Chef kokkaa: Takuumurea naudan filee, Duchesseperunat ja punaviinikastike...eli neuvoja kaipaan taas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
punaviinikastike

3 dl punaviiniä
3 dl vahvaa lihalientä
5 kokonaista mustapippuria
muutama timjamin tai 1 rosmariinin oksa
1 laakerinlehti
1-2 salottisipulia
1 pieni porkkana
(pala kanelitankoa)
2 rkl vehnäjauhoja tai maissitärkkelystä
1 rkl siirappia
25 g voita

Kaada viini ja lihaliemi kattilaan, lisää mausteet, pilkottu sipuli ja porkkana (ja pieni pala kanelitankoa). Anna kiehua hiljaa poreillen 15-20 minuuttia.

Siivilöi liemi ja tarkista, että sitä on noin 4 desiä. Lisää tarvittaessa punaviiniä tai lihalientä. Sekoita jauhot tai tärkkelys pieneen viini- tai vesitilkkaan ja kaada seos liemeen koko ajan sekoittaen. Anna kypsyä noin 5 minuuttia. Lisää siirappi ja voinokareet voimakkaasti vatkaten joukkoon.

Tää ei kyllä kuulostanut siltä millaiseksi mä ton ajattelin... :/

Siis kun ravintolassa olen punaviinikastieketta syönyt niin ei siellä ole ollut porkkananpaloja.

Mutta tällä mä sitten vissiin etenen.

Olet siis itse tehnyt tätä ja hyväksi todennut?
Huomaa, liemi siivilöidään, jolloin kaikki palaset jää pois kastikkeesta

:)

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
No mä oon ostanut naudan ulkofilettä ja tehnyt siitä pihvit. Ihan "tavallisia" pihvejäkö aiot tehdä?

P.S Härkä on usein nautaa, ainakin ravintolassa.

Joo, siis ihan vaan tavallisia pihvejä.

No tuossa tulikin, että millasta tietoa on asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan se punkkukastikkeen ohjekin löytyis netistä. Ja kaupan valmiskastikehyllystä -lisää vain vesi.

Mulla kans alkaa mennä yli nää chef-jutut. Tekohauskuus ei naurata. Ei kaikista ole samaan kuin esim. Aurinkokunnasta, jonka tyyli on aito ja hersyvä, sitä ei väkisin kaikista irti saa, sorry vaan chef.

Netistä varmaan löytyy useampikin ohje, mutta mä toivon saavani ohjeen jota joku teistä on kokeillut itse ja hyväksi sitä kautta todennut.

Valmispunaviinikastiketta meillä on ihan omastakin takaa, mutta kun haluaisin tehdä sen alusta saakka itse. Se nöissä ketjuissa on ideana...opetella tekemään ruokaa.

Eikä sinunkaan tarvitse näitä lukea, jos et näistä pidä. Eikä tarvitse anteeksi pyytää jos persoonani ei miellytä, ei kukaan tykkää kaikista. En edes minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Siis kun ravintolassa olen punaviinikastieketta syönyt niin ei siellä ole ollut porkkananpaloja.

Juu. :D Ne porkkanat, sipulit ym. tuovat sitä makua kastikkeeseen Gordon Ramsaykin siivilöi aina kastikkeen. :D

Älä osta kotimaista lihaa jos voit valita. Naudanlihapihvejä ei tosiaan tartte nuijia!!!

Osta vaikka härän entrecoteta tai ulkofilettä tai sisäfilettä. Ne voit paistaa pannulla voin ja öljyn sekoituksessa. Nosta liha lämpenemään ennen paistamista, ja paista pihvejä pari minuuttia per puoli. Sen jälkeen uuniin noin 150 asteeseen ja haluttuun kypsyysasteeseen jälkikypsennus lautasella folion alla uunissa. Esim. medium on tournedospihveillä noin 8 minuuttia uunissa.

Mä voin seuraavaksi sitten kokeilla härkää, mutta tänään mä haluan tehdä naudasta :)

Kiitos kuitenkin vinkistä, laitan tämän korvantaakse.

härkkä ja nauta on lihana täsmälleen sama asia! :D

Suosittelen sitä, että opetteleva kokkaaja ottaa vain yhden uuden jutun kerrallaan. :) Jos ei ole ennen paistanut pihviä, voi olla fiksua sillä kertaa tehdä muut lisäkkeet ja sen sellaiset tuttuina versioina. Jos ottaa liikaa kerralla eka-kertaa-hommana, voi mennä reisille. :ashamed: *usko mua*

Mä saan sen ihan yhdenkin jutun valumaan reisille, joten ei auta vaikka mulla ois vaan ksi asia mitä teen...jos se ei ota onnistuakseen niin se ei ota, oli kyseessä sitten veden keitto tai hanhenmaksapallerot :)

Olen mä ennenkin paistanut pihvejä, mutta ilman tietoa siitä, että mitä mä oikeastaan teen. En siis ole koskaan nuijinut lihoja (poikkeuksena se muutama kerta mitä ne on mulle tiskillä nuijittu, yleensä kun ostan valmispakattuja) vaan mä olen vaan laittanut levyn kutoselle, pannuun margariinia tai öljyä ja sitten pihvit pannuun...kun ne on ruskeat niin ne on valmiit.

Nyt olen näiden ketjujen kautta jo oppinut että pannuun ennemmin voita ja liha puolisen tuntia ennen ruoan valmistusta huoneenlämpöön.

Eli mä haluaisin oppia oikeaoppisemmin tekemään sitä ruokaa.

nätein tulee ku pursottaa tuon muusin, laitat vain muskottipähkinää ja kananmunaa sekaan. ja erittäin hieno muusi, ei yhtään paakkuja! punkkukastikeelle on useammman laisia ohjeita, parhaimmat jää kertomatta, monikaan ei työpaikkansa ohjetta kerro ;D

En huomannut sanoiko joku jo mutta anna lihan olla n. puoli tuntia ennen paistamista huoneenlämmössä ja ensimmäisenä laitat pannulle voita + öljyä, kun rasva ei enää kupli ja on muuttunut ruskeaksi lisää pihvit (ei montaa kerralla, 2-3), ovat kääntövalmiita kun pinnalle tulee lihasnestettä. Ja jos et tiedä kauanko pihvejä paistat niin n.1 minuutti 1 senttiä kohden, siis jos pihvi on vaikka 3cm paksu paistat n. 3-4min molemmin puolin. Mausta jälkikäteen tai heti kuumalle pinnalle kun olet kääntänyt.

Mä teen usein niin kun paistan monta (8-10) pihviä että kypsennän ne lopullisesti uunissa. Eli kun olen paistanut pihvit ns. kiinni, siirrän vuokaan ja uuniin 200 asteeseen 10-15 minuutiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
punaviinikastike

3 dl punaviiniä
3 dl vahvaa lihalientä
5 kokonaista mustapippuria
muutama timjamin tai 1 rosmariinin oksa
1 laakerinlehti
1-2 salottisipulia
1 pieni porkkana
(pala kanelitankoa)
2 rkl vehnäjauhoja tai maissitärkkelystä
1 rkl siirappia
25 g voita

Kaada viini ja lihaliemi kattilaan, lisää mausteet, pilkottu sipuli ja porkkana (ja pieni pala kanelitankoa). Anna kiehua hiljaa poreillen 15-20 minuuttia.

Siivilöi liemi ja tarkista, että sitä on noin 4 desiä. Lisää tarvittaessa punaviiniä tai lihalientä. Sekoita jauhot tai tärkkelys pieneen viini- tai vesitilkkaan ja kaada seos liemeen koko ajan sekoittaen. Anna kypsyä noin 5 minuuttia. Lisää siirappi ja voinokareet voimakkaasti vatkaten joukkoon.

:ashamed: kiitos selvennyksestä :ashamed: :laugh:

No, koska et kerro, millaista ohjeita tarvitset niin kerron jotain omia kokemuksia.

Naudan ulkofileetä, joko pala, jos leikkaat pihvit tai valmiina pihveinä. Huoneenlämpöön ajoissa ennen paistoa. Mä laitan pannulle ehtaa voita, kuumennan pannun kuumaksi (siis oikeasti kuumaksi) ja halutusta kypsyysasteesta riippuen paistan siihen asti kun pinta pisaroi (se hikoilee) tai vielä pari minuuttia lisää. Maustan kypsänä suolalla ja pippurilla. Hyviä ovat.

Tuo perunahässäkkähän on ihan simppeli. Pursotetaan maustettua perunamuussia ja paistetaan.

Punaviinikastiketta en ole koskaan tehnyt enkä varmaan alkaisikaan tekemään ;). Ehkä tekisin sen siihen pannuun, jossa olen paistanut pihvit. Viiniä siihen, kermaa, mausteteita, suuruste, pitäisi kokeilla :D.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Juu. :D Ne porkkanat, sipulit ym. tuovat sitä makua kastikkeeseen Gordon Ramsaykin siivilöi aina kastikkeen. :D

No jos Gordon siivilöi, niin sitten mäkin voin siivilöidä :D

Lähdetkö muuten mukaan Prismaan? Eikös teillä tänään ole vp?? Likka myöhästy taksista ja isäntä lähti viemään sitä kouluun joten mä en päässyt vielä lähtemään liikenteeseen.

Lähdetkö muuten mukaan Prismaan? Eikös teillä tänään ole vp?? Likka myöhästy taksista ja isäntä lähti viemään sitä kouluun joten mä en päässyt vielä lähtemään liikenteeseen.

Njääh, me mennään tänään töihin. :D Musta tulee tänään kerhontäti. :heart:

Mä saan sen ihan yhdenkin jutun valumaan reisille, joten ei auta vaikka mulla ois vaan ksi asia mitä teen...jos se ei ota onnistuakseen niin se ei ota, oli kyseessä sitten veden keitto tai hanhenmaksapallerot :)

Olen mä ennenkin paistanut pihvejä, mutta ilman tietoa siitä, että mitä mä oikeastaan teen. En siis ole koskaan nuijinut lihoja (poikkeuksena se muutama kerta mitä ne on mulle tiskillä nuijittu, yleensä kun ostan valmispakattuja) vaan mä olen vaan laittanut levyn kutoselle, pannuun margariinia tai öljyä ja sitten pihvit pannuun...kun ne on ruskeat niin ne on valmiit.

Nyt olen näiden ketjujen kautta jo oppinut että pannuun ennemmin voita ja liha puolisen tuntia ennen ruoan valmistusta huoneenlämpöön.

Eli mä haluaisin oppia oikeaoppisemmin tekemään sitä ruokaa.
Ajattelin lähinnä siltä kantilta, että monesti on kyse ajoittamisesta. Vieläkin, kun hallitsen melko hyvin perusruoanlaiton, menee välillä joku osanen huonosti, parsa on ylikypsää tai uuniperunat eivät valmistu siihen hetkeen, kun pihvit ovat valmiit. Joten siksi aattelin, että olisi ollut hyvä, jos joku olisi minua neuvonut, etten ota valmistaakseni liian montaa uutta juttua kerrallaan, siihen aikaan kun olin ihan käsi keittiössä :) Mutta tosi hyvää keittiökokeilua sinulle tällekin päivälle! Katso muuten, jos siis ostat sitä takuumureaa lihaa, onko se todellakin sisäfilettä. Nykyään on kaikenlaisia tuotenimiä harhauttamaan hajamielistä tai vähemmäntietävää asiakasta, on pihvipaistia ja paistifilettä ja kaikkea kummallista. File on file ja paisti on paisti, niitä ei pidä sekoittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Älä osta kotimaista lihaa jos voit valita. Naudanlihapihvejä ei tosiaan tartte nuijia!!!

Osta vaikka härän entrecoteta tai ulkofilettä tai sisäfilettä. Ne voit paistaa pannulla voin ja öljyn sekoituksessa. Nosta liha lämpenemään ennen paistamista, ja paista pihvejä pari minuuttia per puoli. Sen jälkeen uuniin noin 150 asteeseen ja haluttuun kypsyysasteeseen jälkikypsennus lautasella folion alla uunissa. Esim. medium on tournedospihveillä noin 8 minuuttia uunissa.

Mä voin seuraavaksi sitten kokeilla härkää, mutta tänään mä haluan tehdä naudasta :)

Kiitos kuitenkin vinkistä, laitan tämän korvantaakse.

härkkä ja nauta on lihana täsmälleen sama asia! :D

MIKSI se sekoitatte muun pääni :o

Siis onko härkä miespuolinen lehmä ja nauta naispuolinen? Mitä väliä sen on ruoanlaitossa? Vai eikö se mene edes noin?

Mä olen luullut ostaneeni kerran härkää, kun siinä paketissa härkä luki ja oli härkätappeluhärän kuva. Mutta siis mä olen nyt ihan ulalla.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
En huomannut sanoiko joku jo mutta anna lihan olla n. puoli tuntia ennen paistamista huoneenlämmössä ja ensimmäisenä laitat pannulle voita + öljyä, kun rasva ei enää kupli ja on muuttunut ruskeaksi lisää pihvit (ei montaa kerralla, 2-3), ovat kääntövalmiita kun pinnalle tulee lihasnestettä. Ja jos et tiedä kauanko pihvejä paistat niin n.1 minuutti 1 senttiä kohden, siis jos pihvi on vaikka 3cm paksu paistat n. 3-4min molemmin puolin. Mausta jälkikäteen tai heti kuumalle pinnalle kun olet kääntänyt.

Mä teen usein niin kun paistan monta (8-10) pihviä että kypsennän ne lopullisesti uunissa. Eli kun olen paistanut pihvit ns. kiinni, siirrän vuokaan ja uuniin 200 asteeseen 10-15 minuutiksi.

Miksi voita + öljyä...miksen vain voita? Ja mikä öljy olisi parasta?

Kiitos tuosta senttivinkistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
No, koska et kerro, millaista ohjeita tarvitset niin kerron jotain omia kokemuksia.

Naudan ulkofileetä, joko pala, jos leikkaat pihvit tai valmiina pihveinä. Huoneenlämpöön ajoissa ennen paistoa. Mä laitan pannulle ehtaa voita, kuumennan pannun kuumaksi (siis oikeasti kuumaksi) ja halutusta kypsyysasteesta riippuen paistan siihen asti kun pinta pisaroi (se hikoilee) tai vielä pari minuuttia lisää. Maustan kypsänä suolalla ja pippurilla. Hyviä ovat.

Tuo perunahässäkkähän on ihan simppeli. Pursotetaan maustettua perunamuussia ja paistetaan.

Punaviinikastiketta en ole koskaan tehnyt enkä varmaan alkaisikaan tekemään ;). Ehkä tekisin sen siihen pannuun, jossa olen paistanut pihvit. Viiniä siihen, kermaa, mausteteita, suuruste, pitäisi kokeilla :D.

Niin siis en mä osaa selittää millaisia ohjeita mä tarvitsen...siis joitain iahn tavllisia. Lähinnä justii kaipailin tietoa siitä, että miten pihvit oikeaoppisesti käsitellään ja valmistellaan.

Eli en mä siis osaa vastata...ja mitä niihin pihveihin tosiaan tulee, niin mä tiedän vain tavallisia pihvejä...en mä tiedä mitään muita niin en mä tiedä mistään epätavllisista pihveistä mitään. Tulee vaan mieleen jotkut phvit missä on vaikka jotain juustoa sisällä tjtn.

Njääh, me mennään tänään töihin. :D Musta tulee tänään kerhontäti. :heart:

Ai niin joo...mä olin jotenkin ajatellut sen olevan iltapäivällä, mutta ei sitten :D

Pelkkä voi palaa helposti ja siitä tulee kitkerän makuista. Kun on öljyä joukossa niin se ei pala kiinni ja tulee parempi maku. Mä ainakin käytän ihan tavan rypsiöljyä.

Pelkkä voi palaa helposti ja siitä tulee kitkerän makuista. Kun on öljyä joukossa niin se ei pala kiinni ja tulee parempi maku. Mä ainakin käytän ihan tavan rypsiöljyä.

Ok.

Meillä on kylmäpuristettua rypsiöljyä...mies vaatii että sen pitää olla juuri tuota. Mä en puolestani käsitä mitä väliä sen on että onko se kylmäpuristettua vai ei, mutta ehkä mun ei pidäkään tajuta :saint:

Niin siis en mä osaa selittää millaisia ohjeita mä tarvitsen...siis joitain iahn tavllisia. Lähinnä justii kaipailin tietoa siitä, että miten pihvit oikeaoppisesti käsitellään ja valmistellaan.

Eli en mä siis osaa vastata...ja mitä niihin pihveihin tosiaan tulee, niin mä tiedän vain tavallisia pihvejä...en mä tiedä mitään muita niin en mä tiedä mistään epätavllisista pihveistä mitään. Tulee vaan mieleen jotkut phvit missä on vaikka jotain juustoa sisällä tjtn.

Sun pitää alkaa vaan treenaa :). Mä aloitin niin, että ostin alennuksesta naudan ulkofilettä ja harjoittelin. Vaikeinta on musta arvioida se oikea paistoaika, että milloin on medium ja milloin kypsä, milloin menee kuivaksi. Mutta koska olen itse ihan hulluna pihviin (mies myös toki), niin olen tehnyt useinkin. Ja on tullut rohkeus käsitellä myös muuta kokolihaa (esim. kulmapaistia). Ja netti on pullollaan ohjeita ja keittokirjat myös.

Liity Marttoihin, niillä varmaan on opastusta ihan kädestä pitäen?

Ihan hyvä idea sinänsä, mutta mun mielestä tämä kotona kokkaaminen ja palstaa apuna käyttäminen on ollut mulle ihan toimiva tapa. Nyt saan itse päättää mitä ruokaa teen ja milloin. Eikä tarvitse pohtia lastenhoidollisia järjestyelyjä jne.

Olisi muutama kysymus koskien tuota kastiketta...

Siis ostetaanko tuota lihalientä jossain pullossa/purkissa? Vai valmistetaanko sitä liheliemikuutioista?
Jos se ostetaan purkissa niin voiko sitä käyttää muihin ruokiin lihaliemikuutioiden tilalla?

Käykö timjamin/rosmariininoksan tilalle timjamia/rosmariinia mustepurkista lusikallinen vai ei?

Olisi muutama kysymus koskien tuota kastiketta...

Siis ostetaanko tuota lihalientä jossain pullossa/purkissa? Vai valmistetaanko sitä liheliemikuutioista?
Jos se ostetaan purkissa niin voiko sitä käyttää muihin ruokiin lihaliemikuutioiden tilalla?

Käykö timjamin/rosmariininoksan tilalle timjamia/rosmariinia mustepurkista lusikallinen vai ei?

Suomessa ei taida saada valmista oikeaa lihalientä purkissa, mutta on niitä fondeja ja liemikuutioita, jollei vierasta natriumglutamaatin käyttöä (on niitä vissiin jo ilman sitäkin saatavissa )

Tuoreet yrtit ovat kyllä aina maukkaampi vaihtoehto, mutta kuivatutkin käy, lusikallinen kuulostaa sopivalta määrältä. :) rosmariinin oksat säilyvät rasiassa jääkaapissa pitkään, joten niitä kyllä ehtii käyttää. Sen tuoksu on kyllä mahtava.

Yhteistyössä