Miten opettaa koira olemaan omalla pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rekuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rekuton

Vieras
Tuli tuosta koira-aitaus -ketjusta mieleeni, että miten koira opetetaan olemaan omalla pihalla ilman aitausta? Kun monesti näkee koiria, jotka ovat ihan kiltisti omalla pihallaan ilman aitausta. Miten se tehdään? Meille on tulossa 4kk ikäinen pentu parin viikon päästä ja kiinnostaisi tietää :)

Mä olen vaan aina rykinyt kurkkua siinä kohtaa, kun koira ottaa askeleen liian pitkälle. Ja kehunut, kun koira siirtyy pihanpuolelle...samalla olen sanonut "omalle pihalle".

Tämän kummemmin en ole sitä opettanut ja hyvin nuo näyttää pihalla pysyvän. Ei hajuakaan, että miten se ns. "kuuluisi opettaa" mutta näin mä olen tehnyt ja molemmat koirat pihalla pysyy.

Meillä on käyty tontin rajat läpi koiran kanssa, jos meinaa hiippailla pois, komento takas..En mä tiiä..Jotenkin se vaan sen oppi ja koira joka ennen olis menny jokaisen ohi kulkevan koiran luokse jne. on tyytyväisenä omalla tontilla..Ei se lähde tuosta vaikka se olis yksin pihalla..

Mä yhdistän sen myös siihen että koira on tyytyväinen kun ei koe mitään tarvetta lähteä hiippailee pitkin maita..

Rotukysymys.

Entinen naapurini kasvatti koiria, ensin tiettyä rotua vajaat 10 vuotta. Koko tuon ajan koirat pysyivät kiltisti pihalla, katoamatta rajoja kauemmas.
Sitten päätyi kasvattamaan toista rotua ja nämä koirat ei samalla pihalla pysyneet mitenkään, ei kielloilla, opetuksilla, ei millään.
Lopulta aita oli ainoa ratkaisu.

[QUOTE="vieras";26742699]Rotukysymys.

Entinen naapurini kasvatti koiria, ensin tiettyä rotua vajaat 10 vuotta. Koko tuon ajan koirat pysyivät kiltisti pihalla, katoamatta rajoja kauemmas.
Sitten päätyi kasvattamaan toista rotua ja nämä koirat ei samalla pihalla pysyneet mitenkään, ei kielloilla, opetuksilla, ei millään.
Lopulta aita oli ainoa ratkaisu.[/QUOTE]

En mä oikein usko tohonkaan, porukoilla on metsästyskoiria jotka pysyy tontilla, meillä on sekarotuinen joka pysyy tontilla, kaverilla sakemanni joka pysyy tontilla..

En mä oikein usko tohonkaan, porukoilla on metsästyskoiria jotka pysyy tontilla, meillä on sekarotuinen joka pysyy tontilla, kaverilla sakemanni joka pysyy tontilla..

No mun on vaikea uskoa että kasvattaja joka kymmenen vuotta on saanut koiransa pysymään tontilla, menettää koulutuskykynsä maagisesti uuteen rotuun vaihtaessa.
Kokeili kuitenkin lukuisia koiria.

Mutta joo, ihan miten vain.

Pennuthan seuraa luonnostaan emäntäänsä ja/tai isäntäänsä ja tämän ominaisuuden avulla sain hyvin opetettua meidän pennun seuraamaan ja pysymään lähellä pihallakin. Eli mentiin ulos ja kävelin eteenpäin ja sinne tänne ja pentu seuras mua..lähes poikkeuksetta. Ei saa vilkuilla tai kutsua pentua, koska pennun pitää itsensä oppia pysymään lauman mukana/lähellä, eikä olettaa, että saa huidella missä vaan, kunnes joku häntä kutsuu.

Luoksetuloa kun harjoittelee samalla, niin ei siinä muuta tarvinnut, ainakaan meillä. Jos yritti mennä omalta pihalta pois, komensin takas. Äkkiä oppi. Sitä en tiedä, saako teidän koiran oppimaan yhtä helposti, kun on "jo" 4kk. Riippuu varmaan, mitä ja miten sille on tähän asti asioita opetettu.

Meillä spanielit kyllä pysyy omalla pihalla niin kauan kun niiden kanssa sielä touhuaa. Mutta en todellakaan voi olla varma että pysyvät jos yksin pihalla ovat ja on ohikulkijoita. Niinpä laitoimme varmuuden vuoksi aidan pihan ympärille, turvaa ohikulkijat sekä omat koirat. Nimittäin pihalla liikkuu sillon tällöin irtokoiriakin, ja aita suojaa mukavasti. Ilman valvontaa ei koiria koskaan pihalle jätetä

Kyllähän moni koira sen oppii, mutta riski se on aina. Yhteenkään koiraan ei voi 100% luottaa (sanon tämän itse koiranomistajana, jolla on koirat niin hyvin hallinnassa kuin voi olla) ja vielä vähemmän voi luottaa ihmisiin ja irtokoiriin, jotka saattavat aidattomaan pihaan eksyä.

Yhteistyössä