Miten muilla järjestetään kun useampi pieni lapsi on yhtäaikaa kipeinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma&pappa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma&pappa

Vieras
Eli siinäpä se kysymyskin :)
Miten järjestelette hoitohommat silloin?
Onko molemmat vanhemmat kotona vai saatteko kodinhoitajan vai miten?
Meillä on jatkuvasti 3 alle 2v (yhdet kaksoset) kipeinä ja me molemmat kotona hoitamassa, kun ei tunnu mitenkään yhden rahkeet riittävän kolmen kuume potilaan kanssa.

Meillä oli aikoinaan 3 alle 3 vuotiasta. Ja sit on ollu 6 alle 7 vuotiasta. Mies tehny pitkiä päiviä ja ollu paljon pois. Ei todellakaan käyny ees mielessä et ois mies ollu pois töistä vaikka ois kaikki (ja minä) ollu sairaana. mut kysy neuvolasta perhetyöntekijää tai kodinhoitajaa kaveriksi.

Siis meillä on 5 lasta ja parhaimmillaan kaikki olleet sairaana yhtä aikaa. Ei siinä todellakaan oo mahiksia toisenkin jäädä kotiin, yksin on pärjättävä.

Ei siinä auta kuin laittaa paperille ylös kuka on saanu mitäkin lääkettä ja mihin aikaan. Parhaiten selviää jos saa lääkityskierron sumplittua silleen, että kaikille annetaan samaan aikaan mutta se ei aina onnistu.

No eipä oo tullu mieleen, että jotenkin muuten kuin minä tai mies hoidettais sen mukaan kumpi ehtii olla pois töistä yms... kuume yms. potilas on helppo hoidettava... ei siinä nyt montaa tarvi hoitamaan!!!!

Meillä oli vain 2 pientä lasta, eli 2 v ja vauva, usein kipeänä samaan aikaan. Kyllä mä sain heidät hoidettua itsekin, ei mies sen takia jäänyt töistä pois (eikä ollut tarvettakaan). Tiukkaa teki vain niinä kertoina, kun itse olin 40 asteen kuumeessa rintatulehdusten takia, tai kun itse sairastin rajua noroviruksen aiheuttamaa vatsatautia. Enimmäkseen nuo vaan nukkui ja olla möllötti kipeänä.

Jos menee liian rankaksi, niin mies voi varmaan olla palkattomasti pois töistä. Jotkut kunnat ehkä tarjoaa mahdollisuuden kodinhoitajaan, mutta meilläpäin sitä ei saa ellei ole lastensuojelun piirissä.

Niin pitkään meni, mutta kun itse sairastui, puoliso sairastui ja lapsista kaksi kolmesta oli sairaana, niin en enää jaksanut. Itkien soitin kunnalta apua ja apua saatiinkiin: kodinhoitaja pariksi tunniksi viikossa :( Onneksi ne ajat ovat kaukana takana päin.

Jos lapset ovat sairasteelleet pitempään, niin väsymys on erilaista kuin tilapäinen lyhytaikainen väsymys. Esimerkiksi minä olin ollut jo valmiiksi väsynyt jo parin vuoden ajan. Siihen kun tuli päälle koko perheen sairastelut ja lasten terveyden menetyksen pelosta menneet loputkin yöunet (ei uskaltanut nukkua, kun pelkäsi ettei lapsi saa hengitettyä) , niin silloin oli täysin loppu eikä jaksanut enää yhtään enempää.
- edellä sairastellut vieras

No yksin tietysti. Jos on lääkäriin tarvinnut yhden kanssa mennä, niin sitten mies tai mummu tullut toisten kanssa kotiin siksi aikaa tai jos koko köörin kanssa, niin tullut mukaan.

no mulla ei sinänsä ole kokemusta,mutta muisto lapsuudesta..me kaikki kolme lasta olimme mahataudissa samaan aikaan,yksi kun lopetti oksentamisen toinen alotti jne..nukuimme siskonpedissä ja äiti yh:na hoiti meidät kaikki terveiksi :) luulisin,että asenne ratkaisee ennenmin kuin se,että montako aikuista hoitaa muutamaa kipeää lasta..

No ei oo käyny mielessäkään että tarviis useempaa ihmistä hoitamaan. Eri asia sitte jos jotakuta pitää käyttää lääkärissä tms niin sitte on järkätty hoitaja toisille siksi aikaa.

Siis mitenkä kummassa te tarjoatte kaikille kipeänä oleville lapsille sylin kun toiset ovat kipeinä ja itkevät koko ajan? Minä en raski millään lapsiani itkettää suotta ja tietää että kipeänä oleminen on todella kurjaa..eikä sekään tietysti vaan tietää sen olotilan. Ainakin itsekin kipeänä kaipais hoivaa ja syliä (tietysti sitä ei tässä iässä enää ole tarjollakaan) eikä kylmän viileästi "yksin" jättämistä.
Ja todettakoon vielä se, että minulla ei mies voi tulla kesken päivän töistä apuun jos sinne menee. Hänellä on parintunnin työmatka suuntaansa, niin tietäis neljän tunnin "keikkaa" kesken työpäivän käydä välillä kotona jos mennään lääkäriin.

No, kai me sitten ollaan joko avuttomia tai välitetään liikaa lapsistamme kun ei haluta itkettää heitä sairaana ja tarjotaan syliä niin pajon kuin vain sitä haluavat. Kaksi menee aina sylissä helposti kerralla mutta kolme on jo liikaa yhdellä sylissä yhtäaikaa :)

meillä lapset nyt 5v,4v ja 3v ja pienestä asti, kun ovat kipeenä olleet, niin olen yksin hoitanut heidät kotona, mies töissä, jos sairaana olleet yli kolme päivää, niin mies jääny hoitamaan. Hyvin on pärjätty yhdellä hoitajalla. Mun mielestä melkein helpompi olla kipeiden lasten kanssa, koska sillon ainaki meillä nuo on paljo rauhallisempia :)

Eli siinäpä se kysymyskin :)
Miten järjestelette hoitohommat silloin?
Onko molemmat vanhemmat kotona vai saatteko kodinhoitajan vai miten?
Meillä on jatkuvasti 3 alle 2v (yhdet kaksoset) kipeinä ja me molemmat kotona hoitamassa, kun ei tunnu mitenkään yhden rahkeet riittävän kolmen kuume potilaan kanssa.

jos meillä lapset kipeitä niin eipä niiss sen enempää hommaa ole ollut kuin terveenäkään. itseasiassa vähemmän kun makoilevat eikä ruokakaan niin maistu. syövät hedelmää ja jotain keitoa.

ja mies ei ole ollut koskaan, kertaakaan töistä pois, lasten sairastumisten, neuvoloiden, lääkäreiden, tutkimusten, gynekologien tai minkään takia. Minä olen ottanut isommankin mukaan. Isyyslomaakaan ei ole pitänyt kummankaan kanssa.

joten, ei vaikka meillä ei ole ollt noin monta noin pientä yhtä aikaa, niin ajatus että molemmat olisimme kotona jonkun flunssan tai oksennustaudin tai muun normilastentaudin takia molemmat on täysin UTOPISTINEN.

[QUOTE="kolmen äiti";25172120]meillä lapset nyt 5v,4v ja 3v ja pienestä asti, kun ovat kipeenä olleet, niin olen yksin hoitanut heidät kotona, mies töissä, jos sairaana olleet yli kolme päivää, niin mies jääny hoitamaan. Hyvin on pärjätty yhdellä hoitajalla. Mun mielestä melkein helpompi olla kipeiden lasten kanssa, koska sillon ainaki meillä nuo on paljo rauhallisempia :)[/QUOTE]

kerran muistan, ku oli oikeesti raskasta, kun olin itse oksentanu ja ruikunnu yön ja kaikki kolme aloitti aamusta oksentamisen ja ruikkuumisen, mutta kyllä me siitä selvittiin.

Siis mitenkä kummassa te tarjoatte kaikille kipeänä oleville lapsille sylin kun toiset ovat kipeinä ja itkevät koko ajan? Minä en raski millään lapsiani itkettää suotta ja tietää että kipeänä oleminen on todella kurjaa..eikä sekään tietysti vaan tietää sen olotilan. Ainakin itsekin kipeänä kaipais hoivaa ja syliä (tietysti sitä ei tässä iässä enää ole tarjollakaan) eikä kylmän viileästi "yksin" jättämistä.
Ja todettakoon vielä se, että minulla ei mies voi tulla kesken päivän töistä apuun jos sinne menee. Hänellä on parintunnin työmatka suuntaansa, niin tietäis neljän tunnin "keikkaa" kesken työpäivän käydä välillä kotona jos mennään lääkäriin.

No, kai me sitten ollaan joko avuttomia tai välitetään liikaa lapsistamme kun ei haluta itkettää heitä sairaana ja tarjotaan syliä niin pajon kuin vain sitä haluavat. Kaksi menee aina sylissä helposti kerralla mutta kolme on jo liikaa yhdellä sylissä yhtäaikaa :)

No tuota, moni lapsi viedään, ihanpienikin nykyän jopa päiväkotiin kipeänä. Mieti pääseekö siellä se alle 1veekään syliin kipeänä tai koko ajan? ihan normisti käy ulkona toisten kanssa.

Että jos se oma lapsi nyt itkua tihrustaa hetken kun ei heti pääse lohduttamaan, niin se on voivoi! oikeasti, ei kaikilla ole tuollaista mahdollisuutta. te lienette maanviljelijöitä?

Mulla on ollut vain 2 alle 3-vuotiasta (tai oikeammin 2 alle 1,5-vuotiasta parhaimmillaan).
Ei ole tullut mieleenkään, että jotain hoitoapua flunssan aikana tarvitsisin. Toisella lapsella on vieläpä infektioastma.

Muistan kyllä kerran, kun mä olin oksennustaudin pahimmassa vaiheessa, niin mies jäi pois töistä, koska meillä oli alle 2-vuotias ja täysimetetty, pieni vauva. Tätä kauheutta kesti kyllä vain päivän onneksi, kunnes olin siis perheen tervein ja muut oksensivat (ei sentään vauva)...

Mutta siis vain lasten sairastelun takia ei ole mies ollut kotona. Ainoastaan siis kerran, kun mä olin oksennustaudin takia lähes tajuton. Tämä menee virallisesti "pakottavaan perhesyyhyn", joten saa olla töistä pois, vaikka pomo olisi nuiva.

Meillä on vain kaksi lasta ja ikäeroakin on reilu 2 vuotta. Mutta jos ipanat pelkästään on kipeänä, niin sillon yksi vanhempi on hoitamassa heitä. Ja vaikka toinen vanhempi olisi kipeä lasten lisäksi, niin yleensä terve lähtee töihin/kouluun. Paitsi jos kipeä vanhempi on tosi kipeä.

Meillä on kerran tainnut mies tulla hommistaan kesken päivän kotiin, mutta sillon vain minä olin kipeä. Istuin käytännössä vastasyntynyt sylissä vessassa pää pöntössä ja toivoin että esikoinen jaksaa viihdyttää itseään videoiden ääressä sen aikaa että mies ehtii tulla kotiin.

Mutta jos ap:n mies pystyy helposti jäämään myös kotiin hoitamaan lapsia, niin sehän on vaan hyvä. Varsinkin kun olette sen kokeneet parhaaksi tavaksi toimia.

Viimeksi muokattu:
Yksin hoidan, silloin on mies tehnyt lyhyempää päivää, kun minäkin olen ollut itse sairaana. Lääkäriin mentiin kahden kipeän lapsen kanssa kahden aikuisen voimin. Ja sitten typerä labratäti vaati molemmat lapset sisään kerralla (juuri noita mahdollisia labroja varten oli kaksi aikuista mukana. En tajunnut tarpeeksi pistää vastaan tädille, vaikka yritinkin, että jos ensin toinen ja sitten toinen heti perään. Eipä saatu sitten jälkimmäiseltä otettua verikokeita, kun näki sen ensimmäiseltä otettavan :headwall: Käytiin sitten toisena päivänä toisessa labrassa, missä osattiin käsitellä lapsia sopivasti.

no ei siihen mtarvita kuin 1 hoitaja, ja onni olisikin, jos sairastaisivat kerralla, eikä jokainen vuorotellen, jolloin pahimmillaan menee kuukausi pelkkään sairastamiseen ja sitten ne virkeät versiot ovat aivan hepulissa kun ei pääse ulos yms.

Kodinhoitaja moiseen .. huh.

Lääkäriin olen kyllä raahannut koko pesueen mukaan, ellei ole sopivasti mies töistä päässyt livahtamaan pois.

Mutta eihän se haittaa, että ap:n perhe toimii niin kuin toimii. Ja kenties lapsetkin ovat vähän tavanomaista enemmän sylissä viihtyviä.

p.s. Annathan riittävästi kipulääkettä?

Joku epäili että ollaan maanviljeiöitä...tuo noin, jos oltais niin miksi miehellä on neljän tunnin työmatkat päivittäin?
Joku oli epäillyt provoksi...no eipä ole sitäkään.

Meillä ei ainakaan lapset ole sen rauhallisempia ja vain nuku vaikka olisi 40 astetta tai päälle kuumetta.
Pomppivat pystyssä ja haluavat syliin turvaan kun eivät ymmärrä mikä heillä on.

Mutta ilmeisesti ollaan ihan laatujaan ainoita sitten.
Ja todellakin on aivan eri asia hoitaa kahta kuin kolmea tai jos ikäero kolmella on vaikkapa vuosi per lapsi.

Yhteistyössä