Miten niin sairaanhoitajilla on pieni palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
No juu, mulla on sosiaalityöntekijänä akateeminen koulutus + lisänä vielä 3-vuotinen psykoterapiakoulutus, henkisesti tosi raskas työ, paljon vastuuta (ei ihmisten raha-asioista vaan terveydestä), arvostus nolla ja palkka melkeinpä pienempi kuin sairaanhoitajilla. Ei millään pahalla sairaanhoitajia kohtaan, sillä kyllähän hekin hyvän palkan ansaitsevat, mutta kyllä mua ottaa pannuun, että aina vaan sairaanhoitajien pienistä palkoista keuhkotaan, kun meitä muitakin korkeakoulutettuja pienipalkkaisia riittää...

Kuka se kissan hännän nostaisi ellei kissa itse? Pitäkää enemmän meteliä itsestänne!

Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
mutta miksi niistä palkoista edes pitää valittaa?!? jokainen tietää töihin mennessään mikä palkka tulee olemaan, jo varmaan opiskeluaikana. Tiedetään että on rankkaa ja työajat mitä lie. Eli ei tule yllätyksenä kellekään! Miksi siis sitten alkaa valittaan?

Valitkaa sit alkujaan toinen ala, jos ei tuo palkaa kelpaa niillä työmäärillä ja ajoilla! =)

Mä voin myöntää, että mä en ainakaan osannut ajatella tuota palkka-asiaa 19-vuotiaana, kun sh-opinnot aloitin. Tokihan se perheettömälle tuo palkka riittää, samoin työajoissa ei ollut silloin aikanaan valittamista. Itse en jaksanut pitemmän päälle sitä rumbaa, että tein töitä ilman taukoja, usein tuplavuoroja (7-22) sijaispulan takia, vapaapäiviltäkin soitettiin töihin jne jne.

Mä heräsin siinä vaiheessa, kun mulla oli mies ja kaksi lasta. Mä en nähnyt perhettäni ikinä, siltä se tuntui. Melkein asuin töissä. Ja siitä se ajatus sitten lähti; mä halusin vaihtaa alaa. Vaihto on vielä kesken (valmistun uudelle alalleni 2011 joulun tienoilla), mutta sekuntiakaan en ole tätä päätöstäni katunut. Nyt meillä on lapsia kolme ja minusta tuntuu kaikin puolin hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-hoitsu:
Ihmishengistä sairaanhoitaja on todellakin vastuussa muuallakin kuin siellä TEHOLLA. Ihan samalla tavalla myös vanhainkodissa tai itsenäistä vastaanottoa pidettäessä on syytä huomata ne sairaiden voinnin muutokset - tai vaikkapa osattava lähettää epämääräiset patit, kyhmyt, luomet jatkotutkimuksiin.

Edelleenkin kritisoin tätä pointtia, että sairaanhoitajat olisivat ainoana (no lääkäreitä lukuunottamatta) ryhmänä vastuussa ihmishengistä. Entäs ne koulutaksien kuljettajat, bussikuskit, lentäjät,... Kyllä nekin on vastuussa useista ihmishengistä kerrallaan ja yksikin pieni inhimillinen virhe voi aiheuttaa usean hengen kuoleman.

Lentäjien palkka nyt onkin jo omaa luokkaansa. Taksi- ja bussikuskeilla taas ei kummempaa koulutusta ole, ja matkustajien hengen turvaaminen ei vaadi mitään erityistaitoja, vain huolellisuutta.

Eli se koulutus yhdistettynä vastuuseen ihmishengistä tekee näköjään sairaanhoitajista korvaamattomia... Pelkkä vastuu ihmishengistä ei näköjään riittänyt. Ihme itsetunnon pönkitystä. :/

Lähes jokaisen alan vaativuus ja palkkaus on yleensä jo koulutukseen hakiessa tiedossa, joten minusta on turha valittaa samasta asiasta koko aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-sh:
Mä voin myöntää, että mä en ainakaan osannut ajatella tuota palkka-asiaa 19-vuotiaana, kun sh-opinnot aloitin. Tokihan se perheettömälle tuo palkka riittää, samoin työajoissa ei ollut silloin aikanaan valittamista. Itse en jaksanut pitemmän päälle sitä rumbaa, että tein töitä ilman taukoja, usein tuplavuoroja (7-22) sijaispulan takia, vapaapäiviltäkin soitettiin töihin jne jne.

Mä heräsin siinä vaiheessa, kun mulla oli mies ja kaksi lasta. Mä en nähnyt perhettäni ikinä, siltä se tuntui. Melkein asuin töissä. Ja siitä se ajatus sitten lähti; mä halusin vaihtaa alaa. Vaihto on vielä kesken (valmistun uudelle alalleni 2011 joulun tienoilla), mutta sekuntiakaan en ole tätä päätöstäni katunut. Nyt meillä on lapsia kolme ja minusta tuntuu kaikin puolin hyvältä.

Puhut asiaa, tuota se juuri on, kun nuo ammattivalinnat tehdään yleensä tosi nuorina.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se jännä, että aina sairaanhoitajat valitsevat ne itselle mieluisimmat esimerkit.

Eli kun joku kritisoi ettei hoitajien koulutus nyt niin korkeaa ole, niin otetaan esiin KÄTILÖT, joilla on kaikkein pisin koulutus.

Sitten kun sanotaan, ettei hoitajilla ole aina ihmisen henki vastuussa, otetaan esiin ENSIHOITAJAT, jotka ovat ensimmäisenä paikalla aloittamassa elvytyksen.

Sitten kun sanotaan, että ei se hoitotyö aina vaadi erikoistunutta teknistä osaamista, niin esimerkiksi otetaan TEHOHOITAJAT, joiden potilaat on kytkettynä kahteenkymmeneen koneeseen.

Sitten kun sanotaan, että hoitajien peruspalkka on ihan ok, niin otetaan esiin KOLMIVUOROTYÖTÄ tekevä hoitaja, joka on ihan aina töissä silloin kun muut pitää hauskaa.

Eli kuka on tämä kätilökoulutuksen saanut kolmivuorotyötä tekevä ensivasteyksikössä toimiva tehohoitaja? Hänelle soisin mielelläni korkeamman palkan.

Vastauksena kysymykseesi: synnytyssalin kätilö
Siellä tehdään kolmivuorotyötä kätilön koulutuksella, ovesta voi tulla ihan mitä vaan, joka vaatii ensihoitoa ja ainakin meillä hoidetaan tehohoitoa tarvitsevia synnyttäjiä. Samalla palkalla hoidetaan

Kätilöitä pidän todella suuressa arvossa, muita hoitajia en. Tosin kätilöiden en ole kuullutkaan vaahtoavan ja marisevan jatkuvasti..

Ja en ole kateellinen, miksi pitäisi olla? Te hoitajat ootte tehneet jo selväksi, että duuni on perseestä ja palkka vieläkin syvemmältä.. Joten kuka nyt tollaseen duuniin haluaa, mistä valmistuu ammattivalittajia.

No näiden hoitajien kirjotusten perusteella täällä on tullut ainakin selväksi, miksi hoitajat on aina naama norsunvitulla : me ollaan vaan tavallisia tallaajia, hoitajat on aina ylempänä, olit sitten ammatiltasi mikä tahansa. Varokaa, ettette kompastu kun kävelette nokka pystyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Eli se koulutus yhdistettynä vastuuseen ihmishengistä tekee näköjään sairaanhoitajista korvaamattomia... Pelkkä vastuu ihmishengistä ei näköjään riittänyt. Ihme itsetunnon pönkitystä. :/

Lähes jokaisen alan vaativuus ja palkkaus on yleensä jo koulutukseen hakiessa tiedossa, joten minusta on turha valittaa samasta asiasta koko aikaa.

Auton ajaminen on kuitenkin hiukan eri asia kuin jatkuvassa kiireessä potilaiden lääkitseminen, oireiden lukeminen jne. Autoa oppii ajamaan jokainen, sairaanhoitajaksi ei kaikista ole.

Alkuperäinen kirjoittaja rr:
On se jännä, että aina sairaanhoitajat valitsevat ne itselle mieluisimmat esimerkit.

Eli kun joku kritisoi ettei hoitajien koulutus nyt niin korkeaa ole, niin otetaan esiin KÄTILÖT, joilla on kaikkein pisin koulutus.

Sitten kun sanotaan, ettei hoitajilla ole aina ihmisen henki vastuussa, otetaan esiin ENSIHOITAJAT, jotka ovat ensimmäisenä paikalla aloittamassa elvytyksen.

Sitten kun sanotaan, että ei se hoitotyö aina vaadi erikoistunutta teknistä osaamista, niin esimerkiksi otetaan TEHOHOITAJAT, joiden potilaat on kytkettynä kahteenkymmeneen koneeseen.

Sitten kun sanotaan, että hoitajien peruspalkka on ihan ok, niin otetaan esiin KOLMIVUOROTYÖTÄ tekevä hoitaja, joka on ihan aina töissä silloin kun muut pitää hauskaa.

Eli kuka on tämä kätilökoulutuksen saanut kolmivuorotyötä tekevä ensivasteyksikössä toimiva tehohoitaja? Hänelle soisin mielelläni korkeamman palkan.

Siellä tehdään kolmivuorotyötä kätilön koulutuksella, ovesta voi tulla ihan mitä vaan, joka vaatii ensihoitoa ja ainakin meillä hoidetaan tehohoitoa tarvitsevia synnyttäjiä. Samalla palkalla hoidetaan

Kätilöitä pidän todella suuressa arvossa, muita hoitajia en. Tosin kätilöiden en ole kuullutkaan vaahtoavan ja marisevan jatkuvasti..

Ja en ole kateellinen, miksi pitäisi olla? Te hoitajat ootte tehneet jo selväksi, että duuni on perseestä ja palkka vieläkin syvemmältä.. Joten kuka nyt tollaseen duuniin haluaa, mistä valmistuu ammattivalittajia.

Voin vain kuvitella minkälaista kunnioituksen puutteesta sinä olet joutunut elämässäsi kärsimään, kun toisten työtä et pysty kunnioittamaan. Olen pahoillani huonosta elämästäsi. Toivottavasti et joutuisi pitkään kärsimään.

Huomaan myös, että et ole kouluttautunut kovinkaan korkeasti (jos ollenkaan), kun yleistämistä kovasti harrastat. Sinua ei ole varmaan kelpuutettu edes hoitajakoulutukseen.

Myötätunnosta haluaisin sinua kovasti halata ja rutistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamama:

Voin vain kuvitella minkälaista kunnioituksen puutteesta sinä olet joutunut elämässäsi kärsimään, kun toisten työtä et pysty kunnioittamaan. Olen pahoillani huonosta elämästäsi. Toivottavasti et joutuisi pitkään kärsimään.

Huomaan myös, että et ole kouluttautunut kovinkaan korkeasti (jos ollenkaan), kun yleistämistä kovasti harrastat. Sinua ei ole varmaan kelpuutettu edes hoitajakoulutukseen.

:D Voi voi, hyvä yritys kuitenkin. Älä nyt suutu kuitenkaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamama:

:D Voi voi, hyvä yritys kuitenkin. Älä nyt suutu kuitenkaan! :)

Mistäpä minä suuttuisin? :)

Ja en ole kateellinen, miksi pitäisi olla? Te hoitajat ootte tehneet jo selväksi, että duuni on perseestä ja palkka vieläkin syvemmältä.. Joten kuka nyt tollaseen duuniin haluaa, mistä valmistuu ammattivalittajia.[/quote]

Myötätunnosta haluaisin sinua kovasti halata ja rutistaa.[/quote]

:D Voi voi, hyvä yritys kuitenkin. Älä nyt suutu kuitenkaan! :)[/quote]

Mistäpä minä suuttuisin? :) [/quote]

Tekstistäsi päätellen, joku sua taitaa nyppiä. Jos oikeen pahaksi äityy, niin voidaan varata aika sulle, niin pääset juttelemaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
EN tarkoita tätä pahalla tai aloittaakseni riitaa mutta jos peruspalkkakin on jo jotain 2200 ja siihen vielä ne lisät päälle... Mun mielestä se on aika paljon. Tai siis vähintään keskiverto palkka. Omasta mielestä tosi hyvä palkka.

En ymmärrä?

Jos pelkästään ajattelee sitä onko tuo paljon vai vähän, niin onhan 2.200 jo vähintää keskiverto = siedettävä.

Sitten taas jos mä suhteutan sen että mun työaika konttorissa on 8-16 ja
bruttopalkka 4.300. Kukaan ei kuole jos mä teen virheen.

Mun paras kaveri on erikoissairaanhoitaja Hyksissä. Hän tienaa kolmivuorotyössä noin 2.700 ?. Välillä enemmän, välillä vähemmän riippuen toki viikonlopputöistä. Vuorot tehdään noin 5 viikon jaksoissa, joten sinne asti voit sopia menoja. Kavereita ei paljoa näe kun usein on iltoja töissä.

Jos tekee virheen niin siihen voi joku jopa kuollakin.

Vieläkö noi kuulostaa niin hyvältä palkalta....

Alkuperäinen kirjoittaja Diy:
Alkuperäinen kirjoittaja Minsku82:
Alkuperäinen kirjoittaja Diy:
Alkuperäinen kirjoittaja Minsku82:
no mulla sit onkii vast paska palkka.. :o käteen jää 870? veroprosentti on 18% ja oon koulunkäyntiavustaja...

Niin kato sä et ookaan KORKLEASTI koulutettu hoitsu, muilla ei ole vastuullinen työ ja muut ei tarvi lisää liksaa.

näköjään.. enhän mä mitään tärkeää työtä teekkään.. istun päivät pitkät sen lapsen vieressä ja pidän huoli siit et se istuu hiljaa, ei lyö. potki,pure tai heittele kirjoja, menen viereiseen huoneeseen sen kans ja annan sen muksii mua..

Nii'in... Eipä ole helppoa tuokaan työ, mutta arvostus on ihan nollassa. Ainakin jos vertaa näihin marttyyri hoitsuihin, joilla on maailman ainoa vastuullinen työ ja maailman huonoin liksa.

onhan se tuokin vastuullista, mutta veratisitko sitä esim että olisit lastensyöpäosastolla hoitamassa koko osastollista lapsia, tai ainoana hoitajana dementiayksikössä ossa esim 10 väkivaltaista hoidokkia?
Meillä on kyllä periaate että ketään eisaa lyödä mutta olen minäkin joutunut sairaslomalle kun on oltu kurkussa kiinni jne.

Tohon ei auta lisäpalkka vaan lisää työntekijöitä!

Sairaanhoitajien palkka on nyt tällä hetkellä mielestäni ihan kohtuullinen. Toki jos vertaa johonkin ahtaajien palkkaan niin onhan se aika kohtuutonta. Ja mies- ja naisvaltasten alojen palkkaerot pitäisi tasottaa ja saada naisten palkat 2000-luvun tasolle.

Alottaa voitaisiin mm. koulunkäyntiavustajista, perhepäivähoitajista, siivoojista, lähihoitajista.... ehdottomasti lisää palkkaa näille aloille.

Voi, toivonpa näiden kaikkein kärkkäimpien kritisoijien itsensä sairastuvan mahdollisimman vakavasti tai mieluummin heidän kaikkein läheisimpien ja rakkaimpien ihmisten... katsotaanpa sitten kuinka se suu pannaan, osataanko arvostaa sairaanhoitajien työtä ja vastuuta vai onnistuuko se saikkarina toimiminen heiltä itseltään kun se kerran on niin helppoa, että se ihan keltä vaan onnistuu...

Olen itse sairaanhoitaja, ammattikorkeakoulun käynyt ja naurattaa taas jo koko tämä ketju, jota en edes jaksanut kokonaan lukea. Turha kenenkään tulla jurputtamaan työstä josta ei tiedä itse mitään. Esim. minä en tiedä lastentarhanopettajan työstä kuin sen mitä päiväkodissa vierailleena näen ja koen enkä myöskään kaupankassan työstä tiedä kuin mitä veli kertonut. Jos et itse ole tehnyt jotain työtä niin et voi siitä valittakaan tai sitä arvostella.
Itse en pidä oman ammattini työoloista ja palkkakin saisi olla isompi, mutta omaa ja kollegoideni ammattitaitoani arvostan.

Tervetuloa kaikki halukkaat hoitoalalle. Teitä tarvitaan!

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Voi, toivonpa näiden kaikkein kärkkäimpien kritisoijien itsensä sairastuvan mahdollisimman vakavasti tai mieluummin heidän kaikkein läheisimpien ja rakkaimpien ihmisten... katsotaanpa sitten kuinka se suu pannaan, osataanko arvostaa sairaanhoitajien työtä ja vastuuta vai onnistuuko se saikkarina toimiminen heiltä itseltään kun se kerran on niin helppoa, että se ihan keltä vaan onnistuu...

Kollega hyvä, ei pidä provosoitua.

No siinä tapauksessa seison kätilöiden takana ja toivon heidän saavan palkankorotuksensa. Mutta se, että kätilöt ovat korkeastikoulutettuja, tekevät itsenäisiä hoitopäätöksiä kolmivuorotyössä ja vastaavat ihmishengistä joka hetki ei oikeuta palkankorotusta perushoitotyötä terveyskeskuksissa tekeville hoitajille. Eli turha argumentoida kätilön työn attribuuteilla kaikkien hoitajien palkkojen puolesta.

Toivon totisesti että todellinen hoitajapula iskee (kun nyt 5 vuoden sisällä suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle) ja nuoret eivät halua tätäkään vähää hoitoalalle hakeutua, sitten nimittäin alkaa vasta palkat nousta kun mistään ei saada hoitajia töihin. Mutta sittenpähän taas itketään ja ihmetellään mistä niitä hoitajia saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja klj:
No näiden hoitajien kirjotusten perusteella täällä on tullut ainakin selväksi, miksi hoitajat on aina naama norsunvitulla : me ollaan vaan tavallisia tallaajia, hoitajat on aina ylempänä, olit sitten ammatiltasi mikä tahansa. Varokaa, ettette kompastu kun kävelette nokka pystyssä.

Tuli vähän sama mieleen, kun luin noita kärjistetyimpiä mielipiteitä. Että hoitajan duuniin ei sovi kuka vaan mutta paperin pyörittelyn ja laskemisen oppii kuka vaan :D Joku ihana kiltti sh voi sitten varmaan joskus tulla mun puolesta perustelemaan tilkkareille, että miksi jotkut vaikkapa myynnin jaksotukset on laskettu, kuten on? Kait nyt hoitajat korkeesti koulutettuina sen osaa kun se nyt on vaan paperin pyöritystä ja laskemista?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
hmm. no jos lapsi kuolee niin vastuussa on se LTO
ei ole kauaa aikaa kun oikeudessa puitiin pienen lapsen kuolemaa päiväkotipäivän aikana ja syytettynä oli hoitaja joka oli pihalla.

Niin on. Mutta LTO ei koskaan ole tilanteessa, jossa hänen työpäiväänsä saattaa kuulua kymmeniä tilanteita, joissa pieni virhe saattaa aiheuttaa ihmisen välittömän kuoleman tai vammautumisen. Sairaanhoitajilla usein on, ja kiire on silti melkoinen. Minusta niin vastuullisesta työstä pitäisi maksaa enemmän palkkaa.

Nih :)

Alkuperäinen kirjoittaja korkeasti koulutettu alipalkattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Anti hoitsu:
Hei sinä työhösi kyllästynyt sairaanhoitaja,

minä tulen mielelläni tekemään työsi viikonloppuisin (erityisesti öisin), sillä tässä valtiossa annettava korkein mahdollinen koulutus ei tuo minulle tällä hetkellä sitä palkkaa, jota sinä saat työstäsi.

Noh, hoitsun mielestä sulla saa olla vaikka mikä koulutus, hekin kun ovat KORKEASTIkoulutettuja, mutta ei sulla vaan oo yhtä paljon vastuuta.

Juu, otan mielelläni sen valtavan vastuun ja palkan - heidän työhän itsessään ei sisällä mitään hoitoPÄÄTÖKSIEN tekemistä, joten lopullinen vastuu on aina lääkärillä. Osaan varmasti heidän hommansa.

Sä et kyllä tiedä esim. minun työstä mitään. Hoitajat joutuvat tekemään hoitopäätöksiä; mm. aloittamaan elvyttämisen. Lääkäriä meillä esim. ei ole ilta-ja yöaikaan muuten, kun soittamalla pelastuslaitokselta lääkäriyksikön. Että semmosta.

Myös MINÄ joudun aloittamaan elvyttämisen, jos henkilö näköpiirissäni sitä tarvitsee. Jotain uutta?

On uutta, koska et laita lääkkeen lääkettä sen sairastuneen ihmisen suoneen.

Millilitra, milligramma, mikrogramma... YSKIKIN pilkkuvirhe ja potilas saattaa olla kuollut.

Yhteistyössä