Miten muilla perhe-elämä, kun mies menee töihin klo 5-6?

• Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
..
[QUOTE="aloittaja";23313138]Nautin kotona olosta lasten kanssa. Olen tässä välissä ollut töissä niin kuin mieskin. Silloin myös kaikki oli mulla. Eikä miehen tartte huomioida minua suuremmin. Hymy ja iloisuus ois positiivista. Osallistuminen arkeen jo juhlaa. Hoidan kaiken yksin pääasiassa. Teen mielelläni kotityöt ja hoidan lapset, mutta kai sen miehenkin kuuluis edes vapaapäivinä osallistua? Vai olenko ihan väärässä...[/QUOTE]

entäpä jos miehes on masentunu? jotenki kuulostaa siltä että kaikki ei oo kunnossa hällä. toimintakyky on niin alhanen että juuri ja juuri jaksaa käydä töissä mutta mitään mitä ei ole pakko niin ei tee? mies on lisäksi varmasti kateellinen sinulle kun sinulla on päivät vapaata ja saat puuhastela lasten kanssa kaikessa rauhassa. kateellinen siitä että sinulla menee elämäss hyvin. ja ärtynyt lapsilleen jotka ymmärrettävästi illalla riekkuvat ja hakevat isänsä huomiota kun eivät muulla tavalla sitä saa. se mieski kaipaa välillä huomiota, sitä että kysytään mitä sille kuuluu ja miten on töissä menny. ilmeisesti miehellä ei ole mitään omaa elämää kun vaan käy töissä ja nukkuu? sinulla taas, niinkuin itsekin sanoit, on oma elämä lasten kanssa.
minua ainakin raitis ulkoilma piristää yhtä paljon kuin päiväunet. nyt olis syytä saada miehen elämään ulkoilua yskin tai perheen kanssa, terveelisiä rutiineja ja hyvät yöunet. mutta kita lähestyä asiaa positiivisesti, kysymäll mitä miehelle kuuluu jne, ei nalkuttamalla. joskus joku miehen oma harrastus vaikka kerran viikossa saa miehen jaksamaan muina päivinä paremmin perheen kanssa.

meillä näin
Miehellä soi kello klo 5
lähtee töihin 5.30
töissä 6-14
kotona 14.30
syö vähän välipalaa ja ottaa pienet torkut
hakee lapset kotiin päiväkodista klo 15.30 tai viimeistään 16
tekee ruoan valmiiksi siiheksi kun minä tulen kotiin klo 17.30
leikkii ja touhuaa illan lasten kanssa
lapset menee nukkumaan klo 20.30
mies menee nukkumaan joskus jo 21.30 ja viimeistään kymppiuutisten jälkeen.

"vieras"
kerros vielä ap, mitä miehesi tekee silloin illalla kun lapset menneet nukkumaan, ei ilmeisesti silloinkaan vietä aikaa kanssasi? katsoo tv:tä vai on tietokoneella? onko tällä kenties joku peliaddiktio tms mihin illat ja yöt kuluu?

"Mmm"
Mun mies on kaks vuorotyössä. Aaamuvuorosin lähtee 05.15 töihin ja tulee kotiin 14.50. Istuu hetken koneella, syö, juo kahvia ja menee siinä klo: 16.00 päiväunille ja herää 19.00. Iltavuoron aikaan nukkuu pitkään ja valvoo myöhään, siinä saadaankin sitten kahenkeskistä aikaa. Sitä saa onneks myös miehen aamuvuorojenkin aikaan, tyttö menee kuitenkin 21-22 nukkuu ja me mennään yleensä siinä 23 paikkeilla petiin :).

Me touhutaan ihan normaalisti tyttären kanssa ja pidetään ihan normaalisti ääntä, vaikka mies nukkuis päiväunia. Tosin makuuhuoneen ovi on kiinni, mutta kuitenkin. Ei todellaka onnistuis että, alkasin täällä hiiviskelee ja komentaa tyttöö koko aika hiljaseks, sillä välin kun mies nukkuu. Lähtis kyllä mies parvekkeelle nukkumaan. Hyvin pitkälti teen täällä kaikki kotityöt yksin ja hoidan tytön siinä sivussa. Mutta, sekun ei haittaa että, kotityöt hoidan yksinäni. En osaa olla yhessä kohtaa pitkiä aikoja tekemättä mitään, joten siks hoidan enemmän kuin mielelläni ite. Mies yleensä sillä välin leikittää tyttöä :).

Elf
Kyllä kuulostaa joltain muulta kuin väsyneeltä miehesi.. :( Ammattiapu ehkä olisi tarpeen.

Meillä mies herää 4.30, töihin menee kuudeksi ja kotona ennen 16.00. Eikä mitään päikkäreitä ota. Nukkumaan arkena 22.00. Minusta kuulostaa hassulta, että aikuinen ihminen tarvitsee päiväunet joka päivä. Tai että on niin väsynyt, ettei jaksa olla lasten kanssa..

Itse olen äitiyslomalla, mutta normaalisti minun päivät matkoineen on pitempiä entä miehen. Yhdessä hoidetaan lapset ja koti.

näinkin
Meillä mies oli päivätöissä ja töiden jälkeen hän oli usein niin väsynyt, että otti nokoset. Erityisen häiritsevää tämä oli silloin, kun olin raskaana (odotin kaksosia) ja kävin töissä. Minun olisi pitänyt olla se, joka ottaa nokosia sohvalla, eikä miehen. Illalal yhdeksän aikaan minulla oli veto täysin poissa ja suurin piirtein sammuin sänkyyn, mutta mies oli pirteänä, kun oli saanut lepäillä töiden jälkeen.

"Vilukissa"
Nyt jos koskaan miehesi pitää katsoa kunnolla peiliin ja todellakin katsoa - pitääkö hän näkemästään?? Sieltä varmasti tuijottaa vastaan omaehtoisesti väsymyksensä luonut ja siten myös kurjan näköinen ihmispoloinen, ärjymörjy, joka luulee väsymyksen kurimuksessaan olevansa siinä asemassa, että saa käyttäytyä rakkaitaan vasten miten tahtojaa...

Siinä on mun mielestä ihan turha hänen lähteä mussuttamaan yhtään mitään omasta väsymyksestään, että kun ei jaksa eikä kiinnosta, kun oma vuorokausirytmitys on aivan hakoteillä. Aikuisen miehen! Ja ihan turha on mun mielestä myös hänen lähteä kitisemään yhtään mitään omasta raskaasta työstään, sinunko - ap - kotona oleminen ei ole raskasta, kun joudut koko vastuun kantamaan yksin?

Lapsiperhe on kahden aikuisen ihmisen "yhteinen sovittu yritys", jonka eteen molemmat kantavat kortensa kekoon. Tilanteessa kuin tilanteessa. Lapset tarvitsevat kumpaakin vanhempaa, ja vanhemmalla on velvollisuus lapsiansa kohtaan se, että pitää itsestään huolta; pitää parisuhteestaan ja perhe- elämästään huolta; on läsnä lapsilleen ja puolisolleen siitäkin huolimatta, että käy töissä. Se, että toinen ikään kuin pesee kätensä kaikesta muusta vain sen takia, että käy töissä - joskus jopa epäinhimillisiin aikoihin - se on vain tekosyy. Itse hän on hankaluutensa valinnut, aikuinen mies, ja itse hänen on osattava ymmärtää, mitä hänen myös tulee tehdä. Ja jos on niin sokaistunut tilanteeseensa, ettei edes ymmärrä rautalankamalliakaan, niin sitten on todellakin parempi miettiä ammattiapua - jo ihan itsesi hyvinvoinnin kannalta, ap. Kuulostat kuitenkin vahvalta ja pärjäävältä naiselta - totta kai, kun olet jo perhettänne yksin pyörittänyt kauan - joten varmasti myös pärjäisit itseksesikin, mikäli tilanne ei miehesi kanssa muuksi muutu ja hän ei itse ymmärrä omaa parastaan. Älä mene hukkaamaan itseäsi yhtään enempää tuohon tilanteeseenne, voimiahan se vain sinulta vie :hug:.

Ja vielä - oma mieheni työskentelee tehden pitkää päivää, mutta väsymyksestään ja ajanpuutteestaan huolimatta häneltä löytyy aina aikaa meille kaikille! Harvinaiset mutta sitäkin herkullisemmat vapaapäivät ovat koko perheelle pyhitettyjä ilman erikseen sanomistakin; perhe tulee hänellä ykkösenä mutta töissä käyminen ja töiden tekeminen vain sattuu olemaan se välttämätön paha; hommat hoidetaan sielläKIN. Ja päiväunia ei ole tainnut nukkua sitten lapsuutensa jälkeen. Kyllä se on miehestä ja hänen omasta asennoitumisestaan kiinni, mitä arvostaa ja mitä kunnioittaa :).

....
:D

Nojooh.. "saat olla kotona eikä tarvi tehä töitä", aivan kun taaperoikäisen kanssa kotona olo on niin helppoa aina.:) Saa joskus herätä öisin, kuunnella uhmaa jne.
Onneksi itse olen valinnut mieheni paremmin, en koskaan katselisi mitään vetelää äijää nurkassa.
Kun perheen perustaa niin se on MOLEMPIEN asia, samoin kuin kodin hoito. Mikään piika en ole enkä tule olemaan kenellekään.
vastasin niin,miten se useimmilla menee.Harvassa on ne perheet,jossa mies osallistuu myös kodinhoitoon ja lastenhoitoon.
Kyllä mä tiedän mitä on olla lapsen kanssa kotona,mutta väitän,että jos oot päivät töissä ja illat tappelet väsyneen muksun kans ku itseensäki väsyttää,niin ei se helpompaa ole.Tulet vielä huomaamaan.;)

kotäitee
olen tyytyväinen niinä päivinä kun mies lähtee töihin aamulla klo 6. Kotiuduttuaan nukkuu päikkärit ja lopun illan on kotona osallistuen kotihommiin jne.
Mutta niinä päivinä kun mies lähtee töihin päivällä klo 12 ja palaa illalla puoli kymmenen tai kymmenen aikaan, olen rätttipoikkikuitti ja äkäinen. Hankkisin elämän jos joku hoitais noi lapset!

"aamuvirkku"
Meillä isäntä herää ja lähtee töihin n. 04:30. Tulee kotiin 15:00 mennessä. Käy pienellä pesulla ja vaihtaa rennompaa päälle, ottaa nokoset ja herää n. 16:00. Siinä sitten puuhaillaan yhdessä milloin mitäkin, käydään kaupassa, laitetaan ruokaa, ollaan yhdessä, käydään saunassa, kävelyllä.. ja illalla yleensä ehditään kahden katsoa telkkua. Nukkumaan mennään yleensä kympin maissa.

Ei siis mikään ongelma meillä. Joskus otetaan nokoset iltapäivällä yhdessä jos siihen on mahdollisuus.

Itsekin veikkaisin, että ap:n mies voisi väsymyksensä puolesta oireilla masennusta.

Meillä viimetalvi, maalla asuessa meni näin:
Mulla herätys 05.15 (jotta sain vartin omaa aikaa ja hörppäsin kahvin rauhassa).
Herätettiin miehen kanssa kimpassa lapset 05.30 ja alotettiin pukemisrumba. Lapset autoon 06.10. Mies lenkitti koirat ja lähti seitsemäksi kävellen töihin. Minä ajoin päiväkodille, jossa perillä 06.20, jotta kerkesin omaan työhöni 07.00.

Pääsin töistä 15.00. Ajelin kaupan kautta hakemaan lapset päiväkodista ja suoraan kotiin. Otettiin koirat pihalle ja ulkoilin lasten kanssa, jonka jälkeen sisälle laittamaan ruokaa. Ruoka valmis 17.30, jolloin mieskin saapui töistä kotiin. Yhdessä olemista pari tuntia ja lapset nukkumaan 20.00. Tunti "omaa aikaa" ja itse nukkumaan 21.00, jotta jaksoin herätä taas 05.15.

"ilmari"
Jos mies ei pysty muuttamaan rytmiään perheen rytmiin sopivaksi, niin muuta sinä perheesi rytmi miehen rytmiin sopivaksi. Tämä toimii, jos teillä ei ole vielä kouluikäisiä lapsia ja olet kotona lasten kanssa.
Pistät lapset nukkumaan siinä 10-11 aikaan ja heräätte vastaavasti myöhemmin. Sillain ehtii mieskin mukaan kotihommiin.

"vieras"
Ainoa vaihtoehto tuossa on valitettavasti ERO. Sinun on jätettävä se työssäkäyvä paskaläjä ja otettava tilalle joku työtön jolla riittää enemmän aikaa sinulle ja lapsillesi.

Mä en saatana voi oikeasti millään tajuta näiden ämmien ajatusmaailmaa jotka täällä jatkuvasti itkevät sitä kuinka heidän miehensä käy töissä.

"tarina"
Mä ja mies herätään kumpikin 05.00. Herätän muksut 05.45
Mä lähden 06.00, lapset hoitoon . Mies lähtee töihin 06.30.
Tulen kotiin lasten kera 16.00, mies 16.30

Mies ei vie ,eikä halua viedä muksui hoitoon vaik voisi,se nopeuttaisi lisää kotiintuloaikaamme.
Mun ja miehen työpaikat vierekkäisil kadul.
Mä meen töihin bussil,mies autol

Jossain miehel vikaa ja helvetin PALJON !!

Tutkittu juttu
Hei te, jotka ihmettelette kun aikuinen ottaa päikkyjä. Tiedoksi teille, että se on terveyden kannalta hyväksi. Ihminen ei ole yöeläin ja aikainen herääminen kuormittaa ihmistä. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että liian aikaisin työhön heräävät altistuvat erilaisille sairauksille moninkertaisesti verrattuna niihin aikaisiin heräilijöihin, jotka ottavat pienet nokoset. Vaikka ei aikaisin heräisikään, nokoset ovat yksi pitkän elämän edesauttajista. Tästä voi lukea esim. www.terveyskirjasto.fi Jussi Huttunen: Päiväunilla pitkää ikää.

Me otetaan molemmat pienet nokoset yhdessä aina kun on mahdollista ja mies arkisin aina 45min-1h. Ja olen siis se rouva, jonka isäntä herää 04:30 ja jaksaa hyvin arjen.

Mies lähtee kuudeksi, sitä ennen käyttää koiran ja ennen lähtöään nostaa vauvan pinniksestä mun viereen jos siinä vaiheessa käy hereillä. Sitten heräillään neidin kanssa kasin tai puoli ysin pintaan aamumaidolle ja puurolle.

Mies palaa 16-18.00, ottaa joskus päikkärit muuten on hengessä mukana, riippuen siitä mitä edellisenä päivänä on suunniteltu, siivousta, ulkoilua tai asioiden tms hoitoa. Kahdenkeskistäkin aikaa meillä jää reilusti kun neiti menee yöunille 20.30 maissa. :)

Non compos mentis
Lähden töihin viideltä, olen noin neljältä kotona. Ihan tavallista elämää. Emme juuri käy viikolla missään, mutta tiskit, pyykit, ruoanlaitto jne. on jaksettava, sekä lasten läksyt yms.

Yhteistyössä