Miten olette selittäneet lapsille koiran kuoleman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Vanha koira sairastui yllättäen ja pelkään pahinta. Nyt yötä vasten ei lähdetä lääkäriin, koska koira on suhteellisen virkeä, mutta huomenna on varmaan lääkärireissu edessä ja en ole ihan varma tuleeko koira sielä enää kotiin. Jos näin käy, mitä ihmettä minä sanon meidän 3-vuotiaalle. Lapsi ei ole koskaa onneksi joutunut tekemisiin tälläisen asian kanssa. Mitä minä voin sanoa näin pienelle lapselle? Miten selitän asian niin, ettei häntä ala pelottaa? Tiedän, että itkemättä en pystyisi asiaa hänelle kertomaan ja pelkään, että lapsi ahdistuu, jos lapsi näkee mun itkevän.

Tiedän, että se on vain koira. Mutta se on rakas perheenjäsen ja ollut meillä melkein 10 vuotta. Jos tilanne on oikeasti niin paha kuin miltä nyt näyttää, edessä on suuri suru. Siitä huolimatta, että se on VAIN koira.

Minä selitin ihan kuin asia on. sanoin ettei koiraa enää ole, se on mennyt koirien taivaaseen ja että se on kuollut. En tietnkään noin töksösti, mutta aivan oikeita sanoja käyttäen enkä ainakaan valehdellen ettäkö se olisi hoidossa tai tulisi takaisin.
Meidän 3,5v. ei todennäköisesti vielä ymmärrä mikä kuolema on ja mitä se tarkoittaa, nyt kun tapauksesta alkaa olla 4kk hän yhä kyselee onko koira siellä tai tuolla, eli poissa, mutta silti jossain olemassa.

Itse kerroin että koira meni koirien taivaaseeen koska oli niin vanha ja väsynyt ja kipeä,ja et siellä taivaassa se ei enää oo kipeä ja jaksaa leikkiä ja syödä ja kaikki on sillä siellä hyvin ja se kattelee meiän touhuja sieltä koko ajan ja sille voi sinne myös jutella,se kyllä kuuntelee jutut.Tän stoorin avulla meillä selvittiin....

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Mikä koiralla on?

Se on ollut koko ikänsä sellainen stressimaha. Aina välillä on ollut kausia, jolloin se oksentelee monta päivää. Joskus se kestää vuorokauden, joskus viikon ja sitten se voi taas olla pitkään täysin normaali. Eläinlääkäri on sille aikoinaan antanut lääkityksen ja yleensä se auttaa. Nyt se on taas pitkän tauon jälkeen oksennellut muutamia päiviä ja tänä iltana lenkin jälkeen huomasimme, että sen peräaukosta vuotaa jotan veristä nestettä. En tiedä onko maha nyt niin ärtyneessä tilassa, et vuotaa molemmista päistä, koska lääke ei ehkä vielä ole tehonnut. Vai onko kyseessä joku pahempi juttu. Tuolla se nyt makoilee pyyhkeen päällä. Aamulla katsomme tilannetta uudestaan. Lisäksi sillä on molemmat korvalehdet ihan turvonneet.

Jouduin lopetuttamaan koirani ja mieskaverin lapsille selitin asian niin, että koira tuli tosi tosi kipeeksi ja se vietiin eläinlääkärille (olivat autossa odottamassa) ja sitten eläinlääkäri antoi piikin ja koira nukahti. Sen jälkeen eläinlääkäri antoi toisen piikin ja koira meni koirien taivaaseen mun edellisen koiran luo. Ja oman surun syyt kerroin niinkun se on eli itken kun on pahamieli ja ikävä, kun ei ole enää koiraa. Lapset oli silloin 2, 3½ ja 4½ vee. Ja ei musta koira ole vain koira, se on eläinperheenjäsen. Ei sitä tarvii vähätellä tai hävetä surua, joka lemmikin menettämisestä tulee.

Jos korvalehdet on turvonneet, sillä voi olla ns. "verikorva" joka on yleinen esim. labbiksilla joilla on riippukorvat joita voi ravistella ja ne ravistelun voimasta vuotavat verta korvalehden sisään. Tyhjennetään neulalla (lääkärissä!) ehkä jopa useita kertoja eri päivinä ja korva paranee ajan mittaa.

Voi eihän koira ole VAIN koira, vaan kuten sanoit - perheenjäsen. Koita selittää mahdollisimman totuudenmukaisesti. Lapset ymmärtävät yllättävän paljon. Voimia sinulle, surullinen tilanne.

Meillä 4-v koira kuoli mahalaukun kiertymään.. Oltas viety ajoissa kyllä lääkäriin mutta täällä maalla ei eläinlääkäri yksin voinu tehdä mitään.. pyysi odottaan seuraavaan aamuun. Toki isommasta kaupungista yritettiin saaha päivystävää kiinni mutta ei..varattu tai sitten ei yhteyttä.. joten rakas koiramme kuoli yöllä sitten... Lapsille on sanottu että koira oli niin kipeä että kuoli ja on nyt koirien taivaassa ja pilven reunalla katselee meitä...

Mä selitin sen niin, että Roope pääsi koirien taivaaseen jossa sillä on hyvä olla. Roope oli tosi kipeä ja sairas, ei enään olisi koiraeläjäksi ollut. :( . Muisteltiin sitten yhdessä Roopea ja kateltiin kuvia. Yksi kuva otettiin esille ja sitä lapset saivat sitten käydä katsomassa kun tuli ikävä. Se kyllä auttoi siihen akuuttiin vaiheeseen, siis ensimmäisinä päivinä koiran kuoleman jälkeen. Vaikka se on vaan koira, niin se on tärkeä ja rakas ja sen kuolema pitää surra pois että pääsee elämässä eteenpäin. Meillä vietettiin sitten koiran muistotilaisuus. Kaverini tuli lasten kanssa ja laitettiin jotain hyvää ja muisteltiin sitä piskiä! :hug:

Meidän tyttö oli 3v. kun naapurin koira kuoli, ja kerrottiin että koira oli niin vanha ja väsynyt että se meni koirien taivaaseen ja siellä sillä on hyvä olla. Itse se sitten kyseli jotain kanssa että tuliko siitä enkeli ja onko sillä siivet. Vieläkin välillä muistuttaa että siitä talosta meni haukku koirien taivaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Jos korvalehdet on turvonneet, sillä voi olla ns. "verikorva" joka on yleinen esim. labbiksilla joilla on riippukorvat joita voi ravistella ja ne ravistelun voimasta vuotavat verta korvalehden sisään. Tyhjennetään neulalla (lääkärissä!) ehkä jopa useita kertoja eri päivinä ja korva paranee ajan mittaa.

Tätä epäilen itsekin, koska mulla oli aiemmin labbis, jolla vanhemmiten molemmissa korvissa oli verikorva. Tosin sille ei tehty mitään, koska lääkäri oli sitä mieltä, ettei kannata. Epäilen, ettei nää korvat liity mitenkään näihin mahavaivoihin, mutta mistä sitä ikinä tietää. Kävin äsken tarkistamassa ja nyt on ainakin verenvuoto lakannut ja menen vähän paremmalla mielellä nukkumaan. Keskellä yötä ei kuitenkaan pääse lääkäriin ja mulla on kova huoli, että jos koiraa sattuu kovin paljon, enkä voi auttaa sitä. Ihan rauhalliselta se vaikuttaa onneksi. Kiitos kaikille vastauksista. Ehkä sitä sitten oikeat sanat löytyy, jos tämä huonosti päättyy.

Alkuperäinen kirjoittaja mysla:
Meidän tyttö oli 3v. kun naapurin koira kuoli, ja kerrottiin että koira oli niin vanha ja väsynyt että se meni koirien taivaaseen ja siellä sillä on hyvä olla. Itse se sitten kyseli jotain kanssa että tuliko siitä enkeli ja onko sillä siivet. Vieläkin välillä muistuttaa että siitä talosta meni haukku koirien taivaaseen.

Meidän 3-vuotias ei tiedä enkeleistä ja siivistä mitään. Ei ole ollut tarpeen hänelle sellaisista puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html

Tää on hieno

Olipa kaunis, alkoi itkettää. Onhan se lohdullista edes voida kuvitella tämän voivan jonain päivänä toteutua.

Ihan kiva sivu joo, mutta eipä se paljon auta jos lapselle joutuu asiasta puhumaan :(

Tää on hieno

Olipa kaunis, alkoi itkettää. Onhan se lohdullista edes voida kuvitella tämän voivan jonain päivänä toteutua.

Mä itken aina ku ton katon tulee niin omatki lemmikit mieleen jotka ei oo enää täällä, mut toisaalta tulee myös hyvä olo et eläimen ei ole pakko kärsiä, vaan ihminen voi olla myös armollinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tää on hieno

Ihan kiva sivu joo, mutta eipä se paljon auta jos lapselle joutuu asiasta puhumaan :(

Näytä se lapselle, niin mä oon tehny ja yhdessä itekettiin. Meiltä lähti kaks samaan aikaan ja neiti oli ite mukana ku koirat lopetettiin. Hänen omansa nukahti lopullisesti pää neidin sylissä.

Tää on hieno

Näytä se lapselle, niin mä oon tehny ja yhdessä itekettiin. Meiltä lähti kaks samaan aikaan ja neiti oli ite mukana ku koirat lopetettiin. Hänen omansa nukahti lopullisesti pää neidin sylissä.

Lapseni on 3 vasta. Ei todellakaan tule mukaan koiran lopetukseen, jos niin joudutaan tekemään. Eikä hän ymmärrä tuollaisesta sivusta vielä yhtään mitään.

Kerrot että koira kuoli, sitä ei enään ole. Ei siinä sen kummempaa tarvi, lapset on viisaita, ei niille tarvi asioita silitellä.

Ei pidä yliarvioida tai aliarvioida lapsia.

Lapselle maailma on kovin konkreettinen: missä minä olin ennen kuin synnyin. Missä se koira nyt on?
Sellaista, että ensin joku olento on, ja sitten kuolee eikä sitä ole, se katoaa, häviää, se on lapsen vaikea ymmärtää.
Olinko minä kuollut ennenkuin synnyin? Olinko minä taivaassa? Missä minä olin?

Jopa 5 vuotiaan on vaikea käsittää, että esim. ihmistä vaan ei ollut olemassakaan ennenkuin syntyi.
Ja on vaikea ymmärtää, ettei ole enää, missään, kun kuolee.

Tuttavan kissa kuoli ja se haudattiin meidän pihalle. Tästä on 5 vuotiaan kanssa puhuttu. Mitä kissalle tapahtui, miksi se kuoli ja mitä se kuolema tarkoittaa: että ei enää liiku, ei juoksentele, ei ole enää ollenkaan. No, missä se sitten nyt on? Kissan ruumis on siellä arkussa ja haudassa, mutta se kissa on lentänyt näkymättömänä kissojen taivaaseen, missä sillä on kivaa muiden kissojen kanssa. Ja lapsi jatkaa kuvitelmaa, miten se kissa syö ja leikki jne. Koska se, että liikkumaton kissa haudataan maan alle, vaikka miten sen näkee, sen käsittäminen on vaikeaa lapselle.

Ymmärsitkö?
Jos ne enkelit ja siivet on se kompastuskivi, kerro ilman niitä siipiä. On olemassa maailma, jonne koirat menee sen jälkeen kun heidän maanpäällinen elämä on ohi. Siellä he jatkaa koiran kivaa elämää, eikä heillä ole enää kipuja jne.

Meillä pieni oli tosi pieni kun Jaska lopetettiin, jälkeenpäin vaan tuli selitettyä että meni koirien taivaaseen. Yhtenä päivänä poika sanoi että siellä se taitaa Jaska lentää, koirien taivaassa. Olen kerran perunut vanhemman pojan synttärit kun koira lopetettiin edellisenä päivänä. Ei tehny mieli vastata kaikkien kysymykseen että missä toinen koira on.
Mä myös otin koirasta puhelimella kuvan ja näytin vanhemmalle pojalle, että näkee että Jaska oli levollinen.

Tää on hieno

Lapseni on 3 vasta. Ei todellakaan tule mukaan koiran lopetukseen, jos niin joudutaan tekemään. Eikä hän ymmärrä tuollaisesta sivusta vielä yhtään mitään.

Meillä neiti oli vuotta vanhempi ja ymmärsi kyllä oikein hyvin kun asiasta hänelle myös kerroin samalla.
Mut eihän kukaan pakota sua tota näyttmään lapsellesi tai ottamaan lastasi mukaan jos koira lopetetaan. Meillä se vaan oli niin että neiti itse pyysi päästä mukaan ja hänelle kerroin tarkasti mitä siellä tapahtuu ja miksi.

Yhteistyössä