Miten paljon kotitöitä kotiäidin pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä näin: kaksi lasta ja minä äitiyslomalla. Herään nuorimman kanssa klo 6 keitän kahvit ja laitan miehelle eväsleivät valmiiksi. aamupäivällä pestään pyykkiä, astiat ja käydään kaupassa. Sen jälkeen ulkoillaan yms. Imuroin 2krt/vko, teen ruuat päivällä lapsille ja illaksi kun mies tulee kotiin.. koti on perussiisti. Mies ei käy kaupassa tai tee kotihommia..koen että se on minun hommiani..surffaan myös netissä ja kahvittelen mammojen kanssa.

[QUOTE="vieras";26098586]Itse en vain ymmärrä sitä ettei muka jaksa. Mielestäni se on laiskuutta. Eihän töissäkäyvältäkään kysytä, huvittaako joku homma, vaan se tehdään että palkka juoksee. Mielestäni hänen työtänsä on tuo, kun on kotiäitinä.[/QUOTE]

No katsos kun tuossa ei palkka juokse, vaikka koka ajan tekisi. Vaimollasi tuskin oli tätä kuvailemaasi laiskuusongelmaa töissä käydessään, joten johtuisiko sotkuisuus siitä, että kotona on rasittavampaa kuin työssä?

Hyvä mies! Jätä edes yksi kerta viikossa käymättä salilla, sählyssä, koripalloharkoissa, jalkapalloharkoissa, uimassa, lenkillä, miesten kanssa kaljalla/saunassa ja AUTA vaimoasi hoitamaan kotia.

Ehdota vaikka vaimollesi, että menisi hän vuorollaan vaikka kampaajalle, syömään, leffaan, lenkille tms. yksin ja sinä jäät kotiin hoitamaan lapset. Piristää varmasti vaimoasi. Muista kiittää ja kunnioittaa. Äläkä hyvä ihminen ainakaan itsestäänselvyytenä pidä vaimoasi!

Itsellänikin on raskasta työssä ja päivät ovat pitkiä. On myös pitkät työmatkat. Tulen usein kotiin vasta, kun lapset ovat jo nukkumassa/menossa nukkumaan. Ei siinä ole hyvä ruveta imuroimaan tms äänekästä. Siksikin minun mielestäni vaimoni pitäisi imuroinnit hoitaa päivän aikana.
(Hänellä se "työaika" siis n. 07.30-20)

Kotiäiti hoitaa kotona oloaikana ne kotityöt jotka ns. lisääntyvät siitä että lapset on kotona eli laittaa aamupalan, lounaan ja välipalan ja siivoaa näistä aiheutuneet sotkut ja siivoaa lasten päivällä tulleet jäljet. Tämä on sama määrä minkä pph tai kootona oleva lastenhoitaja tekisi.
Äiti EI OLE KOTONA HOITAMASSA KOTIA VAAN LAPSIA! Äidin työaika on 8-16 jonka jälkeen äiti on ihan samanlainen äiti kuin työssäkäyväkin eli kotityöt hoidetaan perheen isä kanssa (ainakin teoriassa) tasan!

[QUOTE="vieras";26098655]Itsellänikin on raskasta työssä ja päivät ovat pitkiä. On myös pitkät työmatkat. Tulen usein kotiin vasta, kun lapset ovat jo nukkumassa/menossa nukkumaan. Ei siinä ole hyvä ruveta imuroimaan tms äänekästä. Siksikin minun mielestäni vaimoni pitäisi imuroinnit hoitaa päivän aikana.
(Hänellä se "työaika" siis n. 07.30-20)[/QUOTE]

No tuossahan se vastaus jo tulikin.

Ole enemmän kotona!

• Tykkää
Reactions: rockyroad
5:30 Herään laitan aamiaista
6:00 Mies ja lapset herää
7:30 4 lasta syötetty ja puettu
8:00 2 lasta eskariin viety, pyykkikone surisee
9:00 olen kaupassa 2 lapsen kanssa
10:00-11:00 ulkoilemme puistossa
11:30 on lounas,ripustan pyykit
12:00 haetaan eskarilaiset
12:30 päiväunet ja keittiönsiivous,wc siivous,pölynpyyhintä ja nihkeäpyyhintä
14:00 Imurointi missä tarvitaan ja lakanoiden vaihto
noin 16:00 iltaruoanlaittoa ja 18:00puoliso tulee kotiin syömään.
Tällainen on mun esimerkki päivä

Mä ajattelen niin, että se joka on kotona, hoitaa kodin ja lapset. Mulla on 4v ja 6v lapset ja olen raskaana (äitiyslomalla jo). Normaalisti pidän kodin siistinä ja puhtaana kotona ollessani. Töissä käydessä vähän lipsui, koska en jaksanu joka vapaapäivää siivota eikä miestä häiritse muutamat tahrat lattioilla, pyykkihuoltoa ja keittiön siivousta hän teki silloin (ja tekee edelleen jos mä en jaksa/ehdi). Nyt loppuraskaudesta mä olen niin totaalisen poikki, et hyvä ku saan tiskikoneen päälle joka päivä lastenhoidon lisäksi. Saisin raivarin, jos mies kehtais valittaa sotkusta tai siitä et joutuu joskus tekeen ruokaa töiden jälkeen.

Mut asiat täällä muuttuu kyllä, kunhan saan taas vauvan mahasta ja palaan ennalleen. Mä inhoan sotkua ja siksi siivoan usein. Ja olen kyllä sitä mieltä, että kotiäidille kuuluu esim. viikkosiivoukset. Mä ajattelen asian niin, et pidän kans "työpäivän" arkisin, pesen pyykkiä, imuroin, pyyhin lattioita ja pölyjä, teen ruokaa jne. sinä aikana minkä mies on töissä. Sit ku mies tulee, me syödään ja vietetään perheenä vapaa-aikaa. Myös viikonloput laiskottelen kotiäitinä ollessa. Eli ei kotiäiti sentään mikään kotiorjakaan ole, ja joskus jos laiskottaa niin siivoukset voi hyvin odottaa seuraavaa päivää (vaikka helpoimmalla pääsee jos tekee tietyt jutut joka päivä).

Nyt koitan ottaa väsyneestä niskastani otteen ja imuroida monen päivän pölyt lattioilta ja tehdä ruokaa, on miehen sit kiva tulla kotiin ;)

[QUOTE="vieras";26098353]Vaimoni hoitaa kotona kahta alle 4 v- lastamme, ja on raskaana. Hän hoitaa pyykit ja lasten vaatehuollon kokonaan. Luonnollisesti myös lasten hoito päivisin kuuluu hänelle kun olen töissä. Päivän aikana hän tekee yleensä arkiruuat, välillä minä teen niitä iltaisin tai viikonloppuisin ja lämmittävät sitten. Imuroinnin ja vessojen pesut hän hoitaa myös, muttei kovin usein (imuroi n. kerran viikossa ja meillä on pölyistä ja hiekkaista, valittaa ettei ehdi/jaksa useammin). Keittiö on usein todella siivoton kun tulen töistä kotiin. Hän "unohtaa" pyyhkiä lieden, likaisia astioita on tiskialtaassa ja pöytä on huonosti pyyhitty, likatahrojakin on usein. Keittiön lattia on välillä niin tahmea, että sukat jäävät kiinni. Hän valittaa ettei pysty pitämään kotia siistimpänä, että kaikki aika menee lasten hoidossa ja kun nämä nukkuvat päiväunet, hän haluaa myös levätä. Minusta ei olisi kohtuutonta jos hän päiväuniaikana hoitaisi siivous- ja ruuanlaittoasioita. Ei siihen varmasti koko uniaikaa menisi, vaan ehtisi myös levätä. En myöskään ymmärrä miten hän ei jaksa imuroida useammin kuin kerran viikkoon.

Miten paljon te muut teette, mikä on mielestänne kohtuullista?[/QUOTE]

Minä kotiäitinä ollessani kahden lapsen kanssa tein suunnilleen saman verran kuin vaimosi. Onneksi mieheni ei valittanut siitä! :O Aina ei vaan jaksa. Saman verran teen kotihommia suunnilleen nyt kun käyn taas töissäkin, virtaa vaan riittää enemmän kun pääsee välillä töihin tapaamaan aikuisia ihmisiä ja saa muutakin sisältöä elämäänsä kuin kodin kiillotusta.

[QUOTE="HEH";26098672]No tuossahan se vastaus jo tulikin.

Ole enemmän kotona![/QUOTE]

Näin juuri!

Käytännössähän sulla vaimo pyörittää taloutta yksin. Ilman vapaa-aikaa. Kyllä siinä yks jos toinenkin vittuuntuis.

En ole luonteeltani supersiisti,onneksi meillä on miehen kanssa suht sama siisteyskäsitys.Ei meillä likaista ole,mutta kaiki tavarat eivät aina ole ihan paikallaan ja tiskipöydälläkin saattaa olla tiskiä.Nyt kun olen taas kotona niin arkiruuanlaitto,imurointi,pyykinpesu yms tulee tehtyä tässä samalla.Isompi siivous tehdään yhdessä.Koska olen raskaana ja hoidan kuopuksen yöheräilyt,niin sen aikaa kun hän nukkuu en kyllä tee mitään ylimääräistä vaan lepään,se on minunkin hengähdyshetkeni enkä ihan hevillä luovu siitä.

Mä lisään vielä, et mun mies ei valita jos haluan esim. viikonloppuisin käydä kirppareilla tai missä haluankin. Hän myös useana iltana viikossa menee lasten kans uimaan, ja mä saan pari tuntia ihan omaa aikaa. Viikonloppuharrastuksessakin mies käyttää lapsia ja mä puuhaan mitä haluan. Vastaavasti mä tietenkin annan miehen tehdä omia juttujaan. Tietenkin asiat muuttuu vauvan synnyttyä, mutta se nyt on luonnollista ja vauva-aika ohimenevä.

Mun mielestä puolisojen ei pidä OLETTAA toisen tekevän jotain, eikä varsinkaan VAATIA TAI PAKOTTAA. Jos mies mulle paasais siivouksesta tai mistä vaan, ni tulis lähinnä olo et isäni kanssako asun... (eli ei, minä en myöskään komentele mun miestä tekeen yhtään mitään.)

Kun olin kotona mä tein kaiken . Kotityöt sisällä ja ulkona okt.
Mies vaihtoi autonrenkaat ja pesi yläkerran ikkunat kun mä en korkeanpaikankammoisena siihen pystynyt .
En olisi kuvitellutkaan että olisin jättänyt miehelle illaksi pyykkejä tai siivoushommia :(
Serkkuni taasen ei tehnyt muuta kun hoiti lapset ja mies teki kaiken illalla kun kotonaolo on niin raskasta.

Oon nyt kolmen alle 5vn äiti. En oo ikinä ollut mikään kodinhengetär mutta lasten ja kotiäitiyden kanssa mustakin on ihan siisti tullut.
Imetettävän kanssa sekä raskaana oon itse ainakin ollut todella väsynyt. Siivota saa kokoajan eikä lasten kanssa siltikään pysy siisteys hirmu pitkään. Jos jonain päivänä keskityn pyykkeihin toisena keittiöön toisena yleissiisteyteen niin aina joku jää vähemmälle huomiolle, kaikkiin samana päivänä vie jo aika paljon lasten aikaa ja sitte ne hyppii seinille ja sotkee jokapaikan. Viikonloppuna sitte suursiivous koko kämppään kun mies hengaa katraan kanssa. Viikonloppuna on myös enemmän aikaa pyykille, kiitos miehen. Meillä mies varsinkin viikonloppuna hoitaa keittiötä.

Yritä ymmärtää vaimoas äläkä syyllistä se ei ainakaan helpota vaimoas. Ja jos tilanne on sama kun lapsenne ovat kaikki jo yli kolmevuotiaita niin sillon voisin vähän huolestua. Mutta ei kaikki oo vaan oo niitä super kodinhengettäriä.

Juokseehan kotiäidilläkin palkka. mahdollinen kodinhoidontuki/äityyspäiväraha.. ja miehen tienaamasta palkasta VARMASTI ottaa osansa. Mua ainakin vituttas, elättää akkaa joka ei tee mitään. Tuun töistä ja koti on kun pommi. Monessako oikeassa työpaikassa saa nukkua esim, 2 tunnin päiväunet?? Että ei luulisi olevan kovin rankkaa. huom, olen kokenut kummatkin tiedän mistä puhun. Ollut töissä kun ja hoitanut kotia siinä sivussa, (mies kotona eikä tehnyt sitten oikeesti mitään kotihommia) kiva tulla kotia, kun heti kysytään mitä ruokaa aijon laittaa :( Olin väsyneempi kun koskaan. Sekä ollut kotona, lapsen kanssa. Ja kyllä kotona oli helppoa. EN YHTÄÄN IHMETTELE, MITEN NAISIA EI TYÖELÄMÄ KIINNOSTA. KUN VAIHTOEHTO ON OLLA KOTONA :) Kyllä siinä on ihan itsekkäät asiat motiivina, monella. Ei se että läpsia ei haluta päiväkoteihin.

Tässä taitaa olla ongelmana, että mies on pitkään töissä eikä vaimolla ole omaa aikaa. On eri asia hoitaa lapsia päivän pari kuin olla niistä vastuussa siitä kun ne herää siihen kun ne menee nukkumaan. Sit kun vihdoin lapsi nukkuu niin se oma aika on otettava silloin kun ei iltasin ole mahdollista.
Meillä mies töissä noin klo 18 asti ja joutuu kyllä iltaisin siivoilemaa ja viikkosiivous ts koko kämpän siivous tehdään kyllä yhdessä viikonloppuna. Yritän silti suht siistinä pitää kämpän päivisin.

Jaa - meil mies sanoi asiaan näin: Me joudetaan putsaan ja puunaan loppuelämämme. Mutta nämä kaksi lastamme (4v ja 3v) ovat vaan kerran ja lyhyen aikaa pieniä . Ja tämän vastauksen sai kun eräänä päivänä tusastelin kun en vaan ollut saannut kunnolla mitään aikaiseksi (pienellä oli hammas puhkeamassa ja olis halunnut olla sylissä koko ajan...).

Kuinka viisas mies mulla onkaan. Suhteutetaan asiat tilanteen mukaan =)

Minäkin elin noin. Olin yksin aamusta iltaan, kuten vaimosi. Minulle ei mies kyllä valittanut sotkuista. Oli tasoja pyyhkimättä ja hiekanjyviä siellä täällä, mutta perussiistiä.

Nyt elän kaksin lapseni kanssa. Vieläkään ei kukaan kyllä valita, mutta saan joskus hengähtää kun lapsi on isällään. Silloin innostun jopa kantamaan usein matot uloskin asti, kun kerrankin on aikaa, eikä kukaan roiku puntissa.

Miehellä sen sijaan on nykyisin tasot pyyhkimättä ja hiekkaa eteisessä kun haen lapsen kotiin. Näin ei ollut koskaan kun eleli sinkkuvuosinaan.

Pitääkin muistaa kysyä, miten kummassa hänestä on tullut tuollainen sottapytty. :D

Minä, kuuden lapsen kotiäiti, pidän kodin siisteyttä niin tärkeänä asiana että huolehdin siitä että meillä on siistiä. Imuroin esim joka ikinen päivä ainakin eteisen, keittiön ja olkkarin, eteisen jopa useamman kerran. Hoidan normaalit ruoalaitoit yms ja pyykit. Eikä ole mun mielestä yhtään liikaa että teen ne hommat. Mies hoitaa työnsä ja tuo leivän tullessaan, osallistuu kotihommiin sen verran kun ehtii ja jaksaa.

Ap, mun mielestä sun vaimo voisi vähän paremmin huolehtia yleissiisteydestä. Ymmärrän hyvin ettei sun oo mukava tulla kotiin jos siellä odottaa tahmea lattia yms.

Yhteistyössä