Miten teillä muilla 1-2v. vanhat jaksavat kiertää kaupoissa? Niksejä? Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pitäisi päästä vähän kiertämään kauppoja jotta ehtisi vielä ostamaan alennusmyynneistä vaatteita. Painoa on tullut lisää sen verran lyhyessä ajassa, että on aivan pakko ostaa uusia vaatteita. Etenkin housut ovat ottaneet ja loppuneet kaapista. Ongelmaksi on muodostunut meidän 1,5v:n itkupotkuraivarit kun ei saa omaa tahtoaan läpi. Hän ei halua istua rattaissa ja kun lasken hänet rattaista juoksee hän karkuun minkä ehtii - yritä siinä sitten katsella vaatteita. Tai toinen versio on, että ei halua istua rattaissa, mutta mun pitäisi häntä kantaa jatkuvasti. Eihän siitäkään mitään tule.

Ollaan joskus testattu mitä tapahtuu jos hän ei näe meitä - me seurasimme kyllä hänen jokaista liikettään tarkasti etäisyydeltä, mutta emme olleet lapsen näköpiirissä. Ei lapselle tullut missään vaiheessa mitään hätää. Hän vain juoksenteli pitkin käytäviä, katseli eri tavaroita, vilkutteli ohikulkeville ja oli iloinen itsensä. Kun me sitten n. 5 minuutin katselun jälkeen keskeytimme hänen touhut (oli pakko siirtyä eteenpäin) sai hän hirvittävän raivokohtauksen..olisi siis mieluumin jäänyt sitten yksinään seikkailemaan eikä vaikuttanut tarvitsevan meitä lainkaan. Ovatko kaikki tämän ikäiset näin itsenäisiä eivätkä kaipaa vanhempiaan yhtään?

Mulla ei ole ketään tällä hetkellä jolle voisin lapsen hetkeksi jättää hoitoon, jotta pääsisin käymään rauhassa kaupungilla. Mies on mökillä ja palaa ties milloin, isovanhemmat lomailee muualla ja täti ei siedä lapsia. Ystävät ovat vielä niin bileikäisiä, ettei heitä paljon kiinnosta olla lapsenvahtina.

Miten siis pääsen kiertämään kauppoja 1,5 v:n kanssa ilman, että koko reissu muuttuu painajaiseksi ja joudun lähtemään kotiin ilman ostoksia huutavan tenavan kanssa? Tarvitsen vinkkejä kokeneemmilta vanhemmilta. Onko mitään ideaa hankkia sellasia lasten valjaita, joissa on talutushihna? Vai onko parempi kantaa lasta kantoliinassa esim. selässä?

Kiitollinen kaikista nikseistä ja vinkeistä!

Päikkäriaikaan liikkeelle, jos nukkuu rattaissa? Mulla oli omilla vilpereillä käytössä kantoreppu, laps selkään ja menoksi. Ainoa ongelma tuli sovittamisvaiheessa, mutta saipa ees katella rauhassa :)

Eikö shoppailua voisi ajoittaa lapsen päiväunien ajaksi? Mun mielestä sellaiset valjaat voisivat olla ihan hyvä ratkaisu tuohon tilanteeseen, vaikka niitä aina kauhistellaankin.

Kaupoillakulkemisesta ei ole kokemusta, mutta pitempää lenkkiä tuon ikäisen rattaissaviihtymättömän kanssa helpotti sopiva napostelu - esim. rusinoita, maissinaksuja tms. sormisyötävää - jos ei ollu mahdollista päikkäriaikaan kulkea.

No ei meilläkään reilu 2v malta istua kärryissä, omissa sellaisissa, mutta jaksaa ostoskärryssä. Toki mieluummin niin että liikuskellaan mutta aina vähän malttaa istua paikallaankin. Kyllä parhaiten ehtii katsella kun on vain yksin mutta kyllä sen verran malttaa ostoskärryissä että saan aina vaatteitakin katseltua. Tosin marketit on sitten lähinnä se kauppa :-)

Mun vastaus on, että mene ilman lasta. Vaatteiden ostamiseen pitäisi pystyä keskittymään, muuten ostaa hätäpäissään vääränkokoisia tai vääränlaisia vaatteita, joita ei tuu pidettyä.

Ruokatauolla töistä? Tai hanki lapsenvahti? Vaikka naapurinlikka, joka katsoisi lasta läheisessä puistossa siten, että olisit lähellä?

Ehdottomasti ilman lapsia. Sulla on siihen mahdollisuus, koska se isä voi lopettaa lomailunsa ja tulla takaisin kotiin perheensä pariin. "Neidin" kanssa ihan samaa mieltä, että sun tulee vaan ostettua äkkiä jotain, mihin todennäköisesti et ole enää kotona tyytyväinen. Vaateostokset pitäisi tehdä rauhassa ja niin, että on aikaa harkita mitä ostaa.

Joten soitapa sille isännälle, että on aika tulla kotiin arkielämän pariin.

Eikö pysy rattaiden valjaissa kiinni? Päikkäriaikaan ehdottaisin minäkin, jos nukkuu rattaissa. Meillä tyttö on koko ikänsä (nyt reilu 2,5v) käynyt mun kanssa usein kaupoilla pyörimässä (vähintään kerran kuussa, viikottain useimmiten, kauppakeskuksissa + useampi kerta viikossa ihan prismassa) ja välillä on tosiaan ollut vaikeampaa se nätisti oleminen, mutta kun pysyy rattaiden valjaissa kiinni niin olen antanut huutaa vaan kun ei hätää ole. Ei se ikuisesti välttämättä jaksa. Pienempänä saatoin antaa pulloa/maissinaksuja/leluja ymv. mitkä piti tyytyväisenä jonkin aikaa. Taisi tuo 1,5v ikä olla se vaikein juuri kun menohaluja olisi kamalasti, mutta älliä ei sitten niinkään... ja meillä tyttö on kanssa tuollainen että menee niin pitkälle kuin pääsee eikä katsele taakseen/kaipaile minua..

Valjaita löytyy myöskin, niitä myydään ainakin prismassa, cittarissa ja lastentarvikkeessa, oliskohan ollut 10e luokkaa sellaset basicit ja 30e luokkaa sitten sellainen eläinreppu-valjas-systeemi. Ja ne mitä itse olen nähnyt sisältävät aina "hihnan".

Kiristys, lahjonta ja uhkailu :D niin ja väsytys..

Annan lapsen purkaa energiaansa kävelemällä kauppojen välillä tai menemällä välillä leikkimään. Päikkäriajat ovat hyviä hetkiä keskittyä (paitsi, että itsellä on 2-vee ja 6 kk vauva, joilla menee päikkärit monesti ristiin). Pakkoraossa annan rusinarasian käteen tai muuta mutusteltavaa tai tabletin käteen mistä voi katsoa vaunuissa pikkukakkosta :D

Useimmiten riittää nuo pitkät leikki ja touhuiluhetket kauppojen välillä. Mennään vaikka leikkipuistoon tunniksi tai kerhoihin tms. missä voi purkaa energiaansa.

Mä kävin Lindexistä ostamassa vaatetta silleen, että katsoin etukäteen netistä sellaiset vaatteet, mitä voisin hinnan ja ulkonäön puolesta ostaa.. (ainakin Oulun myymälän valikoimasta löytyi kaikki, mitä netistäkin katsoin..)
Oli kohtalaisen nopeeta ja näppärää vaan juosta kauppa läpi ja napata sovituskoppiin valmiiksi valitut kamat..:D
Ja sitten netistä tilasin jonkin verran vaatteita..
Tällä selvisi sen pahimman kaupparaivariajan..

"Ovatko kaikki tämän ikäiset näin itsenäisiä eivätkä kaipaa vanhempiaan yhtään?"

Meillä on ollut aina tuollanen..
Esim: Kerran metsässä kävelyllä vähän vajaa 2v poju päätti, ettei ota enää askeltakaan.. Sanoin, että jää sitten siihen, äiti menee kummiski.. Menin jonkin matkan päähän katajapuskan taakse piiloon ja odottelin, että jätkä lähtisi perään tai hätääntyisi tai jotain.. Lopputulos: kyykin siellä puskan takana yli 20min, kunnes tuli niin kylmä, että oli pakko hakea poika ja painua sisätiloihin... Ja lapsi leikki siellä mettässä ihan tyytyväisenä koko sen ajan...

Meillä on isännän kanssa sellainen sopimus aina näin kesäisin, että hän saa olla mökillä ihan rauhassa (yleensä sellaiset 1-2 viikkoa) ja minä sitten vastaavasti pääsen johonkin festareille tai matkailemaan esim. kavereiden kanssa. Mua ei mökkielämä kiinnosta yhtään ja suon isännälle ihan mieluusti irtioton arjesta, on nimittäin erittäin hyvä isä lapselle ja mulle puoliso. Kyllä se tekee ihan hyvää olla vähän aikaa poissa kotoa molemmille. Harmittaa vaan, että tää irtiotto tänä vuonna nyt tapahtuu näiden alennusmyyntejen "loppurysäysten" aikana. On muuten ollut todella surkeat alet tänä kesänä enkä siksi aikaisemmin ole lähtenyt mitään ostamaan. Ei paljon kiinnosta ostaa vaatteita -30-50% alennuksella. Kyllä se pitää olla 60-80% tai vielä mieluumin puolet tai -70% jo alennetuista vaatteista. Suomessa on ihan sairaat hinnat verrattuna muihin maihin. Olen aiemin tilaillut jonkinverran suoraan Aasiasta vaatteita, mutta nykyään näin isokokoisena ei sieltä kannata mitään tilata. Heidän XL vastaa meidän 38 kokoa.

Meidän lapsi ei ole suostunut nukkumaan päiväunia rattaissa sitten sen jälkeen kun täytti vuoden. Autossa joskus nukahtaa istuimeensa, mutta ei sitten millään nuku vaikka olisi ihan rättiväsynyt rattaissa. Silti meidän rattaat on sellaista mallia, josta selän saa makuuasentoon, kuomun ylös ja eteen vielä sellaiset verhot, että pimentyy kunnolla. Kai se on hänellä niin kova kiinnostus nähdä maailmaa, että ei vaan voi käydä nukkumaan vaikka itkua vääntää kun niin väsyttää. :(

Täytyy kokeilla ottaa mukaan vähän eväitä. Yleensä hänellä on rattaissa vesipullo, mutta kun hän suuttuu lentää se kaaressa ties mihinkä. :)

Itse kävin tuon ikäisen kanssa kauppakeskuksessa, johon tenavan pystyi laittamaan niihin kaupan ostoskärryihin. Perustelin sillä, että "nyt voidaan jutella kunnolla". Sitten tosiaankin juttelin ja selostin ja "esittelin" lapselle tutkimiani vaatteita/tavaroita,niin ipanan mielenkiinto kohdistui esilteltäviin juttuihin, eikä se muistanut kaivata seikkailemista. Tuon ikäinen voi olla ihan mukavaa shoppailuseuraa!

Yhteistyössä