Miten opettaa vauva nukahtamaan muuten kuin tissille/syliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joku äiti vaan

Vieras
Elikäs vaikka olin päättänyt että niin ei tule käymään niin tilanne on se että 7kk ikäinen vauvani ei nuku kuin tissi suussa tai syliin heijatessa... Eikä ees niin että istun vaan pitää kävellä!!! Vaunuihin nukahtaa itsekseen ilman että tarvii ees työntää joten miksi ei onnistu sänkyyn?!
Yölläkin heräilee eikä nuku ennenkuin saa tissin suuhun vaikkei enää varsinaisesti syö yöllä.
Apuaaaaaaaaaa??!!

Se taitaa vaatia pienen unikoulun. Minä aloin 6kk iässä muuttamaan nukahtamisrituaalia niin, että ensin tissiä ja sen jälkeen vasta satujen lukeminen ja siitä sitten sänkyyn nukahtamaan itsekseen. Ennen sitä järjestys oli satujen luku ja kirjojen katselu, imetys ja siitä nukahtamaan omaan sänkyyn.

jos ette ole jo aloittaneet satujen lukemista yms iltarutiineja, niin nyt kannattaa aloittaa.

tsemppiä!

Elizabeth Pantleylla on sellainen opus kuin "Pehmeä matka höyhensaarille" jossa on vinkkejä imien uneen -uniassosiaation purkamisesta. Ei ole mikään pikatie onneen, mutta lempeä vaihtoehto.

Mut joo. Nukahtaako lapsi näppärästi imetykseen? Tai miksi toivot muuta nukahtamistapaa? Ei sillä ettetkö saisi toivoa! Mutta mietin vaan, onko sitä vieroittaminen vaivan arvoista. Meillä lapsi nukahti useimmiten imetykseen pitkälle yli 1-vuotiaaksi ja se oli minusta vain näppärää, varsinkin reissussa ja muissa "poikkeusoloissa" :) Oli siinä joku vaihe (kuukausi, pari?) noin 1-vuotiaana, jolloin vieroitin lapsen imetysnukutuksesta, mutta meillä se ei ainakaan vaikuttanut yöheräilyihin yhtään mitenkään ja vain venytti nukahtamista iltaisin, joten sitten hampaiden puskemisen myötä jossain vaiheessa nukutusimetykset palasi. Sitten jos mulla oli menoa nukahtamisaikaan, niin mies sai kyllä lapsen nukahtamaan kohtuullisessa ajassa kantorepussa kanniskellen, eli pelkästään sen takia tissitainnutuksesta ei kannattanut vieroittaa.

Mut siis en tarkoita ettetkö saisi etsiä ratkaisua, jos tilanne on sinulle/teille hankala! Sitä vaan, että itse tuhlasin ihan turhaan energiaa sellaisiin "vauvan KUULUU nukkua rattaissa 3h" tai "vauvan PITÄÄ osata nukahtaa yksin" -juttujen murehtimiseen miettimättä että onko niissä meidän perheessä mitään järkeä. Ei ollut.

Ensiksi syyllistäminen: olet antanut tilanteen mennä jo liian pitkälle. Lapsi on ehtinyt 7kk aikana jo ehdollistumaan tuohon nukuttamiseen sylissä.

Toiseksi sitten vinkkejä: laita lapsen sänky oman sänkysi viereen. Kun lapsi osoittaa olevansa väsynyt tuo hänet omaan sänkyynsä, peittele, laita tutti suuhun ja hyssyttele. Lapsen itkiessä jatkat silittelyä ja hyssyttelyä, mutta et nosta häntä syliisi. Nukahtamiseen voi mennä pitkä aika ja siihen on sinun hyvä henkisesti valmistautua. Nukahtamisen jälkeen käy itse nukkumaan lapsen viereen omaan sänkyysi. Vauva todennäköisesti heräilee useita kertoja yössä, koska on nukahtanut "turvattomasti" koska on tottunut nukahtamaan sylissä. Lapsen herätessä jatka hyssyttelyä, silittelyä ja tietenkin tarvittaessa voit imettää. Näitä vaikeita öitä on todennäköisesti luvassa useita, mutta vähemmän mitä ehkä nyt etukäteen pelkäät. Voi hyvin olla että neljän tai viiden heikosti nukutun yön jälkeen lapsi on oppinut nukahtamaan omaan sänkyynsä ja teillä kaikilla on elämä himpun verran helpompaa. Se siis kannattaa vaivasta huolimatta.

[QUOTE="vieras.";29423360]Elizabeth Pantleylla on sellainen opus kuin "Pehmeä matka höyhensaarille" jossa on vinkkejä imien uneen -uniassosiaation purkamisesta. Ei ole mikään pikatie onneen, mutta lempeä vaihtoehto.

Mut joo. Nukahtaako lapsi näppärästi imetykseen? Tai miksi toivot muuta nukahtamistapaa? Ei sillä ettetkö saisi toivoa! Mutta mietin vaan, onko sitä vieroittaminen vaivan arvoista. Meillä lapsi nukahti useimmiten imetykseen pitkälle yli 1-vuotiaaksi ja se oli minusta vain näppärää, varsinkin reissussa ja muissa "poikkeusoloissa" :) Oli siinä joku vaihe (kuukausi, pari?) noin 1-vuotiaana, jolloin vieroitin lapsen imetysnukutuksesta, mutta meillä se ei ainakaan vaikuttanut yöheräilyihin yhtään mitenkään ja vain venytti nukahtamista iltaisin, joten sitten hampaiden puskemisen myötä jossain vaiheessa nukutusimetykset palasi. Sitten jos mulla oli menoa nukahtamisaikaan, niin mies sai kyllä lapsen nukahtamaan kohtuullisessa ajassa kantorepussa kanniskellen, eli pelkästään sen takia tissitainnutuksesta ei kannattanut vieroittaa.

Mut siis en tarkoita ettetkö saisi etsiä ratkaisua, jos tilanne on sinulle/teille hankala! Sitä vaan, että itse tuhlasin ihan turhaan energiaa sellaisiin "vauvan KUULUU nukkua rattaissa 3h" tai "vauvan PITÄÄ osata nukahtaa yksin" -juttujen murehtimiseen miettimättä että onko niissä meidän perheessä mitään järkeä. Ei ollut.[/QUOTE]

Kiitos näkökulmasta! :)

Välillä on taistelua, vauva on väsynyt, jopa silmät kiinni ja tissi suussa. Siltikin yrittää nousta istumaan ja vääntelee sylissä. Välillä taas nukahtaa ihan heti.

[QUOTE="vvieras";29423382]Ensiksi syyllistäminen: olet antanut tilanteen mennä jo liian pitkälle. Lapsi on ehtinyt 7kk aikana jo ehdollistumaan tuohon nukuttamiseen sylissä.

Toiseksi sitten vinkkejä: laita lapsen sänky oman sänkysi viereen. Kun lapsi osoittaa olevansa väsynyt tuo hänet omaan sänkyynsä, peittele, laita tutti suuhun ja hyssyttele. Lapsen itkiessä jatkat silittelyä ja hyssyttelyä, mutta et nosta häntä syliisi. Nukahtamiseen voi mennä pitkä aika ja siihen on sinun hyvä henkisesti valmistautua. Nukahtamisen jälkeen käy itse nukkumaan lapsen viereen omaan sänkyysi. Vauva todennäköisesti heräilee useita kertoja yössä, koska on nukahtanut "turvattomasti" koska on tottunut nukahtamaan sylissä. Lapsen herätessä jatka hyssyttelyä, silittelyä ja tietenkin tarvittaessa voit imettää. Näitä vaikeita öitä on todennäköisesti luvassa useita, mutta vähemmän mitä ehkä nyt etukäteen pelkäät. Voi hyvin olla että neljän tai viiden heikosti nukutun yön jälkeen lapsi on oppinut nukahtamaan omaan sänkyynsä ja teillä kaikilla on elämä himpun verran helpompaa. Se siis kannattaa vaivasta huolimatta.[/QUOTE]

Mä tiedän, että olen itse tämän aiheuttanut :D
Se on vaan ollut helpointa, kun isompi lapsikin tarvii vielä nukkuttajaa ja sadun lukijaa, niin vauva sylissä tissillä oon saanu molemmat nukkumaan yhtä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joku äiti vaan;29423415:
Mä tiedän, että olen itse tämän aiheuttanut :D
Se on vaan ollut helpointa, kun isompi lapsikin tarvii vielä nukkuttajaa ja sadun lukijaa, niin vauva sylissä tissillä oon saanu molemmat nukkumaan yhtä aikaa.

Nii ja tuttia ei ole oppinut syömään ikinä..

se syyllistäminen.

Meidän nuorimmainen nukahti syliin vuoden ikäiseksi (oli tosin pullolapsi). Minusta oli ihanaa kun hän pötkötteli rauhassa sylissä ja minä tölläsin telkkua. Nukahtamisen jälkeen nostin sänkyyn ja hän nukkui aina ihan rauhassa aamuun asti.

Vuoden iässä sitten vain tuli aika laittaa hänet puolinukuksissa sänkyyn ja parin illan jälkeen suoraan iltapesulta. Ilman mitään huutoja tahi ongelmia.

Eli minun ohje on toimia niin kuin on itselle parasta. Jos lapsi nukahtaa hyvin syliin ja nukkuu sen jälkeen hyvin yönsä, no problem. Jos taasen yöheräilyt ovat ongelma; sitten pitää miettiä kuviot uusiksi.

se syyllistäminen.

Meidän nuorimmainen nukahti syliin vuoden ikäiseksi (oli tosin pullolapsi). Minusta oli ihanaa kun hän pötkötteli rauhassa sylissä ja minä tölläsin telkkua. Nukahtamisen jälkeen nostin sänkyyn ja hän nukkui aina ihan rauhassa aamuun asti.

Vuoden iässä sitten vain tuli aika laittaa hänet puolinukuksissa sänkyyn ja parin illan jälkeen suoraan iltapesulta. Ilman mitään huutoja tahi ongelmia.

Eli minun ohje on toimia niin kuin on itselle parasta. Jos lapsi nukahtaa hyvin syliin ja nukkuu sen jälkeen hyvin yönsä, no problem. Jos taasen yöheräilyt ovat ongelma; sitten pitää miettiä kuviot uusiksi.

:)

Tuo sänkyyn siirtäminen on hankalaa, herää usein siihen vaikka olisi jo täysin unessa sylissä. Ja jos saan siirrettyä, herää tunnin sisällä siitä, eli käytännössä nukkuu sitten meidän sängyssä..

Toisaalta pitäisi kai antaa vaan mennä, tehdä niinkuin on HELPOINTA.. :)

Minäkin luin aikoinaan sen Pantleyn kirjan epätoivoissani. Paras anti oli se että vaikka mitä ois päättäny, lapsen voi nostaa tissille, ei tarvi huudattaa siis. Esikoisen aloitin 6kk iässä laittamaan iltatissin jälkeen omaan sänkyyn josta seuras itku, uudestaan tissiä ja sänkyyn kunnes nukahti..parissa illassa riitti vaan se yksi imetys ja alkoi sitten nukahtamaan, kunnes imetyksen saattoi hoitaa vaikka paljon ennen sänkyyn laittoa. Vauvan sängyssä oli sellainen kuviollinen reunapehmuste jota katseli ja sitä katsellessa nukahti. Oli todellinen tissitakiainen, 6kk ikään asti nukkui yöt tissi suussa siis. Tuttia ei syönyt koskaan. Nyt on vauva 4kk joka syö tissiä ja nukahtaa yöllä ja päivällä itekseen sänkyyn ; )

[QUOTE="äitee";29423536]Minäkin luin aikoinaan sen Pantleyn kirjan epätoivoissani. Paras anti oli se että vaikka mitä ois päättäny, lapsen voi nostaa tissille, ei tarvi huudattaa siis. Esikoisen aloitin 6kk iässä laittamaan iltatissin jälkeen omaan sänkyyn josta seuras itku, uudestaan tissiä ja sänkyyn kunnes nukahti..parissa illassa riitti vaan se yksi imetys ja alkoi sitten nukahtamaan, kunnes imetyksen saattoi hoitaa vaikka paljon ennen sänkyyn laittoa. Vauvan sängyssä oli sellainen kuviollinen reunapehmuste jota katseli ja sitä katsellessa nukahti. Oli todellinen tissitakiainen, 6kk ikään asti nukkui yöt tissi suussa siis. Tuttia ei syönyt koskaan. Nyt on vauva 4kk joka syö tissiä ja nukahtaa yöllä ja päivällä itekseen sänkyyn ; )[/QUOTE]

Niinkö aina ottaa uudelleen tissille ja sit laittaa takas kun rauhoittuu? Ja tätä toistetaan kunnes nukahtaa?

Tuo vain nousee vaikka silmät kiinni istumaan jos sen jättää sänkyyn ja jos hereillä ollessa laittaa niin nousee seisomaan eikä varmaan käy nukkumaan vaan leikkii ja sitten alkaa huutaa kun tulee tylsää..

Se kyllä toimi meillä, tosin ei noussut seisomaan vielä silloin. Myöhemmin kun alkoi nousta nukutin pinnikseen siten että makasin vieressä ja silitin pinniksen raosta. Vähän aikaa seisoskeli aluksi, mutta sitten kävi pitkäkseen. Tsemppiä!

Meidän poika täytti tänään 3kk, ja ihan sama ongelma - vai onko se tässä iässä ongelmakaan...? Mutta milloin tuo opettelu sitten pitäisi aloittaa? Hermo menee kun havahtuu lähes aina kun yritän siirtää omaan sänkyyn, sillä lopputuloksella että lopulta pitkälti puolenyön aikaan vauva tulee meidän sänkyyn tissi suussa. :/ Hiukan on hakusassa nuo kahdenkeskiset hetket miehen kanssa kun on pari muksua jo ennestäänkin. :)

Tuo on vähän hankala hetki jos lapsi osaa nousta seisomaan muttei vielä osaa mennä alas..
oon pyrkiny siihen että siellä pinniksessä saa ihan rauhassa puuhailla ja seistä jos haluaa, sillä ei saa huomiota. Paras keino estää seisomaannnousu on maata siellä lattianrajassa silitellä pinnanraosta. Ja jos lapsi nousee seisomaan niin jatkaa sitä silittelyä vaikka jalasta niin lapsi kohta tulee taas alas(koska äiti on siellä alhaalla) jos seisot pinnasängyn vieressä valmiina kippaamaan lapsen makuulle niin lapsi nousee aina uudestaan ylös kun sinä oot siellä ylhäällä.

Jos lapsi itkee niin voi ottaa aina syliin kunhan laskee takaisin pinnikseen ennenkuin lapsi uudelleen nukahtaa.

Esikoisella aloitin tosiaan 6kk iässä. Tämä viimeisin oppi sen jo alusta asti kun piti joka imetyksen jälkeen vaihtaa vaippa. Oppi sitten nukahtamaan ilman tissiä kun laitoin sitten vaan usein omaan sänkyyn imetyksen ja vaipan vaihdon jälkeen. Tutti suuhun ja harso käsien väliin, kiskoo sen sitten itse naaman eteen ja milloin mihinkin. Usein on nukahtanut kun käyn välillä esikoista katsomassa ym. Toki on iltoja että on huutanut mahavaivojaan, mutta puoliunessa sitten sänkyyn taas, takas syliin jos ei rauhotu

ei se tissille nukahtaminen ole kuolemaks :) tietenkin voi äidille olla hankalaa, etenkin jos jossain pitäs käydäkkin eikä voi olla nukuttamassa.

mä tein niin että tissi suuhun ja hetkeä ennenkuin nukahti laitoin (puhtaan!) pikkurillin lapsen suuhun että suu aukeaa. jos herää ja haluu tissin niin tissi suuhun tai kävelet kunnes nukahtaa. ja pikkuaskelia tämän kanssa, voi mennä kauan ennenkun "oppii" tähän toiminta tapaan. mutta sen jälkeen on helpompi olla ja opettaa vaikka pulloon jos isä haluaa nukuttaa.

7kk on vielä vauva. kyllä se kohta menee ite vessan kautta nukkumaan :)

Yhteistyössä