Miten oppisin pitämään työstäni??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Inhoan työtäni. Pelkkä ajatus sinne menemisestä ahdistaa. En todellakaan tee unelmatyötäni, mutta toisaalta en edes tiedä mistä työstä pitäisin? Sekin jo helpottaisi; voisi yrittää hakea sen alan töitä. Mutta juuri nyt en tiedä mistä työstä oikeasti pitäisin tai mitä voisi edes sietää.. Haluaisin vain olla kotona! En ole koskaan ollut kotona (en työttömänä, ei lapsiakaan) enkä toisaalta tiedä miten pitkään sitten kotonakaan (mitään tekemättä) viihtyisin, mutta juuri nyt kaipaisin sitä niin paljon! En vaan haluaisi mennä töihin ;(

Miten ihmeessä saan ajatukseni kääntymään, pitämään työstäni? Vaikka kuinka haluaisin lopettaa ja luovuttaa, niin en vain voi. Palkka on hyvä, työympäristö on viihtyisä ja työkaverit ihania, mutta vihaan sitä itse työtä. Se työ on jotenkin niin luonteeni vastainen, jotenkin ihmeellisesti olen vain tähän ajautunut, pakosta. Tuntuu, että koko elämä menee ihan hukkaan tämän työn takia.

tutulta kuulostaa.mäkin olen kokeillut useempaakin hommaa, mutta alkuinnostuksen jälkeen on aina ruvennut tökkimään. eikä hajuakaan mikä voisi olla sellainen unelmien ammatti mitä oikeasti jaksaisi vuosia :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onnistuisiko alan vaihtaminen? Onko sulla joku harrastus, josta tykkäät paljon ja josta voisit kuvitella tekeväsi itsellesi ammatin?

En keksi mitään. Viimeiset kaksi vuotta olen miettinyt ja miettinyt, että mitä ihan oikeasti haluaisin tehdä, mutta mitään en keksi. Haluaisin vain olla kotona. Välillä olen miettinyt, että olisi ihana tehdä etätyötä kotoa käsin, ei asiakkaita, ei mitään asiakaspalvelua eikä työkavereitakaan vaan saisi olla omassa rauhassa! Mutta miten ja mistä ihmeessä voisin saada tällaisen työn?

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
tutulta kuulostaa.mäkin olen kokeillut useempaakin hommaa, mutta alkuinnostuksen jälkeen on aina ruvennut tökkimään. eikä hajuakaan mikä voisi olla sellainen unelmien ammatti mitä oikeasti jaksaisi vuosia :/

Edellinen työ mulla oli sellaista, että en nyt siitäkään niin tykännyt, mutta toisaalta menihän se siinä. Eikä ollut tätä ikuista ahdistusta sunnuntai-iltaisin, kun viikonloppu on ohi ja koko hemmetin työviikko edessä (tai no, mitä sitä valehtelemaan, oli senkin työn aikana näitä ahdistumisia aina joskus). Toisaalta siinäkin kyllä mietin, miten turhaa se työ on..

Asennemuutos? Siis mitä enemmän asiasta negatiivisesti ajattelee, sitä vastenmielisempää se usein on.

Onko työssä mahdollista muuttaa hieman työnkuvaa tai saada mieluisempia tehtäviä. Joskus pienikin muutos piristää. Mikä on tylsintä ja mikä kivointa. Jos et pysty sitä kertomaan, niin vaikea edes sinua on muiden (siis työpaikalla) auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En keksi mitään. Viimeiset kaksi vuotta olen miettinyt ja miettinyt, että mitä ihan oikeasti haluaisin tehdä, mutta mitään en keksi. Haluaisin vain olla kotona. Välillä olen miettinyt, että olisi ihana tehdä etätyötä kotoa käsin, ei asiakkaita, ei mitään asiakaspalvelua eikä työkavereitakaan vaan saisi olla omassa rauhassa! Mutta miten ja mistä ihmeessä voisin saada tällaisen työn?
Mulla on sellanen työ. Ollut jo aika kauan. It-ala esim on sellainen, jossa etätyö on usein mahdollista. Välillä toki joutuu piiipahtamaan jossain palavereissa työpaikalla tai joutuu jollekin työmatkalle, mutta muuten voi tehdä töitä kotoa käsin.

Alasta riippuen oman yrityksenkin toimipisteen voi järjestää kotiin. Esim jos sulla olisi joku verkkokauppa, niin se onnistuisi varsin hyvin kotoa käsin. Oleellista lähinnä on, mitä sä osaat ja mitä tykkäisit tehdä. Koita miettiä siten, että jos sulla nyt olisikin mahdollisuus olla 3 vuotta kotona, niin mitä sä siellä kotona tekisit. Poikisiko niistä asioista sulle uutta ammattia?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Asennemuutos? Siis mitä enemmän asiasta negatiivisesti ajattelee, sitä vastenmielisempää se usein on.

Onko työssä mahdollista muuttaa hieman työnkuvaa tai saada mieluisempia tehtäviä. Joskus pienikin muutos piristää. Mikä on tylsintä ja mikä kivointa. Jos et pysty sitä kertomaan, niin vaikea edes sinua on muiden (siis työpaikalla) auttaa.

Mä tiedän, että tämä minun asenne vaikuttaa tosi paljon! Mutta työnkuvaa ei voi muuttaa mitenkään, valitettavasti. Tuossa aiemmin sanoinkin, että työssäni itse työpaikka on ihana, samoin ne ihmiset siellä. Viihtyisin siellä hirveän hyvin, jos ei vain sitä työtä tarvitsisi tehdä :D Äh, kuulostan laiskalta, mutta en sitä oikeasti ole. Haluaisin vain työn, josta pitäisin. Joskus joku on sanonut, että silloin on unelmatyössään kun ihmettelee, että miksi joku maksaa minulle tästä =)

Mulla on sellanen työ. Ollut jo aika kauan. It-ala esim on sellainen, jossa etätyö on usein mahdollista. Välillä toki joutuu piiipahtamaan jossain palavereissa työpaikalla tai joutuu jollekin työmatkalle, mutta muuten voi tehdä töitä kotoa käsin.

Alasta riippuen oman yrityksenkin toimipisteen voi järjestää kotiin. Esim jos sulla olisi joku verkkokauppa, niin se onnistuisi varsin hyvin kotoa käsin. Oleellista lähinnä on, mitä sä osaat ja mitä tykkäisit tehdä. Koita miettiä siten, että jos sulla nyt olisikin mahdollisuus olla 3 vuotta kotona, niin mitä sä siellä kotona tekisit. Poikisiko niistä asioista sulle uutta ammattia?

Oi, kateeksi käy! =) it-alalla en ole, vaan tällä hetkellä teen asiakaspalvelutyötä ja sen lisäksi työhöni kuuluu olennaisesti palavereiden pitäminen (inhoan huomion keskipisteenä olemisesta, mutta jotenkin kummallisesti tähän työhön minut valittiin). Verkkokauppaa joskus mietin, mutta todennäköisesti en uskalla omaa yritysta perustaa ja sillä mietinkin, että etätyö jonkun toisen palveluksessa voisi olla paras ratkaisu. Osaisin jotakin toimistotöitä nyt esimerkiksi, mutta miten ihmeessä sellaisia saisi etätyöksi.. Ei kai mitenkään.

Yleensä se oma ahdistus kertoo muutoksen tarpeesta. Kerroit ekassa viestissäsi, ettei sulla ole lapsia, niin opiskele NYT ihmeessä jotain uutta, se on sata kertaa helpompaa kun ei vielä ole lapsia.

Oi, kateeksi käy! =) it-alalla en ole, vaan tällä hetkellä teen asiakaspalvelutyötä ja sen lisäksi työhöni kuuluu olennaisesti palavereiden pitäminen (inhoan huomion keskipisteenä olemisesta, mutta jotenkin kummallisesti tähän työhön minut valittiin). Verkkokauppaa joskus mietin, mutta todennäköisesti en uskalla omaa yritysta perustaa ja sillä mietinkin, että etätyö jonkun toisen palveluksessa voisi olla paras ratkaisu. Osaisin jotakin toimistotöitä nyt esimerkiksi, mutta miten ihmeessä sellaisia saisi etätyöksi.. Ei kai mitenkään.
Mä vaihdoin aikoinaan sairaanhoitajasta it-alalle =)

Työpaikan vaihtaminen - jos nyt alkuun unohtaa sen etätyön - on yksi vaihtoehto. Itse aikoinaan tykkäsin työstäni kuin hullu puurosta, mutta silloisessa työpaikassani yksinkertaisesti vaan ajauduin työtehtäviin, joista en pahemmin välittänyt. Aluksi sen takia, että työkaverini vaihtoi työpaikkaa ja kun ketään muuta ei ollut ko hommaa hoitamaan, suostuin ajatuksella "no tämän kerran". Ne "tämät kerrat" kuitenkin vaan jatkuivat ja lopulta ei haettukaan enää uutta työntekijää niihin tehtäviin vaan niihin, mitä mä olin alunperin tehnyt ja mistä tykkäsin. Huomautin asiasta pomolle, mutta hän vaan totesi, että "voi voi, kun ei oikein tunnu löytyvän sopivaa ihmistä noihin hommiin ja sun vanhoihin tehtäviin on paljon helpompi saada uusi työntekijä" :/ Noh, en mä sitten ollut siinä firmassa sen jälkeen kuin puolisen vuotta ja vaihdoin minäkin työpaikkaa.

Voisitko ajatella sitä verkkokauppaa aluksi pienimuotoisena ja oman työn ohella? Ja jos alkaa menestyä, voisit ottaa sen päätyöksesi?

Itsenäisesti koneen ääressä tehtävä työ on yleensä sellaista, jonka voi tehdä etänä. Jos sisi kontaktit muihin ihmisiin tapahtuu pääasiassa puhelimitse ja sähköpostitse. Kirjanpito esimerkiksi.

Sitä muutosta mä kyllä kaipaan. Etätyöstä yritin nyt taas netistä katsella tietoa (ilmeisesti aika moni muukin sitä haluaisi tehdä) ja varmaan aika hankala sitä on ihan tästä vain saada, joten siinä mielessä sen oman yrityksen/toiminimen perustaminen olisi järkevämpää. Mutta siihen tarvittaisiin se idea/oikea ala mikä nyt ainakin vielä puuttuu minulta, mutta jospa se joskus syntyisi! Ainakin on toiveikkaampi olo heti, kun miettii näitä vaihtoehtoja! =)

Sitä muutosta mä kyllä kaipaan. Etätyöstä yritin nyt taas netistä katsella tietoa (ilmeisesti aika moni muukin sitä haluaisi tehdä) ja varmaan aika hankala sitä on ihan tästä vain saada, joten siinä mielessä sen oman yrityksen/toiminimen perustaminen olisi järkevämpää. Mutta siihen tarvittaisiin se idea/oikea ala mikä nyt ainakin vielä puuttuu minulta, mutta jospa se joskus syntyisi! Ainakin on toiveikkaampi olo heti, kun miettii näitä vaihtoehtoja! =)

Jos siitä etätyöstä eniten haaveilet, niin mieti töitä, joita tehdään pääasiassa tietokoneella ja ilman jatkuvaa asiakkaiden tapaamista. Joku sulle ehdottikin opiskelua, kun sulla ei vielä lapsia ole. Mä ehdotan ihan samaa, kunhan vaan sen alan keksit ensin. Ilmeisesti olet vielä suht nuori, joten älä ajattele asiaa niin, että pitäisi sitten 40 vuotta tehdä sitä samaa hommaa. Alaa voi taas vaihtaa myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Onko sulla sosiaalisten tilanteiden pelko, jos nimenomaan ne asiakkaat ja palaverit ja ehkä työkaveritkin ahdistaa ja haluaisit vaan olla kotona?

Siinä tapauksessa en ehkä yrityksen perustamista suosittelisi. Mutta esim. toimistohommissa pienissä paikoissa on tehtäviä, jossa ei ketään oikein tarvitse nähdä. Mä olin kirjanpitäjänä pienessä yrityksessä, vapaat työajat ja oikeestaan ketään ei tarvinnu nähdä. Kaikki tarvittavat paperit tuli mun lokeroon ja koneelle, ja itsekseni omassa huoneessani tein.

Mä tosin lopetin sen kun olin tulla hulluks yksinäni. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Onko sulla sosiaalisten tilanteiden pelko, jos nimenomaan ne asiakkaat ja palaverit ja ehkä työkaveritkin ahdistaa ja haluaisit vaan olla kotona?

Minäpä suosittelisin ihan esiintymiskoulutusta, sillä niin monessa hommassa pitää kyetä keskustelemaan muiden kanssa...

Minäpä suosittelisin ihan esiintymiskoulutusta, sillä niin monessa hommassa pitää kyetä keskustelemaan muiden kanssa...
Mun käsittääkseni ap:lla ei ollut kyse siitä, etteikö pystyisi ihmisten kanssa keskustelemaan. Vaan pikemminkin siitä, että ei pidä sellaisesta työstä. Ymmärrän ap:tä sen suhteen oikein hyvin...itsekin mieluummin työskentelen yksin ja itsenäisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö tarvittaessa voisi olla ihmisten kanssa tekemisissä. En vaan halua olla koko aikaa ihmisten kanssa tekemisissä.

Mun käsittääkseni ap:lla ei ollut kyse siitä, etteikö pystyisi ihmisten kanssa keskustelemaan. Vaan pikemminkin siitä, että ei pidä sellaisesta työstä. Ymmärrän ap:tä sen suhteen oikein hyvin...itsekin mieluummin työskentelen yksin ja itsenäisesti. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö tarvittaessa voisi olla ihmisten kanssa tekemisissä. En vaan halua olla koko aikaa ihmisten kanssa tekemisissä.

Jos tästä ois kysymys niin ei se kotityö ainoa vaihtoehto ole. Minäkään en halutessani näe työkavereista muuta kun kun aulaemännän tullessani ja mennessäni. Muuten sitten sen mukaan miten liikuskelen huoneeni ulkopuolella.

Eli jos tästä vaan on kysymys niin kotityö ei kyllä ole mitenkään ainoa vaihtoehto. Itse olen insinööri.

Musta nämä ovat huonoja neuvoja, miksi pitäisi toimia itseään vastaan, jos ap kokee, että hänen työnsä on kuin pyöreän palikan tunkemista nelikulmaiseen reikään? Jos siis työ tuntuu jatkuvasti kurjalta...toki jokainen joutuu välillä venymään ja tekemään ei-niin-kivoja-töitä, mutta vuositolkulla on eri juttu...Itse olen vaihtanut työpaikkaa ja lähtenyt jopa takaisin opiskelemaan, enkä kadu pätkääkään!!

mä olin vuoden kotona työttömänä, niin nyt maistuu työ kuin työ. siinä vaiheessa kun ei ole rahaa maksaa laskuja, alkaa kummasti tykätä ihan mistä vain työstä. edellinen työpaikkani oli niin hirveä etten halua siitä edes puhua. siellä jaksoin sen voimalla, että palkkapäivä koitti kukauden välein.

Juuri näin eli pystyn kyllä olemaan ihmisten kanssa ja esim. tässä asiakaspalvelutyössä koen olevani ihan hyväkin. Mutta en vain pidä tästä! Tämä työ ei vain sovi minun luonteeni kanssa yhteen, se asiakaspalvelu ei tule luonnostaan minulta.. Ennemmin tekisin töitä yksin.

Siinä tapauksessa en ehkä yrityksen perustamista suosittelisi. Mutta esim. toimistohommissa pienissä paikoissa on tehtäviä, jossa ei ketään oikein tarvitse nähdä. Mä olin kirjanpitäjänä pienessä yrityksessä, vapaat työajat ja oikeestaan ketään ei tarvinnu nähdä. Kaikki tarvittavat paperit tuli mun lokeroon ja koneelle, ja itsekseni omassa huoneessani tein.

Tämä taas kuulostaa minusta oikein hyvältä =) Mitenkähän tämmöisen työn voisi saada ja mistä?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
mä olin vuoden kotona työttömänä, niin nyt maistuu työ kuin työ. siinä vaiheessa kun ei ole rahaa maksaa laskuja, alkaa kummasti tykätä ihan mistä vain työstä. edellinen työpaikkani oli niin hirveä etten halua siitä edes puhua. siellä jaksoin sen voimalla, että palkkapäivä koitti kukauden välein.

Niin. Tätäkin olen miettinyt, että olenko osittain ihan vain väsynyt ja jos olisin kotona jonkin aikaa esim. työttömänä niin varmaan sitten työ kuin työ tuntuisi ainakin alkuun tosi hyvältä.

Tämä taas kuulostaa minusta oikein hyvältä =) Mitenkähän tämmöisen työn voisi saada ja mistä?

Onko sulla millanen koulutus, jonkunlaista taloushallinnon koulutusta kirjanpitoon tarvitaan, tai edes jonkunlainen toimistopohja. Sitten vaan työpaikkailmoituksia katsomaan, pienet järjestöt, seurat ja yritykset.