Miten painonne on muuttunut raskauden aikana? Mikä on tämänhetkinen tilanne?

Hei,

miten teillä on muuttunut paino raskauden aikana? Entä mikä oli painoindeksinne ennen raskautta?

Itselläni painoindeksi ennen raskautta oli 21.5, mutta nyt paino on kihonnut 4 kiloa, vaikka olen vasta raskausviikolla 16.

Koko ajan tuntuu, että mielihaluja pitää vartioida paljon normaalia tarkemmin, tai painoa tulisi ihan silmissä lisää. Normaalioloissa en ole kovinkaan helposti lihovaa lajia. Liikuntatottumukset on pysyneet raskauden aikana ihan normaalina, eli päivittäin liikun noin tunnin.

Jotenkin hirvittää, että jos paino alkaa kohta kihota entistä nopeampaa. Mielessäni olen miettinyt, että kokooni nähden noin 10-12 kilon painonnousu kuulostaisi suhteellisen järkevältä, eikä ihokaan ratkeaisi tyhjänpäiväisten kilojen takia.

Toki painonasiat ei ole raskaudessa ensisijalla, mutta kyllä sitäkin tulee mietittyä, kuten näkyy :)
 
Käsittääkseni aika yksilöllistä miten tuo paino raskauden aikana etenee. Minulla oli aika samanlainen lähtökuvio, heti alkuun 4kg ja toiset 4 kg vielä n viikolle 24 mennessä. Sen jälkeen ei sitten olekaan lisäpainoa tullut kuin vajaa kilo (nyt 32 viikkoa täynnä), SF-mitta kasvaa ja neuvolan mielestä näin on ihan ok. Kai sieltä aluksi kerätyistä varastoista sitten siirtyy viiveellä tavaraa siihen oikeampaan käyttöön... eli en olisi huolissani!
 
Mä varmaan kerään ne kilot mitä teille ei ole tullut. Tosin odotan kaksosia :)
Mulla on nyt rv 33 menossa ja kiloja tullut hurjat 20. Ennen raskautta BMI oli 23 ja olin mielestäni hoikka. Pelottaa vähän miten saan nämä kilot pois, mutta lääkärin mielestä suurin osa tästä painosta on turvotusta. Olenkin tarkkailussa tuon turvotuksen ja korkeiden verenpaineiden takia.

Yleensä sitä kai sanotaan, että paino alkaa kunnolla nousta vasta kun vauvakin alkaa kohisten kasvaa. Tuo 4 kiloa rv 16 kuulostaa musta kyllä tosi hyvältä.
 
Mulla on nyt rv 24+jotain ja kokonaispainonnousu on n. 4kg, joista suurin osa on tullut vasta nyt viimeisen kuukauden aikana. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ei tullut kuin ehkä puoli kiloa ja sekin oli turvotusta. Jos paino nousee alle 10kg, niin olen ihan tyytyväinen.
 
Mulla nyt rv 21+1 ja koko aikana paino tippunut 4 kg.
Edellisen kanssa tuli yhteensä 13kg, mistä 6 kg rv 23 mennessä. 2 viikkoa synnytyksestä ja olin -2kg lähtöpainosta.
Ekassa raskaudessa taasen oli rv 24+6 paino noussut 4kg. Yhteensä nousi n.20kg (pitkälti raskausmyrkytyksen vuoksi, turvotukset toi loppuajasta 1kg:n päivässä). Tästä raskaudesta jäin 5 kg plussalle.
Ihan normaalisti mielestäni syönyt jokaisessa raskaudessa. Nyt vähän terveellisemmin, kun tuo lähtöpainokin oli jo vähän korkeampi. Mutta juu, hyvin yksilöllistä sanoisin minäkin. :)
 
Tähän mennessä (rv 17+4) ei oo paino noussu oikeastaan ollenkaan, korkeintaan puoli kiloa. Samassa on paino pysynyt ihan ekojen viikkojen parin kilon laskun jälkeen. Lähtöpainoa onki kyllä ihan liikaa, bmi n. 30, et hyvä vaan ettei oo noussu.
 

Yhteistyössä