Kaikki riippuu pakastimestasi, haluamastasi mansikka määrästä ja siitä miten olet tottunut marjoja syömään. Itse pakastan paljon kokonaisina, ja se luonnistuu hyvin, kun meillä on jättiläismäinen pakastin. Lapset pitävät talvella marjasalaatista, marjasopasta ja mansikat käyvät jääpaloiksi booleihin ja juomiin, ja niistä saa kakunpäällisen talvellakin.
Kokonaisina pakastan parhaat ja kauneimmat marjat, puolittelemaan en ala. Sitten hurautan loput, "laatikonpohjamarjat" tai sateella poimitut marjat koneella sileäksi soseeksi. Jos jostain syystä saa paljon mansikkaa (tai mitä tahansa marjoja) ja säilytystilat ja pakastin on pieni, niin ne kannattaa soseuttaa pienen sokerilisän kanssa, sillä sose menee kaikkein pienimpään tilaan. Joskus olen saanut pyynnön tulla keräämään "sateen alta" mansikkaa ilmaiseksi, etteivät ne homehdu peltoon, ja sinä vuonna tuli paljon mansikkasosetta...
Sose käy hillopohjaksi, ja sen voi sulata ja keittää mustikoiden ja vadelmien kanssa kuningatarhilloksi kun aika on. Soseen voi talvella laimentaa suoraan vedellä mehuksi, sen voi tarjota lettujen kanssa, laittaa kääretortun väliin ja sitä voi käyttää kuohuviinin kanssa (teelusikallinen tai pari mansikkasosetta lasin pohjalle, päälle kuohari).
Itse en keitä varsinaista mansikkahilloa lainkaan. Mansikkaa hulautan noin 20 kg pakkaseen.
Piika-äiti