Miten nopeasti lapsenne ovat oppineet ajamaan pyörällä?

Apupyörien kanssa siis. Oman (reilu 3v:n) kanssa ollaan harjoiteltu melkein päivittäin siitä asti kun lumet suli, eli parin kuukauden ajan, eikä vieläkään suju... Vähän polkee, mutta vain jos työnnän, itse ei jaksa polkea oikeastaan ollenkaan. Ohjaa miten kuten, mutta usein niin että mennään siksakkia jalkakäytävän toisesta reunasta toiseen reunaan. Pitääkö tässä jo kohta huolestua, että onko sillä jokin vialla kun ei jaksa polkea...?
 
"noo"
Apupyörien kanssa siis. Oman (reilu 3v:n) kanssa ollaan harjoiteltu melkein päivittäin siitä asti kun lumet suli, eli parin kuukauden ajan, eikä vieläkään suju... Vähän polkee, mutta vain jos työnnän, itse ei jaksa polkea oikeastaan ollenkaan. Ohjaa miten kuten, mutta usein niin että mennään siksakkia jalkakäytävän toisesta reunasta toiseen reunaan. Pitääkö tässä jo kohta huolestua, että onko sillä jokin vialla kun ei jaksa polkea...?
Meillä ostettii tytölle 16" pyörä viime keväänä oli silloin vajaa 3 v. Osasi kyllä heti polkee, sitä, ennen oli ollut tälläinen kolmipyöräinen pyörä. Kyllä me käytiin heti 2-3 jopa 4 km lenkkejä.
 
No molemmat ovat alkaneet opetella keväällä noin kaksivuotiaina ja kesän aikana se alkoi luonnistumaan.

Mut ei ap:n tästä varmaan huolissaan kannata olla. Nää on hirveen yksilöllisiä juttuja ja sunkin lapsella varmaan sitten yht'äkkiä vaan loksahtaa palaset kohdalleen :)
 
"Inka"
Meillä ostettiin pyörä 2-veelle (tuolloin oli huhtikuu) ja taisi olla 2v3kk kun alkoi vasta kunnolla ajamaan ihan kauppamatkoja yms, sitä ennen se oli samanlaista harjoittelua.
Jos teidän lapsi vaan ei ole vielä kiinnostunut ajamisesta? Mä luulisin että sitten kun kiinnostuu hommasta niin alkaa ajamaan kunnolla, vaikeahan sitä toista on yrittää innostaa jos kiinnostusta hommaan ei ole.
 
"mä"
Kyllä hän pyöräilyn oppii! Joku lapsi pyöräilee ilman apupyöriä 3 vuotiaina ja joku sitten eskari-iässä. Polkemisen opettelu on jo iso juttu apupyörineen.Jatkakaa harjotuksia. Kun hän oppii polkemaan, et edes muista kuinka kauan oppimiseen meni. :)
 
Meilläkin on tuo polkupyörä ollut 2-vuotiaasta (sai myös silloin huhtikuussa synttärilahjaksi :)), mutta viime kesänä ei edes pyörän selässä istuminen kiinnostanut alkuunkaan. Nytkin on vähän niin ja näin, katselee kyllä kaihoisasti kun muut polkee, mutta kun itse harjoittelee ajamista niin huomaa vaan miten hienoja kiviä on maassa tai miten tuolla on puu kaatunut tai meneekö tuolla maassa joku ötökkäkin, ja onpas tuolla pihalla hieno grilli! Ei katso ollenkaan eteenpäin eikä käytä ollenkaan lihaksiaan siihen polkemiseen, vaan antaa vaan vauhdin hiipua.

Olis vaan jo niin kiva luopua rattaiden seisomalaudasta, jolla poika on tähän asti matkustanut, kun siihen lyön aina jalkojani työntäessä...
 
Aries 78
Eilen otin puhelimella tuon videon, näköjään aurinko paistanut linssiin..
[video=youtube;7bZbyv-8_9o]http://www.youtube.com/watch?v=7bZbyv-8_9o&feature=youtu.be[/video]
 
Aries, onpas kaverilla kova meno päällä! :D Tuossa on varmaan jo perässä juoksemista! Teidän muksu näyttää vielä jotenkin vähän pienemmältä kun meidän vesseli, sillä on 12" pyörä mutta polvet välillä osuu tankoon, pitäisi vissiin isompi jo ostaa (mutta kun niissä ei ole niitä työntökahvoja...)
 
Aries 78
Aries, onpas kaverilla kova meno päällä! :D Tuossa on varmaan jo perässä juoksemista! Teidän muksu näyttää vielä jotenkin vähän pienemmältä kun meidän vesseli, sillä on 12" pyörä mutta polvet välillä osuu tankoon, pitäisi vissiin isompi jo ostaa (mutta kun niissä ei ole niitä työntökahvoja...)
Eihän tuo ole kuin vajaan metrin pituinen :D 98-100 vaatteita käyttää :)
 
Polkemaan ovat oppineet päälle nelivuotiaina. Kolmevuotiaana on kyllä pyörää tarjottu, mutta itsepäiset ja hitaastilämpiävät neidit ovat yksinkertaisesti kieltäytyneet nousemasta pyörän selkään. Kuopus oli nyt toukokuussa siis 4v7kk, kun suostui polkemaan. Muuten sujuu hyvin (apupyörillä tietenkin), mutta jarruttamista arkailee vielä ja minun pitää alamäissä varmistaa ettei pyörä karkaa.

Ilman apupyöriä nuo kaksi isompaa ovat oppineet polkemaan kesällä ennen koulunalkua.

Jokainen omaan tahtiinsa siis :)
 
no hätä
Ei kuule mitään hätää! Meillä 7v. likka ja ei aja pyörällä. Ei kiinnosta, eikä innosta.
En nyt viitti tuupata eteenpäinkään vaan, kun kaatuuhan se ja sattuu. Nyt jo pelkää kaatumista.
Nyt olen saanut sen potkuttelemaan ja ehkä ne jalat löytää siitä vielä polkimillekin :)
Kömpelyyden piikkiin ei mene, sillä keikkuu puissa ja renkaissa ja vaikka missä mutta ei vaan kiinnosta :)
Itse olen oppinut ajamaan vasta 7v.
 
Silja.S
Apupyörillä joskus 2-vuotiaina, ilman apupyöriä harjoittelin nelivuotiaan kuopukseni kanssa kolmen vartin ajan ja lähti polkemaan kuin olisi iät ajat osannut ajaa.

Mutta lapset ovat yksilöllisiä. Esikoiseni esimerkiksi kärsii neurologisista ongelmista, aivopuoliskot ei jotenkin toimi yhteen, kropan eri puoliskot eivät tee yhteistyötä, ja hahmottaminen on vaikeaa jne. Muistan, että hänelle oli tosi vaikeaa oppia ylipäätään polkemaan pyörää, koska piti vuorotella jalkojen kanssa. Silloin en vielä tiennyt, että on neurologista häikkää, joten luulin, että poika on oikeasti vaan sairaan hidas oppimaan ja menetin ihan hermonikin siinä opettaessa. Esikoisen kanssa todellinen haaste oli kuitenkin oppia ajamaan ilman apupyöriä. Oppi vasta yli 5-vuotiaana. Lapsi vaan ei hallinnut vartaloaan samalla tavalla kuin esim. pikkuveljensä, jolla ei noita ongelmia ole.

Älä hermostu! Lapsi kokee kauheita huonoudentunteita, jos äiti tuskastuu oppimattomuuteen. Sinnillä vaan, kyllä se siitä lähtee!
 

Yhteistyössä