Miten opettaa lapsi potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emppu"

Vieras
Vaikka on jo kolmas lapsi, niin en yhtään muista miten on aiemmin mennyt, ainoastaan sen, että molemmat aikaisemmat lapset ovat olleet täysin kuivia 2,5 vuotiaina. Nuorimmainen, tyttö, on nyt 2v., eikä suostu edes istumaan potalle :( Olisikos teillä jotain vinkkejä miten saada suostuteltua tms.?

Hei, cmon. Pasta on täynnä samoja topikkeja, miks aloitat uuden etkä käytä hakua jossa on jos asiasta kirjoiteltu?`
Viimesin potta topikki on samalla sivulla
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1082431-minka-ikaisena-lapsenne-oppi-kuivaksi/
Kirjoita sienne, kun aihe on kerran sama

[QUOTE="vieras";23278312]Hei, cmon. Pasta on täynnä samoja topikkeja, miks aloitat uuden etkä käytä hakua jossa on jos asiasta kirjoiteltu?`
Viimesin potta topikki on samalla sivulla
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1082431-minka-ikaisena-lapsenne-oppi-kuivaksi/
Kirjoita sienne, kun aihe on kerran sama[/QUOTE]

Anteeksi, en käy täällä kovin usein, enkä osaa ehkä käytäntöjä. Haulla olen joskus jotain etsinyt, ja saanut esille kaikkea muuta kuin sitä mitä hain. Yllä oleva linkki ei kyllä anna neuvoja pottailuun, kertoo vain milloin muut lapset ovat oppineet kuivaksi.

[QUOTE="a p";23278378]Anteeksi, en käy täällä kovin usein, enkä osaa ehkä käytäntöjä. Haulla olen joskus jotain etsinyt, ja saanut esille kaikkea muuta kuin sitä mitä hain. Yllä oleva linkki ei kyllä anna neuvoja pottailuun, kertoo vain milloin muut lapset ovat oppineet kuivaksi.[/QUOTE]

Miten opettaa lapsi potalle? Google, noin 15 400 tulosta
Ei se kuivaksi opettelu voi olla noin hankalaa, etenkin kun kuivaksi ne oppivat joka tapauksessa ellei kyseessä ole elimistöllinen vika. Oppivat jopa ilman tietokonetta, vaikka luonnossa eläisi vertaa näihin susilapsiin jotka ovat kasvaneet koirien kasvattamana.
Ovat kuivia kun oppivat hallitsemaan elimistöään, eli se vaihe tulee väkisin eteen jonkin ikäisenä.
Ja edellä mainittu linkki oli vaan yksi ehdotus jossa asiasta voi kysyä, kuinka muut ovat sen luonnon puuhan hoitaneet, koska kirjoittivat samoista asioista. Ei joka kerta tarvi uutta keskustelua aloittaa etenkään kun kyse on päivän selvästä asiasta. Älä ole liian kireä, anna luonnolle tilaa, lapsi kyllä elää sen mukaisesti ja kasvaa. Sinä et siinä paljoa voi vaikuttaa.
Ennen nettiäkin lapset kasvoivat, jopa sinä, etkä enää pissi vahingossa housuun joka kerta kun hätä tulee. Ja harvassa maassa on edes vaippoihin varaa, saatika nettiin, silti lapsi seuraa sitä minkä hänen geeninsä hänet pakottavat seuraamaan

Minäpä annan vinkkejä, käyn itsekin täällä harvoin :)

- Tarrakirjaan tarra aina kun onnistuu.
- Potan pohjaan voi laittaa tarran, joka vaihtaa väriä kun tulee pissa.
- Lahjot jollain muulla, kun suostuu edes istumaan potalle. Esim. rusinat.
- Osta sellaiset kuivaksi opettelu housut, joissa tuntuu ikävältä.
- Lue lempikirjaa, kun suostuu istumaan potalla, älä lue, jos ei istu.
- Laita piirrettyjä pyörimään, kun istuu potalla.
- Ota mukaan vessaan kun menet itse ja laitat samaan aikaan potalle.

- Toinen, minun mielestäni huono vaihtoehto, on ottaa housut pois kokonaan ja siivoilla ja yrittää saada jotain osumaan.

Onpas mukavia vastauksia! Täällä saa kyllä päivitellä tuksun tekotukkaa ja vatvoa vakipalstailijoiden rumia sisutuksia loputtomiin, mutta tällaista ei saa kysyä...
Itse laitoin vauvan potalle heti kun hän oppi istumaan, ja ihan mukavasti on tähän saakka mennyt, vauva nyt 1v.
Eli huono vastaaja minäkin, kun en oikeastaan osaa auttaa :-)

[QUOTE="vieras";23278471]Miten opettaa lapsi potalle? Google, noin 15 400 tulosta
Ei se kuivaksi opettelu voi olla noin hankalaa, etenkin kun kuivaksi ne oppivat joka tapauksessa ellei kyseessä ole elimistöllinen vika. Oppivat jopa ilman tietokonetta, vaikka luonnossa eläisi vertaa näihin susilapsiin jotka ovat kasvaneet koirien kasvattamana.
Ovat kuivia kun oppivat hallitsemaan elimistöään, eli se vaihe tulee väkisin eteen jonkin ikäisenä.
Ja edellä mainittu linkki oli vaan yksi ehdotus jossa asiasta voi kysyä, kuinka muut ovat sen luonnon puuhan hoitaneet, koska kirjoittivat samoista asioista. Ei joka kerta tarvi uutta keskustelua aloittaa etenkään kun kyse on päivän selvästä asiasta. Älä ole liian kireä, anna luonnolle tilaa, lapsi kyllä elää sen mukaisesti ja kasvaa. Sinä et siinä paljoa voi vaikuttaa.
Ennen nettiäkin lapset kasvoivat, jopa sinä, etkä enää pissi vahingossa housuun joka kerta kun hätä tulee. Ja harvassa maassa on edes vaippoihin varaa, saatika nettiin, silti lapsi seuraa sitä minkä hänen geeninsä hänet pakottavat seuraamaan[/QUOTE]

Niin, onneksi kaikki muut avaukset on ainutkertaisia ja kaikkia kiinnostavia.

opittiin helposti potalle kun aikaisin aloitettiin,n.7kk ikäisenä pikkuhiljaa ja alle 2v päästiin kokonaan vaipoista :). Monilla tutuilla ei ole lapset suostuneet potalle vielä 2vee ollenkaan,saati että sinne mitään olis tullut...mutta sitten on jossain vaiheessa 2v. ->2½v. onkin tullut herkkyyskausi ja lapsi on itse asiasta innostuttuaan alkanut potalla käymään. :)

[QUOTE="kisu";23278517]Minäpä annan vinkkejä, käyn itsekin täällä harvoin :)

- Tarrakirjaan tarra aina kun onnistuu.
- Potan pohjaan voi laittaa tarran, joka vaihtaa väriä kun tulee pissa.
- Lahjot jollain muulla, kun suostuu edes istumaan potalle. Esim. rusinat.
- Osta sellaiset kuivaksi opettelu housut, joissa tuntuu ikävältä.
- Lue lempikirjaa, kun suostuu istumaan potalla, älä lue, jos ei istu.
- Laita piirrettyjä pyörimään, kun istuu potalla.
- Ota mukaan vessaan kun menet itse ja laitat samaan aikaan potalle.

- Toinen, minun mielestäni huono vaihtoehto, on ottaa housut pois kokonaan ja siivoilla ja yrittää saada jotain osumaan.[/QUOTE]

Kiitos kisu :) On kiva kun joku jaksaa antaa vinkkejä eikä vain v***uilla

[QUOTE="alma";23278541]Onpas mukavia vastauksia! Täällä saa kyllä päivitellä tuksun tekotukkaa ja vatvoa vakipalstailijoiden rumia sisutuksia loputtomiin, mutta tällaista ei saa kysyä...
Itse laitoin vauvan potalle heti kun hän oppi istumaan, ja ihan mukavasti on tähän saakka mennyt, vauva nyt 1v.
Eli huono vastaaja minäkin, kun en oikeastaan osaa auttaa :-)[/QUOTE]

Kysyä saa ilmeisesti vain sitä minkä vakkarit hyväksyy :) Joo, meillä ei ole suostunut missään vaiheessa istumaan, täytyy vaan jatkaa yrityksiä. Kiitos kuitenkin vastauksesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;23278569:
opittiin helposti potalle kun aikaisin aloitettiin,n.7kk ikäisenä pikkuhiljaa ja alle 2v päästiin kokonaan vaipoista :). Monilla tutuilla ei ole lapset suostuneet potalle vielä 2vee ollenkaan,saati että sinne mitään olis tullut...mutta sitten on jossain vaiheessa 2v. ->2½v. onkin tullut herkkyyskausi ja lapsi on itse asiasta innostuttuaan alkanut potalla käymään. :)

Kyllähän minä tiedän että jossain vaiheessa se lapsi oppii kyllä, mutta ulkopuoliset paineet on välillä kovat, ja mietin josko teen jotain väärin. Odotellaan odotellaan...

Mun lapsi on nyt 1v4kk ja pottaillut "aktiivisesti" n 3 viikkoa. Ennen lähinnä pelkäsi pottaa;kun laittoi istumaan potalle,lapsi oli ihan hädissään ja valitti. Pidin aina parin viikon tauon,potta oli näkyvillä ja lapsi sai leikkiä sillä. Näin jatkettiin,kunnes kerran tauon jälkeen kun taas laitoin hänet potalle,hän istuikin siinä ihan tyytyväisenä lelujen kanssa. Ja ykskaks tuli pisu pottaan! Valtaisat aplodit ja iloiset kannustukset :) Tästä eteenpäin oon sitten laittanu potalle joka päivä,ensin muutaman kerran päivässä ja nykyään aina herättyä ja jonkin aikaa syömisen jälkeen (ei siis heti). Aina kun olen laittamassa lasta potalle,kysyn "haluaisitko potalle?" johon lapsi "vastaa" joko ilosesti omalla kielellään "pot-pot-pot-pot.." jollon laitan heti potalle tai valittaen (kitinä-äänensävy) "nneeeeiii.." (huom lapsi on suomenkielinen,tuo ei siis ole "nej" vaan ennemminkin "en") jollon en laita heti vaan kysyn hetken päästä uudestaan. Pottaan tulee päivittäin muutama pisu ja satunnaisesti kakka,lapsi ei ole kuiva enkä oletakaan olevan vielä.
Potalla istutaan siis aina joko niin että sinne tulee jotain tai niin kauan kuin lapsi jaksaa istua,ei yli 10min koskaan eikä koskaan väkisin. Aina on kirjoja/leluja mukana ja potta on siellä missä aikuisetkin.

[QUOTE="a p";23278615]Kyllähän minä tiedän että jossain vaiheessa se lapsi oppii kyllä, mutta ulkopuoliset paineet on välillä kovat, ja mietin josko teen jotain väärin. Odotellaan odotellaan...[/QUOTE]

Juu,ymmärrän nuo paineet...mutta pakkosta tulee vain stressi kummallekkin.Yritä tehdä asiasta kiva,esim. kun ruuan jälkeen potalle houkuttelet,niin voit antaa vaikka vähän rusinoita tms. herkkua,lukea kivaa kirjaa yms. ja tosiaan jos ei suostu niin anna asian olla.

[QUOTE="a p";23278579]Kiitos kisu :) On kiva kun joku jaksaa antaa vinkkejä eikä vain v***uilla[/QUOTE]

En minä v***tuillut, samat vastaukset antaa google ja on antanut jo monen tuhannen viestin ajan.
Miksi mennä naapurilta kysymään paljonko on 2+2, jos itsellä on laskin?
Nykyään vaan ei tehdä kuten on yksinkertaisin, vaan ollaan uus'avuttomia ja tehdään siten kuin yhteiskunta sanoo oikeaksi. Ei se ole hyvä kasvualusta lapselle, vai haluatko oikeesti lapsesi opettaa tuohon?
En kettuile vaan kysyn ihan tosissani, milloin yhteiskunta on mennyt luonnon edelle? Rahako se on joka pistää pään sekaisin?
Tuohon Zeitgeist videoon saa suomenkielisen tekstityksen klikkaamlalla videosta cc namikkaa YouTube - ZEITGEIST: MOVING FORWARD | OFFICIAL RELEASE | 2011

[QUOTE="a p";23278579]Kiitos kisu :) On kiva kun joku jaksaa antaa vinkkejä eikä vain v***uilla[/QUOTE]

En minä v***tuillut, samat vastaukset antaa google ja on antanut jo monen tuhannen viestin ajan.
Miksi mennä naapurilta kysymään paljonko on 2+2, jos itsellä on laskin?
Nykyään vaan ei tehdä kuten on yksinkertaisin, vaan ollaan uus'avuttomia ja tehdään siten kuin yhteiskunta sanoo oikeaksi. Ei se ole hyvä kasvualusta lapselle, vai haluatko oikeesti lapsesi opettaa tuohon?
En kettuile vaan kysyn ihan tosissani, milloin yhteiskunta on mennyt luonnon edelle? Rahako se on joka pistää pään sekaisin?
Tuohon Zeitgeist videoon saa suomenkielisen tekstityksen klikkaamlalla videosta cc namikkaa youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

Yhteistyössä