Miten opettaa puolivuotias nukahtamaan itsekseen?

Eli apua kaivataan:

Meillä on puolivuotias poika. Tällä hetkellä hän nukahtaa joko syliin hyssytellessä, rinnalle tai isänsä keikuttamana sitteriin. Pikkuisena oli vatsavaivainen, joten siitä on jäänyt tuo sylissä hyssyttely. Yöt ovat edelleen levottomia ja heräilee useita kertoja (4-8) yössä. Tästä levottomuudesta johtuen meillä vauva nukkuu olohuoneessa (patjalla) ja yö on jaettu vanhempien välillä "vahtivuoroihin".

Toiveena olisi opettaa hänet jotenkin nukahtamaan itsekseen esim. päiväunille tai yöllä jos havahtuu kesken unien. Ottaisinkin mielelläni vastaan kaikki kikat, temput ja ohjeet mitkä teillä ovat toimineet.

En kaipaa kommentteja miten jonkun lapsi on syntymästään asti osannut tämän taidon, tai miten olen toiminut väärin kun lapsi ei osaa nukahtaa itse. (Näitäkin olen kuullut ja niistä ei ole apua)

Kiitos jo etukäteen.

Kiinteitä menee, mutta määrä ilmeisesti vielä pieniä.
Aamulla menee noin puoli desiä puuroa
Lounaalla 2-3 jääpalaa kasvista
Päivällisellä reilu puoli purkkia hedelmää
ja illalla saanut nyt muutaman päivän ajan puoli desiä puuroa.

Opetettiin ihan silleen unikoulu-menetelmälla periaatteessa.

Eli iltarutiinit: iltapala, sitten vaipanvaihdolle ja pesulle ja yökkärin vaihtoon. Sen jälkeen vein vauvan omaan pinnasänkyyn, lauloin unilaulun ja luin unilorun samalla silitellen, sitten viimeiseksi toivotin hyvää yötä ja vetäisin soittorasian päälle ja poistuin huoneesta.

Jos vauva alkoi itkeä, kuuntelin hetken aikaa lopettaako, jos ei hiljentynyt niin sitten menin takaisin vähän silittämään ja toistamaan hyvän yön toivotukset ja taas ulos. Ja taas odottelin nukahtaako. Jos itku menee hysteeriseksi, niin sitten otin syliin rauhoittumaan ja sitten laitoin taas takaisin sänkyyn. Joinain iltoina oli hankalaa, välillä nukahti tosi helposti. Mutta nykyään on elämä niin helppoa kun nukkumaanmeno sujuu helposti ilman itkuja!

Meillä tuo tuotti tulosta aika äkkiä ja vauva oppi hyvin nukahtamaan itkemättä itsekseen, mutta heräilyyn se ei sinänsä vaikuttanut. Eli yöllä kun heräsi niin piti aina imettää... Sitten 10kk iässä vieroitettiin vasta siitä, silloin tuntui olevan valmis ja päästiin vähillä itkuilla siitäkin ja alkoi nukkua öitä läpi ekan kerran :) Toki jonkin verran hän heräilee edelleen muttei joka yö eikä niin montaa kertaa muutenkaan.

Meillä melko lailla sama juttu, paitsi pojan saa nukahtamaan kyllä useimmilla keinoilla, mutta meillä ongelmaksi on koitunut nuo yöheräämiset. Poika nukkuu meidän välissämme ja on tottunut siihen, että kun yöllä vähän inahtaa niin saa heti tissin suuhun. Minulta ei enää liiemmin maitoa tule, mutta on tottunut käyttämään tissiä tuttina (joo, EI NÄIN). Meillä ei tuttia syö eikä pulloa, ja kun yöunille on painunut, jos ja kun herää keskellä yötä ja jos en itse ole paikalla, niin ei enää osaa nukahtaa ilman tissiä, joten huutaa kunnes nukahtaa huutoonsa. Näitä öitä meillä ei onneksi ole ollut kuin yksi, jonka jälkeen jäi sellaiset traumat, ettei äippä enää lähde illanviettoon, kunnes muksu osaa nukkua ilman tissiä. Helpottaisi kyllä elämää jos osaisi nukahtaa ilman tissiä ja nukkua yön ilman tissiä omassa sängyssään, että saisi vanhemmat käpertyä toisiinsa kiinni nukkumaan ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen.
Poika herää tosi helposti yöllä, jos yrittää esimerkiksi laskea pinnasänkyyn tai muuten vaan sylistä pois. Olen kyllä tuohon pinnasänkyyn koittanut nukuttaa, mutta ei luonto kestä kuunnella muksun itkua, pakkohan sitä on lohduttamaan mennä, mutta päänsilittelyt ei auta, laulaminen ei auta, mikään muu ei auta kun antaa tissiä, johon poika sitten nukahtaa. Pari yötä on valvottu tällä tavalla, poika nukahtaa kyllä syliin ja hyvällä tuurilla saa laskettua pinnasänkyyn, mutta n. 10 minuutin päästä alkaa huuto ja sitten sama rumba uudestaan. Sinänsä ei tämä tilanne haittaa, mutta oppiiko lapsi sitten itse vanhempana nukahtamaan yksinään vai nukutanko vielä alakouluiässä vielä tissille? Juoksenko vielä pojan armeijassa ollessa joka ilta antamaan tissiä, että jätkä saa nukuttua?

Kokemuksesta esikoisen kohdalla voin sanoa ettei nukuttaminen omaan sänkyyn helpommaksi tule, yli vuoden ikäiselle vaikeempaa oli meillä ainakin kauheeta huutoa. Tassutusmenetelmällä olen itse saanu melkein puolivuotiaan nukahtamaan omaan sänkyyn, mutta ei meilläkään vaikuta heräilyihin yöllä, ei mitään käsitystä mikä siihen auttaisi :(

Unikoulu. Meillä menossa kolmatta viikkoa; niin pitkään olen ollut yöllä imettämättä aiemmin täysin tissiriippuvaista lasta, joka herätti pahimmillaan puolen tunnin välein. Älkää odottako unikoululta kuitenkaan ihmeitä. Suosittelen kuitenkin lämpimästi, elämänlaatu paranee satoja prosentteja, kun öisin saa nukkua edes joitain aikoja.

Yhteistyössä