miten pakastan mansikoita pakkaseen?? neuvoja kaipaan.-.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mansikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mansikki

Vieras
eli jos ostan laatikollisen mansikoita niin miten toimin niitten kanssa jotta saisin en pakkaseen säilymään hyvin?
sokeria sekaan?'
puolikkaina vai kokonaisina?

*kyseleepi tyhmä* :/

Itse pakastan kakki mansikat vähän survottuna. Ei ihan soseeksi, mutta perunanuijalla tilsin ne isossa kattilassa ja sokeria sekaan. Sopii syötäväksi sellaisenaan, kiisseliin, kakkujen väliin yms. Itse en tykkää kokonaisena pakastetuista manskuista, mutta nyt ajattelin jonkun rasiallisen pakastaa pieninä lohkoina, josko ne maistuisi tytölle talviherkkuna. Nyt ainakin vetää mansikoita ihan hulluna(äiti vain ei vielä raaskisi niitä kovin ostaa).

Minä ruukaan tehä sillain et perkaan ne ja panen puoliksi isoimmat ja panen sitten pussiin ja hyvin ilmat pois pussista..koskan en ole pannut sokeria sekaan ja maistuu kyl koko perheelle ihan ilman sokeria...itse rukaan syyä sit myös niitä mansikoita jäisinäkin kuten tyttökin joskus.

Minä pakastan aina soseena kertakäyttömukeissa, joihin on kumilenkillä pingotettu elmukelmu kanneksi. Menee pieneen tilaan, ja maistuu namilta. Sokeriakaan ei tarvi niin kauheasti kuin irtomarjoihin. Korkeintaan pari litraa pakastan pussiin kokonaisina kiisselimarjoiksi.

Kaikki riippuu pakastimestasi, haluamastasi mansikka määrästä ja siitä miten olet tottunut marjoja syömään. Itse pakastan paljon kokonaisina, ja se luonnistuu hyvin, kun meillä on jättiläismäinen pakastin. Lapset pitävät talvella marjasalaatista, marjasopasta ja mansikat käyvät jääpaloiksi booleihin ja juomiin, ja niistä saa kakunpäällisen talvellakin.

Kokonaisina pakastan parhaat ja kauneimmat marjat, puolittelemaan en ala. Sitten hurautan loput, "laatikonpohjamarjat" tai sateella poimitut marjat koneella sileäksi soseeksi. Jos jostain syystä saa paljon mansikkaa (tai mitä tahansa marjoja) ja säilytystilat ja pakastin on pieni, niin ne kannattaa soseuttaa pienen sokerilisän kanssa, sillä sose menee kaikkein pienimpään tilaan. Joskus olen saanut pyynnön tulla keräämään "sateen alta" mansikkaa ilmaiseksi, etteivät ne homehdu peltoon, ja sinä vuonna tuli paljon mansikkasosetta...

Sose käy hillopohjaksi, ja sen voi sulata ja keittää mustikoiden ja vadelmien kanssa kuningatarhilloksi kun aika on. Soseen voi talvella laimentaa suoraan vedellä mehuksi, sen voi tarjota lettujen kanssa, laittaa kääretortun väliin ja sitä voi käyttää kuohuviinin kanssa (teelusikallinen tai pari mansikkasosetta lasin pohjalle, päälle kuohari).

Itse en keitä varsinaista mansikkahilloa lainkaan. Mansikkaa hulautan noin 20 kg pakkaseen.

Piika-äiti

Yhteistyössä