Miten miehen saa kosimaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anniina_08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinä mitään kamalaa ole, jos haluaa kihloihin ja myöhemmin vihille. Joillekin tärkeää, toisille taas ei. Tunnen muutaman pariskunnan, jotka eivät ole kihloissa ja aviossa, mutta lapsia on.
Yksi vanhempi pariskunta, lapsi lentänyt pesästä. Lapsen ollessa alakouluikäinen, ihmetteli mikseivät olleet naimisissa. Koskapa isänsä ei ollut aikoinaan kosinut lapsen äitiä ja eipä kotonakaan näkynyt, kävi auttelemassa sukulaisiaan. Joten kun mies kosi, niin avovaimo ei enää suostunut.
Luulempa, että suurin syy naimattomuuteen on miesten jonkinlainen mukavuuden haluinen saamattomuus. Hyvinhän se menee ja ei huomata ajankulua, vuodet vierivät. Ja hupsista mitä pitäisi tehdä, ei tiedä. Apua kihloihin ja naimisiin.
Naimattomuuteen on myös se vastuunoton pelko, että vastuu lisääntyisi aviossa. Olisi nalkissa, eikä pääsisi pakoon. Oikeastikaan ei tiedä mitä haluaa, näin vain on mukava olla. Tai ei tule ns. vakiintuminen mieleen.
Monelle miehelle avovaimo on tullut itsestään selväksi, näinhän se mukavasti menee. Mutta onko se avokki, sittenkään itsestään selvä.'
Paras lääke päättämättömään mieheen. Joko lähdet, tai annat ymmärtää ettei se mies niin tärkeä olekaan.

Edelleenkään en ymmärrä tätä naimisiin vonkaavien naisten logiikkaa. Miksi ihmeessä ne haluavat naimisiin näiden ukkojen kanssa?

Onko mies joku vastuuton sika, jonka nainen "jallittaa" naimisiin, "sitoo" itseensä ja mies siinä alistuu sidotuksi olemiseen? Ja aikuisen vastuullinen ja kypsä mies on tällainen, joka suostuu tähän, esittää sen statistin roolin siinä naisen prinsessa-satuhää-fantasiassa?

No jos se mies on niin vastuuton ja mukavuudenhaluinen, niin miksi ihmeessä se nainen edes haluaa naimisiin? Luulisi että mies siinä haluaa naimisiin, kun saa ilmaisen piian mulkkupalkalla. Mitä se nainen saa? Sohvalla makaavan passattavan?

Aikojen alusta asti on ajateltu, että naiset ovat tyhmempiä kuin miehet. Ikävä sanoa näin, mutta välillä tuntuu että se on totta.

Onhan tuo hieman hassua kun aikuinen nainen noin vonkaa että voisi jättää miehen sen takia ettei satu kosimaan. Ymmärrän kyllä sitoutumishalusi täysin, itsekin kovasti haluaisin mennä avomieheni kanssa naimisiin, se vaan tuntuu asialta jonka haluan tehdä juuri mieheni kanssa. Ennen vastustin avioliittoa omalla kohdalla aika vahvastikin, edelliset kumppanit olivat sellaisia että tiesin pitkänkin seurustelun ajan etten välttämättä halua heidän kanssa naimisiin asti. En silti ymmärrä tätä että naisen pitäisi muuttaa miehen kanssa yhteen vasta kihlauksen jälkeen. Me tosin ollaan tuon sohvanvaltaajan kanssa asuttu yhdessä heti viikon seurustelun jälkeen (tämä tapahtui ihan vahingossa kyllä), ja ainoastaan tämän yhdessäolon ja toisesta oppimisen myötä olen halunnut päästä hänen kanssaan naimisiin. En voisi kuvitellakkaan että uskaltaisin suostua hänelle vaimoksi kun en tietäisi miten yhteiselämämme sujuisi, hyh...

kun saa niin hyvää piparia, että varpaan kynnet lähtee useamman kerran viikossa ja vielä jos nainen on muutenkin mukavaluonteinen, niin sellasen edestä ja puolesta tekee mies ihan mitä tahansa.
Eikä varmasti kenellekään muulle naistaan anna.

Naiset haluaa prinsessahäät. Olin kerran muutamaan otteeseen noilla morsianmessuilla työni puolesta ja hiffasin, että kaikki ne nuoret naiset oli jotenkin kuin samasta puusta tehtyjä, sellaisia samanoloisia.

Melko vääristynyt otanta kyllä häämessuilla, sillä sinnehän menevät vain ne, jotka niitä prinsessahäitä haluaa. Itse menin yksille häämessuille pakon sanelemana, ei ollut mun juttu. Siellä oli paikalla lähes pelkkiä hysteerisiä morsiamia ja heidän äitejään. Eivät kaikki naiset halua prinsessahäitä, stressikilareita tai täydellisyyttä. "MUN prinsessapäivä" on sanapari, joka silloin tällöin valitettavasti kuuluu morsianten suusta, ikään kuin sulhanen olisi häissä vain statistina.

Itse toki haluan naimisiin. Haluan sormuksen, asuntolainan ja lapsia. Häitä sen sijaan en halua. Stressatkoon muut täydellisistä juhlista, minä marssin maistraattiin.

Viimeksi muokattu:
Kerron hieman omia tunteitani matkan varrelta pohjoispohjalaisen miehen kanssa.

Olemme olleet yhdessä hieman yli viisi vuotta. Molemmat ovat toisella kierroksella, erot takana.
Itse olin exäni kanssa 14 vuotta/kaksi lasta/omakotitalo; hän olisi kovin halunnut naimisiin, kosikin pari kertaa, mutta itselläni ei vain ollut halua mennä naimisiin enkä halunnut teeskennellä.
Erottuamme hän meni viivana vuoden sisällä naimisiin ja vaikuttaa tyytyväiseltä.

Itse löysin eron jälkeen tämän nykyisen, joka ei myöskään ole koskaan ollut aviossa, avoliitossa vaan. Rupesin puhumaan naimisiin menosta heti alussa. Hän totesi, että voisihan sitä kokeilla?
Kosintaa ei kuitenkaan kuulunut eikä sormusta näkynyt. Kerran sitten laittoi kesäyönä tekstarin, että voisin olla kanssasi vaikka loppuelämäni, jos tykkäät minusta? -se oli kai sitten kosinta?

Tuon tekstarin jälkeen odotin sormusta ja kihlausta, mutta sitä ei tullut. Eräällä etelänmatkalla pyysin häntä ostamaan itselleni paikallisen sormuksen, koska kulta oli siellä edullista. Hän osti.
Mutta vain minulle -itselleen ei suostunut sormusta ottamaan. Olin vähän ihmeissäni.

Siitä alkoi suhteemme taustalla vaivaava kriisi. Aloin miettiä miksi hän ei halua sormusta? Tuli sitten karkauspäivä ja päätin kosia häntä romanttisesti hiihtolenkillä: kirjoitin sauvalla lumeen marry me? -mies suuttui ja huusi, että kysy kymmenen vuoden päästä uudestaan. Rupesin itkemään, niin paljon loukkaannuin. Sen jälkeen en ole asiasta puhunut, mutta tunnen itseni arvottomaksi tässä asiassa -mikä vika minussa on?

Olla möllötetään ja muuten on asiat ok, mutta tuo oli sydämen särkevä loukkaus! Olin niin tosissani ja rakastin oikeasti! Olen painanut asian sisimpääni enkä ajattele sitä enää. Surullista, mutta jos hän joskus yllättäisi kosimalla ei se tuntuisi samalta. En varmaan suostuisi, itkisin ja sanoisin ei. En ymmärrä itsekään miten tämä meni näin. Asiasta ei voi puhua -sattuu liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pidä tunkkis!;11344783:
Surullista, mutta jos hän joskus yllättäisi kosimalla ei se tuntuisi samalta. En varmaan suostuisi, itkisin ja sanoisin ei.

Noin. Juuri noin kannattaa toimia. Olla hyvin loukkaantunut ja surullinen ja kiukutella jo valmiiksi mielessään siitä, JOS mies joskus kosisi. Ja sitten, jos niin sattuisi käymään, niin kiukutella lisää eikä ainaskaan suostua, itkis vaan ja sanois ei, vaikka sydän särkyis...

Voi itku!

Vastauksena edelliselle: sitä minäkin ihmettelin. Olin valmistellut asian hyvin ja odotin myönteistä vastausta tai ainakin keskustelua siitä, koska asia voisi olla ajankohtainen. Mietin tuon jälkeen viikon jatkanko yhdessäoloa ja sitten jatkoin, koska muilta osin mies on melko ok.

Kysyin sitten viime karkauspäivänä häneltä ihan sovussa, että voisiko hän ajatella mennä naimisiin kanssani -ei mitään kosien vaan ihan normaalisti, koska hän oli jo kerran kieltäytynyt. Hänen vastauksensa oli, että hänen mielestään meillä ei ole edellytyksiä mennä naimisiin. Meinasin taas jättää hänet siihen paikkaan.

Nielin kuitenkin ylpeyteni ja jatkoin, että entäs jos rakastaa toista, eikö sittenkään? Siihen hän meinasi, että niillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vahvisti vielä sanomistaan, että ei HALUA naimisiin, ei minun eikä kenenkään muunkaan kanssa. En ole koskaan tajunnut tuota.

Kerran kysyin samaa vielä sähköpostilla kauniisti ja yritin selittää, että haluaisin mennä juuri hänen kanssaan naimisiin, koska olen varma rakkaudestani ja minusta olisi turvallista ja mukavaa olla rouva. Lisäksi pienet häät olisvat ihanat ja niistä jäisi kaunis muisto. Minullahan ei ollut sellaisia exäni kanssa -toisin omasta tahdostani. Tähän hän hermostui ja vastasi, että olisit sitten aikanaan mennyt naimisiin, jos se on sulle noin tärkeää -miksi piinaat häntä asialla!

No -en jaksa enää vääntää tuosta, mutta minulle se olisi tärkeää ja olisin halunnut kauniin romanttisen muiston, kun erokin on koettu ja se oli ikävä ja raskas. Olisin halunnut vähän satua ja unelmaa! -mutta ei kun ei.

Joskus mietin onko mies homo, mutta sitä hän ei todistettavasti ole. Sitten mietin onko kyse rahasta, mutta olen häntä varakkaampi ja parempipalkkainen, joten hän ei olisi joutunut elättäjäksi; lapsemme tulevat hyvin toimeen ja ovat jo teinejä, joten sekään tuskin on syy.
Jäljelle jää siis valitettavsti se, että en vaan ole sellainen nainen, jonka kanssa hän haluaisi avioon. Kurja tunne. Harkitsin pitkään eroa tuon asian takia, mutta en sitten kuitenkaan. Rakastan puolestani häntä -tätä asiaa vaan en kykene ymmärtämään.

Voisiko joku neuvoa miten vältyn ottamasta asiaa esille riidan aikana tai katkeroitumasta miksei unelmastani välitetä? Lapsia emme enää hankkisi -olemme pian viisikymppisiä. Tulee mieleen sekin, että vanhana, jos sairastellaan, en ole hänen lähiomaisensa enkä virallinen puolisonsa.
Tunnen huonommuutta ja arvottomuutta vaikka muilta osin elämässä en sitä tunne. Mies suuttuessaan joskus huusi, että tuollainen nainen ei olisi häneen nuorempana vilkaissutkaan, että hän on minulle "viimeinen mahdollisuus". Entäs sitten, en tajua? Valaiskaa MIEHET miksi näin?

Miehet eivät mene naimisiin koska saavat kaikki avioliiton edut menemättäkin ja yhteiskunta hyväksyy avioliiton ulkopuoliset lapset ja susiparit.

Naiset ovat petanneet miesten elämän parisuhderintamalla seisovaksi pöydäksi ja ovat liian helppoja. Siksi.

Sitten mietitään lakeja takaamaan tyttö- ja poikaystäväpareille samoja laillisia oikeuksia kuin aviopareillekin.... menkää naimisiin taunot.

Syvällä sisimmässä miehet ovat vapaita kunnes menevät naimisiin, parasta ennen päivä lukee sormuksessa. Mitä tahansa muuta selitetään, yritetään vain peittää omaa vapauden tarvetta.

Eikös ole jännää nainen on valmis naimisiin mutta mies ei halua. Sitten pari ei mene naimisiin. Tottakai, mieshän on myös susiparin pää.

Ei se sormus mikään munalukko ole. Jos ihminen ei halua naimisiin, on se hänen mielestään oikeasti turhaa hömpötystä, tai sitten hänellä on epäilys suhteen kestämisestä. Loppuikää kun saattaa olla edessä montakymmentä vuotta!

Voihan sitä muutenkin sitoutua yhdessä oloon ja järjestää kivat juhlat "meidän" kunniaksi. Vihkiminen on kuitenkin kirkollinen sitoumus -kuinka moni arvostaa tai uskoo kirkonmenoihin tai johonkin uskonoppiin ja noudattaa niiden riittejä ja tapoja? Meillä mm lapsen lasta ei kastettu lainkaan, vaan nimi rekisteröitiin (pakollista) ja pidettiin ihanat nimenantojuhlat.

Alkuperäinen kirjoittaja Pidä tunkkis;11345218:
Vastauksena edelliselle: sitä minäkin ihmettelin. Olin valmistellut asian hyvin ja odotin myönteistä vastausta tai ainakin keskustelua siitä, koska asia voisi olla ajankohtainen. Mietin tuon jälkeen viikon jatkanko yhdessäoloa ja sitten jatkoin, koska muilta osin mies on melko ok.

Kysyin sitten viime karkauspäivänä häneltä ihan sovussa, että voisiko hän ajatella mennä naimisiin kanssani -ei mitään kosien vaan ihan normaalisti, koska hän oli jo kerran kieltäytynyt. Hänen vastauksensa oli, että hänen mielestään meillä ei ole edellytyksiä mennä naimisiin. Meinasin taas jättää hänet siihen paikkaan.

Nielin kuitenkin ylpeyteni ja jatkoin, että entäs jos rakastaa toista, eikö sittenkään? Siihen hän meinasi, että niillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vahvisti vielä sanomistaan, että ei HALUA naimisiin, ei minun eikä kenenkään muunkaan kanssa. En ole koskaan tajunnut tuota.

Kerran kysyin samaa vielä sähköpostilla kauniisti ja yritin selittää, että haluaisin mennä juuri hänen kanssaan naimisiin, koska olen varma rakkaudestani ja minusta olisi turvallista ja mukavaa olla rouva. Lisäksi pienet häät olisvat ihanat ja niistä jäisi kaunis muisto. Minullahan ei ollut sellaisia exäni kanssa -toisin omasta tahdostani. Tähän hän hermostui ja vastasi, että olisit sitten aikanaan mennyt naimisiin, jos se on sulle noin tärkeää -miksi piinaat häntä asialla!

No -en jaksa enää vääntää tuosta, mutta minulle se olisi tärkeää ja olisin halunnut kauniin romanttisen muiston, kun erokin on koettu ja se oli ikävä ja raskas. Olisin halunnut vähän satua ja unelmaa! -mutta ei kun ei.

Joskus mietin onko mies homo, mutta sitä hän ei todistettavasti ole. Sitten mietin onko kyse rahasta, mutta olen häntä varakkaampi ja parempipalkkainen, joten hän ei olisi joutunut elättäjäksi; lapsemme tulevat hyvin toimeen ja ovat jo teinejä, joten sekään tuskin on syy.
Jäljelle jää siis valitettavsti se, että en vaan ole sellainen nainen, jonka kanssa hän haluaisi avioon. Kurja tunne. Harkitsin pitkään eroa tuon asian takia, mutta en sitten kuitenkaan. Rakastan puolestani häntä -tätä asiaa vaan en kykene ymmärtämään.

Voisiko joku neuvoa miten vältyn ottamasta asiaa esille riidan aikana tai katkeroitumasta miksei unelmastani välitetä? Lapsia emme enää hankkisi -olemme pian viisikymppisiä. Tulee mieleen sekin, että vanhana, jos sairastellaan, en ole hänen lähiomaisensa enkä virallinen puolisonsa.
Tunnen huonommuutta ja arvottomuutta vaikka muilta osin elämässä en sitä tunne. Mies suuttuessaan joskus huusi, että tuollainen nainen ei olisi häneen nuorempana vilkaissutkaan, että hän on minulle "viimeinen mahdollisuus". Entäs sitten, en tajua? Valaiskaa MIEHET miksi näin?

Kerroit tuossa aikaisemmin, että miehesi on pohjalaisia. Lisäksi, ettet kaipaa hänen rahojaan, etkä muutakaan talouteen liittyvää. Eli kaipaat häntä vain emotionaalisesti.
Jos olisit joskus ajatellut asiaa näiden tosiasioiden pohjalta, minun olisi turha jatkaa tämän pitempään.
Mutta ilmeisesti et ole itse pohjalainen, etkä toisaalta ole siltä kannalta asiaa ajatellutkaan.
Eli mennään asiaan.
Pohjalaisuus luonteena on erittäin suoraviivainen ja rehellinen, mutta myöskin sulkeutunut. Lisäksi pohjalaiset ovat säilyttäneet identiteettinsä yllättävän pitkään. Sieltä saattaa vielä hyvinkin löytyä näitä "vanhan hyvän ajan" moraalin mukaan kasvatettuja miehiä. Ja kun olette jo viidetkympit jättäneitä, se on hyvinkin todennäköistäkin.
Uskoisin hänen ajatuksenjuoksunsa menneen hyvinkin tähän tapaan: Mies on AINA se, joka perheen elättää. Jos kumppaniksi tarjoutuu nainen, joka tulee omillaan toimeen, on hänen pakko olla tilanteessa, jossa hän on jäämässä yksin. (Suoraviivainen järkimieshän ei tunteisiin luota, varsinkaan naisen) Ja jo moraalista taustaa vastaan asetettuna mahdollisuus avioitua tällaisen naisen kanssa tuntuu vastenmieliseltä, koska joku voisi sanoa, että "otit sitten akan elättään ittees."
Tällaiset ajatuskuviot ovat juurtuneet uskomattoman syvään, olivatpa ne sitten realistisia tai eivät.
Ja nuo ahdistelut kosinnasta tai naimisiin menosta ovat tällaiselle luonteelle punainen vaate härälle; miestähän ei akat komentele, mies ottaa akan, jos ottaa, ei ikinä toisinpäin.
Ja sulkeutuneelta pohjalaisluonteelta tuo taannoinen kesäöinen tekstari oli ilmeisesti kaiken hänen rohkeutensa vaatinut tempaus. Valitettavasti vain et ilmeisesti ymmärtänyt sen arvoa.
Kenties herkkä kesäinen yö yhdistettynä helliin tunteisiin sinua kohtaan sai hänet tunnustamaan jotakin näin repäisevää. Sitä suurempi oli sitten kai hänen pettymyksensä, kun et reagoinutkaan hänen toivomallaan tavalla. Mutta sulkeutunut luonne ja kova itsekuri eivä anna paljon tilaa. niinpä hän nieli pettymyksensä siitä sinulle mitään edes mainitsematta, mutta oletettavasti myös se on nykyään hiertämässä hänen mieltään.
Minusta tuntuu, että olet löytänyt erään miehistä parhaimman, mutta erilaiset taustanne kääntävät hänen parhaat puolensa sinua vastaan. Jos sen kestät olet, tai ainakin voisit olla, onnellinen löydöstäsi. Jos et kestä...

Olen todella huolella lukenut Waarin vastausta ja se avasikin minulle täysin uuden näkökulman asiaan! Tuosta kulmasta en ole ikinä tullut asiaa pohtineeksi; mietinnät on tuskallisesti pyörineet vaan sen ympärillä eikö mies oikeasti rakastakaan, kun ei halua naimisiin ja miksi en kelpaa, mikä vika minussa on? Ja miksi tällaista, koska muuten arkielämässä mies kohtelee minua täysin puolison tavoin ja olemme "vakiintunut pari" myös sukulaisten silmissä.

Kun Waarilla ilmiselvästi on tieto hallussaan miten Pohjan Poikaa tulisi käsitellä tai pikemminkin miten asiat saisi sujumaan luonnostaan ilman vääntöä niin mitä minun nyt sitten pitäisi tehdä?
Tuomitseeko tuo kesäöisen tekstarin merkityksen ymmärtämättömyys minut lopunikäiseen vanhapiikuuteen/susipariksi vai onko mitään toivoa, että mies vielä innostuisi kosimaan?

Olen nyt jo hyvän aikaa, puolisen vuotta, ollut vaiti kaikenlaisesta yhteisen tulevaisuuden suunnittelusta ja mieleni pohjalla surrut sitä, että miksei meille voi tulla yhteistä kotia ja miksen kelpaa viralliseksi puolisoksi? Sen verran entisistä elämistä on puhuttu, että avoliitossaan mies maksoi kaiken eli elätti perheen. Hänen exällään oli kaksi lasta aiemmasta liitosta ja heille syntyi yhteinen poika, joka on miehen simäterä. Olen hieman loukattu, että miksi minulle ei tarjota edes pullakahveja kuin pyynnöstä ja joululahjakin on kiven alla. Onko se vika, että tienaan enemmän ja minulla on oma omakotitalo ym. -onko tällaisïlla asioilla todellakin suurempi merkitys kuin aidoilla tunteilla?

Minusta se, että pettymysten jälkeen löytää oman rakkaan rinnalleen on moninkertaisesti arvokkaampi asia kuin mikään raha ja olisin ihan rakkaudesta mennyt naimisiin enkä vaatinut mitään taloja tai tavaroita. Miten tämän voisi ymmärtää loukkaantumatta?

Miehellä on kotitaustassaan lestadiolaisuutta -voisko tämä vaikuttaa asenteisiin? Eikö hän pohjimmiltaan arvosta naista? Sovinistin kanssa en kyllä haluakaan naimisiin, jos näin on.

Ole hyvä ja neuvo hiukan, jos osaat! Olen itse perihämäläinen jäärä ja loukkaantuminen ei mene ihan vuodessa-parissa ohi!

Minusta kuulostaa, että mies on perinpohjin pettynyt yhteiseloon nais(t)en kanssa. Varsinkin jos edellisen liiton päätti nainen. Mies on elättänyt ja toiminut maksumiehenä ja tuntee itsesä ehkä hieman höynäytetyksi.

"Olla möllötetään ja muuten on asiat ok, mutta tuo oli sydämen särkevä loukkaus! Olin niin tosissani ja rakastin oikeasti! Olen painanut asian sisimpääni enkä ajattele sitä enää. Surullista, mutta jos hän joskus yllättäisi kosimalla ei se tuntuisi samalta. En varmaan suostuisi, itkisin ja sanoisin ei. En ymmärrä itsekään miten tämä meni näin. Asiasta ei voi puhua -sattuu liikaa."

Anteeksi vain, mutta kuulostat hiukan hankalalta naiselta tuon ylläolevn perusteella. Vaikuttaa että asiasta on tullut pakkomielle tai kisa joka sinun täytyy voittaa. Jos vaikka voittaisitkin, niin voisit esittää vielä kerran marttyyria ja hylätä ylevänä tarjouksen. Voihan itku :(

Jos minua kohdeltaisiin noin, voi olla että naimahalut vähenisivät kunnes toinen olisi taas se ihminen johon ihastuin. Mieti itse, miltä sinusta tuntuisi jos toinen jankkaisi ja painostaisi hiljaisesti sinua tekemään asian, jota et koe omaksesi. Mieti sitäkin, tuntuuko naimisiin meno enää turvalliselta ja hienolta, kun se saavutetaan tuollaisen taiston kautta. Tai sitähän sinä olet miettinytkin, kun olet päätöksen vastauksesta tehnyt etukäteen ja itsketkin jo valmiiksi mielessäsi. Joskus olisi hyvä antaa tilanteiden ja tunteiden tulla spontaanisti, eikä miettiä niitä etukäteen.

Wanhalla Waarilla ihan hyvä pointti tuo pohjalaisuus, voi olla että vaikuttaa yhdessä kaikkien tapahtuneiden kanssa. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaiki nämä asiat ovat vain arvailuja, eivät kaikki pohjalaiset ja lestadiolaiset ole samalla ajatusmuotilla valettuja. Tärkeintä olisi saada kunnon keskusteluyhteys mieheen, jos sitä ei saa, niin mieti, oletko oikeasti onnellinen kuin saat arvailla miehen tuntoja. Jossain taisit mainita, että mies vähättelee itseään sinuun nähden, olet ikään kuin paremmista piireistä kotoisin. Sekin on asia josta teidän tulisi keskustella.

Alkuperäinen kirjoittaja Pidä tunkkis;11345218:
Tulee mieleen sekin, että vanhana, jos sairastellaan, en ole hänen lähiomaisensa enkä virallinen puolisonsa.

Tämä on asia, mitä kannattaa oikeasti miettiä. Tunnen avoparin, jotka ovat olleet 22 vuotta samassa huushollissa saamatta itseään vihille. Mies sai vajaa 50-veenä (olisko ollut 48-vee) jonkun aivosuonijutun ja joutui sairaalaan. Hän ei ole ihan 100%n kykenevä huolehtimaan täysin omista asioistaan, vaikka hyvin toipuukin. Sairaalasta otettiin aina yhteyttä miehen sisareen, koska avopuolisoa ei lasketa lähiomaiseksi. Myös raha-asiat alkoivat pyöriä ensin miehen siskon, myöhemmin jonkun viranomaistahon määräämän edunvalvojen kautta.

Avovaimo on pysynyt siinä ja hoitanut miestä, mutta periaatteessa, jos hän olisi päättänyt lähteä, hän olisi sen voinut tehdä ilman mitään selittelyjä, koska mitään lakivoimaista sidosta mieheen ei ole. Siinäpä olisi mies tullut rollaattorin kanssa sairaalasta tyhjään kotiin ihmettelemään.

Kyllä avopuoliso rinnastetaan lähiomaiseksi. Sairaala voi ilmoitta kenelle tahansa potilaan tilasta tietoja, jos potilas on tahtonsa tuonut julki. Myös kela kohtelee avopuolisoa kuten aviopuolisoa esim. omaishoitaja-asioissa.

Helpointa on laittaa kännykkään ICE kirjaimet ( in case of emergency) sen ihmisen nimen eteen, jolle halutaan mahdollisesta sairauskohtauksesta tai onnettomuudesta ilmoittaa. Henkilön ei tarvitse olla mitään sukua.

Myös aviopuoliso voi lähteä suhteesta ilman mitään selittelyä.

Ei muuten pidä paikkaansa tuo edellinen. Avopuolisoa ei lasketa lähiomaiseksi sairaustapauksissa. Tämähän on se syy, miksi homoseksuaalit alkoivat vaatia avioliitto-oikeutta homoille ja lesboille - 30 vuoden yhdessäelon jälkeen kun avopuolisolla ei ollut esim. mitään sanomisoikeutta hoidosta tehtäviin päätöksiin, mahdollisiin hautajaismenoihin tms.

Mysö Stieg Larsson -tapaus on hyvä esimerkki avopuolison rajallisista oikeuksista. Edesmenneen kirjailijan avopuoliso, joka jopa auttoi Larssonin kirjojen editoinnissa ja puhtaaksikirjoituksessa, ei ole saanut kruunuakaan niiden filmausoikeuksista tms.

Sisareni on pankissa töissä, ja hän kertoo huomanneensa, miten usein avoliitossa olevat kuvittelevat toisillaan olevan oikeuksia esim. toistensa rahoihin, tileihin, sijoituksiin jne. tai niistä tietojen saamiseen pankista. Ja hän joutuu selittämään tämän tästä, että todellakaan näin ei ole.

Ei muuten pidä paikkaansa tuo edellinen. Avopuolisoa ei lasketa lähiomaiseksi sairaustapauksissa. Tämähän on se syy, miksi homoseksuaalit alkoivat vaatia avioliitto-oikeutta homoille ja lesboille - 30 vuoden yhdessäelon jälkeen kun avopuolisolla ei ollut esim. mitään sanomisoikeutta hoidosta tehtäviin päätöksiin, mahdollisiin hautajaismenoihin tms.

Mysö Stieg Larsson -tapaus on hyvä esimerkki avopuolison rajallisista oikeuksista. Edesmenneen kirjailijan avopuoliso, joka jopa auttoi Larssonin kirjojen editoinnissa ja puhtaaksikirjoituksessa, ei ole saanut kruunuakaan niiden filmausoikeuksista tms.

Aha. Nyt olikin kyse siis ruotasalaisesta homoparista? Hekin olisivat voineet suojata yhteisen omaisuuden testamentilla.

Pankki, kela ja muita asioita varten on avoparin helppo varautua. Samaa sukupuolta olevana avoparia ei jostein syystä kela noteeraa, vaan heidän täytyy rekisteröidä suhteensa. Muuten ovat kämppiksiä. Mutta tässä tapauksessahan kyse on heteroparista, eli vääntö ja jossittelu on täysin turhaa. Jos pari on ollut jo vuosikausia -jopa kymmeniä yhdessä, niin kaipa se luottamus on niin vahva, että antaa toiselle käyttöoikeuden tileihin? Ja sairaala todellakin ilmoittaa asiasta kaikille, jotka ovat merkitty esim. tuolla ICE koodilla.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sasae - ささえ;11348188:
Sisareni on pankissa töissä, ja hän kertoo huomanneensa, miten usein avoliitossa olevat kuvittelevat toisillaan olevan oikeuksia esim. toistensa rahoihin, tileihin, sijoituksiin jne. tai niistä tietojen saamiseen pankista. Ja hän joutuu selittämään tämän tästä, että todellakaan näin ei ole.

Jos toinen sairastuu niin vakavasti, ettei pysty itse nimeämään edunvalvojaansa, voi avopuoliso hakea maistraatilta valtuudet.

Kaikista asioista avoparin on erittäin helppo tehdä lainvoimaiset paperit etukäteen. Silloin ei ole jossiteltavaa hädän hetkellä. Meillä esim. vain minulla on lapsia, ja olemme sopineet, että kaikki minulta jäljelle jäävä menee lapsilleni. Miehelle jää oikeus asua kodissamme vaikka kuolemaansa saakka. Lapseni myös perivät osan mieheni omaisuudesta. Osa menee sukulaislapsille. Pankissa on molemmilla kyttöoikeus tileihin.

Joskus kauan sitten luin sivuaineena koulussani oikeustiedettä. Hämärästi on jäänyt mieleen sopimusoikeusen perusteet... Ihmisillä on muistaakseni oikeus sopia yksityishenkilöinä mistä vaan.

Teksti sopimuksesta paperille ja nimet alle.

Helppoa ku räkä.

Miksi kukaan hinkuu naimisiin pelkän rahan takia? Aah, joo niin - ei saa nimeä sopimuspaperiin.

Yhteistyössä