Miten muilla perhe-elämä, kun mies menee töihin klo 5-6?

• Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja 2 vuorotyöläistä;23313094:
Mun mies on tehnyt 3-vuorotyötä 12 vuotta. Aamuvuoroihin herää klo4, lähteet töihin klo5. Tulee iltapäivällä kotiin, juodaan kahvit, ulkoillaan, päivällinen, kotityöt yhdessä jne. Lasten mentyä nukkumaan saadaan hetki kahdenkeskistä aikaa :) Tämä siis silloin, kun itsekin olen ollut aamuvuorossa tai vapaalla. Jos mulla on iltavuoro, mies tekee em. jutut yksin.
On hän joskus tosi väsynyt, mutta pääasiassa ei mitään ongelmia.

3-vuorolaisen väsymyksen paremmin ymmärtääkin, rytmiä tarvii vaihtaa viikoittain..

2 vuorotyöläistä
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23313108:
3-vuorolaisen väsymyksen paremmin ymmärtääkin, rytmiä tarvii vaihtaa viikoittain..
Mä en itse asiassa ymmärrä noita kotiäitejä, jotka vinkuu vetelää miestään ja sitä ettei mies jaksa huomioida häntä. Kuinka sitten käykään, kun molemmat ovat töissä?
Meille ainakin on itsestäänselvyys, että kotityöt ja lastenhoidot kuuluu molemmille. Silloin kun olin kotiäitinä, tietysti mulla oli päivisin enemmän aikaa tehdä ne kotityöt yksin, mutta en silloinkaan olettanut miehen tulevan töistä viihdyttämään minua ;) Ensin hoidetaan lapset ja sitten jos aikaa ja puhtia jää, niin parisuhde (tarkoitan tavallista arkea, en sitä että vuodesta toiseen ei huomioitais toisiamme ollenkaan).

"aloittaja"
Nautin kotona olosta lasten kanssa. Olen tässä välissä ollut töissä niin kuin mieskin. Silloin myös kaikki oli mulla. Eikä miehen tartte huomioida minua suuremmin. Hymy ja iloisuus ois positiivista. Osallistuminen arkeen jo juhlaa. Hoidan kaiken yksin pääasiassa. Teen mielelläni kotityöt ja hoidan lapset, mutta kai sen miehenkin kuuluis edes vapaapäivinä osallistua? Vai olenko ihan väärässä...

ei nuku
Meillä mies lähtee töihin klo6 tai aikaisemmin. Ajaa tunnin töihin ja puol neljä pääsee kotiin ja on kotona noin puol viis- kuus, riippuu käykö kaupassa välillä. Iltaisin on ihan hereillä ja käy nukkumaan siinä 23-24 aikaa. Tekee kotihommia ihan niin kuin minäkin. Itse olen kotona pienen vauvan kanssa.

huuhhjioioi
[QUOTE="kaisa";23313087]mä en kans ymmärrä tota narinaa...Olkaa tyytyväisiä ku saatte olla kotona,eikä tarvi tehdä töitä 8 tuntia tohon päälle.Usko mua,kun työt taas alotat,niin SUN on jaksettava tehdä ne kaikki.Sit voit narista asiasta,mut ei se silti muutu.
Olis kiva nähdä joku taulukko,kuinka monta perhettä on hajonnu siihen,ku molemmat käy töissä ja äiti hoitaa päälle kodin ja lapset.[/QUOTE]

:D

Nojooh.. "saat olla kotona eikä tarvi tehä töitä", aivan kun taaperoikäisen kanssa kotona olo on niin helppoa aina.:) Saa joskus herätä öisin, kuunnella uhmaa jne.
Onneksi itse olen valinnut mieheni paremmin, en koskaan katselisi mitään vetelää äijää nurkassa.
Kun perheen perustaa niin se on MOLEMPIEN asia, samoin kuin kodin hoito. Mikään piika en ole enkä tule olemaan kenellekään.

hat
Et sinä ole väärässä. Minun mielestäni ongelmanne on miehen pitkät päiväunet ennen iltaa, jotka sekoittavat sekä hänen että sinun yöunet. Jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että jos herätys on aikaisin, se tarkoittaa myös aikaista nukkumaan menoa. Ja jos todella töiden jälkeen tarvitsee päikkärit, niin max puoli tuntia. Kotiäitiys/työssä käyvä äiti ei muuta tätä asiaa mihinkään, miehelläsi on ongelma.

"aloittaja"
Et sinä ole väärässä. Minun mielestäni ongelmanne on miehen pitkät päiväunet ennen iltaa, jotka sekoittavat sekä hänen että sinun yöunet. Jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että jos herätys on aikaisin, se tarkoittaa myös aikaista nukkumaan menoa. Ja jos todella töiden jälkeen tarvitsee päikkärit, niin max puoli tuntia. Kotiäitiys/työssä käyvä äiti ei muuta tätä asiaa mihinkään, miehelläsi on ongelma.
Kiitos, samaa mieltä=)

"vieras"
Jos ei pysty lähtee aikasemmin nukkumaan, kun lapset mekastaa, niin miten pystyy nukkumaan päiväunet?

Mun mies lähtee kuuden maissa töihin, herää varttia ennen. Illalla menee nukkumaan 23 maissa.

[QUOTE="väsynyt";23313033]Kun meillä mies aina töiden jälkeen erittäin väsynyt. Tulee töistä kotiin ( tekee usein tunnin, kaks vielä ylitöitä ) istuu koneella hetken, syö ja lähtee maate. Herää sitten illan eellä, lähellä sitä aikaa kun lapset käyvät nukkumaan. Valvoo taas myöhään ja herää väsyneenä, ja sama kaava jatkuu viikonloppuna vaikka saa nukkua tunnin, kaks pidempään kun minä koskaan.

Yhteistä aikaa olis, kun jättäis päiväunet väliin. Voitais touhuilla kaikki yhdessä, mutta hän haluaa mieluummin nukkua ........
...[/QUOTE]

Mun mielestä teidän ongelma ei ole miehen aikainen työhön meneminen, vaan miehen ajankäyttö kokonaisuudessaan. Ja se että mies ei osallistu perhe-elämään. Ja mun mielestä ihan omasta tahdostaan, koska jos mies vain haluaisi niin voisi mennä illalla aikaisemmin nukkumaan eikä valvoa yömyöhään. Se valvominen tekee väsyneeksi.

kyllä nyt aikuisen ihmisen pitää tajuta, että jos pitää aamulla nousta aikaisin, niin pitää mennä illalla ajoissa nukkumaan. itse nousen joka aamu kello viisi, joskus aikaisemminkin- ja illalla menen nukkumaan kello kahdeksan. ja sen jälkeen on myös lapsilla mekastuskielto. ja lapsetkin voi opettaa siihen, että illalla mennään aikaisin nukkumaan. nouseva´t kyllä sitte aikaisin ylös. mutta meillä on toiminut. itsekin saatan ottaa nokka unet jossain vaiheessa päivää. mutta ei sitä tarvii montaa tuntia nukkua, vaan se viisitoista minuuttia riittää.

Kun olen itse työelämässä on työaikani 6-n 13.30-14.00 jo ilman mitään ylitöitäkin olen aika puhki kun kotiin pääsen,meillä homma toimi sinäänsä koska hain lapset hoidosta klo 15.00 se tunti jonka sain vain olla oli sen mun henkireikä jonka kanssa jaksoin.Päiväunia en nukkunut,ainakaan ihan 20 minuutin pätkiä pidempiä,koska sitten ei illalla uni tullut ajoissa.Nukkumaan menin viimeistään klo 21 ja se kyllä auttoi jaksamaan,kun oikeasti nukkui tarpeeksi.

Nyt kun olen kotona,niin yritän antaa miehelle pienen rauhallisen hetken kun hän tulee töistä,aina se ei onnistu,mutta kun tiedän itsekkin että jos heti alkaa kaikki kasaantumaan päälle niin on vaikea jaksaa.

Mun mies nousee 4 jälkeen aamulla ja lähtee 5 jälkeen töihin ja nukkumaan menee n. klo 21 kun poikakin menee, tai no pari kertaa viikossa myöhemmin että meillä ois viikollakin kahdenkeskistä aikaa vähän. Kun hän tulee töistä klo 17 suunnilleen niin syö ja sit tekee pikkuisen koneella jotain hommia ja sit viettää nukkumaan menoon asti pojan ja mun kanssa aikaa. Aina on väsynyt mutta en ihmettele ollenkaan sitä ja hyvin kuitenkin huomioi meidät :).
Sun miehesi ehkä vaan tarvitsee enemmän unta tai ehkä hän nukkuu liikaa, vaikea sanoa tuntematta ihmistä. Mut koita tosiaan saada lyhentämään päiväunia niin pääsisi aikaisemmin nukkumaan ja sitä kautta saisi nukuttua kerralla tarpeeksi. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän, mutta se on varmaan ainoa keino..

Ee
Siis nyt en tajua yhtään. Lapset menee aikaisin nukkumaan, mutta mies kukkuu silloin vielä pitkään valveilla, vaikka on koko ajan väsynyt. Miksi ihmeessä? Jokainen normaalilla maalaisjärjellä varustettu ihminen tajuaa, että jos on väsynyt, niin illalla ajoissa nukkumaan.

Ja mikä ihmeen juttu oli se, ettei voi mennä aikaisemmin nukkumaan, kun lapset mekastaa? Siis mitä ne mekastaa, jos ne kerran on menny nukkuun aikasin? En tajua? Jos ei saa mentyä aikasemmin nukkumaan lasten mekastuksen takia, niin miten ihmeessä se saa niitä päiväunia nukuttua?

Pari hyvää ystävääni tekee aamuvuoroa, jolloin joutuvat heräämään klo 4, ja heidän iltapäiväpäikkärinsä ovat yleensä pituudeltaan 20 min - 45 min. Sanovat itse, että loppupäivä menee aivan pilalle, jos vetelevät yhtään pidempiä päikkäreitä.

Musta kuulostaa, että noiden päikkäreiden tarkoitus teillä on vain luistaa lasten kanssa olemisesta, ja mies haluaa ennemmin olla illalla ilman lapsia. Onko lapset alunperin hankittu sinun vauvakuumeesi takia ap, vai yhteisestä toivomuksesta?

"aloittaja"
Siis nyt en tajua yhtään. Lapset menee aikaisin nukkumaan, mutta mies kukkuu silloin vielä pitkään valveilla, vaikka on koko ajan väsynyt. Miksi ihmeessä? Jokainen normaalilla maalaisjärjellä varustettu ihminen tajuaa, että jos on väsynyt, niin illalla ajoissa nukkumaan.

Ja mikä ihmeen juttu oli se, ettei voi mennä aikaisemmin nukkumaan, kun lapset mekastaa? Siis mitä ne mekastaa, jos ne kerran on menny nukkuun aikasin? En tajua? Jos ei saa mentyä aikasemmin nukkumaan lasten mekastuksen takia, niin miten ihmeessä se saa niitä päiväunia nukuttua?

Pari hyvää ystävääni tekee aamuvuoroa, jolloin joutuvat heräämään klo 4, ja heidän iltapäiväpäikkärinsä ovat yleensä pituudeltaan 20 min - 45 min. Sanovat itse, että loppupäivä menee aivan pilalle, jos vetelevät yhtään pidempiä päikkäreitä.

Musta kuulostaa, että noiden päikkäreiden tarkoitus teillä on vain luistaa lasten kanssa olemisesta, ja mies haluaa ennemmin olla illalla ilman lapsia. Onko lapset alunperin hankittu sinun vauvakuumeesi takia ap, vai yhteisestä toivomuksesta?
Niin monta kysymystä, johon en vastausta löydä. Lapset lähinnä mun toiveesta, mutta mies aina ollu suostuvainen hommaan. Luulen, että luistaa lasten hoidosta noilla nukkumisilla. Viikonloppunakin saattaa valvoa neljään ja haluaisi sitten nukkua puoleen päivään. Ja kiukkuaa kun herätän ysiltä tai kympiltä, jotta kerettäis yhdessä olla. Ja päikkärit haluaa silloinkin...

"una"
no mä meen kuuteen ja pääsen kahdelta töistä ja se on musta huippu koska JÄÄ se päivä aikaa miehen ja lasten kanssa. päikkäreitä en ota vaan menen pehkuihin sitten 9 aikaan illalla. toimii mainiosti.

Meillä mies menee kukonlaulun aikaan töihin. hänkin yritti lähteä sille tielle että nukkuu työpäivän päätteeksi 1-3h päikkärit, herää illalla ja valvoo pitkälle yöhön. Ei sopinut mulle.

Käskin miestä jättämään päikkärt pois ja menemään illalla aiemmin nukkumaan, jotta saa oltua lastenkin kanssa kun ei tarvitse nukkua koko päivää.

Nyt nukkuu vain satunnaisesti päikkäreitä ja niiden kesto on max 30 min.

[QUOTE="vieras";23313328]Nukutaan eri huoneissa. Pää hajoaisi jos munkin pitäis herätä joka aamu 5:ltä.[/QUOTE]silti vaadit että miehes pitää olla pirteä työpäivän jälkeenkin vaikk aikaisin nousee. ja itse myönnät, että itse et kestäisi aikaisia ylös nousuja

Ee
[QUOTE="aloittaja";23313411]Niin monta kysymystä, johon en vastausta löydä. Lapset lähinnä mun toiveesta, mutta mies aina ollu suostuvainen hommaan. Luulen, että luistaa lasten hoidosta noilla nukkumisilla. Viikonloppunakin saattaa valvoa neljään ja haluaisi sitten nukkua puoleen päivään. Ja kiukkuaa kun herätän ysiltä tai kympiltä, jotta kerettäis yhdessä olla. Ja päikkärit haluaa silloinkin...[/QUOTE]

En tietty varmaksi tiedä, mutta arvailla voi... Tämä kuulostaa siltä, että ongelman perimmäinen syy olisi löytymässä. Teidän pitää keskustella tästä miehen kanssa! Hän on kuitenkin ne lapset aikanaan halunnut, joten nyt niistä on pakko huolehtia.

Pistä biisi Cats in the cradle taustamusiikiksi, kun alatte keskustella. :D No OK, huono vitsi, mutta on tuossa pientä totuudenpoikastakin ja siis ihan älyttömän hyvät sanat ko. laulussa!

Keskustelkaa keskustelkaa keskustelkaa, se on teidän ainoa mahdollinen ratkaisu. Tässä ketjussa on ollut hyviä pointteja keskustelua varten. Tsemppiä ap:lle!

Hyi olkoon
Hirveen itsekäs ja laiska ukko sulla ap, onneksi mun mies ei oo tuollainen :)
Mun ukko nousee aikaisin eikä nuku edes päiväunia, tajuaa alkaa aikaisin nukkumaankin ,mikäli työt sallii :) <3

"Anni"
Meillä mies töissä puoli kuudesta aamulla puolikuuteen illalla. Aika siis työmatkoineen.
Ei ole kyllä IKINÄ mennyt torkuille töiden jälkeen vaan osallistuu perheen ilta puuhiin ja harrastuksiin ihan täysillä.
Eikä kyllä tulisi kuuloonkaan.. että menisi nukkumaan..
Lapset menee nukkumaan n. 8.30 ja mieheni hoitelee heidän iltatoimensa/nukutuksen.
Onkohan noilla päiväunia nukkuvilla miekkosilla huono fyysinen kunto tai laiskuus vaivaa..

"vieras"
[QUOTE="väsynyt";23313033]Kun meillä mies aina töiden jälkeen erittäin väsynyt. Tulee töistä kotiin ( tekee usein tunnin, kaks vielä ylitöitä ) istuu koneella hetken, syö ja lähtee maate. Herää sitten illan eellä, lähellä sitä aikaa kun lapset käyvät nukkumaan. Valvoo taas myöhään ja herää väsyneenä, ja sama kaava jatkuu viikonloppuna vaikka saa nukkua tunnin, kaks pidempään kun minä koskaan.

Yhteistä aikaa olis, kun jättäis päiväunet väliin. Voitais touhuilla kaikki yhdessä, mutta hän haluaa mieluummin nukkua ja herää kiukkusena kun oon hoitanut ensin koko pesueen koko päivän ajan. Sitten kiukkuaa väsyneille lapsille kun iltapala ei sujukaan muitta mutkitta ja odottaa vielä multa valvomista lasten käytyä nukkumaan.

Olen ehdottanut että lepäis hetken töitten jälkeen ja menis aikaseen ( vaikka klo 19 ) nukkumaan. Ei onnistu kuulemma kun lapset mekastaa illan...[/QUOTE]

Miten hän pystyy nukkumaan aikasemmin töiden jälkeen, mutta ei klo 19?

Miehesi unirytmi on sekaisin, kannattaisi sinnitellä iltaan ja mennä nukkumaan muiden kanssa yhtäaikaa, että saisi yhtnäiset n. 8 tunnin unet.

"vieras"
Minä menen joskus kuuteen aamulla, silloin pitää herätä 4.30 tai 4.45. Menen nukkumaan edellisenä iltana viimeistään klo 21, joskus jopa klo 20.00. Enkä nuku päiväunia, ihan tyhmää minusta sellainen. Illat ja yöt on nukkumista varten. Minä tarvitsen paljon unta, että jaksan.

Yhteistyössä