Miten ne kaikki suurperheet pärjää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alma

Vieras
Me ei pärjätä enää mitenkään. Lapsia on kahdeksan, ja kertakaikkisen köyhää tämä elämä on. Vaatteita ei ole ostettu vuoteen (muutamat sukat sentäs). Missään ei pääse käymään, ketään ei viitsi edes pyytää tänne.

Ei tullut mietittyä, kun joku tietty taho määräili, miten pitää elää. Onneksi asia selvisi minulle vuosi sitten sen kohun aikana, että kaikki onkin täyttä s:aa ja ihmisoikeuksien vastaista. Olen uhri.

meillä neljälasta ja tuttu tunne tosin budjetilla kirpparikäynneillä yms..olemme niin hyvin taloudellsiesti balanssissa nyt et homma toimii... mut tiedä et ruokaan uppoo autoon harstuksia ei ees aatella ...hyödynnä kauppojen tarjoukset kaikki turha pois menot minimiin..eikös tolla lapsimäärällä saa tukia kyllä törkeen paljon...että kyllä sillä pitäisi pärjätä. itse haluisin viidennen mut en tiedä viitsinkö tehdä koska tiedän että kouluttaminen yms maksaa ja en halua lapsilleni tollaista paskajamaa...lapsia on helppo tehdä aikuismaista olisi miettiä mistä määrästä selviää; elannosta koulutuksesta hoidosta yms..8lasta on jo ihan liikaa kerkeätkö antaa kaikille ees tarvittavaa huomiotavai hoitaako he toisiaan...anteeksi kun sanon näin mutta herättelen sutr nyt lopettamaan sääliminen ja tee budjetti laita menot kuriin pyydä lahjoiuksia/apua älä anna lastesi tai itsesi kärsiä..ja ps:ei enää vaaveja vaik ne on ihania

Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Ei tullut mietittyä, kun joku tietty taho määräili, miten pitää elää. Onneksi asia selvisi minulle vuosi sitten sen kohun aikana, että kaikki onkin täyttä s:aa ja ihmisoikeuksien vastaista. Olen uhri.

Höpö höpö mikään uhri ole. Kyllähän nyky Suomessa jokainen itse päättää omasta lapsiluvusta, ei uskonta. No hyvä, että asia selvisi mediakohun myötä, mutta kovin olet pussissa elänyt, jos ei ehkäisystä ole kuullut mitään ja suku määrää lapsiluvun.

Hyvin... Meillä viisi lasta. Mies käy töissä, minä opiskelen, lapset ikähaitarilla 14-4v. Toki raha on joskus tiukoilla, mutta ruokaa on aina riittänyt ja puhtaita vaatteita on kaikilla. Leivomme ja teemme itse ruokaa. Lempparipuuhani on etsiä kirpparilta ja alennusmyynneistä kivoja ja laadukkaita vaatteita.

Molemmat vanhemmat teemme kotitöitä ja hoidamme lapsia. Lapsilla ei ole kalliita harrastuksia, neljä harrastaa musiikkia koulun kautta. Eihän se elämä ole aina ruusuilla tanssimista ja toki meilläkin on ajoittain ongelmia, mutta niihin puututaan ja pyritään ratkaisemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvin... Meillä viisi lasta. Mies käy töissä, minä opiskelen, lapset ikähaitarilla 14-4v. Toki raha on joskus tiukoilla, mutta ruokaa on aina riittänyt ja puhtaita vaatteita on kaikilla. Leivomme ja teemme itse ruokaa. Lempparipuuhani on etsiä kirpparilta ja alennusmyynneistä kivoja ja laadukkaita vaatteita.

Molemmat vanhemmat teemme kotitöitä ja hoidamme lapsia. Lapsilla ei ole kalliita harrastuksia, neljä harrastaa musiikkia koulun kautta. Eihän se elämä ole aina ruusuilla tanssimista ja toki meilläkin on ajoittain ongelmia, mutta niihin puututaan ja pyritään ratkaisemaan.

samoin meillä tehdään neljän lapsen taloudessa..

Kyllä pärjää, mutta välillä tekee tiukkaa. Molemmat käydään töissä, hoitomaksut ja lainakulut, asumiskustannukset (esim. sähkö) vie ison osan tuloista.
Säästetään mistä voidaan, esim. lehtitilaukset mietitään, ruuan suhteen osaan säästää tekemällä itse, hyödyntämällä tarjoukset, kun maalla asutaan voi itsekin kasvattaa ruokaa ja kerätä esim. marjoja, riistaa saadaan...
Lastenvaatteissa ja tavaroissa toimii toisten isojen perheiden kanssa rinki eli kierrätetään ja kysellään toisiltamme.
Lapsilla on harrastuksia paljonkin, niihin käytetään ja harrastusvälineisiin rahaa. Maksaa minusta itsensä takaisin.
Ei meillä pystytä vaihtamaan uusia autoja vuoden tai parin välein, eikä sisustamaan isolla rahalla, mutta mitä siitä. Ihan hyvää elämää, yltäkylläistäkin, jos globaalisti ajattelee. Vähemmälläkin pärjäisi ja ihan onnellisia lapsia kasvaa. Paljon on kiinni elämänasenteesta ja omasta jaksamisesta, me vanhemmat vuorotellaan ja yritetään antaa toiselle omaa aikaa esim. kunnosta huolehtimiseen.

kun teillä on 8 lasta. meilläki on tiukkaa vaikka on vaan 2 lasta! (johtuen miehen opiskelusta ja minun äityisvapaasta) Se etten usko tuota johtuu siitä, kun tiedän paljon perheitä joilla on suurin piirtein saman verran lapsia.(jatelkaa ihan mitä vaan mutta kyseistä lausetta en kommentoi) Ja se että pärjää johtuu ihan tarkasta tulojen ja menojen laskemisesta. Toki työpaikoilla on osansa asiaan.

hyvin porskutellaan vaikka vain mies käy töissä ja minä minimituilla kotona. Tosin nyt on paljon isoja investointeja jotka hieman hirvittää, mut eiköhän noistakin selvitä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja alma:

Höpö höpö mikään uhri ole. Kyllähän nyky Suomessa jokainen itse päättää omasta lapsiluvusta, ei uskonta. No hyvä, että asia selvisi mediakohun myötä, mutta kovin olet pussissa elänyt, jos ei ehkäisystä ole kuullut mitään ja suku määrää lapsiluvun.

lestadiolaisilla on vähä tätä ongelmaa - että muut määrittelee asioita.

no eiköhän kannattais tarkistaa tulot ja menot. Onko tullut otettua ylisuuri laina, ostettua liian kallis auto tms. Turha kai siitä on syyttää muita, jos ei älyä, että kulkee talutusnuorassa kuin pässi, vaikka itse on oikeasti eri mieltä. Sitten puhua, että kun nuita lapsia on liikaa, ettei pärjää millään.

Yhteistyössä