Miten ootte päättänyt kumpi jää kotiin lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla ei ollu työpaikkaa mihin mennä joten helppo ratkastu oli mun jäädä kotia. Löysin työpaikan kun laps oli 2v10kk ja läksin itse töihin.

Nyt jos tulis sama tilanne eteen niin meillä tarkaisisi se kumpi tienaa enemmän. Mun palkalla maksettas ainoastaan laina ja vastike. ei jäis niistä elämiseen mitään. Mies kumminki tienaa enemmän.

Valintaan on vaikuttanut
1) imetys - niin kauan kuin imetys oli oleellinen osa päivää eli ainakin 1-vuotiaaksi niin ei edes harkittu miehen jäävän kotiin
2) työmahdollisuudet - en jäänyt äitiyslomalle virasta, joten mies voi jäädä kotiin vain jos minä saan töitä (mikä tosin tällä koulutuksella käy suht vaivatta)
3) palkka - miehen palkka on suurempi kuin minun, joten pitkäaikaisesti hän ei halua jäädä kotiin ihan taloudellisista syistä
4) verkostoitumismahdollisuudet - minulle äitinä on ollut paljon helpompi juosta vauvajumpissa, avoimissa päiväkodeissa, kerhoissa sun muissa, kun taas miehelle sekä sukupuolensa että persoonansa (huono tutustumaan uusiin ihmisiin) vuoksi moinen on hyvin hankalaa ja mökkiytymisen riski suurempi :)

Joten olemme sopineet, että mies jää kotiin lapsen ollessa 2v. Minä menen töihin, ja toivotaan, että seuraava äitiysloma onkin sitten jo pian kiikarissa :D

No aika helppohan se on päättää,kun sillä toisella vanhemmalla meidän taloudessa on työpaikka ja toisella ei..Joten se jolla ei ole,niin jääny lasten kans kotio ja tää sopinu meille oikein loistavasti.

Meillä yhdessä asiasta keskusteltiin ensin siten, että kumpi haluaa olla kotona. Miehelle oli tyyliin "ihan sama", voi olla kotona, mutta voi olla töissäkin. Mulle taas oli tärkeää olla kotona. Sitten tuli vielä semmonen tilanne, että miehelle tuli hyvä tilaisuus ryhtyä yrittäjäksi. Sanoin, että jos yrittäjäksi meinaa, niin minä jään sitten tietenkin kotiin, mutta itse saa päättää mitä tekee. Halusi yrittäjäksi, joten jäin sit kotiin. Mies olisi saanut halutessaan jäädä kotiin äitiysloman loputtua ja mä olisin mennyt töihin.

Näin ollaan nyt molemmat tyytyväisiä. Mies ei kuitenkaan tee yrittäjänä mitään superpitkää päivää (ihan normaalia) ja tekee lisäksi 4 päivästä työviikkoa, joten ehtii olla hänkin lasten kanssa kotona paljon. Minä luultavasti mene jonkinlaiseen osa-aikatyöhön (50% työaikaa), mutta pääsääntöisesti tulen olemaan kotona vuosia molempien toivomuksesta.

Yhteistyössä