Miten onnistuis alottaa työt klo 7, kun on ekaluokkalainen ja alle kouluikäsiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viliina82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viliina82

Vieras
Haaveilen töihin menosta, mutta miten te muut ootte järkänny lastenhoitokuviot sillon, ku on ekaluokkalainen? Työt alkais klo 7 tai joskus jopa aiemminki. Vuorohoidossa tai perhepäivähoitajalla olis muut lapset, mutta eniten mietityttää tuo koululainen, missä se olis pari-kolme tuntia aina ennen koulua?

meillä ainakin on ollut omatoiminen ja reipas tyttö,että on herännyt ekasta luokasta asti yksin,syönyt aamupalan,pukenut ja lähtenyt kouluun,kun ollut sen aika.miksi lapsen pitäisi herätä samaan aikaan muiden kanssa?

Meillä koululainen jatkaa unia. Ei edes tiedä meidän muiden lähtevän. Herätyskello soittaa ja viimein äiti varmistaa soittamalla, että on herännyt oikeaan aikaan ja on lähdössä kouluun. Aamiainen on valmiina pöydällä/jääkaapissa. Lapsi osaa ottaa sieltä.

[QUOTE="vieras";24397577]Meidän 7 v. ei herää herätyskelloon.[/QUOTE]

Sitäkin voi harjoitella. Jos ei itse voi töistä soittaa, voisiko joku eläkkeellä tms. oleva sukulainen varmistaa koululaisen hereillä olon?

[QUOTE="vieras";24397577]Meidän 7 v. ei herää herätyskelloon.[/QUOTE]

Kannattaa alkaa harjoitella sitä. Asettaa herätyskelloon eri ääni kun mitä muu perhe käyttää.

Mä luulin kanssa, että ei toi mun lapsi ikinä opi heräämään herätyskelloon, mutta niin vaan se oppi, kun kännykään asetettiin ihan erilainen herätysääni, kun mun kännykässä on.

[QUOTE="Eee";24397552]Onko toinen vanhempi samassa taloudessa? Eikö hän pystyisi aloittamaan töitä vähän myöhemmin?[/QUOTE]

On samassa taloudessa ja tekee kaksvuorotyötä, yötä ja aamua (6-14).

Mä itse heräsin ekaluokkalaisena herätyskelloon ja otin itse aamupalan ja puin vaatteet. Äiti oli laittanut tuulikaapin oveen muistilapun jossa käskettiin ottaa avain mukaan ja siinä oli vielä kellon kuva josta näki että monelta pitää lähteä kävelemään kouluun :D . Lisäksi aina juteltiin että keiden naapureiden ovikelloa voi mennä soittamaan jos tulee joku hätä.

Täällä aamupäiväkerho (jossa sekä sekä eskarilaisten että koululaiset hoito) aukeaa jo 6.30, joten viime vuonna olin sen oven takana kolkuttamassa ja vein ensin ekaluokkalaisen sinne, sitten kaahasin päiväkodille ja vein kaksi nuorempaa päiväkotiin. Ja pikapikaa seitsemäksi töihin.

Tänä vuonna päätin että tokaluokkalaisen on paljon järkevämpää jäädä kotiin nukkumaan ja lähteä itse kouluun. Vien siis eskarilaisen koululle sinne samaan kerhoon puoli seiskaksi ja kuopuksen päiväkotiin sen jälkeen. Ihan en ehdi seitsemäksi töihin 40 km:n päähän, mutta onneksi pieni myöhästyminen on ymmärretty.

Meillä ekaluokkalainen tulee lähtemään itsekseen. Uskon, että alkaa heräämään herätyskelloon, kun se tulee pakolliseksi. Nyt lapsi kuitenkin tietää, että joku on auttamassa.
Pari viikkoa on aikaa treenata yhdessä vanhemman kanssa ja sen jälkeen kulkee itsekeen.
Täällä aamukerhoa ei ole saatavilla ja vaikka olisikin se aukeaisi liian myöhään meille.