Potalle opettamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Allu-

Aktiivinen jäsen
03.09.2009
1 212
1
36
Miten te olette opettaneet taaperon potalle?

Mä tässä joku aika sitten yritin opettaa tyttöä potalle. Istutin potalle aina kun hälle tuli kakkahätä mutta ei se siihen mitään tehny, alko vaan panttaamaan ja lopulta aina itki kun ei halunnut istua siihen. En siis pakottanut tai huutanut tms. Tyttö suostui istumaan siinä 3 sekuntia ja halusi pois. Istutin uudestaan ja taas sama. Ja sitten lopulta itku...

Yritin myös sanoa, että sitten kun tulee kakkahätä tai pissahätä niin mennään potalle. Ei auttanu. Kertoi kyllä kun tuli kakkahätä mutta lopetti kuin seinään heti kun istutin potalle.

Nyt oon pitäny taukoa ja haluaisin yrittää uudestaan. Kertokaa mulle vinkkejä miten mä onnistun tai vääntäkää rautalangasta jos oon tehny jotain väärin.. Mua niin ahdistaa kun tyttö on jo 1v8kk ja täysin vaipoissa vielä..

Meillä tyttö ite innostu istumisesta potalla. Itekseen meni sillon tällön istumaan potalle muutamaks sekunniks. Ikinä ei pakotettu istumaan. Alkuaikoina kävi siis vaan istumassa sekunnit potalla, muttei sinne mitään tullu. Vaippa pois, muutamat pissit housuun ja tyttö tajus potan merkityksen. =)

Meillä myös poika 1v9kk ja vaipoissa. Pienempänä, joskus n.9kk ikäisenä pottailu onnistui hyivin ja jonkun aikaa teki kaikki kakat pottaan. Mutta asia muuttui kun älysi että potalta pääsee pois ja sitten kun oppi kävelee niin ei pysyny siinä sekuntiakaan. Pari kuukautta sitten yritettiin taas pottaa ja jos sain siinä istumaan niin ei kyllä tehny mitään, sitten samantien kun vaipan laitoin niin ähelsi kakat sinne. Että mitähän sitä sitten tekis??

Esikoinen ei ennen 2,5-vuoden ikää ollut istunut kertaakaan potalle. Silti oli päiväkuiva alle 3-vuotiaana. Kuopus on käynyt satunnaisesti potalla 1-vuotiaasta (ehkä kuukauden-pari yli), nyt 2-v ja vielä on vaipoissa. Tekee kyllä pottaan/pönttöön aina jotain, kun sille laitetaan, mutta ei tajua itse mennä. Ja mä oon silti tosi tyytyväinen ton kuopuksen tahdista. 1v8kk ikäisen kanssa en olisi yhtään huolissani vielä.

Potta on vessassa ja kuopus (1v11kk) tulee siihen omasta halustaan istumaan ja lukemaan aku ankkaa kun ite käyn pissalla. Mitään ei ole vielä pottaan tehnyt, mutta ajan kanssa sekin takuulla onnistuu. Esikoinen oppi kuivaksi 2v3kk iässä tällä samalla metodilla, ikinä ei siis olla opettamalla opettu, vaan on näytetty mallia. Painostamista ja potalle pakottamista en ite käyttäisi, kyllä ne kuiviksi oppii, omaan tahtiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
Vai auttaiskohan se, jos istuttaa aina heti aamulla, syömisen jälkeen, heti päikkäreitten jälkeen?

Miten mä sen saisin ymmärtämään?

Tuota kannattaa yrittää, suurin mahollisuus että pottaan jotain tulis ja lapsi ymmärtäis tarkotuksen. :) Ja sen jälkeen hirmusesti haleja ja pusuja onnistuneesta suorituksesta!! :heart:

Mä olen istuttanu sillon kun tiedän että kakka on tulossa, poika kakkaa aika säännöllisesti. Ja muutenkin vaipan vaihdon yhteydessä. Pissa tulee nykyään aina kun laittaa potalle, kakka vain hyvällä tuurilla. Älä pakota, vaan tee potalla istumisesta kivaa, meillä katselee kirjaa siinä samalla ja ekstrahauskaa on jos äiti tai isi on kanssa pytyllä samaan aikaan. Kunhan tulee vähän lämpeempi vetäsen vaipan pois, nyt lattiat on vielä niin kylmät ettei viitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Allu-:
Vai auttaiskohan se, jos istuttaa aina heti aamulla, syömisen jälkeen, heti päikkäreitten jälkeen?

Miten mä sen saisin ymmärtämään?

Miksi sulla on noin kauhea kiire? Lapsi oppii kun on valmis, ei siihen voi vanhempi välttämättä vaikuttaa. 1v8kk on tosi pieni, muutaman kk päästä lapsi on kypsynyt hurjasti ja tilanne pottailun suhteen voi olla ihan toinen. Mutta jos kiirehdit asiaa vääränä hetkenä, voit jopa hankaloittaa lapsen oppimista.

Pottailusta kannattaa tehdä säännöllistä.Sillä ei aluksi ole merkitystä tuleeko tuotosta vai ei.
Pottatarroista voi olla hyötyä myös.
Ite olen lapseni laittanut potalle 8kk iästä lähtien.Pikku hiljaa lisännyt kertoja päivän mittaan.
Nyt tuo nuorimmainen 9kk käynyt kk verran.välillä tulee tulosta ja välillä ei.

Meillä ei siihen pottaan mene millään huutaa ku hinaaja;) Ostin pöntölle sellasen pehmustetun supistajan nii johan on kakkaa saatu sinne monta kertaa. Mie en tiedä onko pissannu ku ei näy jos sen tekee enkä viitti jalkoväliin kurrkkia montaa minuuttia:)

Yhteistyössä