Miten osaa ostaa oikeen kokoisen kengät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kengätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kengätön

Vieras
Poitsu tarttis ekat kunnon kengät, siis sellaiset joilla voisi ihan kävelläkin. :) Miten ihmeessä osaan ostaa oikeankokoiset? Tai siis en haluisi ostaa sellaisia, jotka jää heti pieneksi... Vinkkejä?!

Ne jää tosi nopeasti pieneksi, tai sitten ostat liian suuret joilla ei voi kävellä. Mittaat jalan (lapsi seisoo mitatessa) ja sen mitan kanssa menette kauppaan. Kenkä pitää kokeilla.

Itse ostin kuopukselle nyt 9kk ensi alkutalveksi Viking Goretexit kokoa 22, saa nähdä ovatko sopivat vai joudunko ostamaan toiset.

Kaupassa sisäpohjallinen kengästä irti ja painat sen lapsen jalkaa vasten. Kengän pitää olla 1,5-2 cm jalkaa pitempi niin on sopivasti tilaa ja kasvuvaraa. Näin neuvoi mulle kenkäkaupan myyjä kun tytölle ensikengät ostin. Ja hyvin mahtuivat koko kesän ja syksyn.

No oltiin tänään kenkäkaupassa ja sovitinkin. En vaan saanut tuntumaa onko kenkä oikein kokoinen vai ei. Olivat sellaiset mokkakengät... Talvisaappaat meillä on kokoa 22 (1v1kk), mutta ajattelin että kävelyä olis helpompi harjoitella kevyemmillä kengillä kotona. Onkohan turhaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaniini:
Kaupassa sisäpohjallinen kengästä irti ja painat sen lapsen jalkaa vasten. Kengän pitää olla 1,5-2 cm jalkaa pitempi niin on sopivasti tilaa ja kasvuvaraa. Näin neuvoi mulle kenkäkaupan myyjä kun tytölle ensikengät ostin. Ja hyvin mahtuivat koko kesän ja syksyn.

Ai noin paljon kasvunvaraa? Pystyykö niillä silti ihan hyvin kävelemään? Mä luin jostain et 0,5-1cm.

Kyllä meidän neiti ainakin käveli niillä kengillä hyvin, olivat sellaiset nauhalliset hieman varrelliset kengät. Alussa oli kahdet sukat ja mahtui sitten alkusyksystä ohut villasukkakin kenkään. Tuo 0,5 cm on käyntivara jonka tarvii jokainen kenkäänsä, etteis e kävellessä tunnun liian lyhyeltä ja lapselle kasvuvaraa se 1 cm siihen lisää.
ja samalla periaattella hankin syksyllä talvikengätkin, niin hyvin mahtuvat koko talven jalkaa.

Kasvunvara on eri asia kuin liikkumavara... kaikenikäisten kengissä pitää olla liikkumavaraa jalalle vähintään 1 cm, mieluiten vähän enemmänkin. Parhaan avun saa kenkäkaupasta, jossa myydään lastenkenkiä. Oikeankokoisista ensikengistä kannattaa maksaa, eikä ottaa halvimpia marketista. Hoikalle lapselle Kavat-merkkiset ovat hyvät, niissä on pieni nilkanympärys, eivät putoa jalasta. Muuten merkillä ei ole niin väliä. Suomalaiset ja ruotsalaiset mallit sopivat hyvin suomalaisten lasten jalkojen malliin.

Yhteistyössä