Miten muilla järjestetään kun useampi pieni lapsi on yhtäaikaa kipeinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma&pappa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on myös kaksoset ja yksi lapsi lisäksi ja ei siinä silloin kun olis sairastelu kierteet ollut muuta vaihtoehtoa kuin jäädä miehelläkin kotiin avuksi.

Et on meitä muitakin kuin näitä "superäitejä" sitten olemassa.
Kiinnostaisi vain nähdä kuinka nämä super tapaukset hoitaisivat meidänkin moniallergiset lapset kipeinä.
Ei meillä ainakaan jätetä ruokia laittamatta sen takia kun lapsi on kiepä, eikä tarjoilla pelkkää hedelmää ja ehkä eines laatikoita.

Joku epäili että ollaan maanviljeiöitä...tuo noin, jos oltais niin miksi miehellä on neljän tunnin työmatkat päivittäin?
Joku oli epäillyt provoksi...no eipä ole sitäkään.

Meillä ei ainakaan lapset ole sen rauhallisempia ja vain nuku vaikka olisi 40 astetta tai päälle kuumetta.
Pomppivat pystyssä ja haluavat syliin turvaan kun eivät ymmärrä mikä heillä on.

Mutta ilmeisesti ollaan ihan laatujaan ainoita sitten.
Ja todellakin on aivan eri asia hoitaa kahta kuin kolmea tai jos ikäero kolmella on vaikkapa vuosi per lapsi.

Miten miehesi työpaikalla suhtaudutaan hänen poissaoloihin, jos kerta toinenkin vanhemmista on kotona?
Entäs jos toinen teistä kuolisi, miten ihmeessä toinen pärjäisi 3 lapsen kanssa yksin?
Omasta mielestäni on varsin kummallista jos yksi aikuinen ei pysty hoitamaan 3 kuumeista lasta.

Siis mitenkä kummassa te tarjoatte kaikille kipeänä oleville lapsille sylin kun toiset ovat kipeinä ja itkevät koko ajan? Minä en raski millään lapsiani itkettää suotta ja tietää että kipeänä oleminen on todella kurjaa..eikä sekään tietysti vaan tietää sen olotilan. Ainakin itsekin kipeänä kaipais hoivaa ja syliä (tietysti sitä ei tässä iässä enää ole tarjollakaan) eikä kylmän viileästi "yksin" jättämistä.
Ja todettakoon vielä se, että minulla ei mies voi tulla kesken päivän töistä apuun jos sinne menee. Hänellä on parintunnin työmatka suuntaansa, niin tietäis neljän tunnin "keikkaa" kesken työpäivän käydä välillä kotona jos mennään lääkäriin.

No, kai me sitten ollaan joko avuttomia tai välitetään liikaa lapsistamme kun ei haluta itkettää heitä sairaana ja tarjotaan syliä niin pajon kuin vain sitä haluavat. Kaksi menee aina sylissä helposti kerralla mutta kolme on jo liikaa yhdellä sylissä yhtäaikaa :)

No eikai ne nyt 24/7 huuda kaikki 3 ?? :O Ei meillä ainakaan, vaikka on sitte mitä sairauksia ja kuumetta. TOki ovat tarvinneet syliä normia enempi mutta ei ny sentään niin että aamusta iltaan istun lapsi sylissä... ja jos niin on niin yksi manducan kantoreppuun selkään ja kaks syliin :D

Kyllä olin aivan lopussa, kun perheessä neljästä viidestä oli angiina. Olimme käyneet edellisviikolla lääkärissä sairauden vuoksi, mutta sitä ei tajuttu lääkitystä vaativaksi. Meni vajaa viikko ennenkuin menimme uudestaan lääkäriin ja oltiin todella heikossa kunnossa siihen saakka, kunnes tauti alkoi hellittämään lääkkeiden avustuksella.

Lapsetkin muuten kärsivät taudeista eri tavoin riippuen vastustuskyvystä ja muusta. Esimerkiksi vaikka vesirokko. Yhdeltä lapsistamme rokko meni ohi ilman että vaikutti millään tapaa hoidettavuuteen. Toinen taas valvotti koko yön. Hän nukkui koko yönä vain kaksi tuntia, minkä ajan pidin häntä sylissäni. Tämä kyseinen lapsi on sairastanut kaikki vatsatauditkin pahimman kautta. Hänellä taudit ovat paljon rankempia ja pitempään kestäviä kuin muilla. Jos kaikki kolme lasta olisi yhtä herkkiä, niin siinä tarvitsisi useamman hoitajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä samanlailla;25172628:
Meillä on myös kaksoset ja yksi lapsi lisäksi ja ei siinä silloin kun olis sairastelu kierteet ollut muuta vaihtoehtoa kuin jäädä miehelläkin kotiin avuksi.

Et on meitä muitakin kuin näitä "superäitejä" sitten olemassa.
Kiinnostaisi vain nähdä kuinka nämä super tapaukset hoitaisivat meidänkin moniallergiset lapset kipeinä.
Ei meillä ainakaan jätetä ruokia laittamatta sen takia kun lapsi on kiepä, eikä tarjoilla pelkkää hedelmää ja ehkä eines laatikoita.
Allergisuus varmasti tekee lapsesta sairastavamman. Meilläkin on kaksi lapsista ollut moniallergisia ja heistä toinen on vielä erityisempi tapaus.

Miehen työpaikalla ei ole paljon sanomista siihen jos tarvii olla perhesyistä kotona apuna. Sen sanoo jo TES.
Ja toisaalta, eivät kyllä ole muutenkaan sellaista porukkaa, että alkaisivat ensimmäisenä valittamaan mistään. On sen verta hyvä ja joustava työpaikka kaikin puolin ja pomo aivan huippu.

Meillä ei ole sitten ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen nukuttu ainoatakaan yötä läpi yksikään tenava.
Parhaillaan terveenäkin kaikki kolme huutavat yöllä.
Ei siinä paljon ole järkeä että jos ja kun mies joutuu yöllä valvomaan apuna, siinä ei yksi kolmea ole tuudittamassa takaisin uneen niin hänen pitäisi sitten lähteä ajamaan pitkät työmatka ajot.
Minulta hoituu kyllä kaksi saada rauhoittumaan, mutta ei kolmeen riitä kädet.
Kaksi lapsista on meillä perusterveitä mutta yksi on myös meillä moniallerginen ja astmaatikko.
Jälkimmäinen sairastaa tavallaan kuumetta toistaviikkoa ja voi olla että meillä on viiko tai pari vain väliä ja alkaa uus kierros. Eikä kuulemma voi mitään tehdä sanoo lääkärit.

Mutta täytyy olla ja olenkin tietenkin kiitollinen siitä, että mieheni voi olla apuna ja onkin.
Tuli vaan mieleen että miten muilla mennään jos kolme noin pientä on pahasti kipeinä yhtä aikaa, ja eivät ole sellasita porukkaa, että makaavat vain sängyssä taju pois silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä samanlailla;25172628:
Pakastin on keksitty, sieltä löytyy aina hätävararuoat lämmitettäväksi, jos ei ehdi mitään laittamaan. Tosin sairaana meidän lapsille ei mikään ruoka maita, paremminkin saa maanitella, että edes tarpeeksi joisivat.

Ap, te OLETTE avuttomia.
Mulla oli parhaana päivänä kaksi ykätautista pientä lasta, yksi vastasyntynyt ja yksi ripuloiva koira. Melkein meinas kädet loppua, mutta vain melkein ;)

Ap, te OLETTE avuttomia.
Mulla oli parhaana päivänä kaksi ykätautista pientä lasta, yksi vastasyntynyt ja yksi ripuloiva koira. Melkein meinas kädet loppua, mutta vain melkein ;)
Ykätautikin voi olla tosi helppo, mikä ei vaadi mitään sen ihmeempää. Meillä lapsi oksenti kerran ja se oli siinä. Toinen lapsi olikin toista maata ja oksenti useita kertoja kuutena päivänä perätysten.

Siis en väitä, että olen ihan varmasti oikeassa mutta väitän, ettei mikään TES anna molemmille vanhemmille vapauksia olla kotona hoitamassa sairaita lapsia.

Ainakin meidän mies, joka on metallialalla töissä, saa olla kotona VAIN jos minä olen töissä. Jos minä olen kotona (tai jos olen opiskelija) niin miehellä ei ole oikeutta olla kotona.

Meillä äiti hoitaa, isi on töissä mutta kun on kotona niin hoitaa myös. Onhan se raskasta, mut ei ole tullut mieleen että molemmat olis päivän kotona. Mieluummin kuitenkin niin että kaikki sairastaa yhtäaikaa kuin ketjussa (niinkin on käynyt, sitten ei päästä viikkokausiin mihinkään)

Alkuperäinen kirjoittaja angiina-vieras edeltä;25173245:
Ykätautikin voi olla tosi helppo, mikä ei vaadi mitään sen ihmeempää. Meillä lapsi oksenti kerran ja se oli siinä. Toinen lapsi olikin toista maata ja oksenti useita kertoja kuutena päivänä perätysten.

Tietysti voi olla. Ihan niin kuin kuumetautikin voi olla helppo: lapsi vaan nukkuu... mutta en ymmärrä vanhempia, joiden molempien täytyy mukamas olla töistä pois tuosta syystä. Eikä sitä kyllä tajua TES:kään ;)

Siis kyllä meillä on yksi aikuinen riittänyt hoitamaan neljää sairasta lasta. Siis meillä levätään kun ollaan sairaina. Jos itsekin olen ollut sairaana niin buranan avulla olen vaan sinnitellyt...

[QUOTE="äiti";25173268]Siis en väitä, että olen ihan varmasti oikeassa mutta väitän, ettei mikään TES anna molemmille vanhemmille vapauksia olla kotona hoitamassa sairaita lapsia.

Ainakin meidän mies, joka on metallialalla töissä, saa olla kotona VAIN jos minä olen töissä. Jos minä olen kotona (tai jos olen opiskelija) niin miehellä ei ole oikeutta olla kotona.[/QUOTE]
Työsopimuslaki antaa oikeuden. Normaalisti yksi hoitaja riittää ja siksi molemmat vanhemmat eivät normaalisti saa olla samaan oikaan hoitamassa sairasta lasta. Mutta jos on pakottava tarve, niin lain mukaan poissaolo on sallittu.

7 §
Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

7 a § (4.3.2011/197)
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.

Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.

Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.

Mies väittää että kotiäidin puoliso ei saa olal töistä pois. Pitäisi ainakin olla lääkärintodistus että vaimo on sairaalassa/sairaana tai jotain.

Joten ole ap kiitollinen, jos miehesi pomo hyvää hyvyyttään sallii miehen jäädä kotiin tai hoidella öisin lapsosia. olet todella etuoikeutetussa asemassa, kyllä on hyvin epätavalllista että molemmat kotona häärivät.toki jos työttömyys syynä, mutta ei muuten. oli lapsia sitten 10 tai 1. laki ei salli kotiäidin puolison olla töistä pois.

Missä se mies on töissä?

No ei kai siihen nyt useampaa aikuista tarvita? Kyllä mun syliin/kainaloon mahtuu kaikki meidän neljä lasta, jos nyt kerralla kaikki haluavat.
Tiukkaa teki silloin kun kaikki lapset oksensivat, minä päälleja mies oli tietysti juuri silloin yönyli työmatkalla. Selvittiin kun oli pakko.
Mitä jos jäät yh.ksi?

[QUOTE="äiti";25173268]Siis en väitä, että olen ihan varmasti oikeassa mutta väitän, ettei mikään TES anna molemmille vanhemmille vapauksia olla kotona hoitamassa sairaita lapsia.
[/QUOTE]

Käsittääkseni "pakottavan perhesyyn" nojalla on aina oikeus palkattomaan vapaaseen. Ehkä joskus palkalliseenkin, mutta ainakin palkattomaan. Ja kyllähän voi lasten ja kotivanhemman yhtaikainen sairastelu todella olla tällainen pakottava perhesyy. Minäkään en välttämättä ole oikeassa, mutta näin olen joskus jostain lehdestä lukenut.

En tiedä, kuinka järjestäisin. Ap:llä on kuitenkin kolme pientä lasta. Ja tunnen yhden perheen jossa näin on. Asuvat vielä kaukana omista vanhemmistaan ja sukulaisistaan. Ei helppoa.
Koittaisin kyllä saada miehen jäämään kaveriksi. On tuo kaksoselämä muutenkin paljon rankempaa kuin yksittäisten lasten kanssa.

Yhteistyössä