Ainoa keino on aika ja omat järkeilysi. Mikä pettämisessä oli pahinta? Kolahdus itsetuntoon? Mitä konkreettista menetit? Millainen suhteenne oli ennen pettämistä? Annoitteko suhteellenne tilaa, vai elittekö vain yhdessä tapojenne mukaan ja piditte toisianne itsestäänselvinä? Oletko varma ettei mies ole pettänyt muulloinkin? Miksi mies olisi pettänyt? Vaihtelun kaipuuta? Ei saa sinulta tarpeeksi arvostusta?
Teidän on riitettävä toisillenne ja hyväksyttävä toisenne, mutta myös tuettavaja huomioitava toisianne.
Puhu miehesi kanssa, mutta älä pakota häntä keskusteluun jos vaikuttaa siltä ettei hän joko välitä tai ei ymmärrä, tai jos se johtaa väittelyyn.
Konsteja pettämisestä selviämiseen on monia. Minulle tepsi vain (asumus-)ero. Miehen päivittäinen näkeminen (lasten takia) sai minut vain inhoamaan häntä ja lopulta muutimme erilleen. Aluksi se oli tietysti outoa ja hankalaakin (lasten takia), mutta vuodessa alkoi tottua ja tavattiin melko harvoin. Vain välttämättömien lapsiin liittyvien asioiden yhteydessä. Sitten tuli aika kun ei juurikaan oltu tekemisissä, lasten välityksellä hoidettiin asiat. Minulla oli pari ns yhden yön juttuakin. Miehen elämästä en tiedä enkä haluakaan. Sitä kesti ehkä vuoden. Jotenkin vaivihkaa alettiin taas jutella joskus enemmän, käydä lasten kanssa yhdessä jossain, tavattiin yhteisten ystäviemme juhlissa, joita olin vältellyt pari vuotta, mies auttoi minua kodissani, minä häntä. Olin päässyt 'ensimmäisestä suhteestamme' eroon, ja mies oli selvittänyt asiat itsensä kanssa. Alettiin tutustua toisiimme uudelleen. Melkein kolme vuotta erossa asumisen jälkeen päätettiin palata yhteen.
Kaikki on erilaista, mutta niin tuttua. Ehkä en voisi enää luottaa kehenkään muuhun, mutta häneen on pakko. En edes halua ajatella miten reagoisin, jos hän pettäisi vielä, mikä on tietenkin ihan mahdollista koska hän on ihminen. Suhteemme on joka tapauksessa aivan erilainen kuin ennen pettämistä oli ollut. Nykyään arvostamme toisiamme ihan eri tavoin kuin ennen. Ja paljon muuta.