Miten olisit toiminut vastaavassa tilanteessa, kun vieras nelivuotias kiusaa pienempää lastasi?

• Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti
"Lilli"
Olimme katselemassa esikoisen harrastusporukan esitystä vauvan kanssa (5kk). Edessämme istui äiti ja 4v lapsi. Lapsi kääntyi penkissään jatkuvasti taaksepäin (eli meihin päin) ja paukuttu penkin selkänojaa, hyppi ylös alas ja huusi toistuvasti niin, että vauva pelästyi ja alkoi itkeä. Tätä jatkui viitisen minuuttia, eikä äiti puuttunut lapsen riehumiseen mitenkään. Me siirryimme. Ei aikaakaan niin nelivuotias tuli perässä, taas eteemme ja aloitti saman riehumisen ja paukuttamisen vauvan naaman edessä. Yritimme kääntää vauvaa meihin päin, mutta se ei tietenkään auttanut kun nelivuotias riehui selän takana, totta kai vauva kääntyi peloissaan katsomaan. Tässä vaiheessa mieheni sanoi lapselle, että älä viitsi tehdä noin, vauva pelkää. Lapsi ei lopettanut, eikä äiti tullut rajoittamaan häntä. Me sitten jouduimme lähtemään tilaisuudesta pois (käytävään), koska muualla ei ollut istumapaikkoja.

Jäin miettimään, että miten tuossa tilanteessa olisi pitänyt sitten toimia? Miten itse olisit moisessa tilanteessa toiminut?

Blue
[QUOTE="Lilli";28482185]Olimme katselemassa esikoisen harrastusporukan esitystä vauvan kanssa (5kk). Edessämme istui äiti ja 4v lapsi. Lapsi kääntyi penkissään jatkuvasti taaksepäin (eli meihin päin) ja paukuttu penkin selkänojaa, hyppi ylös alas ja huusi toistuvasti niin, että vauva pelästyi ja alkoi itkeä. Tätä jatkui viitisen minuuttia, eikä äiti puuttunut lapsen riehumiseen mitenkään. Me siirryimme. Ei aikaakaan niin nelivuotias tuli perässä, taas eteemme ja aloitti saman riehumisen ja paukuttamisen vauvan naaman edessä. Yritimme kääntää vauvaa meihin päin, mutta se ei tietenkään auttanut kun nelivuotias riehui selän takana, totta kai vauva kääntyi peloissaan katsomaan. Tässä vaiheessa mieheni sanoi lapselle, että älä viitsi tehdä noin, vauva pelkää. Lapsi ei lopettanut, eikä äiti tullut rajoittamaan häntä. Me sitten jouduimme lähtemään tilaisuudesta pois (käytävään), koska muualla ei ollut istumapaikkoja.

Jäin miettimään, että miten tuossa tilanteessa olisi pitänyt sitten toimia? Miten itse olisit moisessa tilanteessa toiminut?[/QUOTE]

En olisi vaihtanut paikkaa vaan olisin pariin kertaan sanonut lapselle, ja sen jälkeen sille äidille.

[QUOTE="Lilli";28482196]Siis ihanko totta olisit näin tehnyt? Itse en arvannut vieraalle lapselle jakaa komennuksia. Olisi varmaan sitten pitänyt..[/QUOTE]

No aivan varmasti olisin. Olen komentanut vieraita lapsia ja olen myös maininnut äidille/isälle jos lapsi on käyttäytynyt huonosti ja pyytänyt komentamaan.

Olen aika tiukka käytöstavoissa ja komennan herkästi. Mutta kyllä mua ihmetyttää jos lapsen omat vanhemmat eivät pidä huolta lastensa käytöksestä varsinkin juhlissa ja yleisillä paikoilla. Omatkin lapset käyttäytyvät välillä huonosti mutta siihen puututaan välittömästi ja me kyllä poistutaan paikalta jos sana ei kuulu.

"Lilli"
No aivan varmasti olisin. Olen komentanut vieraita lapsia ja olen myös maininnut äidille/isälle jos lapsi on käyttäytynyt huonosti ja pyytänyt komentamaan.

Olen aika tiukka käytöstavoissa ja komennan herkästi. Mutta kyllä mua ihmetyttää jos lapsen omat vanhemmat eivät pidä huolta lastensa käytöksestä varsinkin juhlissa ja yleisillä paikoilla. Omatkin lapset käyttäytyvät välillä huonosti mutta siihen puututaan välittömästi ja me kyllä poistutaan paikalta jos sana ei kuulu.
Ok, pitänee itsekin ottaa tiukempi asenne.

Olin kyllä kieltämättä ihmeissäni ko. äidin piittaamattomuudesta! Viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi seurasi meitä olisi hänen tosiaan pitänyt poistua lapsen kanssa paikalta. Näin olisin itsein toiminut.

joo murr
piru minussa miettii, olisiko maailma sittenkin parempi paikka, jos tuommoisen seuraavan nelivuotiaan veisi vessaan ja kastelisi pään kylmävesihanan alla...

kun ei voi välttyä ajatukselta, että olisi parempi oppia tuossa iässä mitä tekemisistä voi seurata kuin joskus aikuisena...

"minna"
En olis minäkään vaihtanut edes paikkaa. Sanonut ensin lapselle nätisti, sitten vähän tiukemmin ja jos ei vieläkään usko, olisin ilmoittanut äidille, että taitais olla aika komentaa lastaan.

Nellien
olisin kysynyt lapselta että onko sulla tylsää? sen jälkeen olisin sanonut että näethän että vauva pelkää lopeta kiitos tuo. kun silel lapselle voi puhuakkin,tylsäähän sillä oli ja siks toimia noin.. vauvakin tais kiinnostaa

mutta ap jos totta puhutaan tuo 4v ei tehnyt mitään kovin pahaa! paukutti..

kun mun vauva syntyi niin kyllä sillä hetkellä isommasta lapsesta joka oli tuon 4vuotta lähti aika paljon enempi ääntä ku pelkkä pauke!

jos tiiät että vauva pelkää normaaleja elämsien ääniä ja haluat kasvattaa häntä ns. pumpulissa,osta lasten peltorit!

jos se vieras lapsi paukuttaa sun vauvaa päähän niin ärähdä sitte!

"vieras"
Olisin ärähtänyt. Ärähdin kaupassakin kahdelle lapselle, kun tönivät toisiaan jatkuvasti ja meinasivat töniä minuakin, eikä äiti sanonut mitään. Kertaärähdys toimii nykyisin paremmin kuin kaunis pyyntö.

Yhteistyössä