Miten pärjäätte rahallisesti?

  • Viestiketjun aloittaja taizi
  • Ensimmäinen viesti
taizi
Onks teillä hienot vaunut, uudet vaatteet?Niin lapsilla ku vanhemmillakin..Onks rahaa käydä jossain?Rahaa ostaa kunnolla ruokaa jääkaappi täyteen?Rahaa harrastaa, viedä lapsia kerhoihin yms.esim.vauvauintiin?

Olen itsekkin 18, mutta en äiti...Vaikka vauvakuume ollu jo monta vuotta ja olen paljon lapsia hoidellu...Haluaisin kuulla miten nuorten arki sujuu lasten kanssa?

Miten parisuhde??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 18:50 taizi kirjoitti:
Onks teillä hienot vaunut, uudet vaatteet?Niin lapsilla ku vanhemmillakin..Onks rahaa käydä jossain?Rahaa ostaa kunnolla ruokaa jääkaappi täyteen?Rahaa harrastaa, viedä lapsia kerhoihin yms.esim.vauvauintiin?

Olen itsekkin 18, mutta en äiti...Vaikka vauvakuume ollu jo monta vuotta ja olen paljon lapsia hoidellu...Haluaisin kuulla miten nuorten arki sujuu lasten kanssa?

Miten parisuhde??
Väillä tekee tiukkaa, yleisesti rahatilanne on hyvä. Parisuhde on nähnyt ylä- ja alamäkensä neidin synnyttyä ja ennen sitä. Sitä vaan jaksaa yrittää ja yrittää rakkauden eteen ja hyvin meillä menee :heart:
Käydään ukon kanssa "tuulettumassa" n. 2-4kk välein, joten se ei paljoa rahaa syö :)
Jääkaapissa on aina ruokaa, ukko pääsee harrastuksiinsa (itselläni ei toistaiseksi halua harrastaa mitään :/ ). Tytön kanssa ollaan käyty säännöllisen epäsäännöllisesti nuorten äitien ryhmässä/kerhossa ;)
Meillä on yhdistelmät sekä matkarattaat. Uusia vaatteita ostetaan kun tarve on...
Tottakai vauvan tulo syö paljon rahaa. Kaikki rattaista vaatteisiin ja korvikkeista rintapumppuun. Mutta itse olen rehellisesti sitä mieltä, etti lapsia rahalla tehdä. Jokainen tekee/saa lapsensa, kun aika on.
Tiukan paikan tullen, jokainen kyllä tietää mistä sitä tukea haetaan (toimeentulotuki). Tottakai ihanne tilanne olisi jos kummatkin olisivat töissä, oma asunto, auto jne. jne..
Mutta itse en rupea kenenkään päätöksiä arvostelemaan, jokainen tehköön miten itse parhaaksi näkee.
Vastuuntunnottomuuteen lasta kohtaan pitää tietenkin puuttua, ja lapsella pitää olla rakastava koti, jossa saada vaatteita päällensä ja ruokaa syödäkseen.
Toiset eivät ole valmiita vanhemmiksi edes kolmekymppisinä, toisin kuin 17-vuotiaat voivat olla "parempia" vanhempia. Ikä ei paljoa sano (en tarkoita etteikö 12-vuotias olisi hyvin nuori äidiksi!), mutta ihmisestä/ihmisistä se on kiinni.

...Mutta meillä arki sujuu loistavasti :D Köhköh :whistle:
Neiti on ollut aina pikkuinen auringon paiste :heart:
Nyt on alkanut uhma ja se onkin ihanaa aikaa ;) :heart:

Chi- (vm-86) ja neiti 1,2 vuotta

Muoks. oma ikä :)

 
Olen samaa mieltä, että ei lapsia rahalla tehdä. Kunhan perustarpeet täytetään kuten ruoka,vaatteet. Tärkeintä on tasapainoinen ja turvallinen koti, huolehtivat vanhemmat.
Kun miettii aikaa taakse päin 40-60vuotta, kuinka paljon köyhiä silloin olikaan ja lapsia saattoi olla 10, silti pärjättiin.
 
Kyllä meillä on hienot vaunut ja uudet vaatteet pojalla,en silti niillä rehvastele,käytetytki ois kelvannu mutta ne on siks koska eipä sillon ku poikaa odotettiin käytettynäkään mitään oikeen löytyny,joten ainut vaihto ehto oli ostaa uutena,nyttenmin ei edes haittaa,kakkonen tulossa joka sitten perii kaikki jos vaan on poika ;)

meillä käydään uimassa,ja harrastetaan muskaria,ihan sen takia että se on mukavaa ja poika saa nähdä muitakin pieniä. nuo kaks on ainoot vaihtoehdot mitä täällä pienessä kaupungissa voi harrastaa,mitään kerhoja täällä ei ole vielä tuon ikäselle. meillä poika on 1v2kk ja kaipaa jo kovasti muittenki muksujen seuraa.

ruokaa ja muu tarpeellinen löytyy tietenkin,ehottomasti. pärjätään hyvin rahallisesti ja säästöönki jää joka kuukausi.
 
no varmasti pärjätään ihan yhtä hyvin kun muutkin =)
pojalle jouduttiin ostamaan paljon uutena kun ei ollut käytettynäkään, mutta parempi näin on ihanaa kun on kaikki samaa sarjaa =)
korvikkeisiin ei ole rahaa mennyt paljon yhtään kun poika soi niitä vain muutaman kuukauden ennenkuin siirryttiin tavan maitoon. vauvallekkaan ei ole tarvinnut niitä ostella. uusia vaatteita ostetaan oikeestaan silloin kun halutaan jotain! viimeksi eilen tilasin h&m:ltä vaatteita =)
lapsi ei kaipaa uusia vaatteita tai tavaroita vaan vanhempien rakkautta ja ruokaa!
miehen kanssa on käyty viimeisen 2vuoden aikana ehkä n.3 kertaa ulkona syömässä. että ei ole siihenkään paljoa rahaa mennyt. tosin olisi kiva käydä vähän useammin yhdessä jossain, kun sais aikaiseksi lähteä :ashamed:
rakkaus on vaan kasvanut lasten myötä :heart:
 
pika
Näissä perheissä on varmasti työssäkäyvät vanhemmat/vanhempi. Mikäli on t.t.tuki asiaks tai esim. opiskelija (mitä itse olin eka 3v) niin rahaa ei luonnollisestikkaan jää säästöön. Silti olen ruokaa ja vaatteita saanut normaalisiti ostettua, mutta en tietysti mitään kovin ihmeellistä. Eli makarooni jauhis linjalla kun mennään, kyllä rahat riittää. kampaajiin tms. ei rahat riitä. Vuokran jälkeen käteen jäi koko kuuksi se 300e, josta piti tietty maksaa myös telkkarilupa, puhelinlaskut, lehtitilaus jne. Sähkön ja lääkkeet sossu maksoi.

Nyt kun töissä, (olen siis yh) Niin rahaa jää säästöönkin. Tietysti myös laskut kaksinkertaistuvat, kun asumistuki lähtee, pk maksut tulivat jne.. Mutta silti kaikkien laskujen jälkeen jää minulle ja lapselle n.800e kuukaudessa.

T: Ä20v ja t3v :)
 
mä en kyllä virallisesti kuulu tälle puolelle, mutta vastaan kuitenkin!
Meillä on ostettu käytettyinä/saatu suurin osa vauvan tavaroista, ja osa on kierrossa suvussa. Makuuvaunut ja rattaat ovat vanhat,ehkä 10v. vanhat, mutta hyvät,kun kulkevat hyvin pehmeillä teillä täällä maalla. ja emmaljungat. Sisarusrattaat on myös, nekin käytettyinä ostetut. Kakkoselle ostettu pinnis uutena, joka on nyt miehen sisaren pojalla käytössä. meillä on vain reilu ikäeroa noilla tytöillä. Vaatteita olen näille tytöille 80cm eteenpäin ostellu uusina,koska kuluvat niin nopeasti ja harvoin edes kirppareilla tämän kokoluokan vaatteita on myytävänä. ja kun nämä 2 ekaa on tyttöjä jää esikoisen vaatteet sitten toiselle. nyt meillä suunnitellaan sitä kolmatta.. meillä ei oo rahasta ollu pulaa,koska mies on töissä/yrittäjä ja minäkin olen välillä ollut töissä ja nyt liiton päivärahalla.
 
taizi
Tällä hetkellä mulle jää kuussa käteen noin 150e jos sitäkään laskujen jälkeen. Tosin siihen vielä miehen tulot, ni puhutaan noin tonnista.
Mun mielestä pärjättäis ihan hyvin, mutta mies ei usko siihen..Ymmärrän kyllä senkin...

 
no täällä ei ainakaan ole koko aikaa ruusuista elämää. Parisuhde on kokenut muutaman pahan kriisin ja taloudellinen tilanne on epävakaata. Perustarpeet on hoidettu, raha riittää elämiseen. Mutta jos haluaa jotain luksusta, niin se on omista leivistä pois. Käyn koulua ja poika on hoidossa. Jos shoppailuinto iskee, niin syön hyvin koulussa ettei tarvii kotiin ostaa älyttömästi ruokaa :)
Pojan tarvikkeet (vaunut ym.) ollaan ostettu uutena ja käytettynä. Tilaan tarve-esineitä esim. hobbyhallista, että voin maksaa osamaksulla. Mitään isoja investointeja en voi tehdä kerralla. Opintolainaa olen ottanut, ilman sitä elettäisiin todella tiukilla.
Olen aika köyhästä perheestä, joten tällainen "rahattomuus" ei hetkauta elämääni. Varmasti kerkeän vielä joskus kauppaan ilman että tarvitsee miettiä tavaroiden hintoja.
 
pienenhetken pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 22:36 vaimoke kirjoitti:
Etana-ellille;miksi sinun lapsesi söi vain muutaman kuukauden korviketta ennenkuin siirtyi tavalliseen maitoon?Jäi vaivaamaan.Kun eiks sihe tavalliseen siirrytä vasta 10-12kk iässä.
no jos vaikka imetti siihen asti? :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 22:36 vaimoke kirjoitti:
Etana-ellille;miksi sinun lapsesi söi vain muutaman kuukauden korviketta ennenkuin siirtyi tavalliseen maitoon?Jäi vaivaamaan.Kun eiks sihe tavalliseen siirrytä vasta 10-12kk iässä.
no mä imetin sitä melkein 9kk =) olisin imettänyt pitempäänkin jos poika ei olisi purrut niin paljon :'(
en minä nyt sentään niin hurja ole että olisin parikuukautiselle tavan maitoa antanut =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 19:22 taizi kirjoitti:
Tällä hetkellä mulle jää kuussa käteen noin 150e jos sitäkään laskujen jälkeen. Tosin siihen vielä miehen tulot, ni puhutaan noin tonnista.
Mun mielestä pärjättäis ihan hyvin, mutta mies ei usko siihen..Ymmärrän kyllä senkin...


me oltais rikkaita jos noin paljon jäis meille yhteensä =)
 
:headwall: Mä olen vähän tyhmä!Tajusin asian niin, että olit muutaman kuukauden ikäiselle antanut tav. maitoa. :ashamed: Kun on sama pää kesät talvet meikäläisellä.Pitää mennä akkuja lataamaan kun tajuan asiat persiilleen.No tiedän kyllä yhden, joka rupesi puolivuotiaalle tav.maitoa antamaan.HUH!Se jo oli aika hurjaa...
 

Yhteistyössä