Miten nuorilla äideillä oikein on varaa niihin ihaniin ja laadukkaisiin lastenvaatteisiin? Lainarahallako ne elää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoi hymyilyttää tuo nuoren äidin määrittely: Minusta "normaali-ikäinen äiti" on n. 30-vuotias ja "nuori äiti" alle 25 ja "ihan hurjan nuori" on n. 20-vuotias.

Määritelmä riippuu varmasti ihan omasta tuttavapiiiristä :D

Voi jestas sentään...

Alesta ostetaan tai käytettynä (mutta vain hyväkuntoista!), esim. pienet vauvanvaatteet ei mee miksikään käytössä.. Vaunut haluttiin kunnolliset ja laadukkaat että menee sitten muillekkin kuin esikoiselle.

Isovanhemmat todellakin sponssaa, haluavat omasta tahdostaan osallistua lapsenlapsen kaikenlaisiin kustannuksiin. Meidän omat vanhemmat kun on vielä nuoria ja töissäkäyviä, mutta rahaa heille jää nykyään enemmän kuin perheelliselle niin mieluusti törsäilevät sit meihin aikuisiin lapsiin ja lapsenlapsiin...... esim. lasten hoitovakuutukset isovanhemmat on ehdottomasti halunneet kustantaa. Se on kyllä iso apu meille nuorelle lapsiperheelle, onhan ne kalliita. Itsekin varmasti tulevaisuudessa autan omia lapsiani samalla tapaa jos he omia lapsia saa...

toki miehelläkin palkka (1500€/kk) juoksee joka kuukausi.

me ei matkustella, ostetaan perusruokaa, ei herkkuja, ei käytetä mitään päihteitä, käytetään vain yhtä autoa, asunto on mitoitettu meidän kukkarolle sopivaksi, ostetaan harkiten mitä tarttetaan mutta mieluista. Ei ne tulot vaan ne menot.....

mutjaa, ei tää kai koskenutkaan minua kun olen jo 23, vakipaikkaa ei kyllä ole odottamassa eikä hyväpalkkaisia olla.

Me asutaan todella halvasti, asunnossa jolle moni nyrpistelisi nenäänsä ja ei ole kalliita huonekaluja jne. (siis ei edes sitä ikeaa, vaan ollaan ostettu kirpparilta, tehty itse ja osa on esim. meidän vanhempien vanhoja) Vaunut ja turvakaukalot ei oo meillä mitään kalliita (vaunut käytettynä ostettu),ja mulla menee esim. kampaajalle 20 euroa vuodessa. Meikkejä ym. ostan harvoin ja käytän edullisia mineraalimeikkejä joita tilana ulkomailta. Mun harrastukset ilmaisia.

Ei tingitä ruuan laadusta eikä osteta velaksi, mutta mulle on tärkeää että lapsella on kivat vaatteet (mä jouduin lapsena käyttämään aina liian isoja poikien vaatteita ja vähän vanhempana vielä paljon isompia mummoni ja äitini vanhoja vaatteita) ja mulle tulee niistä hyvä mieli, joten niihin laitan rahaa enemmän kuin olisi välttämätöntä. Ostan paljon kirpparilta ja alesta (täksi talveksi lapselle on mm. 30 eurolla ostettu hieno, hyväkuntoinen ticketin haalari), mutta pojalle on aina vaan kasvua tullessa vaikeampaa löytää ehjää/sopivan kokoista/nättiä, niin ostan osan sitten uutena kun on tarve. Ostan paljon näitä lindexin "osta 3, maksa 2" velour- ja collegehousuja, paitoihin raaskin laittaa enemmänkin rahaa ja ostaa vaikka meandia, villervallaa tmv. Mitään järjettömiä vaatekasoja meillä ei ole, vaan sopivasti meidän tarpeisiin, ja kaikki ei ole kallista :)

Joskus jotkut (yleensä mua vanhemmat) äidit on kysyneet, miten meillä on varaa "laittaa niin paljon rahaa lapsen vaatteisiin" (mun mielestä ei edes laiteta paljon!), ja mitäpä siihen nyt vastaisi... varmaan samasta syystä kuin heillä on varaa käydä 2-3 kuukauden välein kampaajalla värjäyttämässä ja leikkauttamassa tukkaansa ja ottaa lisäkkeitä, tai harrastaa 2 kertaa viikossa harrastusta joka maksaa 7-25 euroa kerta, tai asua pari vuotta vanhassa, isossa talossa jonne on hankittu kaikki huonekalutkin uusina... Valintakysymyksiä.

Itse olen nuori kolmen lapsen äiti. Tulomme ovat huonot.

Meillä ei ole varaa ostaa halpoja vaatteita.
Kun ostaa laadukasta, joka käy kuosiltaan sekä tytölle, että pojalle, voi yhtä vaatetta käyttää kaikilla lapsillamme. Ja senkin jälkeen vaatteesta saa hyvän hinnan kirpaarilla.

Tämä opittu kantapään kautta.

Ei oo tarvinnu lainaa ottaa vaatteisiin,tosin meillä ei olekaan mitään osamaksuja,luottotilejä,ulosottomaksuja ynnä muuta mitkä niitä kuukausituloja voi verottaa paljonkin. Meillä menee miehen palkasta ja mun vanhempainrahasta lainanlyhennys,vastike ja pakolliset juoksevat laskut (sähkö,vakuutukset,netti ja puhelin) ja hyvin jää vielä rahaa ruokaan ja vaatteisiin. Ei tupakoida eikä juopotella..

Mun kaveri opetti, että pitää ostaa oikeanlaista ja oikeaan aikaan ja myydä samalla periaatteella :) Pienellä vaivalla olen pukenut lapseni merkkivaatteisiin käytännössä ilmaiseksi.

Esimerkiksi ensi talven toppavaatteet on osittain ostettu tammikuussa -50% alennuksella ja osittain tällä viikolla kun yhdestä ulkomaisesta nettikaupasta sai Molon haalareita noin -40%. Nyt haalareita on lapsille vähän liikaakin, mutta ei haittaa vaikka joku jäisi käyttämättä, koska ensi vuoden elo-syyskuussa saan niistä huutiksessa enemmän kuin olen itse maksanut. Sisävaatteina ostan alesta Lindexiä ja H&Mää ja lisäksi esimerkiksi Mini Rodinia ja vaikka Småfolkia jos hyvällä alella löydän. Meandin -70% alella ostin ison kasan paitoja, niistäkin saa taatusti omansa takaisin ja vähän päällekin.

olen huomannut saman. En tiedä miksi näin on, että korkeakoulutetut vanhemmat äidit lapsineen kulkevat kirppisvaatteissa ja nuoret lapsiperheelliset uusissa kalliissa merkkivaatteissa. Tietysti on yleistys, mutta ehkä vaatteet ovat nuorille ihmisille tärkeämpiä kuin vanhoile, tai ehkä nuoret lapsiperheet saavat vanhemmiltaan keskimäärin enemmän tukea kuin vanhemmat?

Meillä isovanhemmat on halunneet ostaa tuollaisia isompia ostoksia, kuten vaunut, matkarattaat ja kaukalon ja sitten seuraavan turvaistuimen. Myös ulkoiluvaatteet he ovat lapsellemme ostaneet. En nyt mitenkään nuori äiti oo enää ja miehellä ihan ok palkka, mutta luulen, että monilla muillakin isovanhemmat tukevat mielellään, jos heillä on siihen mahdollisuus.

[QUOTE="Jeps";27377710]olen huomannut saman. En tiedä miksi näin on, että korkeakoulutetut vanhemmat äidit lapsineen kulkevat kirppisvaatteissa ja nuoret lapsiperheelliset uusissa kalliissa merkkivaatteissa. Tietysti on yleistys, mutta ehkä vaatteet ovat nuorille ihmisille tärkeämpiä kuin vanhoile, tai ehkä nuoret lapsiperheet saavat vanhemmiltaan keskimäärin enemmän tukea kuin vanhemmat?[/QUOTE]

Korkeasti koulutettu on ekologinen ja ymmärtää kierrätyksen tärkeyden :)

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen kirppistelijä;27377738:
Korkeasti koulutettu on ekologinen ja ymmärtää kierrätyksen tärkeyden :)

Varmaankin enemmän kiinni asenteesta ja arvoista kuin koulutuksesta. Mulle tärkeintä on että lapsella on mukava olla vaatteissaan ja että ne ovat siistit ja ehjät. On joitakin asioita mistä en suostu tinkimään,esimerkiksi kunnolliset ulkovaatteet ja jalkineet. Näitäkin voi toki löytää käytettynä jos hyvä tuuri käy,mutta esim. teknisen ulkovaatteen ominaisuudet eivät enää ole samat vuosien käytön ja pesujen jälkeen.

Hmm. Mä tein kahta työtä ennen kuin vauva syntyi ja hankin suurimman osan tavaroista silloin. Ei olla koskaan käytetty kertakäyttövaippoja, joten siinä ollaan säästetty paljon. Mies menee pyörällä töihin ja syö siellä hyvin. Meillä ei ole autoa, eikä muita harrastuksia, kuin vauvauinti. Mä ostan kaiken käytettynä, mutta uutena. Meillä on kalliit rattaat, mutta niissä piti olla tietyt ominaisuudet, koska niillä kuljetaan kaikkialle.

Nytkin löysin 129e vauvan toppahaalarin 40 eurolla, muutenkin sisävaatteet ostan käytettynä.

Muoks. Vaunuista löytyy ME&I peitto ja hoitolaukku on merkkituote, mutta peiton sain 20e ja laukun myös alesta ruotsista. Ulkopäin voi näyttää että "eletään luotolla".

Viimeksi muokattu:
Hmm. Mä tein kahta työtä ennen kuin vauva syntyi ja hankin suurimman osan tavaroista silloin. Ei olla koskaan käytetty kertakäyttövaippoja, joten siinä ollaan säästetty paljon. Mies menee pyörällä töihin ja syö siellä hyvin. Meillä ei ole autoa, eikä muita harrastuksia, kuin vauvauinti. Mä ostan kaiken käytettynä, mutta uutena. Meillä on kalliit rattaat, mutta niissä piti olla tietyt ominaisuudet, koska niillä kuljetaan kaikkialle.

Nytkin löysin 129e vauvan toppahaalarin 40 eurolla, muutenkin sisävaatteet ostan käytettynä.

en ymmärrä miten 40 euron vauvanhaalari on halpa. kun senhän saa ilmaiseksi äitiyspakkauksen mukana.

ison lapsen (yli 3) haalarista 40 euroa uutena olisi halpa.

[QUOTE="hmmm";27377955]en ymmärrä miten 40 euron vauvanhaalari on halpa. kun senhän saa ilmaiseksi äitiyspakkauksen mukana.

ison lapsen (yli 3) haalarista 40 euroa uutena olisi halpa.[/QUOTE]

Vaikka mulla on niitä kaksi kaapissa odottamassa, ei mun vauva niihin mahdu ja kun sen myyn ensi talvena, saan siitä yli puolet aivan varmasti takaisin. Miksi en sitä jopa enemmän kuin 40e.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmmm";27377955]en ymmärrä miten 40 euron vauvanhaalari on halpa. kun senhän saa ilmaiseksi äitiyspakkauksen mukana.

ison lapsen (yli 3) haalarista 40 euroa uutena olisi halpa.[/QUOTE]

Se äitiyspakkaushaalari mikä meille tuli oli n. 70cm että toooosi reilu jos sitä meinasi vastasyntyneelle käyttää.

Käyttävät hurjasti aikaa niiden vaatteiden metsästelyyn, niiden ajatteluun ja asukokonaisuuksien "yhteen mätsäämiseen".

Ei me 30+ enää jakseta. Ostetaan vaatteita kun niitä tarvii ja sellaiset kun sattuu silloin löytymään ja ne on hyvät sit. Seuraavat kerran shoppaillaan taas joskus puolen vuoden päästä kun tarvetta tulee.

Nuoret tuntuu viikottain (ellei jopa päivittäin) puuhailevan lastenvaatteiden parissa...siis enemmän kuin sen, mitä niiden pakollinen pesu ja muu vaatii.

En kyllä ymmärrä miksi kaikki vähät vaivalla saadut roposet käytetään lastenvaatteisiin?

Tingitään asunnosta, vaunuista, kantokopista ja äidin harrastuksiksi valitaan vain ne ilmaiset.

Mulle taas ei mahdu ymmärrykseen miksi joku haluaisi noista tinkiä, jotta vauvalla on merkkivaatteet päällä!
Koska hyvätuloisia vauvanvaatteisiin tuhlaajia on paljon, pursuaa kirpputorit hyväkuntoisia ja kivoja lastenvaatteita halvalla. Eikö köyhemmät voisi näitä ostaa ja jättää kalliit vaatteet niille joilla niihin on varaa?

[QUOTE="vieras";27376297]Oon katsellut puistoissa ja perhekerhoissa joitain nuoria äitejä, joiden lapsilla on viimeisen päälle hienot ja uudet vaatteet, vaunut, turvakaukalot sun muut. Näillä äideillä on joko koulut vielä kesken tai käymättä tai sitten joku pienipalkkainen työ odottamassa äitiyslomalta paluuta. Miehensäkin ovat opiskelijoita tai pienipalkkaisia.[/QUOTE]

Ihanko olet kysellyt mitä tienaavat vai oletatko että kun ikää on vähän niin palkka on oltava pieni? Pisti vaan silmään...on niitä hyvinkin tienaavia nuoria.

Ja tosiaan aika monia sitten sponsataan isovanhempien ynnä muiden toimesta.

[QUOTE="vieras";27378404]En kyllä ymmärrä miksi kaikki vähät vaivalla saadut roposet käytetään lastenvaatteisiin?

Tingitään asunnosta, vaunuista, kantokopista ja äidin harrastuksiksi valitaan vain ne ilmaiset.

Mulle taas ei mahdu ymmärrykseen miksi joku haluaisi noista tinkiä, jotta vauvalla on merkkivaatteet päällä!
Koska hyvätuloisia vauvanvaatteisiin tuhlaajia on paljon, pursuaa kirpputorit hyväkuntoisia ja kivoja lastenvaatteita halvalla. Eikö köyhemmät voisi näitä ostaa ja jättää kalliit vaatteet niille joilla niihin on varaa?[/QUOTE]

Ilmeisesti viittasit mun kirjoitukseen; vaikka pukisin lapsen ilmaisiin vaatteisiin, en usko että asuttaisiin kalliimmin. Ei niihin vaatteisiin nyt herran tähden niin paljon rahaa uppoa :D Meille hieno asunto ei ole tässä vaiheessa tärkeää, ei haluta isoa lainaa vaan säästetään mielummin. Harrastukset on ilmaisia, koska nautin niistä. Voisin harrastaa kalliimmin, mutta en halua, en viihdy esimerkiksi ryhmäjumpissa vaan kävelen mielummin metsässä. Saatiin hienot rattaat halvalla käytettynä, niin miksi pitäisi ostaa kalliit?

Me ei tingitä mistään, jotta voitaisiin ostaa lapselle merkkivaatteita. Me tingitään monesta asiasta ihan muista syistä, ja kun rahaa jää sen verran että voi ostaa silloin tällöin jotain "luksusta" budjetin kärsimättä, niin miksi olisi huonompi vaihtoehto laittaa se ylimääräinen lapsen merkkivaatteisiin kuin vaikkapa kampaajalle tai äidin ratsastustuntiin, jos enemmän nauttii niistä vaatteista?

En tiedä miksi sait sen kyuvan, että me tingittäisiin asumisesta tai harrastuksista ostaaksemme merkkivaatteita vauvalle tai muillekaan perheenjäsenille, minä luettelin kohteita joissa me moneen muuhun tuntemaani perheeseen verrattuna säästetään kivasti, koska ap ihmetteli mistä me nuoret revitään rahaa, eikä se säästö todellakaan kokonaisuudessa tai edes suuremmissa määrin mene vaateostoksiin :)

Mistä tiedät, että näillä on koulut missäkin vaiheessa ja miehillä kans? Jos siis olet vain katsellut heitä puistoissa?

Jos sitten tiedät että ovat pienituloisia, niin ehkä omat vahemmat tykkäävät ostella noita juttuja lapsenlapsilleen? Tai ehkä ostelevat jostain hyvistä aleista? Huutiksestakin saa todella uudenveroisia vaatteita...

Yhteistyössä