Miten niin sairaanhoitajilla on pieni palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja korkeasti koulutettu alipalkattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Anti hoitsu:
Hei sinä työhösi kyllästynyt sairaanhoitaja,

minä tulen mielelläni tekemään työsi viikonloppuisin (erityisesti öisin), sillä tässä valtiossa annettava korkein mahdollinen koulutus ei tuo minulle tällä hetkellä sitä palkkaa, jota sinä saat työstäsi.

Noh, hoitsun mielestä sulla saa olla vaikka mikä koulutus, hekin kun ovat KORKEASTIkoulutettuja, mutta ei sulla vaan oo yhtä paljon vastuuta.

Juu, otan mielelläni sen valtavan vastuun ja palkan - heidän työhän itsessään ei sisällä mitään hoitoPÄÄTÖKSIEN tekemistä, joten lopullinen vastuu on aina lääkärillä. Osaan varmasti heidän hommansa.

Sä et kyllä tiedä esim. minun työstä mitään. Hoitajat joutuvat tekemään hoitopäätöksiä; mm. aloittamaan elvyttämisen. Lääkäriä meillä esim. ei ole ilta-ja yöaikaan muuten, kun soittamalla pelastuslaitokselta lääkäriyksikön. Että semmosta.

Myös MINÄ joudun aloittamaan elvyttämisen, jos henkilö näköpiirissäni sitä tarvitsee. Jotain uutta?

On uutta, koska et laita lääkkeen lääkettä sen sairastuneen ihmisen suoneen.

Millilitra, milligramma, mikrogramma... YSKIKIN pilkkuvirhe ja potilas saattaa olla kuollut.

eikä lääkärit tai tavikset katetroi, ei pistä, ei hoida haavoja, ei kipsaa, jnejne. Kyllä olis aika paha kylmiltään lähteä tekeen sairaanhoitajan duunia.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-sh:
Mä voin myöntää, että mä en ainakaan osannut ajatella tuota palkka-asiaa 19-vuotiaana, kun sh-opinnot aloitin. Tokihan se perheettömälle tuo palkka riittää, samoin työajoissa ei ollut silloin aikanaan valittamista. Itse en jaksanut pitemmän päälle sitä rumbaa, että tein töitä ilman taukoja, usein tuplavuoroja (7-22) sijaispulan takia, vapaapäiviltäkin soitettiin töihin jne jne.

Mä heräsin siinä vaiheessa, kun mulla oli mies ja kaksi lasta. Mä en nähnyt perhettäni ikinä, siltä se tuntui. Melkein asuin töissä. Ja siitä se ajatus sitten lähti; mä halusin vaihtaa alaa. Vaihto on vielä kesken (valmistun uudelle alalleni 2011 joulun tienoilla), mutta sekuntiakaan en ole tätä päätöstäni katunut. Nyt meillä on lapsia kolme ja minusta tuntuu kaikin puolin hyvältä.

Puhut asiaa, tuota se juuri on, kun nuo ammattivalinnat tehdään yleensä tosi nuorina.

Samoilla linjoilla teidän kanssa. Jos nyt alkaisin opiskelemaan ammattia, ei sairaanhoitaja ehkä olisi vaihtoehtona. Vaikka tykkään työstäni todella paljon ja ihan oikeasti minusta on kiva mennä aamuisin töihin. Mutta ei tuo palkka paljoa kukkarossa tunnu, varsinkaan kun en tee vuoroja (siitä olen kyllä tyytyväinenkin)
Tuo keskustelu koulutuksesta, niin eipä ne ahtaajatkaan kovin korkeita kouluja ole käyneet...

Hoitajat.net:in kirjoitus... Ei liity palkkaukseen mutta ehkä antaa jollekin ainakin jonkinlaisen kuvan vanhusten pitkäaikaisosaston arjesta:

"Eilen minulla oli töissä aivan järkyttävän kamala päivä. Ensinnäkin olin nukkunut aamuvuoroa edeltävän yöni todella huonosti. Ja taatusti kuukauden kestänyt, silkasta työuupumuksesta johtunut sairauslomani on nostanut kynnystä mennä takaisin töihin. Meillä on töissä aivan hirvittävä kiire, koska kaupunki säästää ja meitä hoitajia on liian vähän vuoroa kohden. Koko ajan saa juosta tukka putkella ja niska limassa, ja silti tuntuu ettei se riitä. Pitäisi olla niin kuin ennenkin, reipas pirteä hyväntuulinen kaikille asukkaille ja omaisille hymyilevä, kaikentietävä iloinen sisar kaikkivoipa valkoinen, vaikka mikään ei ole kuten ennen, ennen säästöjä. Tuntuu, että pitäisi pystyä vielä paremmin, vielä nopeammin, vielä enemmän kuitenkaan unohtamatta sitä tosiseikkaa, että he, keiden vuoksi siellä olemme, keitä hoidamme, ovat ihmisiä, arvokkaita yksilöitä joilla jokaisella on erilaiset tarpeet ja eri tavat kertoa omista tarpeistaan.

Aamutyöt alkavat seitsemältä, niihin kuuluu asukkaiden joka-aamuinen pesu ja kuivittaminen, suihkutukset ja vatsantoimitukset peräruiskeella. Aamupesujen välissä on asukkaiden aamiainen, joka alkaa klo 8 ja kestää puolitoista tuntia. Suurin osa asukkaista on syötettäviä, ja meitä syöttäjiä on neljä, asukkaita yli 30. Osa asukkaistamme on erittäin hitaita syötettäviä sairauksiensa vuoksi. Asukkaiden aamiaisen jälkeen on vuorossa hoitajien tauko, jonka jälkeen jatkamme aamupesuja, viemme suihkutettavat suihkuun ja siivoamme vatsantoimitusten tulokset. Silloin ennen, kun kaupunki ei kiristänyt meidän hoitajien selkänahkoja rahan vuoksi, saimme yleensä aamun työt tehtyä klo 11n mennessä. Nykyisin meillä menee aamun töihin aikaa niin, että puolenpäivän aikaan olemme saaneet tehtyä kaiken välttämättömimmän. Asukkaiden lounas tulee kuitenkin niin kuin ennenkin klo 11.30. Se taas tarkoittaa sitä, että puolen tunnin viiva kahden tunnin ajan jollain asukkaalla jäähtyy ruoka ja päiväkahvi (jonka tarjoilemme säästäjen ajan yhdessä lounaan kanssa aikaa ja asukkaiden ihoa säästääksemme) huoneensa pöydällä. Haluaisitko sinä juoda kylmää kahvia ja syödä kylmää veteentehtyä ja siksi kovettunutta perunasosetta ja maksakastiketta vanhainkodissa ollessasi, sitten vanhana? Minä en, pelkkä ajatuskin oksettaa. Silloin ennen, kun meitä oli aamuvuorossa osastolla kuusi hoitajaa (joka sekin oli muuten liian vähän), silloin saimme lounaan syötettyä asukkaille yhteen mennessä. Nyt kun meitä on vain neljä, kaikki ovat saaneet lounaansa ennen kello kahta iltapäivällä. Sen jälkeen me teemme kääntökierroksen, jolloin käännämme vuodeasukkaamme (joita valtaosa asukkaistamme on), jotta ei tulisi painehaavaumia niille jotka eivät pysty enää liikkumaan vuoteissaan. Joillakin on vaippa ääriään täynnä tai joku on toimittanut vatsansa, kuivitamme heidät tietenkin. Sen jälkeen jää liian vähän aikaa kirjaamiselle, ennen kuin kello tulee kolme, jolloin aamuvuoro yleensä viimeistään loppuu."

just tuota se on minunkin työpaikassa! Päiväkahveja ei enää edes keitetä, kun ei kenelläkään ole aikaa sitä tarjoilla. Juurikin suihkut ja vessakäynnit saadaan hoidettua, ja työpäivän jälkeen jää aina paha mieli siitä ettei ole pystynyt oikeastaan luomaan sitä hyvää oloa kenellekään, vaikka se on juuri sen työn tarkoitus. Toki se helpottaa kun saa kuivan vaipan ja puhtaat vaatteet ylle, mutta siinä on vielä pitkästi vuorokautta jäljellä ja se pitää maata siellä samojen seinien sisällä..

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Millilitra, milligramma, mikrogramma... YSKIKIN pilkkuvirhe ja potilas saattaa olla kuollut.

Ööh, eikös nuo opeteltu jo ala-asteella?

Huom. Ysikin, YKSIKIN virhe on liikaa kun aikaa saattaa olla vain sekunteja. Hienoa jos sinä tyynen rauhassa laulellen pystyisit toidella kädellä vetelemään ruiskua ja laskemaan sekoitussuhteita kun samoilla hetkillä olet ihan konkreettisesti vastuussa toisen ihmisen elämästä ja kuolemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja tervetuloa kokeilemaan:

Huom. Ysikin, YKSIKIN virhe on liikaa kun aikaa saattaa olla vain sekunteja. Hienoa jos sinä tyynen rauhassa laulellen pystyisit toidella kädellä vetelemään ruiskua ja laskemaan sekoitussuhteita kun samoilla hetkillä olet ihan konkreettisesti vastuussa toisen ihmisen elämästä ja kuolemasta.

Juu, heti kun hoitajat osaa hoidella mun vaatimattoman paperin pyöritys duunin ihan ilman koulutusta kun on niin simppeliä ja vaatimatonta duunia :D

Juu, heti kun hoitajat osaa hoidella mun vaatimattoman paperin pyöritys duunin ihan ilman koulutusta kun on niin simppeliä ja vaatimatonta duunia :D

En ole väittänyt työtäsi simppeliksi tai vaatimattomaksi :) Varmasti sullakin on omat haasteesi työssäsi joista mun on paha sanoa mitään koska vähemmän tulee pyöriteltyä papereita :)

Kaunis kertomus sisar hento valkoisen työpäivästä. Pesua, vaipanvaihtoa, tarjoilua, syöttämistä, kääntämistä. Missä on kaikki henkeäuhkaavat tilanteet, joissa sairaanhoitaja sankarillisesti pelastaa useiden potilaiden hengen? Missä ovat kahteenkymmeneen eri laitteeseen kytketyt tehohoitopotilaat? Missä on potilaan hoidon jatkamista koskevat itsenäiset päätökset? Usean vuoden kätilöopinnot?

En todellakaan väitä, että sairaanhoitajan työ olisi helppoa ja kevyttä, mutta ne perusteet joita tähän ketjuun on esitetty eivät riitä kaikkien sairaanhoitajien palkkojen korottamiseen. Tuon tarinan sisar hento valkoinen varmasti viihtyisi työssään paremmin, jos hänelle palkattaisiin lisää kolleegoita. Se, että hänelle maksetaan enemmän palkkaa ei poista kiirettä osastotyöstä. Päinvastoin.

En ole väittänyt työtäsi simppeliksi tai vaatimattomaksi :) Varmasti sullakin on omat haasteesi työssäsi joista mun on paha sanoa mitään koska vähemmän tulee pyöriteltyä papereita :)

No mut hei, eikös just tässä ketjussa jo kirjoitettu että kaikilla toimistossa työtään tekevillä on helppo ja vastuuton duuni? Vain hoitajilla on vastuuta ja vain hoitajien työ on tärkeää.

Kaunis kertomus sisar hento valkoisen työpäivästä. Pesua, vaipanvaihtoa, tarjoilua, syöttämistä, kääntämistä. Missä on kaikki henkeäuhkaavat tilanteet, joissa sairaanhoitaja sankarillisesti pelastaa useiden potilaiden hengen? Missä ovat kahteenkymmeneen eri laitteeseen kytketyt tehohoitopotilaat? Missä on potilaan hoidon jatkamista koskevat itsenäiset päätökset? Usean vuoden kätilöopinnot?

En todellakaan väitä, että sairaanhoitajan työ olisi helppoa ja kevyttä, mutta ne perusteet joita tähän ketjuun on esitetty eivät riitä kaikkien sairaanhoitajien palkkojen korottamiseen. Tuon tarinan sisar hento valkoinen varmasti viihtyisi työssään paremmin, jos hänelle palkattaisiin lisää kolleegoita. Se, että hänelle maksetaan enemmän palkkaa ei poista kiirettä osastotyöstä. Päinvastoin.

"Hoitajat.net:in kirjoitus... EI LIITY PALKKAUKSEEN mutta ehkä antaa jollekin ainakin jonkinlaisen kuvan VANHUSTEN PITKÄAIKAISOSASTON arjesta:"

.

Päivystyksessä, teholla, synnärillä.

No mut hei, eikös just tässä ketjussa jo kirjoitettu että kaikilla toimistossa työtään tekevillä on helppo ja vastuuton duuni? Vain hoitajilla on vastuuta ja vain hoitajien työ on tärkeää.

Ehkä joku, mä en ole väittänyt niin :)

No ne on just siellä teholla :D

mä en jaksanut ihan koko ketjua lukea, mutta täytyy sanoa että aika hölmöä jos joku noinkin on väittänyt. Kyllähän se nyt on fakta että kaikissa duuneissa on omat haasteet, ja kuormittavat tekijät. Toiselle sopii toinen, ja kolmannelle joku kolmas työ.

Mikään työ ei ole helppoa, jos sitä tekee vuodesta toiseen, ehkäpä sinne eläkeikään saakka. Eikä mikään työ ole helppoa ilman asiantuntemusta eli koulutusta (+kokemusta).

Paperinpyörittäjällä voi olla vaikkapa vastuu siitä että sairaanhoitajat saa sen palkkansa tilille jne, ihan yhtä tärkeää sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
mä en jaksanut ihan koko ketjua lukea, mutta täytyy sanoa että aika hölmöä jos joku noinkin on väittänyt. Kyllähän se nyt on fakta että kaikissa duuneissa on omat haasteet, ja kuormittavat tekijät. Toiselle sopii toinen, ja kolmannelle joku kolmas työ.

Mikään työ ei ole helppoa, jos sitä tekee vuodesta toiseen, ehkäpä sinne eläkeikään saakka. Eikä mikään työ ole helppoa ilman asiantuntemusta eli koulutusta (+kokemusta).

Paperinpyörittäjällä voi olla vaikkapa vastuu siitä että sairaanhoitajat saa sen palkkansa tilille jne, ihan yhtä tärkeää sekin.

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta jo tuolla ketjun alkupäässä joku antoi esimerkiksi palkanlaskijat mutta ei se vaikuttanut hoitajien teksteissä yhtään miltää, eikä silläkkään olisi mitään merkitystä jos alipalkatut palkanlaskijat menisivät lakkoon, kato joskushan ne palkat kuitenkin maksettaisiin. Eikä siinä duunissa ole oikein vastuutakaan, eli n. 1600 euron alkupalkka on siis ihan ok AMK koulutuksella, joka tuohonkin työhön nykyään vaaditaan.

Palkka on pieni, jos sillä ei saa maksettua asumista, ruokaa, vaatteita ja muita välttämättömiä. Eli kyllä sairaanhoitajan palkalla saa kaiken tarvittavan. Ei raha tuo onnea!!!

toivotaan sitten kun tulet vanhaksi ettet joudu vanhainkotiin/hoitolaitokseen.

miksi sulle tarvii perustella kuinka hoitsut haluaisi enemmän palkkaa?miksi on niin kauheaa jos hoitsun palkkoja nostettaisiin muutamalla satasella?
eihän se ole sulta pois päinvastoin uskaltaa vanheta rauhassa kun tiätäisi saa ammattitaitoista hoitoa jos näin käy..

Meillä ainakin sh joutuu tekemään jatkuvasti niitä PÄÄTÖKSIÄ. Lääkäri on paikalla vain virka-aikaan ja muulloin vain puhelimen päässä. Siinä soittaessakin täytyy hoksata kaikki, ihan KAIKKI mikä voi vaikuttaa mihinkään potilaan asioihin. Voin sanoa, että ilta- ja yövuorot on silkkaa päätösten tekoa. Ja se on raskasta. Ambulanssiakaan ei saisi soittaa, jos ei sitä tarvita. Siis varan vuoksi. Tai päättää milloin potilas täytyy lähettää eteenpäin. Ja omaisille pitää osata soittaa oikeaan aikaan, jos potilas on kuolemassa. Ei niitäkään soittoja viitsisi tehdä kovin montaa kertaa turhaan, esim keskellä yötä. Jne jne.

ELI EI SE LÄÄKÄRI SIELLÄ OLE KOKO AJAN. VAAN SE ON SE SH, JOKA SIELLÄ TEKEE JA TOUHUAA AIKA PALJON ILMAN LÄÄKÄRIN APUJA.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Palkka on pieni, jos sillä ei saa maksettua asumista, ruokaa, vaatteita ja muita välttämättömiä. Eli kyllä sairaanhoitajan palkalla saa kaiken tarvittavan. Ei raha tuo onnea!!!

itseasiassa jos tätä oikein alkaa miettimään niin mä käännän asian niin päin että liian monilla on liian iso palkka. Sh:n palkalla saa kyllä kaiken tarvittavan, koska sen saa myös metsäkoneenkuljettajan, ym paljon pienempipalkkaisten palkalla.

Joku kymppitonni kuukaudessa (verojenkin jälkeen) on jo aivan älytön summa rahaa yhden ihmisen palkaksi, vaikka kuinka ois rahaa. Kuka tarvii niin paljoa? Ei kukaan, välttämättä. Mut onhan se kivaa kun on ylimääräistä :)

Mutta joo, kyllä palkkakuopissa olevien alojen palkat pitäis ehdottomasti nousta ja reilusti, koska kaiken hinta nousee koko ajan. Ja maksukyky pitää säilyttää.

Ööh, eikös nuo (SI -järjestelmä ja desimaalien laskeminen) opeteltu jo ala-asteella?

Jeah, juu hohhoijaa.-..Mut kun siinä kiireessä sit vispaa kymmentä eri sorttia, niin SAATTAA tulla joskus joku virhekin. Vaikka totta kai jokainen sh osaa noi laskut!!!

minä esim tuolla aiempana kirjoitin, että JOKAISESSA duunissa on oma vastuunsa, mutta on typerää lähteä vertaamaan sellaisten töiden vastuita, joista toisessa selviää esim laskutaidoilla ja koulutuksella, kun taas toisessa tarvitsee koulutuksen lisäksi tehdä välillä todella nopeita päätöksiä, joissa on kyse ihmisen terveydentilasta, ja joihin ei selkeää oikeaa ratkaisua voi yleensä edes antaa. tähän kun vielä lisää eettiset näkökulmat, on työ todellakin henkisesti paljon vastuullisempaa, kuin sellaiset muuten vaativatkin toimistotyöt, joissa on yleensä olemassa aina joku "oikea" ratkaisu.

harvassa työssä myöskään joku yksittäinen virhe kohdistuu johonkin "ulkopuoliseen", yksittäiseen kärsijään, vaan jos työntekijä mokaa, se menee yleensä työnantajan (tai ehkä työntekijän itsensä) piikkiin. sh kun mokaa, niin virheestä voi kärsiä joku sattumanvarainen potilas koko lopun elämänsä. eli kyllä pitäisin henkistä painetta suurempana tästäkin syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja päätöksiä päätöksiä:
Meillä ainakin sh joutuu tekemään jatkuvasti niitä PÄÄTÖKSIÄ. Lääkäri on paikalla vain virka-aikaan ja muulloin vain puhelimen päässä. Siinä soittaessakin täytyy hoksata kaikki, ihan KAIKKI mikä voi vaikuttaa mihinkään potilaan asioihin. Voin sanoa, että ilta- ja yövuorot on silkkaa päätösten tekoa. Ja se on raskasta. Ambulanssiakaan ei saisi soittaa, jos ei sitä tarvita. Siis varan vuoksi. Tai päättää milloin potilas täytyy lähettää eteenpäin. Ja omaisille pitää osata soittaa oikeaan aikaan, jos potilas on kuolemassa. Ei niitäkään soittoja viitsisi tehdä kovin montaa kertaa turhaan, esim keskellä yötä. Jne jne.

ELI EI SE LÄÄKÄRI SIELLÄ OLE KOKO AJAN. VAAN SE ON SE SH, JOKA SIELLÄ TEKEE JA TOUHUAA AIKA PALJON ILMAN LÄÄKÄRIN APUJA.

puhumattakaan niistä raskaista tilanteista, kun osastolla potilas kuolee, ja omaiset saapuu paikalle. Näkyykö silloin lääkäriä? Ei näy, kyllä se on tasan sh, joskus ehkä lh joka ottaa surevat omaiset vastaan. Työn yksi raskaimpia puolia tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:

Silloin, kun olin sh, en kyllä saanutkaan kaikkea ostettua...joten palkka oli pieni, ja tuntui kyllä olokin ihan orjalta :(. Siksi en jaksanut enää sitä :(

Yhteistyössä