Miten olette hoitaneet unettomuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajatellaanpa, että sulla ei ole minkäänlaista aikataulua. Onko silloin unettomuuttakaan? Kellot ovat ihmisen keksintöä ja sana unettomuus on valvetila, ei sen kummempaa. Mut jos se halutaan nähdä sairautena, kuten usein tehdään, puhutaan kummallisista asioista. Siis jos haluat parantua unettomuudesta, et sinä sillloin sitä ala hoitamaan, vaan estämään/torjumaan/kitkemään/varomaan/mitä sanaa nyt ikinä kukin haluaa käyttää Unen tarve on yksilöllistä ja jos sulla on pitkältä ajalta univelkaa, sekin estää nukahtamasta - samasta syystä: olet opettanut pääkopan siihen herätyskellolla, katkaissut unet kesken sen syvän vaiheen, mitä me tarvitsemme.

Ihan ekaksi muista, et jos juot iltakahvin 18.00, heräät aamukahville viimeistään 08.00, ehkä 06.00. Tuo toimii mulla, mut jos juon sen aikaisemmin, alkaa elimistö kaipaamaan kahvia (Mundoa ja luomutäysmaitoa) paljon aikaisemmin. Itse olen pääkoppani opettanut siihen:-). Tee ja muut virvoitusjuomat saa aikaan ihan saman.

Mutta koko otsikko on nyt sitä, et haluat vaalia unettomuutta, etkä muuttaa mitään, ajatusta tai tapoja. Pienten lasten kans aikoinaan nukuin aina päikkärit ja noin unen tulla - mikäs sen ihanampaa? Ei siitä mitään oppia pidä tehdä, mutta se valo, mikä tietokoneesta tulee, menee suoraan sinne aivojen keskukseen, joka estää nukahtamasta... Niin, olisiko sittenkin tarvetta unirytmin korjaamiseen? En osaa selittää paremmin, mut lue tuolta asiaa:
http://www.anttiheikkila.com/blogi/tarkein-kirja-sitten-aikoihin/

Voi olla, etteri nukuta vähään aikaan, mut--- olen lukenut sen kirjan.

itsellä oli juuri uniongelma, koskaan aiemmin ei ole ollut. Kestin 3 viikkoa, sitten piti nöyrtyä mennä lääkäriin. Mulla oli siis vaikeus nukahtaa illalla, heräilin tunnin välein nukahdettuani ja heräsin klo 4.
Sain lääkäriltä Circadinia, eli pitkävaikutteista melatoniinia. Ajatuksena juuri, että se vaikuttaa aamuun saakka. Meni noin 5 päivää ennen kuin vaikutus alkoi näkyä. Nyt tehoaa kohtuu hyvin. Nukahdan ok, herään ehkä kerran yössä mutta nukahdan heti takaisin ja unta riittää klo 6-7 saakka, joka riittää kun pitää mennä töihin.
Mirtatsapiinia määräsi lisäksi, joka olisi pitänyt aloittaa jos ei tuo toinen oli viikossa auttanut. Eli siihen lisäksi olisin aloittanut sen.

Jos on ihan kunnon unettomuudesta kyse, kaupan melatoniinit on yhtä tyhjän kanssa. Kokeile ihan reseptillä melatoniinia, joko tavallista tai pitkäkestoista. Itselläni oli 3mg joita otin 2, ja se joskus auttoi, joskus ei. Kaupassa myytävä on 1mg, joten sen vaikutus on luokkaa plasebo. Nyt mulla on Circadin, eli pitkäkestoinen melatoniini ja se on ollut hyvä! Se pitää älytä ottaa ajoissa koska se alkaa vaikuttaa vasta 1-2 tunnin kuluttua, itselläni menee tuo 2h, joskus jopa ylikin. Alkoholi heikentää tehoa, joten jätä se pois! Mulla on ollut myös mirtatsapiinia, joka kyllä auttaa tehokkaasti nukahtamaan mutta seuraavana päivänä on ihan pökkelöinen olo enkä meinaa millään päästä sängystä ylös. Mulla oli joskus vuosia sitten Imovane, joka auttoi monta vuotta mutta sitten sain niin hc-uniongelmat ettei se enää auttanutkaan.
Jos sun ongelma on pelkkä nukahtaminen, niin tavallinen melatoniini voi auttaa. Pitkäkestoinen melatoniini kannattaa ottaa silloin jos ongelmana on myös heräily.
Toleranssi mulla ei ole mihinkään noussut, esim. Imovanessa käytin vuosikausia samaa annosta.

Summa summarum, kaikille tehoaa eri jutut ja se mikä sulle on paras, selviää vain kokeilemalla. Alkoholi kuitenkin heikentää unta ja aiheuttaa väsymystä seuraavana päivänä, sen lisäksi että heikentää lääkkeiden tehoa. Koita kestää niitä "neuvojia" joilla ei ole hajuakaan siitä mistä puhuvat (mulla ollut uniongelmia lapsesta asti ja olen kuullut ne kaikki ties kuinka moneen kertaan...).

Nouse aamulla ajoissa, ei päikkäreitä. Rauhoita ilta. Mene sänkyyn vaikka hyvää kirjaa lukemaan, älä ajattele että nukkumaan. Ensin hellemmätkonstit käytöön. Sitten vasta lääkkeet

Tällaisen neuvon antaja ei ole koskaan kärsinyt oikeasta unettomuudesta.

Kognitiivinen terapia, joka selvittää mistä unettomuus johtuu auttaa hyvin. Mindfulnesharjoitteet ja mirtazapin pahimman yli. Nämä auttoi mulla kun oli vaikeaa. Mulla tehokkain unettomuuden ylläpitäjä oli lopulta hätä omasta unettomuudesta ja sen aiheuttamasta väsymyksestä muutenkin vaativassa elämäntilanteessa.

Tsemppiä, kyllä se helpottaa.

No, tulevana viikonloppuna puolukkaan lasten kans. Mutta ihan joka ilta en voi paria tuntia samoilla metsässä. :rolleyes:

Nyt ne puolukat ovat saaneet kylmää, mutta ei se estä poimimista. Täysikuulla ei kannata mennä kalastamaan, kertoo muuan kalamies tuolla, mutta silloin on hyvä kerätä marjoja, kun ei ole ihan säkkipimeää. Nyt lähestyy tiistain 13.10. uudenkuun aika, jolloin kuu viipyy jonkin aikaa auringon ja maan välissä yöllä 3 aikaan. Miten se sinun uniin vaikuttaa, ei selviä muuten kuin seuraamalla omia touhuja. Miten se ei vaikuttaisi ihmiseen, kun niin moniin muihin otuksiin vaikuttaa. Onhan siinä tietysti vähän säätämistä... Jos ei nukuta, on luutuaminen hiljaista hommaa - tosin silloin muulle perheelle jää väärä käsitys parista olennaisesta asiasta:sleep:

Katsopa aamutv:n tohtori Heikki Nikkilän kommentit:
http://areena.yle.fi/1-3027871?autoplay=true
Nukahtamislääkkeistähän oli vasta tietoa, että ne muuttavat pysyvästi elimistön toimintaa (ylinnä aivot!) mut onko niissä alumiinia, kuten esimerkiksi närästyslääkkeissä sitä on. Katso:

"Tutkimus perustui aineistoon, johon kuului 7 217 Alzheimerin tautia sairastavaa suomalaista. Heidän psykoosilääkkeiden käyttöä selvitettiin osana valtakunnalliseen rekisteriaineistoon pohjautuvaa MEDALZ-2005 -tutkimusta.

Myös aiemmin psykoosilääkkeiden käytön kestoa on kartoitettu samasta tutkimusväestöstä. Silloin havaittiin, että psykoosilääkkeiden käyttöä jatketaan Alzheimerin tautia sairastavilla huomattavan pitkään. Yli puolella, 57 prosentilla käyttäjistä, havaittiin psykoosilääkkeiden pitkäaikaiskäyttöä eli käyttö jatkui yli vuoden.

Psykoosilääkkeiden käyttö tulisi Muistisairauksien Käypä hoito -suosituksen mukaan rajata vain vaikeimpien psykoottisten oireiden, levottomuuden ja aggressiivisuuden lyhytaikaiseen hoitoon.

Psykoosilääkkeiden käytön aloittamisen yleisyys ja käytön kesto eivät vastaa nykyisiä hoitosuosituksia. Tämä on huolestuttavaa, sillä psykoosilääkkeiden käyttö lisää vakavien haittatapahtumien, kuten aivohalvauksien, kaatumisten ja murtumien, sekä kuoleman riskiä, sanotaan Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa."
-mediuutiset- lue koko artikkeli sieltä. Alumiinia on löydetty alzheimerin tautisilta mut sitä ei voi poistaa, kun se kertyy aivoihin.

Nyt eletään taas yäkuun aikaa. Kokeilin nukkua parikin kertaa, mut niin vaan täysvirkku olin, et piti lähteä etsimään elokuvia... Tässä on vähän muunneltuna, mut oikeen hyvä silti, kun se alkuperäinen on niin upea:

Kauniita unia tai huomenta, ihan miten vaan.

Nukkuminen tapahtuu niin, etä laitetaan silmät kiinni ja nukutaan. Uni tulee muutamassa minuutissa, jos ei ala hermoilla. Vielä nopeamman uneen pääsyn takaa seksissä ahkerointi illalla. Kunnon jumpan jälkeen tulee uni sillä aikaa kun vaimo käy pesulla.

Haha, hei varastit mun ajatuksen. Olin justiin tulossa laittaa, että joka iltanen seksi saa mun silmät luppasee, tulee ihanan rento ja hyvä olo. Meillä peitto viuhuu joka ilta ja nukunkin kuin uppotukki.

Mulla on ollu unihäiriö kun tytär täytti 1- vuotta. Se oli hirveetä, valvoin ja tuskailin, luin ja taas yritin. Kuukauden jälkeen olin jo valmis luopumaan koko nukkumisesta. En menny lääkäriin, mutta keksin sit tuon, että yhtenä yönä voisin valvoa, eikä päikkäreitä... menin ihan sekasin ei nimittäin väsyttäny sillon seuraavana päivänä, eikä uni tullu sit illastakaan. Mun kaveri käski kokeilee melatoniinia, sitä käytinkin sen paketin, minkä ostin. Mulla korjaantu sillä, eli kun ne loppu niin en hakenu niitä enää ja siitä lähtien nukkunu hyvin.

Yks mikä on hyvä, että ei muuta kun päivällä kunnon hikilenkille ja lämminsuihku heti perään. Vähennä kahvin kulutusta ja syö kevyt iltapala.

Ei siis mitään "tuuleta huone/lämmin maito"- vinkkejä jotka ei auta kuin vähän.

Itsellä kokeiltu
-melatoniini
- Tenox. Hyvä mut ei saa käyttää pitkällä aikavälillä, en ole nyt käyttänyt.
-yömyssy eli puoli lasia likööriä tai konjakkia. Joku tölkki siideriäkin ok mut sitä sais olla ostamassa jatkuvasti kun on laimeata, ja pissahätä tulee.

Noissa kaikissa on se huono puoli että toleranssi nousee nopeasti.
eikö sulla mee tennareista kuuppa sekas seuraavaks päiväks? itte tossa jokunen aika sitten otin yheks yöks ja en tykänny yhtään seuraavan päivän tokkuraisuudesta tai sen päivän k'äyntiin saaminen vei pidemmän aikaa.

no siis jos pyörittelet asioita mielessä kuten itte niin kirjotan niitä ylös nii en mieti sitten eli tyhjään sitä koppaa. mulla joskus paha tapa miettii liian paljon ja pitkään kaikkea mitä nyt mieleen pälähtää joku tarina voi olla omasta mielestä niin hvyä että rupeen sitä sitten mielessäni kehittään ja meneekin aamuyöhön asti niin hyvässä kuin pahassa. kumpaa sä tarkotit? noh jos sulla kumppani niin yleensä keskutelu tietty jos se toinen nukkuu hankalaa mut se keventää omaa oloa ja saa taas paremmin unen päästä kii tai ittellä se toimii ellei sitten pirteydy liikaa siitä puheesta.. elkää helkatissa alkoa juoko ei saa aivot unta kunnolla ikinä tai ehkä lasi mummi ottaa sheryyä vai brändiä tillkasen aina :)

Yhteistyössä