkua, pukemista, pyllyn pesua, ruuanlaittoa jne. on joka ikinen päivä jopa vuosien ajan... ei paljoa innosta kodin imurointi 10 kertaa viikossa hiekan takia, vaan mieluummin käyttää kaiken vapaa-ajan vaikka rentoutumiseen. Ihan tarpeeksi puuduttavaa päivästä toiseen tehdä rutiinijuttuja, saati että pitäis ruveta oikein kunnon kodinhengettäreksi.

En ala nyt listaamaan, mitä minä teen kotona ollessani, koska mun mielestäni sitä ei mitenkään voi verrata siihen, mitä ap:n vaimo tekee kotona ollessaan... Ja se taas johtuu siitä, että on vauvoja, jotka nukkuvat kolmet päikkärit ja vauvoja, jotka nukkuvat yhdet, on vauvoja, jotka nukkuvat 3h ja vauvoja, jotka nukkuvat 1h, on vauvoja, joiden nukuttaminen vie 30min ja vauvoja, jotka nukahtavat itsekseen, on leikki-ikäisiä, jotka leikkivät itsekseen ja leikki-ikäisiä, jotka ovat koko ajan aikuista vailla, on äitejä, jotka osaavat tehdä yhtä asiaa kerrallaan ja äitejä jotka hallitsevat 6 hommaa yhtä aikaa, on äitejä, jotka painavat menemään kuin duracel-puput ja äitejä, jotka tarvitsevat sen lakisääteisen kahvitaukonsa, jne jne jne... Eiköhän tästä aiheesta oo aika turha alkaa tappelemaan.

Kai te ap keskustelitte aiheesta kunnolla ennen kuin yhdessä päätitte, että vaimosi jää kotiäidiksi?

Vaihda ap työpaikkaa, vaimosi joutuu olemaan yksinhuoltajana ja lapsesi kasvamaan ilman isää.

En ite tekisi ikinä lapsia miehen kanssa, jolla on tollaiset työpäivät - tai no en kyllä muutenkaan sellaisen miehen kanssa haluaisi elämääni viettää, mitä järkeä siinä että työaika on koko elämä varsinkin kun lapset on vielä pieniä...

Hmm.. Olen yhden lapsen kotiäiti. Herään lapsen kanssa aamulla, siivoilen vähän, teen ruokaa, käydään ulkoilemassa ja päiväuniaikaan kirjoitan gradua + teen ruuan. Illalla taas siivoilen, ulkoilen lapsen kanssa, nukutan illalla, kirjoitan gradua yöllä ja heräilen lapsen itkuihin. Mieheni ei siivoa tai tee ruokaa, valittaa yleensä vain kuinka en selviydy kotitöistä.
Voin kertoa, että ongelma tässä on se, että minulla ei koskaan ole omaa aikaa. Nyt olen käynyt kerran viikossa äitiysjoogassa (laskettuun aikaan on 2 viikkoa ja teen kaikki kotityöt edelleen) ja tästä seuraa yleensä noin 3 tunnin mykkäkoulu. Jaksaisin paljon paremmin, jos minlla olisi joskus mahdollisuus olla hetki yksin. Jos mies vaikkapa kävisi viikonloppuisin ulkoilemassa lapsen kanssa tai vaikka työpäivän jälkeen. Nämä on sellaisia juttuja, joita miehen kannattaa miettiä. Ethän sinäkään tee työtä 24h?

Yhteistyössä