Miten nuorilla äideillä oikein on varaa niihin ihaniin ja laadukkaisiin lastenvaatteisiin? Lainarahallako ne elää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä tiedät, että näillä on koulut missäkin vaiheessa ja miehillä kans? Jos siis olet vain katsellut heitä puistoissa?

Jos sitten tiedät että ovat pienituloisia, niin ehkä omat vahemmat tykkäävät ostella noita juttuja lapsenlapsilleen? Tai ehkä ostelevat jostain hyvistä aleista? Huutiksestakin saa todella uudenveroisia vaatteita...

no vaikka tähän ketjuun vastanneet nuoret äidit, esim. yksi sanoi että itse ei tienaa mitään (ei ole töissä, ei ole työtä mihin palata) ja miehensä vain 1500.

onhan se nyt tosi pienituloinen perhe.

mutta isovanhemmat sponsoroivat, niin lähes kaikki nuoret äidit tähän vastasivat.

[QUOTE="heh";27378523]no vaikka tähän ketjuun vastanneet nuoret äidit, esim. yksi sanoi että itse ei tienaa mitään (ei ole töissä, ei ole työtä mihin palata) ja miehensä vain 1500.

onhan se nyt tosi pienituloinen perhe.

mutta isovanhemmat sponsoroivat, niin lähes kaikki nuoret äidit tähän vastasivat.[/QUOTE]

Eikö kyseessä ollut ne puistossa olevat....? Vai oliko kyse sittenkin vain oletuksesta?

Siskontyttö seuras tätä, kun oli raskaana. Se järkytty, kun sai tietää, et mammat ei kelpuuta joukkoonsa leikkipuistoon, ku merkkivaatekusiksia. Sillä ei opiskelijana ollu varaa muuhun ku normilastenvaatteisiin. Sanoin sille, et alkakaa boikotoida näitä pissismammoja. Se tehos! Nyt nää merkkivaatemammatkin käyvät tavan kaupoissa, JOPA kirppareilla. Suunta on hyvä!

Kyllä itelläki huvittaa ja ihmetyttää nää lasten merkkivaatteilla pätijät, ei herranjestas eikö teillä oo muuta elämässä ku miettiä jotain LASTENVAATTEITA?? jotenki tosi säälittävää. Kyllä meilläki ois varaa niitä ostella enemmänki mutta käytetään rahaa kyllä mielellään ihan muihin juttuihin kuten matkusteluun, sisustukseen ja itelleki ostan kivoja merkkivaatteita ja laukkuja(LV,Mulberry,Marc Jacobs) silloin tällöin. Katsokaas kun sille lapselle on ihan se ja sama mitä merkkiä sillä on päällä kuhan vaatteet on siistit ja sopivat. Tottakait nyt joku ulkohaalari ja kengät pitää olla laadukkaat ja kestävät, mutta että pitää lesottaa joillaki sisävaatteilla jossain perhekerhossa että ne on sitä ja sitä merkkiä, en tajua yhtään!! get a life...

Sanoisin että valintakysymyksiä. Vanhemmat äidit perheineen asuvat usein kalliimmin kuin nuoret opiskelijaperheet, noin esimerkiksi. Lisäksi tuntuu että nuorempana sitä pitää tärkeämpänä sitä mihin lapsensa pukee. Vanhemmiten alkaa ehkä oma itsetuntokin olla paremmin kohdillaan, että ymmärtää ettei pikkulapsen vaatetus ja merkkikuteet ole suinkaan verrannollisia rakkauden määrään lasta kohtaan. Kehtaa jopa viedä lapsen leikkipuistoon Lassiessa, vastasyntyneelle voi pukea halpahallin kuteita jne.

(Ja niinkuin joku täällä aiemmin vaatemerkkikeskustelussa yritti asian kääntää - ei, en suinkaan osta lapselleni tarkoituksella mahdollisiman huonoilla teknisillä ominaisuuksilla varustettuja ulkovaatteita, en pue lapsia rikkinäisiin/likaisiin vaatteisiin jne. )

Peesi tälle!

[QUOTE="xXx";27378721]Sanoisin että valintakysymyksiä. Vanhemmat äidit perheineen asuvat usein kalliimmin kuin nuoret opiskelijaperheet, noin esimerkiksi. Lisäksi tuntuu että nuorempana sitä pitää tärkeämpänä sitä mihin lapsensa pukee. Vanhemmiten alkaa ehkä oma itsetuntokin olla paremmin kohdillaan, että ymmärtää ettei pikkulapsen vaatetus ja merkkikuteet ole suinkaan verrannollisia rakkauden määrään lasta kohtaan. Kehtaa jopa viedä lapsen leikkipuistoon Lassiessa, vastasyntyneelle voi pukea halpahallin kuteita jne.

(Ja niinkuin joku täällä aiemmin vaatemerkkikeskustelussa yritti asian kääntää - ei, en suinkaan osta lapselleni tarkoituksella mahdollisiman huonoilla teknisillä ominaisuuksilla varustettuja ulkovaatteita, en pue lapsia rikkinäisiin/likaisiin vaatteisiin jne. )[/QUOTE]

[QUOTE="xXx";27378721]Sanoisin että valintakysymyksiä. Vanhemmat äidit perheineen asuvat usein kalliimmin kuin nuoret opiskelijaperheet, noin esimerkiksi. Lisäksi tuntuu että nuorempana sitä pitää tärkeämpänä sitä mihin lapsensa pukee. Vanhemmiten alkaa ehkä oma itsetuntokin olla paremmin kohdillaan, että ymmärtää ettei pikkulapsen vaatetus ja merkkikuteet ole suinkaan verrannollisia rakkauden määrään lasta kohtaan. Kehtaa jopa viedä lapsen leikkipuistoon Lassiessa, vastasyntyneelle voi pukea halpahallin kuteita jne.

(Ja niinkuin joku täällä aiemmin vaatemerkkikeskustelussa yritti asian kääntää - ei, en suinkaan osta lapselleni tarkoituksella mahdollisiman huonoilla teknisillä ominaisuuksilla varustettuja ulkovaatteita, en pue lapsia rikkinäisiin/likaisiin vaatteisiin jne. )[/QUOTE]

Itsetunto...oletko sä ihan tosissasi? Miten se on heti jotain "itsetunnon" pönkittämistä, jos pukee lapsensa merkkivaatteisiin?

Eikö kyse voi MITENKÄÄN olla siitä, että se lapsensa merkkivaatteisiin pukeva nyt vaan sattuu niistä merkkivaatteista tykkäämään?

Mun mielestäni Lassien haalarit on rumia. Piste. Joskin nuorempana niistä pidin ja niitä lapselleni tyytyväisenä puin.

Koska siis nimenomaan nuorempana puin lapset Lassieen, niin onko oletettava nyt niin, että mun itsetuntoni on ollut nuorena parempi, kuin mitä nyt kolmikymppisenä? Eli ettei syy kertakaikkisesti voisi olla vaikka siinä, että mulla nyt vaan on maku muuttunut tässä kymmenessä vuodessa?!

Kiva kuulla, ettet tarkoituksella pue lastasi huonoilla teknisillä ominaisuuksilla varustettuihin pukuihin. En tosin ymmärrä miten se olisi yhtään sen oikeampi tapa toimia kuin se, mihin minä pyrin. Eli mahdollisimman hyviin teknisiin ominaisuuksiin + silmääni miellyttävään ulkonäköön.

Tosin kyllä meillä niitä merkittömiäkin vaatteita on. Meillä on syötävän söpö Name It:in puku, joka ei siis suinkaan ole merkkivaate, vaan halpiskamaa. Onkohan mulla sitten niinä päivinä hyvä itsetunto, kun kehtaan pukea lapseni siihen. Ja niinä päivinä kun päällä on Tickettiä ja Burberryä, mulla on huono itsetunto?

Jotta semmosta. Mä siis en näe sen pukeutumisen liittyvän itsetuntoon. Toki varmasti jonkun kohdalla kyse voi tästä olla, mutten pidä sitä niin vallitsevana asiana, että siitä yleisellä tasolla höpöttelisin.

Nuoret kouluttamattomat äidit elävät tietysti vanhempiensa rahoilla. Aika harva pärjää pelkillä sosiaalietuuksilla, koska elämänhallinta ja rahan käyttö on muutenkin hakusessa. (Anteeksi tästä yleistyksestä elämäänsä lapasessa pitävät nuoret äidit, tiedän että teitäkin on).

Olisi kiva kuulla, miksi nuoret haluavata satsata vaatteissa ja tavaroissa "vain parasta meidän lapselle". Vähemmällä ja halvemmallakin tulisi toimeen. Pönkittääkseen muuten haurasta vanhemmuuttaan? Näyttämisen halusta? Epävarmuuttaan?

Ainakin omassa tuttavapiirissä ja perhekerhossa se ero johtuu ihan siitä, että me nuoret perheet asumme usein miten pienissä asunnoissa, meillä on yksi auto tai ei autoa ollenkaan, asumme lähellä palveluja ja myöskin käytämme paljon ilmaispalveluja. vanhemmilla äideillä on omakotitalolaina uudella alueella, kaksi hyvää autoa kun asutaan useamman kilometrin päässä palveluista (ja myös töiden takia). Useammat yli kolmikymppisinä äideiksi tulevat sanovat etteivät jaksa käydä esim. kirjastossa, vaan mieluummin ostavat haluamansa kirjat itselleen ja tämä olisi ainakin minulla yksi tuhat euroa vuodessa lisämenoja. Eli vanhemmat äidit käyttävät rahaa asumiseen ja liikkumiseen paljon paljon enemmän kuin nuoremmat.

Tuo nyt on ihan kusipää toimintaa jos puistossa ei kelpaa kun merkkivaatteiset leikkikaverit.. Ei oo todellista :D Missä on tommosta!?!?!?!?

Itse opiskelen, 2 lasta ja mies alle 2000€ kk palkalla. Lapsilla on omat tilit, jonne lahjarahaa tms. Sieltä otetaan ULKOVAATTEISIIN rahat. Ostan isommalle uuden po.p:n haalarin / asun tarvittaessa. Pienempi käyttää sen seuraavaksi ja sitten myyn. Muutamalla kympillä haalaria on käytetty 2-3 vuotta.
Sisävaatteissa merkkivaatteita lähinnä vaan Me&i:lta uutena. Kummallakin yleensä 2 yläosaa kerrallaan / 2 kertaa vuodessa - 200€ investointi/vuosi. Lapset nyt vaan itse tykkää noista paljon. Niitä kun saa pestä paljon ja kuivuvat nopeesti. Plus lapset aika samankokoisia niin voi käyttää "ristiin" ...
Muuten aika paljon kirppiksellä kierrän. Sieltä saa myös merkkivaatteita (Esprit, PO.P, Benetton...) tosi halvalla. Saatan ostaa vielä pitkäänkin isoja olevia vaatteita. Uudet ns. käyttövaatteet ostan tarpeen mukaan lindexiltä, kohtuuhintaisia! Tutta on myös mielestäni suurelta osin hyvä vauvanvaatemerkki, ellei oo joku halpis erä :)

Ruoassa voi säästää todella paljon. Teen itse kaikki meidän perheen ruoat. Tärkeää että lapset saa hyvää ja terveellistä ruokaa. Paljon syödään keittoja, laatikoita yms. perusruokaa. Ruokaa teen sen verran ison satsin että jää eväät itselle ja miehelle. Lapset päivähoidossa. Meillä on vaan yksi auto, se säästää tosi paljon rahaa. Kuljen itse kävellen/pyörällä. Pakon edessä julkisilla. (pelkkä pyöräily kouluun säästää 2€/päivässä) Ruokakauppaan listan mukaan ja isot ostokset kerralla, -30% tuotteita pakkaseen valmiiksi. Sesonkihedelmät tuo vaihtelua, eli kesällä meloneita, talvella omppuja/klementiinejä jne. Ei käydä ravintolassa, vaan kokataan perheen kesken yhdessä.

Aikuisille ostetaan harvoin vaatteita,mutta sitten kun ostetaan niin sitten se yksi tarpeellinen merkkivaate alesta. Itse oon huppareiden ja tennareiden suurkuluttaja- 100€ hupparin voi ostaa sitten alesta, malttaa vaan odotella. Ennakoidaan ulkovaate tarpeita aikuisille - eli jos oon jollain työpätkällä ollut, niin siitä palkasta otetaan sitten ulkovaatteisiin ja ostetaan kerralla hyvä joka kestää sitten monen monta vuotta. Ja kun malttaa seurailla niin esim. haglöfsiä saa tarjouksesta kun osaa etsiä ja malttaa odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ulkonäkökeskeisyys;27378368:
Käyttävät hurjasti aikaa niiden vaatteiden metsästelyyn, niiden ajatteluun ja asukokonaisuuksien "yhteen mätsäämiseen".

Ei me 30+ enää jakseta. Ostetaan vaatteita kun niitä tarvii ja sellaiset kun sattuu silloin löytymään ja ne on hyvät sit. Seuraavat kerran shoppaillaan taas joskus puolen vuoden päästä kun tarvetta tulee.

Nuoret tuntuu viikottain (ellei jopa päivittäin) puuhailevan lastenvaatteiden parissa...siis enemmän kuin sen, mitä niiden pakollinen pesu ja muu vaatii.

Niinpä! Nuoruusikään nyt vain kuuluu pinnallisuus ja ulkonäkökeskeisyys. Ennen lasta energia käytettiin oman ulkonäön koristeluun ja paranteluun, lapsen saatua homma laajentuu siihen. Ikää tulee lisää ja muut asiat alkavat kiinnostaa enemmän kuin se miltä näyttää. Siksi 30+ äidit eivät jaksa murehtia kuosien epäsopivuudesta, heillä arvomaailma on jo ihan toinen!

[QUOTE="vieras";27376297]Oon katsellut puistoissa ja perhekerhoissa joitain nuoria äitejä, joiden lapsilla on viimeisen päälle hienot ja uudet vaatteet, vaunut, turvakaukalot sun muut. Näillä äideillä on joko koulut vielä kesken tai käymättä tai sitten joku pienipalkkainen työ odottamassa äitiyslomalta paluuta. Miehensäkin ovat opiskelijoita tai pienipalkkaisia.

Herää kysymys, että miten ihmeessä kustantavat lapsilleen kaiken sen kalliin hepenen (on ME&I:tä, Ticket to Heavenia, Pomp de Luxia sun muuta)? Lainarahallako elävät vai karsivatko sitten ruoasta tai muusta tarpeellisesta? Hölmöähän tollainen törsääminen on pienistä rajoista, mutta että jollain konstilla kuitenkin mahdollista?

Käytetyiltä ei vaikuta, koska ihan puhuvat olleensa Me&I-kutsuilla ja postiin tulleen paketin Ticketiltä jne.[/QUOTE]

Aika paljon muuten tiedät näiden äitien elämästä ja taustoista pelkän näkemisen perusteella.. Ei kannata olettaa liikaa. luulo ei ole tiedon väärti,kuten vanha sanonta kuuluu..

[QUOTE="vieras";27376332]jos ostavat alennusmyynneistä? tai joku sukulainen sponssaa? tai säästää muissa kustannuksissa? Moni vanhemmalla iällä äidiksi tullut on jo tottunut tietynlaiseen elintasoon, johon kuuluu tiettyjä "mukavuuksia" kun taas nuoret äidit tulee toimeen vähemmällä. Itse en esimerkiksi käy kampaajalla kuin pari kertaa viikossa, kauneushoitolassa tai manikyyrissä en ole käynyt koskaan, en omista autoa ja ostan itselleni uusia vaatteita aniharvoin. Lapsilla sen sijaan on ihan mukavasti vaatteita ja ulkovaatteissa panostan laatuun. En tosin ole enää kovin nuori, mutta olin nuori tullessani äidiksi ensimmäisen kerran.[/QUOTE]

kampaajalla "kuin pari kertaa viikossa" :O anteeksi ihmetykseni,mutta kyllä me ihmiset ollaan erinlaisia. mä olen käynyt kampaajalla viimeksi 1½v. sitten,värjään aina itse hiukseni ja leikkaan itse etuhiukseni vähintään. säästöä pitkä penni. mutta jos olisi varaa,toki mielellään kävisin :)

Itse säästän omista menoistani ja ostan lapsille kivoja vaatteita. Toki mulla ei olisi varaa kolmea lasta vaatettaa noilla ap:n mainitsemilla merkeillä joten ostelen halvempia, mutta silti kivoja ja kestäviä vaatteita. Toki ulkovaatteisiin panostan mutta ostan siis alesta. Pienistä rahoista ei kuitenkaan riitä 5 ihmisen kalliisiin menoihin joten mies ostaa omansa ja minä meille 4:lle muulle. Pihavaatehankinnat ovat yhteisiä. Esim Reiman ulkovaatetus vaikkapa Parkanon tehtaanmyymälässä joka toinen vuosi tulee maksamaan n. 300e johon kuuluu 3 x toppahaalarit ja toppatakki+housut, 3x pipot hanskat ja fleecehaalarit. Tähän asti on piisannut kun joka toinen vuosi ostaa ja saanut vielä myydä eteenpäin hyväkuntoisena nuo ulkovaatteet. Jos normihinnalla ostaisin niin varmaan menis tonni noihin vaatteisiin...

kukin tavallaan.. mut onhan se aika pinnallista jos vaatteisiin pitää kiinnittää NIIN kovin paljon huomiota ettei normihintaiset tavalliset vaatteet kelpaa. herää tosiaan kysymys miksi.. näyttääkseen muille vai yksinkertaisesti vaan sen takia kun ne vaatteet näyttävät hyviltä`?

itse ollaan 3-kymppisiä mieheni kanssa,pienellä opittu toimeen tulemaan. pieni osa lastenvaatteista ollaan ostettu uutena, suurinosa kirppareilta. ihan perusmerkkejä; HM,Lindex ym. ei mitään merkkivaatteita,en näe järkeä laittaa isoa summaa yhteen merkkivaatteeseen kun saan hyviä ja käypiä vaatteita kassillisen kirpparilta samalla rahalla! Alessa säästää paljon rahaa! Esim. hiljan löydetiin 5v kuupuksellemme Reimatecin talvikengät 20eurolla :) Eli just ulkovaatteet pitäisi olla kunnollisia; säänmukaisia lämpimiä ja kosteudenpitäviä.

Sehän on ihan siitä kiinni mihin nuori, opiskeleva äiti laittaa rahansa. Oli sitten yksinään lapsen kanssa tai puolison, kyllä se on ihan valinta kysymys miten rahansa käyttää. Itse suosin kirpputoreja ja alennusmyyntejä yms. Ja kierrän niitä usein että saan räävittyä parhaat päältä :D

Itse olen lapsen kanssa kahden ja sijoitan mielummin kauniisiin, lämpimiin (näin syksyisin) ja laadukkaisiin vaatteisiin kuin käyttäisin rahan johonkin muuhun. Onhan meillä kyllä lapseen rakastunut mummokin joka tykkää pienelle ostaa vaatteita, rattaita yms.

Myös vaatteiden ja rattaiden tuunaaminen, oikea huolto ja oikea käyttö auttaa asiaan :) Kyllä joskus tuntuu ettei ole mitään siistiä vaatetta lapselle tai rahaa hommata mutta sitä varten on elatusmaksut :)

Alkuperäinen kirjoittaja Näyttämisenhalu?;27379282:
kukin tavallaan.. mut onhan se aika pinnallista jos vaatteisiin pitää kiinnittää NIIN kovin paljon huomiota ettei normihintaiset tavalliset vaatteet kelpaa. herää tosiaan kysymys miksi.. näyttääkseen muille vai yksinkertaisesti vaan sen takia kun ne vaatteet näyttävät hyviltä`?

itse ollaan 3-kymppisiä mieheni kanssa,pienellä opittu toimeen tulemaan. pieni osa lastenvaatteista ollaan ostettu uutena, suurinosa kirppareilta. ihan perusmerkkejä; HM,Lindex ym. ei mitään merkkivaatteita,en näe järkeä laittaa isoa summaa yhteen merkkivaatteeseen kun saan hyviä ja käypiä vaatteita kassillisen kirpparilta samalla rahalla! Alessa säästää paljon rahaa! Esim. hiljan löydetiin 5v kuupuksellemme Reimatecin talvikengät 20eurolla :) Eli just ulkovaatteet pitäisi olla kunnollisia; säänmukaisia lämpimiä ja kosteudenpitäviä.

Mun mielestäni se "normihintaisuus" riippuu käyttövarasta. Jos mä tienaan 10 000€ kuussa ja sä 1000€, niin mä näkisin, että meillä on vähän eri näkemys siitä, mikä on normihintainen. Eikä kumpikaan ole väärässä, koska jokainen meistä sen normihinnan määrittelee ihan itse, omien varojensa mukaan.

Googlen mukaan KappAhllin haalari maksaa 80 euroa, Reimatecin haalari maksoi 129 euroa ja Ticketin 160 euroa. Mikä näistä on se normihintainen puku?

Jos lähtökohtana on se, että perus markettipuku maksaa 80 euroa, niin onko 49 euroa siihen lisää (jotta saa halutessaan reimatecon) oikeasti niin paljon, ettei pukua enää voi kutsua normihintaiseksi? Tai jos verrataan sitä Reimatecciä Tickettiin, niin eihän se Ticketti maksa kun 31 euroa enemmän. Mulla menee se 31 euroa joka kuukausi paljon typerämpäänkin, kuin lapsen toppapukuun.

Joskin mä ostin tuon meidän uusimmat ticketin toppahaalrin uutena -70% alesta alle 60 eurolla, jotta se kai nyt ainakin on normihintainen, koska on jopa alle markettipukujen ovh:n.

Ja kai niitä merkkivaatteitakin voi ostaa pienellä hinnalla kirppikseltä? En siis näkisi, että vaihtoehdot ovat joko Henkkamaukkaa kirppikseltä halvalla, tai merkkivaatetta uutena kalliilla.

No minä olen korkeasti koulutettu, ei me nyt rahassa kylvetä, mutta bruttotulot on yli 6000 e/kk. Meillä on yksi tyttö, jolle ostetaan kuitenkin paljon kirpparilta hyväkuntoista vaatetta. Uutena ostettuja ehkä puolet vaatteita, ja niissäkin paljon tarjouksesta tai juuri näitä "ota kolme, maksa kaksi" - kamaa. Toisaalta ulkovaatteisiin panostetaan, ei niinkään ulkonäön vaan laadun takia. Siksipä haalarina on tällä hetkellä Ticket, ja kyllä huomasi eron toissatalven halppishaalariin! Ticket siis nyt toista talvea käytössä, jaon kuin uusi.

En tiedä, itselle ei jotenkin merkitse mikään merkki vain siksi, että se on merkkiä. Onhan se kiva pukea lapsi kauniisti, mutta itselle jotenkin vain riittää se, että vaatteet ovat puhtaita ja ehjiä, ja suunnilleen sävysävyyn. Ja ehdottomasti sellaisia, joissa lapsen on hyvä liikkua! Siksi en esim. pue lapsia farkkuihin tai mekkoihin. Olin joskus aikoinaan päiväkodissa töissä, ja havaitsin, että lapset puetaan toisinaan liian kankeisiin vaatteisiin, joissa heidän on hankala liikkua.

[QUOTE="mama";27378636]Kyllä itelläki huvittaa ja ihmetyttää nää lasten merkkivaatteilla pätijät, ei herranjestas eikö teillä oo muuta elämässä ku miettiä jotain LASTENVAATTEITA?? jotenki tosi säälittävää. Kyllä meilläki ois varaa niitä ostella enemmänki mutta käytetään rahaa kyllä mielellään ihan muihin juttuihin kuten matkusteluun, sisustukseen ja itelleki ostan kivoja merkkivaatteita ja laukkuja(LV,Mulberry,Marc Jacobs) silloin tällöin. Katsokaas kun sille lapselle on ihan se ja sama mitä merkkiä sillä on päällä kuhan vaatteet on siistit ja sopivat. Tottakait nyt joku ulkohaalari ja kengät pitää olla laadukkaat ja kestävät, mutta että pitää lesottaa joillaki sisävaatteilla jossain perhekerhossa että ne on sitä ja sitä merkkiä, en tajua yhtään!! get a life...[/QUOTE]

Mä nyt en ole nuori äiti vaan ennemminkin vanha sellainen;), mutta silmään pisti tämä viesti. Miksi lastenvaatteiden hankkiminen ja miettiminen on "jotenkin tosi säälittävää", mutta itselle ostetut vaatteet ja laukut (LV, Mulberry,Marc Jacobs) ihan vaan fiksua? Mä en usko, että tämä on ikäkysymys ollenkaan vaan enemmänkin luonnekysymys.

Tai ehkä me asutaan niin maalla että täällä reima(tec) ja lassie on niitä merkkihaalareita, ulkovaatteilla pätijät ostaa sitte sittarista ColorKidsiä... :D En tiedä, en jaksa stressata noista merkeistä, eikö pääasia kuitenkin oo se että lapsi on kuiva ja lämmin pihalla leikkiessään säällä kuin säällä?

17 vuotiaana tyttöni saanut, nyt 23v opiskeleva äiti. Kyllä, elän tuilla, vielä sen aikaa, että on tutkinto taskussa.

Meitä on vain kaksi, joten ruokakulut eivät päätä huimaa. Asutaan keskustan tuntumassa, joten autolle ei tarvetta (ei bensakuluja), mennään jalan, ei bussilla, siinäkin säästää.

Vk vaatteet tytöllä on tänä vuonna Jonathan tähteä. -50 alesta & Skilan puku 8e kirppikseltä. En ole yhtään täysihintaista ns.merkkivaatetta ostanut talvihaalaria lukuunottamatta. Talvihaalari on meillä yleensä Reimatec kun se kestää menoa ja vilskettä ja jos se pysyy talven siistinä, jälleenmyyntiarvokin on ok. Kustannan tuon kalliimman haalarin siten, että vuoden mittaan sieltä täältä vähän rahaa sivuun. Kertalohkaisunakin voisi, mutta se voisi myös kirpaista enemmän kuin haluaisin.

Meillä myös ostetaan kaikki muu käytettynä paitsi ulko&alusvaatteet ja kengät. Myös pihan varavaatteet yleensä käytettyinä. Välikausi vaatteet me ostetaan silloin, kun ne on alessa. Eipä sitä hintaa silloin paljoa ole.

Miksi se raha ei riittäisi jos vähän miettii miten sen käyttää? ;)

miksihän aina samat mammat jotka halveksivat niitä jotka ostavat lapsilleen merkkivaatteita, ovat juuri niitä jotka seuraavassa lauseessa hehkuttavat kuinka ovat löytäneet kirpparilta jonkun ticketin puvun halvalla...

Tai ehkä me asutaan niin maalla että täällä reima(tec) ja lassie on niitä merkkihaalareita, ulkovaatteilla pätijät ostaa sitte sittarista ColorKidsiä... :D En tiedä, en jaksa stressata noista merkeistä, eikö pääasia kuitenkin oo se että lapsi on kuiva ja lämmin pihalla leikkiessään säällä kuin säällä?

Kaikkia mainitsemiasi merkkejä saa sittarista.

Alkuperäinen kirjoittaja ulkonäkökeskeisyys;27378368:
Käyttävät hurjasti aikaa niiden vaatteiden metsästelyyn, niiden ajatteluun ja asukokonaisuuksien "yhteen mätsäämiseen".

Ei me 30+ enää jakseta. Ostetaan vaatteita kun niitä tarvii ja sellaiset kun sattuu silloin löytymään ja ne on hyvät sit. Seuraavat kerran shoppaillaan taas joskus puolen vuoden päästä kun tarvetta tulee.

Nuoret tuntuu viikottain (ellei jopa päivittäin) puuhailevan lastenvaatteiden parissa...siis enemmän kuin sen, mitä niiden pakollinen pesu ja muu vaatii.

Tää nyt on hölmölogiikka.. Kyllä mä ainakin muutaman tunnin viikossa voin käyttää siihen, että teen löytöjä mulle ja pojalle. Hyvänlaatuisia ja nättejä vaatteita edullisesti, kuin sen että "menen kauppaan sillon kun tarviin ja nappaan mukaan jotain".

Vaikka mä olisin 35 vuotias, yrittäisin etsiä lapselle ja myös minulle edullisesti kaikkea, koska siinä säästää ja mulle on tärkeätä, ettei kaikkea (varsinkaan lasten) juttuja osteta uutena.

"Ei me 30+ enää jakseta".. Voi hyvää päivää.

Yhteistyössä