miten onnistuu käytännössä opiskelu/harjoittelu toisella paikkakunnalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 123vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

123vieras

Vieras
haluaisin opiskella sairaanhoitajaksi/kätilöksi ja tulen erittäin todennäköisesti siis muuttamaan tampereelta jyväskylään jos sieltä saan opiskelupaikan, mutta jos haluaisinkin käydä täältä treelta käsin niin miten ihmeessä se onnistuu kun eihän junat/bussit mene aamulla niin aikaisin että ehtisin edes 9 kouluun?? miten joku voi käydä junalla toisella paikkakunnalla kun ei ne ikinä mene juuri silloin kun eka menee tyyliin klo9-11.. toki opiskelu voi alkaa sillonkin vasta mutta ei nyt välttämättä.. tämä nyt tuskin on minun ongelmani jos edes mihinkään pääsen mutta mietin vaan.
ja siis oikea onglemani on että kun todennäköisesti tässäkin opiskelupaikassa arvotaan harjoittelupaikat tai vaikkei arvottaisi niin en tiedä mihin menisin harjoitteluun niin jos joudun muualle kuin missä asun oli se sitten jyväskylä tai tre niin miten se on rahallisesti mahdollista jos mies ei ole töissä?? kuinka paljon kela tai sossu auttaa jos on 2 asuntoa?? jos siis on ylipäätään eri paikkakunnalla niin voinko saada kahteen vuokra-asuntoon tukia jos mies asuu toisessa ja minä toisessa vai saammeko erilliset tues vai mitä?? tai jos mies saa töitä niin mitä tukia itse saisin? en ymmärrä miten kellään on varaa tommoiseen... miten siis onnistuu kaikki muutkin käytännön asiat?

Ensinnäkin kannattaa ottaa selvää, moneltako koulu aikaisintaan alkaa. Joissain alkaa 8.15, joissain 8.30, mutta tiedämpä ammattikorkeita, joissa ensimmäiset tunnit alkavat vasta 9.15. Se jo helpottaa monen arkea, kun ei ihan kahdeksalta tarvitse olla koululla.

Tampereelta Jyväskylään on kyllä aika hankala kulkea, kun aamulla ensimmäinen juna on vasta puoli kymmenen jälkeen perillä, ehtisit siis vasta kymmeneksi kouluun. Toisaalta, ei teillä joka päivä voi olla koulua 8-16, voi olla, että vaikkapa keskiviikkoisin koulu alkaa klo 12 tai että perjantait ovat kokonaan vapaita.

En ole koskaan kuullut, että harjoittelupaikkoja arvottaisiin, tosin en muutenkaan tiedä hoitoalan opiskelusta yhtään mitään. Yleensähän opiskelijat itse hankkivat harjoittelupaikkansa, ja kai Tamperekin nyt sentään niin iso kaupunki on, ettei siellä ole kaikki änkeämässä samaan paikkaan. Ja vaikka oliskin, niin ei kai nyt sentään samalle osastolle...

Jos teillä ei ole lapsia, niin kannattaa varmaan tehdä niin, että sinä muutat, tai "muutat" jykylään ja miehesi asuu Tampereella. Silloin saat 450 euroa opintorahaa + asumislisää jykylän kämppään ja miehesi taas jotain tukea Tampereen kämppään.

haluaisin opiskella sairaanhoitajaksi/kätilöksi ja tulen erittäin todennäköisesti siis muuttamaan tampereelta jyväskylään jos sieltä saan opiskelupaikan, mutta jos haluaisinkin käydä täältä treelta käsin niin miten ihmeessä se onnistuu kun eihän junat/bussit mene aamulla niin aikaisin että ehtisin edes 9 kouluun?? miten joku voi käydä junalla toisella paikkakunnalla kun ei ne ikinä mene juuri silloin kun eka menee tyyliin klo9-11.. toki opiskelu voi alkaa sillonkin vasta mutta ei nyt välttämättä.. tämä nyt tuskin on minun ongelmani jos edes mihinkään pääsen mutta mietin vaan.
ja siis oikea onglemani on että kun todennäköisesti tässäkin opiskelupaikassa arvotaan harjoittelupaikat tai vaikkei arvottaisi niin en tiedä mihin menisin harjoitteluun niin jos joudun muualle kuin missä asun oli se sitten jyväskylä tai tre niin miten se on rahallisesti mahdollista jos mies ei ole töissä?? kuinka paljon kela tai sossu auttaa jos on 2 asuntoa?? jos siis on ylipäätään eri paikkakunnalla niin voinko saada kahteen vuokra-asuntoon tukia jos mies asuu toisessa ja minä toisessa vai saammeko erilliset tues vai mitä?? tai jos mies saa töitä niin mitä tukia itse saisin? en ymmärrä miten kellään on varaa tommoiseen... miten siis onnistuu kaikki muutkin käytännön asiat?

Ainakin pääkaupunkiseudulla harjoitteluopaikat haetaan Jobstep-sivujen kautta jossa nopeat syövät hitaat. En tiedä hyvin muiden paikkakuntien harkkapaikkatilannetta, mutta meillä se on huono. Meidän luokalta pisin on ollut harjoittelussa Rovaniemellä kun ei lähempäntä saanut. Ei kannata tuudittautua siis siihen että saa paikan sieltä mistä haluaa. Kela ei tue amk opiskelijan matkakustannuksia eikä niitä liiemmin saa mielestäni verotukseenkaan laittaa. Ainahan voit hakea 60opintopistettä saatuasi siirtoa lähempään kouluun. Tukiasiassa en ole varma, mutta jos teillä on kaksi asuntoa, kannattaa varmaan siirtää omat kirjat toiseen ja miehen toiseen.

mulla luokkakaveri joka kävi ensin lahdesta helsingissä koulussa ja nyt hämeenlinnasta helsingissä. Ja sairaanhoitajaopiskelija kyseessä.

Helsinkiin päin on kohtuullisen vaivatonta kulkea junalla, varsinkin Lahdesta, joka kuuluu nykyään lähiliikenteeseen. Rahaa siinä toki palaa ja voi tuntua ajoittain raskaaltakin herätä aikaisin ehtiäkseen aamun ensimmäisille tunneille.

Tampereelta Jyväskylään on vähän vaikeampi sovittaa aikataulunsa, kun junia ei yksinkertaisesti kulje varhain aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26785664:
Helsinkiin päin on kohtuullisen vaivatonta kulkea junalla, varsinkin Lahdesta, joka kuuluu nykyään lähiliikenteeseen. Rahaa siinä toki palaa ja voi tuntua ajoittain raskaaltakin herätä aikaisin ehtiäkseen aamun ensimmäisille tunneille.

Tampereelta Jyväskylään on vähän vaikeampi sovittaa aikataulunsa, kun junia ei yksinkertaisesti kulje varhain aamulla.

Tiedän vallan hyvin kun olen itse ko. junissa töissä opiskelujen ohella....

äh ompa vaikeaa :D vaikka muutto nyt varmaan koskisi vain harjotteluaikaa eikä koko opiskeluaikaa, siis parhaimmassa tapauksessa... mutta silti liian vaikeaa ja kallista ilmeisesti normi ihmiselle..

äh ompa vaikeaa :D vaikka muutto nyt varmaan koskisi vain harjotteluaikaa eikä koko opiskeluaikaa, siis parhaimmassa tapauksessa... mutta silti liian vaikeaa ja kallista ilmeisesti normi ihmiselle..

En ole kyllä koskaan kuullut opiskelijasta, joka olisi muuttanut vain harjoittelua varten. Kannattaa varmaan ottaa siitäkin selvää, että kuinka monta harjoittelujaksoa juuri teidän koulussa on, ja kuinka pitkiä.

Mikä siinä liian kallista on? Jos matkat on liian kalliita niin muutat sinne Jyväskylään. Teillä ei kummallakaan taida työpaikkaa olla niin mikään ei tietä siellä Tampereella pidättele. Kyllä ne kela ja sossu maksaa asumisen siellä Jyväskylässä ihan samalla lailla kuin Tampereella.

Opiskelija-asunto jyväskylässä saattaa ola edullisempi tapa asua kuin ajella pitkää matkaa päivittäin. Harjoittelupaikasta nyt ei vielä tiedä. Turha surra sitä, että joutuuko muuttamaan vaikka rovaniemelle sen vuoksi :D Itsekin voi harjoittelupaikan hankkia, joten aktiivisuus auttaa enemmän kuin 'eihän tästä nyt varmaan mitään tule' asenne.

mutta jos ne harj.paikat arvotaan niin en voi mitään tehdä yksinkertaisesti.. ja en lapsen ja miehen kanssa rupea asuntolassa asumaan.. :D en aikonutkaan ERITTÄIN TODENNÄKÖISESTI käydä koko koulua täältä käsin mutta ihmettelin miten joku senkin tekee.. =)
ongelmani oli se että riippuen paikasta olkoon se nyt tässä tilanteessa jyväskylä mihin pääsisin niin jos asun ja opiskelen sielä normaalisti, ja he laittavatkin minut harjoitteluun moneksi viikoksi esim tampereelle tai vaikka ouluun niin miten se on mahdollista rahallisesti kahden asunnon kanssa, toinen jyväskylässä ja toinen oulussa varsinkin jos mies on töissä muttei siitä molempiin vuokriin saa rahaa?? en siis luultavasiti opiskele täältä käsin vaikka joku niin tekisi vaan muutan asumaan sinne missä koulu on, mutta harjoittelu voi olla missä vaan.. anteeksi epäselvä teksti :D

eli siis nyt on tullut monelle väärinkäsitys kun siis en tarkoita täältä käsin käydä, tiedän että normiasuminen seilä on ihan sama kuin täälä mutta miten joillain on varaa käydä toisella paikkakunnalla ja asua edes toisessakin tai miten sen jaksaa,,, ja siis harjoittelupaikka toisella paikkakunnalla oli minun ongelmani tulevaisuudessa jos en sitä arpomisen takia ko paikkakunnalta saa ja yhden ihmisen palkka ei riitä kaikkeen kun taas miehen palkka vähentää mun tukia =)

mutta jos ne harj.paikat arvotaan niin en voi mitään tehdä yksinkertaisesti.. ja en lapsen ja miehen kanssa rupea asuntolassa asumaan.. :D en aikonutkaan ERITTÄIN TODENNÄKÖISESTI käydä koko koulua täältä käsin mutta ihmettelin miten joku senkin tekee.. =)
ongelmani oli se että riippuen paikasta olkoon se nyt tässä tilanteessa jyväskylä mihin pääsisin niin jos asun ja opiskelen sielä normaalisti, ja he laittavatkin minut harjoitteluun moneksi viikoksi esim tampereelle tai vaikka ouluun niin miten se on mahdollista rahallisesti kahden asunnon kanssa, toinen jyväskylässä ja toinen oulussa varsinkin jos mies on töissä muttei siitä molempiin vuokriin saa rahaa?? en siis luultavasiti opiskele täältä käsin vaikka joku niin tekisi vaan muutan asumaan sinne missä koulu on, mutta harjoittelu voi olla missä vaan.. anteeksi epäselvä teksti :D

Mistä arpomisesta sä oikein puhut?! Jos sä et itse hae Ouluun harjoittelemaan, niin ei sua sinne kukaan väkisin laita menemään :laugh: Ymmärrätkö? Sä haet itse sun harjoittelupaikan.

Ja mikset muuttaisi Jyväskylään perheesi kanssa, vaikka opiskelija-asuntoon? Ne on ihan normaaleja asuntoja, eikä mitään asuntoloita. Tuskin te sen kummemmassa nytkään asutte.

Harjoittelupaikat haetaan itse Jobstepistä, ja ne voi tehdä hyvin tehdä vaikka Tampereella jos koulu on Jyväskylässä. Jos opiskelet kätilöksi, synnäriharjoittelupaikkoja ei tosin Tampereelta juuri irtoa, koska siellä hädin tuskin riittää paikkoja Tamkin opiskelijoille. Mutta sinä tosiaan päätät missä harjoittelet.

Harjoittelupaikat varataan JobStepistä. Voit suorittaa harjoittelujaksosi missä päin Suomea tahansa. Harjoittelujakson arviointi tapahtuu joko vain kirjallisena arviointina tai puhelinkeskusteluna ja kirjallisena arviointina. Tamkin opettajat eivät enää käy harjoittelupaikoissa paikan päällä tapaamassa opiskelijoita.

Sairaanhoitaja-opiskelijat eivät yleensä itse hommaa harjoittelupaikkoja, vaan koulu tekee sen (oppilaitos maksaa kulukorvausta oppilaan ohjaamisesta sairaalalle jne.). Koululla on siis lista harjoittelupaikoista, joka tulee jobsteppiin näkyviin klo X.00. Kaikki ovat menossa varaamaan mieluista paikkaa ja jos netti pätkii ja pääset sisälle X.01 niin jäljellä on enää ulkopaikkakunnan harjoittelupaikkoja.

Mutta ei hätää, sun täytyy sitten etsiä kämppä kuukaudeksi, majoittua jonkun nurkkiin tai matkustaa joka päivä. Yleensä matka ei ole ylitsepääsemätön.

Yhteistyössä