Miten/miksi erota kivuttomimmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut ja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täysin viattoman apua kysyvän teilaaminen oli kyllä johdonmukainen saalistus ja vielä peesaajia kehtaa ilmaantua.

Niin, tämä oli sinun näkemyksesi asiasta. En kuitenkaan kehota sinua minnekään häpeämään. Yhteiskuntaoppia voisit ehkä hiukan harrastaa ja siinä sivussa sosiaalipolitiikkaa.

Mikäs siinä muuten on, että erilaiset mielipiteet ovat aina vaan vääriä ja niitä kannattavat ovat tyyliin koulukiusaajia? Nämä tämänsuuntaiset mielipiteet tuodaan hyvin vahvasti esille. Miksi et pidä niitä sisälläsi? Nehän ovat vain sinun visioitasi.

Päätin tänään kirjoitella yhtä vapautuneesti ja sanoa arvioitani sinusta ja muista mun sanojen vääristelijöistä ja luonteeni analysijoijista. Ja aloitan vaikkapa näin: -sinun kaltaisesi ovat selkeästi alkoholistikodeista. Vanhempien juominen ja siitä johtuva koulu -ja muukin kiusaaminen on nakertanut itsetunnon pohjamutiin. Yhteiskunta ei pystynyt maksamaan terapiaa, koska sosiaalimenoihin varatut rahat menivät kulutusjuhlia juhlineiden ihmisten elättämiseen. Nyt katkeroituneena, henkisesti sairaana yritän löytää ihan mistä tahansa syyllisiä omaan pahaan olooni, vain huomatakseni, että en pysty kuitenkaan saamaan nuppiani kuntoon.

Osuiko? Upposiko? Tuliko hyvä mieli? Löytyikö avaimet? Jatketaanko vielä näitä arvailuja toisten luonteesta, älykkyydestä, henkisistä ominaisuuksista? Vai pitäisikö sun mennä vähän pötkölleen ja yrittää saada ellipalsta pois päästäsi.

Vai keskitytäänkö aiheeseen?

Viimeksi muokattu:
Ahaa, auton voi ostaa vasta sitten, kun on auton hinta koossa.

Niin joo, missä minä olen huonoa käytöstä esittänyt, enhän minä. Kyllä se nyt riittää, että on samassa kiusaajajengissä. Varmaan kohta täällä todistellaan, että emme me tätä aloittaneet, mehän vain jaoimme ystävällisiä neuvoja.

Koettakaa nyt pahvit tajuta, että te pilaatte parisuhdepalstan. Ihan oikeasti ei kukaan halua tulla teidän maalitauluksenne ongelmineen. Ja juuri ne ihmiset hakevat apua, jotka ovat ongelmissa. Eikö mene jakeluun?

Oletpas tyhmä. Väännetäänkö sinun kanssasi ratakiskosta? Jos taloustilanne muuttuu, niin silloin muutetaan myös elämää. Vaihdetaan auto halvempaan tai kokonaan pois. Jos on velkainen, kallis asunto tai talo, myydään se pois ja ostetaan halvempi. Jne. ¿Entiendes?

Menes nyt hakemaan se ryhmähali jostain.

Viimeksi muokattu:
Meillä on Suomessa nuo yhteiskunnan tukiverkot juuri sen vuoksi, että asiansa tahallaan tai tahattomasti sotkeneet eivät ole pitkin katuja hyppimässä sivullisten silmille, tai pilaa syyttömien lastensa elämää.

Niin, se on yksi suomalaisten tapa, 'kesyttää petoa' antamalla heille hieman liekaa, etteivät enää hurjemmiksi alkaisi. Raja vain tuntuu venyvän yhä kauemmas ja kauemmas normista, lepyteltäviä petoja alkaa olla niin paljon, että tämän lystin kustantavat musertuvat työmääränsä alle, kirjaimellisesti tai välillisesti.

Sen vuoksi minä ainakin neuvoisin aina hankalaan tilaan joutuneita selvittämään ja hakemaan ne yhteiskunnan tuet ja avut, joihin ovat oikeutettuja. Ei ole yksittäisen ihmisen homma ruveta pohtimaan onko saatavissa olevan tuen nostaminen moraalisesti oikein vaiko ei. Jos säädösten mukaan on oikeutettu, niin on moraalisesti oikein nostaa tukea.

Niin minäkin ja miksi ei? Mutta en tosiaankaan ala neuvoa sotkemaan asioitaan enää pahemmaksi tai sotkemaan lisää, jotta voisi heittäytyä yhteiskunnan käsivarsille. Ja kyllähän on niin, että varsinkin niiden kohdalla, jotka ovat vanhempia, joudutaan arvioimaan kyvykkyyttä ja arviointikykyä myös vanhemmuuden suhteen, jos ei ole mitään keinoja selvitä perusarjesta itsenäisesti.
Mutta olisihan se näppärä tilanne, voisi paukutella luottokortteja mielin määrin ja tehdä velkaa muutenkin oikein mojovasti, sitten vaan kohautella olkapäitään sosiaalivirastossa, että ei nyt oikein maksaminen suju, kun ajattelin vähän opiskellakin tässä ja lapsiakin pitäisi tehdä...

Ja miksei voisi vaikka ensikodin ovelle kolkutella jos tilanne oikein pahaksi menee? Pitääkö ensin odottaa nyrkkiä silmään?

Totta kai mennään turvakodin/ensikodin ovelle, JOS tilanne sitä vaatii. Se, että puolison kyvytön pitämään genitaalit vetoketjun takana tai edes ehkäisyvälineissä, ei ole vielä mikään syy ratketa nyyhkyttämään ensikodin kynnykselle. Tai että osamaksulla ostetusta autosta ei kukaan suostu maksamaan niin paljoa, että selviäisi velastaan täysin kuivin jaloin.

Turva- ja ensikotipaikat ovat vähissä, on suorastaan rikollista mennä vähäpätöisistä syistä viemään paikka jonkun sellaisen perheen edestä, jolla ei ole lainkaan asuntoa tai joka elää jatkuvasti oikean väkivallan uhan alla.

Enkä oikein tajua, mitä glooriaa on ylipäänsä tehdä aina asiat mahdollisimman vaikean kautta ja kieltäytyä avusta, tuli sitä sitten läheisen tai yhteiskunnan taholta.

Siinä ei ole mitään 'glooriaa', mutta ei se myöskään ole automaattisesti 'vaikeimman kautta' tekemistä, että selviää omasta elämästään omatoimisesti ilman muiden muodostamaa tukiverkkoa.
Vaikka meillä Suomessa on nuo tukiverkot, oletetaan silti jokaisen tekevän vastuullisesti oman osansa oman elämänsä hallitsemiseksi ja kun ne keinot loppuvat, vasta silloin turvaudutaan tukiverkkoihin.

Niin, tämä oli sinun näkemyksesi asiasta. En kuitenkaan kehota sinua minnekään häpeämään. Yhteiskuntaoppia voisit ehkä hiukan harrastaa ja siinä sivussa sosiaalipolitiikkaa.

Mikäs siinä muuten on, että erilaiset mielipiteet ovat aina vaan vääriä ja niitä kannattavat ovat tyyliin koulukiusaajia? Nämä tämänsuuntaiset mielipiteet tuodaan hyvin vahvasti esille. Miksi et pidä niitä sisälläsi? Nehän ovat vain sinun visioitasi.

Päätin tänään kirjoitella yhtä vapautuneesti ja sanoa arvioitani sinusta ja muista mun sanojen vääristelijöistä ja luonteeni analysijoijista. Ja aloitan vaikkapa näin: -sinun kaltaisesi ovat selkeästi alkoholistikodeista. Vanhempien juominen ja siitä johtuva koulu -ja muukin kiusaaminen on nakertanut itsetunnon pohjamutiin. Yhteiskunta ei pystynyt maksamaan terapiaa, koska sosiaalimenoihin varatut rahat menivät kulutusjuhlia juhlineiden ihmisten elättämiseen. Nyt katkeroituneena, henkisesti sairaana yritän löytää ihan mistä tahansa syyllisiä omaan pahaan olooni, vain huomatakseni, että en pysty kuitenkaan saamaan nuppiani kuntoon.

Osuiko? Upposiko? Tuliko hyvä mieli? Löytyikö avaimet? Jatketaanko vielä näitä arvailuja toisten luonteesta, älykkyydestä, henkisistä ominaisuuksista? Vai pitäisikö sun mennä vähän pötkölleen ja yrittää saada ellipalsta pois päästäsi.

Vai keskitytäänkö aiheeseen?

Avaimet löytyi, ja ihan turvallisesta paikasta. Kyllä olisi harmittanut, jos olisin vielä syyttänyt avainten kadottajaa. En sitä tehnyt, lohdutin häntä.

Ei en ole alkoholistiperheestä, minua ei ole kiusattu koulussa. En tunne itseäni sairaaksi, vaan käyn työssä , ähh, miksi minä oikeastaan tätä teille selitän, niin ap:kin sanoi. Minä olen vahva ihminen, minun ei tarvitse olla täällä aukomassa päätäni apua hakeville. En vain osaa katsella sivusta, kun kiusaajat ovat toimissaan. Kyllä minun henkisiä ominaisuuksiani saa arvailla, minua et onnistu horjuttamaan, kun tiedän, että olen oikeuden puolella. Jos tuntisin tehneeni väärin ja loukanneeni tai olisin antanut hyväksyntäni kiusaajille, niin olisin katkera ja tunteeton ihminen. Teidän asenteella ystäväpiiri kapenee ja elämän ilo on harhaa.

Viimeksi muokattu:
Kerrohan nyt ihan konkreettisesti, missä kohdin olen käynyt ap:n kimppuun, 'lyönyt' häntä, aukonut päätäni hänelle, yms.

Vai onko kehotus oman elän haltuunootamisesta kiusaamista? Tai se, että ihmettelee kuinka ihmiset holtittomasti ottavat kulutusluottoja, kai olettaen, että joku credit-keiju tulee ja puhaltaa taikapöylyn avulla velat saataviksi.

"Taidan sitten olla se neljäs 'sydämetön'.

Eipä tuossa voi oikein muuta tehdä, kuin ottaa oma elämä haltuun. Maksaa oppirahat ja olla seuraavan kerran viisaampi. Nyt ap on suossa johon vajoaa sitä syvemmälle mitä enemmän pyristelee.

Teepä kaksi mielikuvamatkaa tulevaisuuteen. Toisessa jäät tuohon tilanteeseen ja toisessa lähdet pois. Missä näet itsesi vuoden tai kahden kuluttua? Kummassa kuvassa haluat olla? Toimi sen mukaan."

Tässäpä tämä minun vastaukseni aapeelle. Olipas kamala kirjoitus, eikös. Muut vastaukset tässä ketjussa ovat teille jotka oistis tulitte räksyttämään ja nylkkimään nilkkoihin. Lupaukseni mukaisesti vastaan samalla tavoin kuin mitä minulle huudellaan. Siis tämän päivän. Ja ihan huvikseni.

Ahaa, auton voi ostaa vasta sitten, kun on auton hinta koossa. Kylläpä muuten autoja olisi vähän liikenteessä, jos kaikki olisivat maksettuja siten, että perheillä ei olisi mitään velkaa. Että se niistä "talousneuvoista"

Niin joo, missä minä olen huonoa käytöstä esittänyt, enhän minä. Kyllä se nyt riittää, että on samassa kiusaajajengissä. Varmaan kohta täällä todistellaan, että emme me tätä aloittaneet, mehän vain jaoimme ystävällisiä neuvoja.

Koettakaa nyt pahvit tajuta, että te pilaatte parisuhdepalstan. Ihan oikeasti ei kukaan halua tulla teidän maalitauluksenne ongelmineen. Ja juuri ne ihmiset hakevat apua, jotka ovat ongelmissa. Eikö mene jakeluun?

Just tätä samaa on yritetty joukolla selittää vuosikausia, mutta ei se mene jakeluun. Kun sitä empatiaa ei ole niin sitä ei sitten ole. Näkeehän tuon jo puolisokeakin vastauksista. Sääli todella, koska ei täältä kohta kukaan uskalla apua tai tukea hakea.

Viimeksi muokattu:
Kerrohan nyt ihan konkreettisesti, missä kohdin olen käynyt ap:n kimppuun, 'lyönyt' häntä, aukonut päätäni hänelle, yms.

Toistan kysymyksen. Tosin, kokemuksesta tiedän, että et osaa siihen vastata.

Pitäisiköhän sinun 'vuosikausia' selittäneen keksiä jotain muuta, kuin tekstien tonkimista ja sanojen vääristelyä?

Kun olisikin vain parisuhdepalstalla tämä meno. Käväisin eilen katsomassa mitä laihduttajille kuuluu ja siellä sama meno: vai tuolla metodilla muka haluat laihduttaa, oma syysi miksi olet lihonut, ei ihme että plaa-plaa.... olikohan siellä samat eräsperäkset, beentherit ja lillukat vauhdissa? Siellä erään ketjun aloittaja sanoi jo moimoit ja lähti sanoen että harmittaa että pitikin asiasta avaus tehdä.

Netistä on tullut kiusaajien temmellyskenttä.

Voisitteko te "ei-kiusaajat" esittää sitten rakentavat neuvonne aloittajalle? Tähän mennessä olette vain teilanneet "kiusaajien" kommentit esittämättä silti itse minkäänlaisia ratkaisunavaimia itse varsinaiseen tilanteeseen.

Eli mitä aloittajan tulisi tehdä teidän mielestänne päästäkseen eroon noidankehästään?

Voisitteko te "ei-kiusaajat" esittää sitten rakentavat neuvonne aloittajalle? Tähän mennessä olette vain teilanneet "kiusaajien" kommentit esittämättä silti itse minkäänlaisia ratkaisunavaimia itse varsinaiseen tilanteeseen.

Eli mitä aloittajan tulisi tehdä teidän mielestänne päästäkseen eroon noidankehästään?

Jos viitsisit lukea koko ketjun, niin siellä niitä neuvoja kyllä on. Mutta jos lukee kuin piru raamattua, niin ohi menee...
Ja joko ne panettelijat on vallanneet painonpudottajienkin sivut? Siellä sentään mentiin kaverifiiliksillä toinen toistaan tukien ja kannustaen. Huoh, samaa mieltä kuin tuo aiempi kirjoittaja, että luonnevikaisten ongelmapersoonien temmellyskenttä nämä netti-palstat ovat. Ainakin suurilta osin. Kiesus mitä tekstiä tyypeiltä tulee! Kun ap:n nikkikin on "Masentunut ja väsynyt", niin sen jo pitäisi kyynisemmällekin kertoa, että ihminen on jos ei loppu, niin ainakin pahassa pulassa.
Ihan uteliaisuudesta kysyisin BTDT:ltä, Lillukalta ja Eräsperäkseltä, että jos läheisenne olisi vastaavassa tilanteessa kuin ap, niin näinkö häntä neuvoisitte? En jaksa ruveta copy pasteamaan vastauksianne, mutta itse ne varmasti muistatte.
Mitä muuten Lillukka tarkalleen tarkoitat tuolla "oman elämän haltuun ottamisella"? Se kuulostaa vähän tyhjältä. Tarkoitatko samaa, kuin masentuneille usein tarjotaan, että "ota itseäsi niskasta kiinni"?
Ap:tä ei ole täällä näkynyt, enkä kyllä yhtään ihmettele. Jospa hänelle kuitenkin olisi silmiin sattunut ne hyvät neuvot, joita täällä on kyllä annettu.
Jos jotain positiivista tästä ketjusta pitää löytää, se on se, että olen yllättynyt kuinka moni on reagoinut noiden muutaman edellä mainitun viesteihin. Ehkä tästä voisi oppia jotain, itse kukin.

Viimeksi muokattu:
"Huoh, samaa mieltä kuin tuo aiempi kirjoittaja, että luonnevikaisten ongelmapersoonien temmellyskenttä nämä netti-palstat ovat."

Kyllä. Ihan olet oikeassa. Unohdit vain itsesi, luuseriläski. Hyvä, että katsoit peiliin! Menisit lenkille, etkä luuraisi paino-ongelmaistenkin palstoilla.

Eipä tuossa voi oikein muuta tehdä, kuin ottaa oma elämä haltuun. Maksaa oppirahat ja olla seuraavan kerran viisaampi. Nyt ap on suossa johon vajoaa sitä syvemmälle mitä enemmän pyristelee.

Teepä kaksi mielikuvamatkaa tulevaisuuteen. Toisessa jäät tuohon tilanteeseen ja toisessa lähdet pois. Missä näet itsesi vuoden tai kahden kuluttua? Kummassa kuvassa haluat olla? Toimi sen mukaan."

Tässäpä tämä minun vastaukseni aapeelle. Olipas kamala kirjoitus, eikös. Muut vastaukset tässä ketjussa ovat teille jotka oistis tulitte räksyttämään ja nylkkimään nilkkoihin. Lupaukseni mukaisesti vastaan samalla tavoin kuin mitä minulle huudellaan. Siis tämän päivän. Ja ihan huvikseni.

Minä kyllä mietin, että mitähän tuosta saa ap irti. Mitä on käytännössä se "oppirahojen maksu", entä "elämän haltuunotto". Entäpä se mielikuvamatka jossa "lähdetään pois"? Minne lähdetään, miten lähdetään, millä rahalla jne?

Totta ihmeessä varmaan jokainen järkevä ihminen tuollaisia ympäripyöreyksiä osaa suositella, mutta entäpä se käytännön toteutus?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;10294969:
Hirveeta whinetystä aikuiselta ihmiseltä. ...

Kuulostat oikeasti vänisevältä pikkulapselta. .... lopeta ruikutus.

Jos tätä ei ymmärrä huonoksi käytöksesksi, niin ei asialle voi mitään. Suurimmalle osalle meistä ei tulisi kuuloonkaan puhua toiselle ihmiselle näin. Nämä tällä tavoin käyttäytyjät vastaavat "no pitäiskö noiden tollasten päätä silitellä" ym ymmärtämättä, ettei ole kyse teidän tyylistänne versus kaiken hyväksyminen, vaan miten kritiikki esitetään aikuismaisesti, kypsästi ja siten, ettei loukata ja satuteta sen saajaa, tässä tapauksessa nimimerkkiä, joka jo kertoo masennuksesta ja epätoivosta.

Minä kyllä mietin, että mitähän tuosta saa ap irti. Mitä on käytännössä se "oppirahojen maksu", entä "elämän haltuunotto". Entäpä se mielikuvamatka jossa "lähdetään pois"? Minne lähdetään, miten lähdetään, millä rahalla jne?

Totta ihmeessä varmaan jokainen järkevä ihminen tuollaisia ympäripyöreyksiä osaa suositella, mutta entäpä se käytännön toteutus?

Sori, en aina muista, että kaikki ei vaan tajua. Meinasin jo alkaa selittämään, mutta turhaahan se olisi. Uskon, että ap esim ymmärtää tuon mielikuvaharjoituksen idean. Sinä voi ostaa vaikka lipun lintsin karuselliin, tuosta kun pää ei voi enenmpää enää seota.

Voin huomenna kirjoitella tuosta oman elämän vastuusta, jos jaksan ja ehdin.

Hups. Meni vähän seuraaan vuorokauden puolelle, vaikka aiemmin kirjoitin, että tämän päivän ajan vastaan teille samalla sävyllä minkä itse aloititte.

Ja hups... mikäs er.ja tänne on eksynyt. Ettei vaan olisi "vanha tuttumme", "poliisien kaveri". Samat on elkeet.

Viimeksi muokattu:
Minun vastaukseni on, että ensimmäiseksi pitää hoitaa itseään ja lastaan. Tuo tilanne on niin tulehtunut, että lapsi voidaan ottaa huostaan ja varsinkin, jos alkoholi tulee kuvioihin, niin koti ei ole enää turvallinen lapselle. Väsymys pitää saada pois, eli vuorokausirytmi ja ruokailut kuntoon ja tarpeeksi liikuntaa, mikä on lapsen kanssa ulkoilua. Sitten masennus, jos ei ala helpottamaan levon myötä, niin nappeja avuksi.
kun saat oman jaksamisen kuntoon, niin alat sietämään vikatilojakin paremmin. Sitä minä en tiedä, kumpi teistä aiheuttaa pahan olosi. Se voi olla mies, joka saa tavoillaan ja epärehellisyydellään ap:n pois tolaltaan. Siinä tapauksessa ero on vaihtoehto. Väkisin ei kannata yrittää, jos yhteiselo on yhtä riitaa. Mies voi olla hyvä isä, kun näyttäytyy harvemmin.

Talousasioita en nyt edes jaksa miettiä ja niistä saitkin jo "hyvät ohjeet"

Minusta kaikki osapuolet ovat tietyllä tavalla oikeassa. On totta, että AP on ihan itse sössinyt asiansa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että hän tarvitsee apua selvitäkseen ahdingostaan.

Vaikka AP:llä olisi kuinka korkeakoulututkinto, niin ei hän kovin pitkäjänteisesti ole elämäänsä miettinyt. Yleensä harrastetaan perhesuunnittelua, jossa mietitään, että missä elämäntilanteessa hankitaan vauva ja se puolestaan vaikuttaa perheen talouteen esim. lykätään isoja hankintoja ja mietitään, että miten pärjätään sitten, kun esim. jää hoitovapaalle. Työttömyyden varalta kannattaa liittyä esim. yksityiseen työttömyyskassaan, joka on paljon isompi korvaus kuin pelkkä minimityökkäriraha.

Ihan toinen juttu on sitten parisuhdekuvio. AP:llä on ilmeisesti ollut suuria tunteita ja todennäköisesti erittäin hyvää seksiä miehensä kanssa, koska ei ole vieläkään saanut aikaiseksi pistämään miestään pihalle. AP:n ongelmat (työttömyys, rahaongelmat, henkiset ongelmat) eivät todellakaan ratkea sillä, että hän jää odottamaan, että mies itse tajuaisi lähteä suhteesta pois, vaan hänen pitää ihan itse tehdä niitä ratkaisevia siirtoja. En tiedä, mikä on AP:n asumismuoto (tod.näk. vuokra- tai ASO-asunto), mutta sieltä vuokrasopimuksesta kyllä löytyy se, että kumman nimissä asunto on. Jos se on vain miehen nimissä, niin sen kun pakkaa kamat ja lähtee pois. Jos asunto on omissa nimissä, niin silloin pitää häätää mies pois, jos haluaa jäädä asuntoon. Jos olette vuokrasopimuksen tehneet yhteisesti, niin sitten vaan yhteydenotto vuokranantajaan, että sinä muutat asunnosta pois ja haluat nimesi pois papereista, jottei käy niin, että mies jättää vuokran maksamatta ja sinä joudut sitten jälkikäteen maksamaan ulosotossa olevia maksamattomia vuokria.

Vaikka olisi nuori ihminen, niin 18-vuotta täytettyään ihmisestä tulee aikuinen ja oikeustoimikelpoinen. Vaikka olisi tyhmä, sinisilmäinen tai ajattelematon, niin siitä valitettavasti rankaistaan ja asiat joutuu opettelemaan kantapään kautta. Esimerkiksi uuden auton ostaminen voisi olla sellainen esimerkki huonosta talouden suunnittelusta, että siitä kärsii nyt jälkikäteen. Se, että naapuri tai kaveri pystyy ostamaan uuden auton, ei tarkoita sitä, että itsellä olisi siihen varaa. Sekin on muuten jännä juttu, että mikä on toiselle välttämätöntä ei toiselle ihmiselle olekaan ollenkaan pakollista. Yleensä esimerkiksi baarissa istumiseen, hampurilaisravintoloihin, tupakkaan ja kaljaan riittää rahaa, mutta työssäni olen huomannut, että esim. lapselle kumisaappaiden ostamiseen ei riitä millään rahaa eikä kirppiksilläkään voi kiertää, kun sieltä ei ikinä löydy yhtään mitään eikä muutenkaan lapselle ole hyväksi käyttää toisen käytettyjä kenkiä...

Asiat eivät ratkea tällä palstalla. Aihe on kirvoittanut kuitenkin mehevää keskustelua, joten olisi hauska kuulla, että onko tämä ketju antanut ajattelemisen aihetta AP:lle ollenkaan. Tulepa kertomaan tämän hetken kuulumisiasi!

Joku peräsi sitä, että AP:n pitäisi saada konkreettisia neuvoja, mitä pitäisi tehdä. Jos luet koko ketjun kokonaan, niin siellä on kyllä sanottu, että miten ihan konkreettisesti voi asiassa edetä esim. asunnon etsimisen, sosiaaliturvan yms. osalta. AP:n asiat eivät ratkea sillä, että hän odottaa sohvalla makaamalla, että joku tulee ja hoitaa asiat.

Ihan ensimmäinen homma voi olla se, että hän marssii esim. lääkäriin, jos hän kokee olonsa masentuneeksi. Toisaalta hänen elämäntilanteensa on sellainen, että vähemmästäkin kokee hirveää stressiä, joten esim. parisuhteen katkaisu ja vuokra-asunnon etsiminen voisi olla konkreettisia asioita, joilla saisi parempaa oloa. Turha näistä on jaaritella enää, kun käytännön ohjeita on jo annettu. AP:n pitää itse miettiä, että missä järjestyksessä hän haluaa hoitaa asiansa kuntoon. Vauva kyytiin tai vaikka kaverille hoitoon ja asioita selvittämään. Tosin puhelimen ja netin avullakin asioita saa selvitettyä hyvin.

Jos vielä tarkempia ohjeita pitää antaa, niin AP voi kertoa kotikuntansa, niin fiksut ja avuliaat Ellit voi vaikka netistä suoraan googlettaa ja copypastea avulla käyttäen tuoda suorat linkit, mistä löytyy ne puhelinnumerot, joihin pitää soittaa, että asiat etenevät. Myös kunnan oikeusaputoimisto on oiva paikka, josta saa apua esim. taloudellisen pattitilanteen selvittämiseen ja vähävaraisena palvelu on AP:lle maksuton.

Ottamatta kantaa itse asiaan, totean, että kyllähän näitä eräsperäksiä ja lillukoita ym. arvostelijoita mahtuu joka ketjuun.
Asioihin otetaan kantaa kun luullaan itse olevansa täydellisiä. Kielen käyttö on ylimielistä ja alistavaa.
Nämä luulevat olevansa itse täydellisiä ja täydellisillä on oikeus opastaa ja ohjeistaa meitä epätäydellisiä asiassa kuin asiassa.

Asioihin voi ja saa ottaa kantaa, sitähän varten nämä keskustelupalstat on tehty.
Oletteko myös kasvokkain tilanteessa noin kriittisiä, tylyjä, ylimielisiä, vihaisia ja omasta mielestänne täydellisiä?
Mahtaa maailmanmeno saada teidät täydelliset raivon partaalle.
Miksihän kaikki maailman ihmiset eivät voi elää teidän täydellisten ohjeiden mukaan?
Eikö ole kammottavia nämä tyhmät ihmiset, jotka sotkevat itse asiansa?

Täsin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa! Yhtä vain ihmettelen, ja se on, miksi nämä Miss ja Mrs Perfectit ylipäätään käyvät jollain tällaisella palstalla? Tämähän on pelkkää ongelmien pohtimista. Miksi tällaiset ihmiset, joilla on kaikki hanskassa, haluavat edes lukea meidän maanmatosten kirjoituksia ja vielä vastatakin niihin.... elleivät ole kiusaajia, jotka nauttivat uhriensa nöyryyttämisestä.

Ahaa, auton voi ostaa vasta sitten, kun on auton hinta koossa. Kylläpä muuten autoja olisi vähän liikenteessä, jos kaikki olisivat maksettuja siten, että perheillä ei olisi mitään velkaa. Että se niistä "talousneuvoista"
Se, että neuvo rajoittaa ihmisten "kaikki mulle heti nyt" -käytöstä ei tee neuvosta huonoa tai epäpätevää. Totta on, että erittäin monet todellakin hommaavat kulutustavaroita ihan liian kalliilla velaksi.

Täysin toimivia ja hyviä autoja saa muutamalla tonnilla, uusiakin kymppitonnilla. Muutaman tonnin autoon pystyy pienipalkkainenkin säästämään rahaa, ja jos auto on esim. töiden takia ihan pakkopakkopakko saada äkkiä, tuon parin tonnin lainan maksaa kyllä puolessa vuodessa. Jos ei maksa, niin sitten ei yksinkertaisesti ole varaa niinkään hienoon autoon, vaan pitää ostaa halvempi tai kulkea bussilla.

Ap on ostanut auton töissä käydessään, ja sen jälkeen hän on kerennyt raskautua, synnyttää ja olla jonkin aikaa hoitovapaallakin (tms). Tuo tarkoittaa sitä, että autolaina on otettu todennäköisesti paaaljon puoltavuotta - vuotta pidemmäksi aikaa. Joka taas tarkoittaa sitä, että auto on ollut varoihin nähden aivan liian kallis. Vaikka miettisi huonoimman mahdollisen tuurin, eli että auto on ostettu ja seuraavana päivänä on jääty työttömäksi ja tultu raskaaksi, olisi vielä ollut noin 9kk aikaa maksaa (järjellisen kokoinen) autolaina pois ansiosidonnaisella. Tai myydä auto, jos näyttää siltä ettei maksuvara riitä. Mutta tässä tapauksessa on selvää, että näin ei ole tehty, koska laina on ollut täysin ylimitoitettu. Ja niinkin turhaan kapistukseen kuin uuteen autoon!

Kyllä, tuo toiminta on ollut hölmöä. Sen toteaminen ei ole julmuutta, vaan yritys avata ap:n silmät sille, että tulevaisuudessa päätökset pitää tehdä enemmän järkiperusteella, ja asioita pitää suunnitella myös pidemmälle kuin viikon päähän.

Viimeksi muokattu: