miten koira opetetaan sisäsiistiksi? kauanko teillä on mennyt siihen aikaa? tsempatkaa mua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ranskis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"ranskis"

Vieras
Mun isä joutui sairaalaan yllättäen ja hänellä on 4kk ikäinen ranskanbulldogin pentu joka on nyt meillä (plus hänen kolme kissaansa ja 4navettakania), asutaan kaukana isän kotoa joten ei kyetä jokapäivä ajamaan hänen luo näitä hoitamaan, siksi meillä. Me asutaan omakotitalossa mut meillä on korkeet rappuset kuistille. Mulla ei oo kokemusta just yhtään koirista mut tällä ei oo mitään sisäsiisteyden oppeja ja inhoaa ulos menoa. Isä toivoi että me pidettäis toi koira kun hänellä kestää toipua leikkauksestaan pitkään mutta oikeesti, oon kantanu ton wc paperin päälle viikonlopun aikana noin200 kertaa mut lirauttelee välillä juostessaankin joten vaikea ennakoida milloin pissii. Ja miten usein pennut kakkaa, toi kakkaa 6kertaa päivässä? Ja pissii kokoajan(ainaki tuntuu siltä).
Kauan teillä on kestäny opettaa koirat sisäsiisteiks? Onks tuntunu epätoivoiselta vai onks teillä koira tajunnu heti et "ai täällä kuuluu pissiä paperille" jne

ihana rotu toi ranskanbulldoggi. Meillä on mäyräkoira joka oli 6kk ku oppi sisäsiistiksi, kesällä oli helppo opettaa. Oli toki epätoivon hetkiäkin. Kannat vaan paperille uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...

Aina kun pissa osuu paperille, niin hullut kehut. Namit ja leikit kehiin kun pissa tulee ulkona. Aina ulos kun on herätty ja leikitty ja syöty. Ruoka kannattaa tarkistaa, ettei saa sitä liikaa ja että se on hyvälaatuista. Kolme ruokintakertaa päivässä riittää tuon ikäiselle hyvin.

Meillä oli 6 kk, kun oppi suht sisäsiistiksi (uroskoira) ja 7 kk täysin. Samoihin aikoihin myös ruokahalu tasaantui ja kakkaa vain pari kertaa päivässä. sitä ennen lenkeillä saattoi tulla 4 kakat yhen reissun aikana. Jostain luin, että n. 5-6 kk koira oppii vasta pidätyskyvyn eli toi teidän 4 kk ei vielä sitä osaa.

Aika myöhään teillä koirat oppineet sisäsiistiksi. Meillä koira ei ollut edes 3kk ikäinen vielä kun oli täysin sisäsiisti. Pentu pitää viedä ulos HETI kun koira on syönyt, juonut, herännyt, tai leikkinyt eli melkein joka välissä. Koska pentu ei osaa vielä pidättää ja sillä sitä tavaraa tulee melkein koko ajan. Sillä systeemillä meidän koira oli melkein heti sisäsiisti kun tuli meille 7vk ikäisenä. Pääsi ulos aina kun hätä oli, ei edes kerennyt haaveilla sisälle pissimisestä/kakkimisesta. Ja sen mukaan ku pidätyskyky kasvo niin ei tarvinu ihan niin tiheästi siellä ulkona rampata.

meillä koira oppi 6kk ikäisenä. Meillä ei omaa pihaa joten siinäkin oli omat hankaluudensa. Kyllä se siitä oppii, mahdollisimman usein viet sitä ulos, ruuan jälkeen, heti kun pentu on heränny, kun on leikkiny ja vielä noitten välillä. Kehuja ja makupala kun tekee ulos.

Meillä koirat on oppineet tekemään ulos noin 12-viikkoisina, toki vahinkoja tullut jonkun verran jos joutuu olemaan pidempään yksin. Mutta noin 4 kuukauden iässä ovat sisäsiistejä olleet, nämä tosin kaikki isoja koiria 3kpl, joten motivaatio kouluttaa aika kova ettei kämppä lainehdi :D

Tosiaan koira viedään ulos mahdollisimman usein ja itse olen myös aina kun pentu pissaa toistanut vihjesanaa, esim. pissalle! ja kehunut sitten pentua. Aika pian ovat oppineet käymään pissalla kun kehottaa. Periaatteessa ulkona pitäisi viettää niin kauan aikaa, että pentu ei jaksa pidättää vaan tekee tarpeet ulos.

Hieman saattaa vaikeuttaa asiaa, kun teillä on lyhytkarvainen pikkukoira ja ulkona kovat pakkaset. Mutta voitte tosiaan myös kantaa pentua aina sanomalehdelle sisällä, jos haluatte eka opettaa tekemään paperille.

6-12kk iässä on meidän koirat olleet kokonaan sisäsiistejä (työpäivän mittainen pomminvarma pidätys).

Mä ottaisin ne pissapaperit pois maasta ja veisin koiraa tiheästi ulos. Ei koirat ole tyhmiä, kyllä ne äkkää minne tarpeet kuuluu tehdä. Harva koira ns. haluaa kusta ja paskoa sisälle, mutta 4kk ikäinen ei välttämättä tiedä minne sen kuuluu tarpeensa tehdä, kun otetaan huomioon vielä se, että koira on nyt ihan oudossa ympäristössä.

6 kertaa päivässä paskomista kuulostaa älyttömältä. Tarkistuttakaa koiran ruokavalio ja määrä.

Yhteistyössä