Miten niin sairaanhoitajilla on pieni palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
EN tarkoita tätä pahalla tai aloittaakseni riitaa mutta jos peruspalkkakin on jo jotain 2200 ja siihen vielä ne lisät päälle... Mun mielestä se on aika paljon. Tai siis vähintään keskiverto palkka. Omasta mielestä tosi hyvä palkka.

En ymmärrä?

Mun peruspalkkani henkilökohtaisine lisineen on tuon 2200 ja olen päivätöissä, joten lisiä ei tule. On se aika surkea, jos suomalaisten keskipalkka on tällä hetkellä päälle 2900 (näin muistan juuri lukeneeni jostakin uutisesta kuluvalla viikolla).

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Korkeakoulutus, paskat työajat, raskas työ niin fyysisesti kuin henkisesti, arvostus nolla.. On se siihen nähden pieni palkka.
Mikähän tohon on syynä? Kun noin neljännesvuosisata sitten valmistuin sairaanhoitajaksi, niin sairaanhoitajia kyllä arvostettiin. Vaikka palkka olikin pieni.

Korkeakoulutus, paskat työajat, raskas työ niin fyysisesti kuin henkisesti, arvostus nolla.. On se siihen nähden pieni palkka.

mä arvostan sairaanhoitajia todella paljon samoin kaikki tuntemani ihmiset,harmi et susta tuntuu ettei teidän työtä arvosteta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mikähän tohon on syynä? Kun noin neljännesvuosisata sitten valmistuin sairaanhoitajaksi, niin sairaanhoitajia kyllä arvostettiin. Vaikka palkka olikin pieni.

Niitä on kolmetoista tusinaan, siksi ei arvosteta..

Miten niin arvostus nolla? Mä arvostan eniten niitä ammatteja, joihin en itse pystyisi, ja sairaanhoitaja voi olla jopa ihan ykkösenä!

Keskipalkka on 2700. (naisten 2500, miesten 2900)

No eipä tämä palkka kyllä työaikoihin nähden päätä huimaa. Olen 3-vuorotyössä, peruspalkka brutto 2150?/kk, josta jää käteen n. 1650?/kk. Lisillä nettopalkka nousee 200-300?/kk, mutta tuo muutamankin satasen korotus tarkoittaa sitä, että töissä ollaan öisin, pyhäpäivisin ja viikonloppuisin. Keskimäärin saan käteen siis n.1800-1900?kk, etten kyllä sitä mitenkään hyvänä pidä vuorotyöstä.

Niinno, korkea koulutus ja raskas työ.. Eipä oo esim LTOlla kummonen palkka, ilman ikälisiä n 2000e ja jos normipäiväkodissa ni eipä ilta/viikonloppulisää tuu. Ja ei, varsinkaan pienten puolella se työ ei oo ihan toimistohommaa.. Toki vastuut on erilaisia, mut toisaalta ollaanhan päiväkodissa vastuussa niiden naperoiden hengestä tietyllä tavalla. Mites vertaat eri töitä reilulla tavalla keskenään? Aina vedotaan koulutukseen jne. mut on monia ammatteja, joihin pääsee ilman korkeaa koulutusta, mutta työ opettaa ja jollet opi ni kiitos näkemiin.

En ole ikinä ajatellut että sairaanhoitajilla olisi mitenkään erityisen korkea koulutus, edelleen, ei pahalla. Lääkäreillä on korkea koulutus... Lakimiehillä jne. Työ varmasti on raskasta mutta niin on moni, moni muukin työ.

Itse hyppisin riemusta jos palkka olisi tuo... Ja kyllä lukion jälkeen on myös käyty ammattikorkea mutta noille palkoille en silti pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja amk:
Niinno, korkea koulutus ja raskas työ.. Eipä oo esim LTOlla kummonen palkka, ilman ikälisiä n 2000e ja jos normipäiväkodissa ni eipä ilta/viikonloppulisää tuu. Ja ei, varsinkaan pienten puolella se työ ei oo ihan toimistohommaa.. Toki vastuut on erilaisia, mut toisaalta ollaanhan päiväkodissa vastuussa niiden naperoiden hengestä tietyllä tavalla. Mites vertaat eri töitä reilulla tavalla keskenään? Aina vedotaan koulutukseen jne. mut on monia ammatteja, joihin pääsee ilman korkeaa koulutusta, mutta työ opettaa ja jollet opi ni kiitos näkemiin.

Sairaanhoitajan ei tarvitse tehdä kuin pieni virhe jokapäiväisessä työssään (joka on kiristetty äärimmilleen) ja potilas saattaa kuolla. LTO ei kuitenkaan ihan niin suoraan vastaa lasten hengistä. Vaikka mielelläni soisin molemmille ammattiryhmille enemmän palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja amk:

Tämän takiahan me ollaan ammattiliittona yritetty saada lastentarhanopettajia samaan neuvottelupöytään meidän kanssa. Isossa joukossa olisi enemmän voimaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

mä arvostan sairaanhoitajia todella paljon samoin kaikki tuntemani ihmiset,harmi et susta tuntuu ettei teidän työtä arvosteta :/

En ole sh, mutta yleinen mielipide tuntuu olevan heitä vastaan. Nostetaan siis arvostus ykköseen, onneksi kaikki ei sentään ole ihan samoilla linjoilla kuin ne jotka lakkoilevia sairaanhoitajia kutsuivat murhaajiksi jne.

Mä en olen todella monelta ihmiseltä kuullut valitusta siitä miten sairaanhoitajat on tylyjä ja töykeitä ja osaamattomia ja liian kiireisiä, eivät välitä eivätkä kanna heille suunnilleen voileipiä lääkäriaseman odotustilaan.. Aika monta sairaanhoitajaa myöskin tunnen, enkä ole keneltäkään kuullut kovin yleviä ajatuksia työnsä arvostuksesta. Ymmärrän sen kyllä siksi, että yleensä tulee nostettua helpommin niitä huonoja puolia esille, kuten tälläkin palstalla. Toivottavasti sairaanhoitajat voivat itse olla sitä mieltä että heidän työpanostaan arvostetaan :)

Ja omasta mielestäni se on äärettömän arvokasta työtä ja sekä työolojen että palkan plus tietty arvostuksen pitäisi olla parempaa.

Njoo, en mäkään sairaanhoitajan koulutusta korkeaksi sanoisi. Vertaisin sitä aika pitkälle insinöörien ja muiden duunareiden koulutustasoon. Korkea koulutus saadaan yliopistioista, joissa maisterin/di:n tutkintoon yleensä menee viisi vuotta tai enemmänkin. Ja esimerkiksi tutkijoilla, siis huomattavasti korkeammin koulutetuilla ihmisillä, on yliopisoissa huonompi palkka.

Sh:n työ toki on vastuullista ja rankkaa.

Mielipiteensä kullakin.
Itse olen sitä mieltä, että sairaanhoitajan palkan tulisi määräytyä työn vaatimustason mukaan (esim. tehohoitajilla palkka parempi kuin vanhainkodin sairaanhoitajalla).

hmm. no jos lapsi kuolee niin vastuussa on se LTO
ei ole kauaa aikaa kun oikeudessa puitiin pienen lapsen kuolemaa päiväkotipäivän aikana ja syytettynä oli hoitaja joka oli pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole ikinä ajatellut että sairaanhoitajilla olisi mitenkään erityisen korkea koulutus, edelleen, ei pahalla. Lääkäreillä on korkea koulutus... Lakimiehillä jne. Työ varmasti on raskasta mutta niin on moni, moni muukin työ.

Itse hyppisin riemusta jos palkka olisi tuo... Ja kyllä lukion jälkeen on myös käyty ammattikorkea mutta noille palkoille en silti pääse.

En tosiaan tiedä millä alalla itse olet, mutta jos omaa alaa vertaan, niin amk on myöskin käytynä ja duunit mitä olisi mahdollista tehdä ei todellakaan ole sellaisia että pitäisi olla ihmisten hengestä vastuussa. Työtaakka tulee olemaan huomattavasti pienempi, ala on niin laaja että työolot on "helppo" valita mieleisekseen, eikä vuorotöitä tarvitse tehdä monessakaan paikassa, eli sekin oma valinta. Palkka tulee olemaan sh luokkaa.

Elämä on valintoja ja on tosi kunnioitettavaa että niin monet jaksaa lähteä sairaanhoitajiksi (kuten tietty myös siivoojat, lähärit, lastenhoitajat jne.) vaikka työ on mitä on.

Jos täällä tartuttiin mun ensimmäisen kommentin korkeakoulutukseen, niin sehän toki tarkoittaa ammattikorkeakoulua, joka on korkeakoulu sekin :) Eri luokkaa koulutustasolta kuitenkin kuin pelkkä ammatillinen. Sairaanhoitajaksi ei ole edes mahdollista päästä ilman koulutusta, toisin kuin monilla muilla aloilla, tosin näemmä nykyään lääkäriksikin..

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
hmm. no jos lapsi kuolee niin vastuussa on se LTO
ei ole kauaa aikaa kun oikeudessa puitiin pienen lapsen kuolemaa päiväkotipäivän aikana ja syytettynä oli hoitaja joka oli pihalla.

Niin on. Mutta LTO ei koskaan ole tilanteessa, jossa hänen työpäiväänsä saattaa kuulua kymmeniä tilanteita, joissa pieni virhe saattaa aiheuttaa ihmisen välittömän kuoleman tai vammautumisen. Sairaanhoitajilla usein on, ja kiire on silti melkoinen. Minusta niin vastuullisesta työstä pitäisi maksaa enemmän palkkaa.

Yhteistyössä