Miten päiväkodissa suhtaudutaan siihen että...

  • Viestiketjun aloittaja Omituinen äiti?
  • Ensimmäinen viesti
Omituinen äiti?
...lapset haetaan aina kun meillä on mahdollisuus, ja hoidatetaan vain tasan pakolliset ajat?

Näin aiomme toimia kun lapsemme menevät päiväkotiin n. vuoden päästä ollessaan 4 ja 2v. Emme näe hoidolle mitään kasvatuksellista merkitystä, emmekä usko että lapsen on parempi olla hoidossa tietty aika viikosta.
 
natusan
Meillä ainakin olivat tosi iloisia lasten puolesta, ja kovasti saimme kehuja siitä. Ei kait nyt voi huonoakaan tykätä? Toki pyrimme kertomaan kotiinhakua-ajat ja päiväkotiin viemiset, ettei turhaan esim. välipalaa tai aamiaista lapsillemme laiteltu. Kesken päiväunien en hakenut,vaan esim. ennen välipalaa tai heti välipalan jälkeen.
 
"rrr"
Hyvin on suhtauduttu. Toki on tilanteita ja päiviä jolloin pitäisi olla paikalla sovitusti kun ollaan lähdössä jonnekin päiväkodin ulkopuolelle. Sellaisessakin tilanteessa kerran on jopa päiväkodista soitettu ja kysytty onko lapsi tulossa vai ei ja odotettu kun kerottu että olemme myöhässä.
 
Omituinen äiti?
Hienoa kuulla!!

Noin aiomme tottakai toimia että ilmoitamme hausta ja viemisistä, emmekä häiritse päiväkodin rytmiä esim. näissä retkeilytapauksissa. Ja päästämme lapsemme mukaan niihin jos näin toivoo.

Huh, helpotti lukea vastauksia. Olen ollut siinä käsityksessä että näin ei toivota tekevän, että lasten toivotaan olevan hoidossa säännöllisiä aikoja.

Itse opiskelen kun lapset menevät päiväkotiin, eikä hoitotarve ole usein kolmeakaan päivää viikossa.

Iso kiitos vastauksista! Ainakin tiedän nyt etten olekaan niin kummajainen.
 
Kyllä meidän päiväkodissa ainakin ollaan kovin iloisia, että haen lapset aikaisemmin tai pidän lapsilla vapaapäiviä töideni mukaan.
Tosin saatan mä kyllä kauppareissun esim. hoitaa yksin ennen kuin haen lapset, vähän riippuen missä olen milloinkin töissä...

Pyrin kyllä myös ilmoitamaan aikatauluistani ajoissa, ja sen verran on henkilökunnan kanssa sovittu, että en hae kesken päiväunien tai ruokailujen, vaikka se joskus omiin aikatauluihin paremmin sopisikin. Näin on homma pelannut vallan hyvin sen pari vuotta, mitä lapset on hoidossa olleet.
 
Omituinen äiti?
Kyllä meidän päiväkodissa ainakin ollaan kovin iloisia, että haen lapset aikaisemmin tai pidän lapsilla vapaapäiviä töideni mukaan.
Tosin saatan mä kyllä kauppareissun esim. hoitaa yksin ennen kuin haen lapset, vähän riippuen missä olen milloinkin töissä...

Pyrin kyllä myös ilmoitamaan aikatauluistani ajoissa, ja sen verran on henkilökunnan kanssa sovittu, että en hae kesken päiväunien tai ruokailujen, vaikka se joskus omiin aikatauluihin paremmin sopisikin. Näin on homma pelannut vallan hyvin sen pari vuotta, mitä lapset on hoidossa olleet.
:)
 
Pakko kysyä
Itsekin olen opiskeleva äiti (luen diplomi-insinööriksi) ja emme pidä ylimääräistä päiväkodissa. Mutta kyllä jos sattuu olemaan vapaapäivä koulusta niin kyllä yleensä silloin väsään esseitä, teen laskareita ja luen tentteihin. Meillä ei niitä vapaapäiviä ole edes viikottain. Riippuu toki aineesta, mutta kyllähän sitä yleensä saa tehokkaammin luettua kun on yksin kuin että kaksi pientä lasta pyörii jaloissa. Eikä meidän päiväkodissa edes pidetä pahana vaikka olen kotona lukemassa.
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä;30553255:
Itsekin olen opiskeleva äiti (luen diplomi-insinööriksi) ja emme pidä ylimääräistä päiväkodissa. Mutta kyllä jos sattuu olemaan vapaapäivä koulusta niin kyllä yleensä silloin väsään esseitä, teen laskareita ja luen tentteihin. Meillä ei niitä vapaapäiviä ole edes viikottain. Riippuu toki aineesta, mutta kyllähän sitä yleensä saa tehokkaammin luettua kun on yksin kuin että kaksi pientä lasta pyörii jaloissa. Eikä meidän päiväkodissa edes pidetä pahana vaikka olen kotona lukemassa.
Osittain myös minä teen noin, mutta lapsilla on todella osallistuva isä, että voin tehdä koulutöitä myös viikonloppuisin. Ja "vaan" AMK tutkintoa suoritan.
 
natusan
Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä;30553255:
Itsekin olen opiskeleva äiti (luen diplomi-insinööriksi) ja emme pidä ylimääräistä päiväkodissa. Mutta kyllä jos sattuu olemaan vapaapäivä koulusta niin kyllä yleensä silloin väsään esseitä, teen laskareita ja luen tentteihin. Meillä ei niitä vapaapäiviä ole edes viikottain. Riippuu toki aineesta, mutta kyllähän sitä yleensä saa tehokkaammin luettua kun on yksin kuin että kaksi pientä lasta pyörii jaloissa. Eikä meidän päiväkodissa edes pidetä pahana vaikka olen kotona lukemassa.
Ei tuosta varmastikaan ollutkaan kyse. Toki jokainen toimii tavallaan, ja onhan se tentteihin lukeminenkin ihan "työtä", ja varmasti lastenkin mukavampi olla silloin "kamujen" kanssa päiväkodissa, kuin keksiä kotona kivaa tekemistä, jotta äiti ehtii lukea. Itse olin työelämässä, ja kun työajat vaihteli klo 6-21 välillä, ja viikollakin oli vapaata, niin mieluusti pidin lapset kotona aina kun mahdollista, kun oli taasen niitä iltavuorojakin, kun en nähnyt pieniä kuin vasta heidän nukkumaan mennessä.
 
Mulle on joskus sanottu, että "Olisi XXXXX viihtynyt vielä pitempäänkin"
Tai jos meillä on oikeasti venahtanut myöhempään haku, niin silloin sanotaan, että "olipa hyvä, että XXXXX sai tänään leikkiä pitempään"
Meillä on hoitoajat ilmoitettu 7:45-16:15 mutta käytännössä nyt koko syksyn ajan tyttö on haettu eskarista/päivähoidosta n. klo 14:30...
 
Omituinen äiti?
Mulle on joskus sanottu, että "Olisi XXXXX viihtynyt vielä pitempäänkin"
Tai jos meillä on oikeasti venahtanut myöhempään haku, niin silloin sanotaan, että "olipa hyvä, että XXXXX sai tänään leikkiä pitempään"
Meillä on hoitoajat ilmoitettu 7:45-16:15 mutta käytännössä nyt koko syksyn ajan tyttö on haettu eskarista/päivähoidosta n. klo 14:30...
Aion puhua ajatuksistamme hyvissä ajoin, mutta varaudun kuulemaan myös tuollaisia kommentteja. Ei ne meidän toimintatapaa kuitenkaan tule muuttamaan. Aloituksellani haenkin juuri sitä, että haluan vähän osata ennakoida mitä on tulossa :).
 
"Linnea"
Meillä lapset viihtyvät todella hyvin päiväkodissa ja parhaat kaverit ovat siellä myös, joten meillä lapset ovat pahoillaan jos tulen "liian aikaisin". Eli jos pääsen töistä normaalia aiemmin ja menen lapsia hakemaan, niin jää leikit kesken ja lapsia harmittaa kun kaverit jäävät vielä leikkimään.

Esikoinen oli osa-aikahoidossa ja muistan, että hänen kohdallaan hoitajat toivoivat, että mahdollisimman säännöllisesti lapsi tietyt ajat olisi mukana, jotta pääsee ryhmään mukaan. Muut lapset olivat kokoaikaisia.
 
vierastyu
Miten olet kuvitellut, että ne perheet toimivat, joissa toinen vanhempi tekee töitä ma-pe ja toinen vuorotöitä? Tottakai lapset ovat kotona silloin, kun toinen vanhemmistakin on (+viikonloput tietty, jos molemmat eivät ole vuorotöissä).

Omilla lapsilla on 3-4 hoitopäivää viikosta. Yksi päivistä on yleensä täyspitkä, eli 7.30-16.30, loput päivät alkavat myöhemmin ja päättyvät aiemmin ja arkivapaita on se 1 tai 2 viikosta riippuen.
 
Omituinen äiti?
Miten olet kuvitellut, että ne perheet toimivat, joissa toinen vanhempi tekee töitä ma-pe ja toinen vuorotöitä? Tottakai lapset ovat kotona silloin, kun toinen vanhemmistakin on (+viikonloput tietty, jos molemmat eivät ole vuorotöissä).

Omilla lapsilla on 3-4 hoitopäivää viikosta. Yksi päivistä on yleensä täyspitkä, eli 7.30-16.30, loput päivät alkavat myöhemmin ja päättyvät aiemmin ja arkivapaita on se 1 tai 2 viikosta riippuen.
Olen ollut siinä uskossa että lasten toivotaan olevan hoidossa täyspäiväisesti.
 
Pakko kysyä
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30553260:
Osittain myös minä teen noin, mutta lapsilla on todella osallistuva isä, että voin tehdä koulutöitä myös viikonloppuisin. Ja "vaan" AMK tutkintoa suoritan.
Vaikka meilläkin isä kyllä viikonloppuna hoitaa, jos teen koulujuttuja. Mutta jotenkin olen viime vuoden aikana huomannut, että jotenkin on lapsillekin mukavampaa että viikonloppuna voi koko perheen kesken tehdä kivaa, ja sitten "virka-aikaan" hoidetaan jos mahdollista koulujutut alta pois
 
"kieppi"
Alkuperäinen kirjoittaja Omituinen äiti?;30553309:
Olen ollut siinä uskossa että lasten toivotaan olevan hoidossa täyspäiväisesti.
Päiväkodissa toivotaan, että vanhemmat vähän kunnioittaisivat myös päiväkodin rytmiä ja hoitajien oikeutta tehdä työnsä rauhassa. Ei niitä lapsia ole pakko säilöä klo 7.30 - 16.30 tarhassa, mutta minusta sekin on piittaamatonta, jos vanhemmat tuovat ja hakevat lapsiaan miten sattuu välittämättä siitä, että se saattaa häiritä koko ryhmän toimintaa. Kyllähän se kieltämättä välillä oli tylsää, kun itse pääsi jo yhdeltä töistä, mutta lasta ei voinut hakea kuin vähän kahden jälkeen. En silti törmännyt hakemaan päiväunilla olevaa lasta ihan vaan siitä periaatteesta, että hoidossa ei olla hetkeäkään ylimääräistä aikaa.
 
kaf
Mulle on joskus sanottu, että "Olisi XXXXX viihtynyt vielä pitempäänkin"
Tai jos meillä on oikeasti venahtanut myöhempään haku, niin silloin sanotaan, että "olipa hyvä, että XXXXX sai tänään leikkiä pitempään"
itse en osaisi tulkita tuota mitenkään ikäväksi sanomiseksi. onnellinen olisin vaan, että lapsi viihtyy hoidossa. ja ihan kiitollinen siitä, että päiväkodista erikseen halutaan sekin minulle ilmaista.
toki riippuu äänensävystä ja muusta, kait tuon voisi 'pahallakin' ottaa.
 
öööööö???
Musta aloitus on hieman outo vai enkö vain tajua pointtia?

Mun lapset aloitti pk:ssa nyt syksyllä, itse teen kolmivuorotyötä ja mies reissuhommissa ja työaika epäsäännöllistä, viikonloput kotona. Meidän päiväkoti on vuoropäiväkoti. Aamuvuorossa lapset on 6.30-15.15 ja iltavuoroon menevät päiväkodin rytmin mukaan klo 11.00 ennen ruokailua siis vaikka mun iltavuoro alkaa klo 13 ja mies usein hakee klo 17 tai jos on pitkään töissä niin haen itse klo 21

Mutta eikai kukaan pidä lastaan ylimääräistä päiväkodissa? Itse en ainakaan enkä ole olettanut muidenkaan niin tekevän enkä varsinkaan päiväkodin olettavan että lasten on oltava siellä aina säännölliset ajat. Mulla on arkivapaita paljon ja viikonloput töitä kun mies on kotona. Joten useinkaan ei hoitopäiviä tule kuin kolme viikossa. 16 päivää/kk ollaan varattu.

Miten sä koet olevasi omituinen äiti? Vai parempi? Miten oletit, että pitäis olla kokopäiväsesti hoidossa?
 
"nainen"
Mun mielestä on todella omituista, että ihmiset miettivät, mitä päiväkodissa mietitään heidän elämästään. Ei heitä voisi vähempää kiinnostaa ja päinvastoin.
 
"jepp"
Meidän päiväkodissa tulee toimittaa vanhempien työvuorot ja lapset saavat olla hoidossa vain vanhempien työ-ja opiskeluajan. Eikä kyseessä vuoropk. Eli kaikki toimivat noin.
 
itse en osaisi tulkita tuota mitenkään ikäväksi sanomiseksi. onnellinen olisin vaan, että lapsi viihtyy hoidossa. ja ihan kiitollinen siitä, että päiväkodista erikseen halutaan sekin minulle ilmaista.
toki riippuu äänensävystä ja muusta, kait tuon voisi 'pahallakin' ottaa.
Se olikin positiivisessa sävyssä sanottu. Mutta kun tätä palstaa lukee, niin kaikki lapsen hoidossaoloaika on vaan pahasta jne. :D
 
"..."
Mä oon lähivanhempana ilmoittanut lasten hoitoajat niin, että vähän jälkeen seiska tullaan ja neljältä haku. Jos vien tai haen aikasemmin ilmoitan edellisenä tai samana päivänä. Pari päivää katkoo lasten muskarit, mutta muuten haen joko kolmen aikaan, etteivät ole kerenneet aloittaa kunnon leikkiä (tai mulla on sit aikaa odottaa sen loppumista) tai neljän pintaan, kun ovat leikkinsä leikkineet.

Isän puolesta en suostu ilmoittamaan mitään aikoja mihinkään suuntaan eikä tuosta ole kommenttia ainakaan mulle asti tullut. Jos mulla on arkivapaa, lapset menee silti tarhaan ja joskus tarhatäti kommentoikin, että ihan hyvä, että äitikin saa välillä hengähtää. Musta tuo oli varsin positiivinen asenne heiltä päin ja yleensä noi arkivapaat tai lyhyemmät päivät kuluu kaikenlaisten asioiden hoidossa, että ei tosiaan tunnu vapaalla olleensakaan.
 
Omituinen äiti?
Alkuperäinen kirjoittaja öööööö???;30553381:
Musta aloitus on hieman outo vai enkö vain tajua pointtia?

Mun lapset aloitti pk:ssa nyt syksyllä, itse teen kolmivuorotyötä ja mies reissuhommissa ja työaika epäsäännöllistä, viikonloput kotona. Meidän päiväkoti on vuoropäiväkoti. Aamuvuorossa lapset on 6.30-15.15 ja iltavuoroon menevät päiväkodin rytmin mukaan klo 11.00 ennen ruokailua siis vaikka mun iltavuoro alkaa klo 13 ja mies usein hakee klo 17 tai jos on pitkään töissä niin haen itse klo 21

Mutta eikai kukaan pidä lastaan ylimääräistä päiväkodissa? Itse en ainakaan enkä ole olettanut muidenkaan niin tekevän enkä varsinkaan päiväkodin olettavan että lasten on oltava siellä aina säännölliset ajat. Mulla on arkivapaita paljon ja viikonloput töitä kun mies on kotona. Joten useinkaan ei hoitopäiviä tule kuin kolme viikossa. 16 päivää/kk ollaan varattu.

Miten sä koet olevasi omituinen äiti? Vai parempi? Miten oletit, että pitäis olla kokopäiväsesti hoidossa?
Esim. viestissä #16 käy selvästi ilmi että osa ajattelee asiasta toisin.

Vai että parempi...puuh tätä palstaa välillä. Vastaan nyt kuitenkin, että en koe olevani parempi äiti. Kerron että toisinaan koen epäonnistuanikin äitiydessä jossain määrin, kun itsensä alaspainamista tarvitaan näköjään tähänkin ketjuun. Ettei vaan kukaan luule että ajattelee itsestään liikoja.
 
vueras
Olen olettanut että kaikki vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin/hakevat päiväkodista heti kun töiden puolesta on mahdollista. Ja näin olemme mekin aina toimineet. Joskus viedään myöhemmin aamulla ja joskus haetaan aikaisin. Mutta ei tästä ole koskaan päiväkodin kanssa juteltu sanallakaan.
 
Minna KN
Olen olettanut että kaikki vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin/hakevat päiväkodista heti kun töiden puolesta on mahdollista. Ja näin olemme mekin aina toimineet. Joskus viedään myöhemmin aamulla ja joskus haetaan aikaisin. Mutta ei tästä ole koskaan päiväkodin kanssa juteltu sanallakaan.
Kunpa kaikki vanhemmat haluaisivatkin olla lastensa kanssa mahdollisimman paljon! Mutta ihan pienellä otannalla Espoosta tiedän tapauksia, jossa äiti on kotona mutta 4-vuotias lapsi viedään aamu-kahdeksalta hoitoon ja haetaan neljän maissa. Joka päivä. Ja ei, tämä äiti ei ole mitenkään sairas, opiskele tms: hän ei vain halua olla lapsensa kanssa yhtään enempää kuin on pakko.

Ja kuinka monessa perheessä isosisko tai -veli "tekee täyttä päivää" päiväkodissa ja äiti tai jopa molemmat vanhemmat ovat vauvan kanssa kotona? Tämä on ainakin pk-seudulla kovin yleistä.

Nämä ovat esimerkkejä siitä, kuinka mukavuudenhaluisia vanhemmat voivat olla käyttäessään subjektiivista päivähoito-oikeutta hyväkseen isommassa kaupungissa.
Tiedän, että päiväkodeissa ollaan surullisia niiden lasten puolesta, jotka säilötään päiväkotiin vaikka kotihoitokin olisi mahdollista ja toivottavaa. Mutta mitään he eivät voi asian eteen kaiketi tehdä...
 

Yhteistyössä