Miten menee terveyskeskuksessa sairaanhoitajan salassapito-/vaitiolovelvollisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"asta"

Vieras
Saako sh soittaa miehelleni, kun ei saa minua kiinni? Oma hoitajamme nimittäin oli soittanut miehelleni ja kertonut hänelle minua koskevia asioita, kun en itse voinut töissä ollessa vastata puhelimeen. Soitin tälle sairaanhoitajalle takaisin ja sanoin, että ei saa kertoa niin sanoi vaan että "voi voi, nyt se on kuitenkin kerrottu, ettekö te muka puhu keskenänne asioista". Tekikö hän väärin vai saako kertoa?

Jos on lähiomaiseksi merkitty, niin silloin saa kertoa. Lähiomaisen tiedothan pitää antaa tietoon.

Asiakas päättää itse

Lain mukaan edes lähiomaisilla ei ole oikeutta saada tietää sairaalassa saatavasta hoidosta, jos potilas niin haluaa. Sairaalahenkilökunnalla on tapana kysyä potilaalta, ketä hoidosta saa informoida. Henkilökunnalle voi esimerkiksi kertoa ennen leikkausta, kenelle leikkauksesta saa antaa tietoja ennen potilaan heräämistä.

Ai miten niin saa kertoa? Edes minulle ei ollut vielä kertonut ko. asiaa, mutta miehelleni soitti vaikka olisi voinut yrittää soittaa minulle ja kertoa henkilökohtaisesti. Mitä jos en halua että mieheni saa tietää tätä asiaa..

No jos sinua ei saanu kiinni, sunkhaan niilä ole päivätolkulla aikaa sinua tavotella ja jos kerran asia piti perille saada ja seuraavaks sitte poistatat lähiomaistiedot kokonaan, jos sulla kerran on salattavaa puolisoltas. Ei taia olla teillä kyllä kaikki kohillaan. Ei minua ois vain haitannu ollenkaan, pääasia, että viesti tulee perille.

ei olisi saanut kertoa.jos ei saa sinua kiinni niin ei olisi oikeastaan saanut soittaa miehellesi ja sanoa että yrittää sinua saada kiinni sieltä ja sieltä.tekisin potilasasiamiehelle ilmoituksen koska tuossa on rikottu salassapitovelvollisuutta.

Kannattaa ottaa yhteyttä kyseisen sairaanhoitajan esimieheen eli ylihoitajaan sekä lisäksi terveyskeskuksen ylilääkäriin. Toki voi tietysti kannellakin, mutta mielestäni tuosta asiasta kantelu on vähän turhanaikaista byrokratiakoneiston käynnistämistä joka ei kuitenkaan johda mihinkään. Esimiehille informoiminen sen sijaan todennäköisesti johtaa terveyskeskuksen henkilökunnan aiempaa tarkempaan ohjeistukseen salassapidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;27807133:
Kannattaa ottaa yhteyttä kyseisen sairaanhoitajan esimieheen eli ylihoitajaan sekä lisäksi terveyskeskuksen ylilääkäriin. Toki voi tietysti kannellakin, mutta mielestäni tuosta asiasta kantelu on vähän turhanaikaista byrokratiakoneiston käynnistämistä joka ei kuitenkaan johda mihinkään. Esimiehille informoiminen sen sijaan todennäköisesti johtaa terveyskeskuksen henkilökunnan aiempaa tarkempaan ohjeistukseen salassapidosta.

Tämä kyseinen sh on kuulemma erittäin hankala ja v*ttumainen kaikkia kohtaan. Olen sen itsekin saanut aikaisemminkin huomata. Haluaisin että hän saa henkilökohtaisen huomautuksen tästä asiasta ja varsinin siksi että hän tuntui olevan välinpitämätön eikä tiennyt (välittänyt) rikkoneensa salassapitolakia.

[QUOTE="sipsi";27807135]Ei kai se olis saanu kertoa, mutta mitä väliä?! Jos se sun puolisosi on niin miksi se haittaa?[/QUOTE]

Tässä tapauksessa en olisi halunnut että mieheni saa 1) ekana tietää ja 2) ylipäätään tietää minun labratuloksistani. Ei kaikki kuulu EKANA puolison tietoon.

[QUOTE="sipsi";27807135]Ei kai se olis saanu kertoa, mutta mitä väliä?! Jos se sun puolisosi on niin miksi se haittaa?[/QUOTE]

MITÄ VÄLIÄ?! Sun mielestäs sairaanhoitajat ja muu terveydenhoitohenkilökunta saa sikailla miten haluaa? Huudella sun asioitas ehkä miehelles, ehkä anopilles, ehkä koko kaupungille?

Sääntöjä pitää noudattaa, jos niitä on valmis rikkomaan vähän niin miksi sama tyyppi ei rikkoisi paljonkin. Tollasen paskiaishoitajan pitää saada joku seuraamus.

Tässä tapauksessa en olisi halunnut että mieheni saa 1) ekana tietää ja 2) ylipäätään tietää minun labratuloksistani. Ei kaikki kuulu EKANA puolison tietoon.

Ei tietenkään kuulu KAIKKIA EKANA kuulla, mutta mun mielestä puolisolla on oikeus tietää toisen terveyden tilan muutoksista. Ja siksi en tajua miksi nostaa julmettu meteli asiasta.

Tietenki jos se hoitaja kerran ottaa jo muutenki päästä niin sait nyt tilaisuuden päästä lyömään kynsille sitä.

[QUOTE="sipsi";27807196]Ei tietenkään kuulu KAIKKIA EKANA kuulla, mutta mun mielestä puolisolla on oikeus tietää toisen terveyden tilan muutoksista. Ja siksi en tajua miksi nostaa julmettu meteli asiasta.

Tietenki jos se hoitaja kerran ottaa jo muutenki päästä niin sait nyt tilaisuuden päästä lyömään kynsille sitä.[/QUOTE]

NO tämä asia nyt ei kuulu puolisolleni vielä. Ja tässä on periaatteesta kyse senkin takia, että hoitaja on tehnyt väärin paljastamalla asioita mitä ei saa paljastaa.

[QUOTE="sipsi";27807196]Ei tietenkään kuulu KAIKKIA EKANA kuulla, mutta mun mielestä puolisolla on oikeus tietää toisen terveyden tilan muutoksista. Ja siksi en tajua miksi nostaa julmettu meteli asiasta.

Tietenki jos se hoitaja kerran ottaa jo muutenki päästä niin sait nyt tilaisuuden päästä lyömään kynsille sitä.[/QUOTE]

Laki on laki ja sitä on noudatettava.

Yksilön oma asia ja velvollisuus tai oikeus on kertoa puolisolleen terveydentilansa muutoksista. Missään tapauksessa asiasta tiedottaminen potilaan puolisolle ei kuulu terveydenhuoltohenkilökunnalle - muuta kuin erittäin harvoissa tilanteissa, jotka laki määrittelee erikseen.

Sinulla on kovin omituinen asenne. Kyse on virheestä, josta todellkin saa/pitää huomauttaa.

MITÄ VÄLIÄ?! Sun mielestäs sairaanhoitajat ja muu terveydenhoitohenkilökunta saa sikailla miten haluaa? Huudella sun asioitas ehkä miehelles, ehkä anopilles, ehkä koko kaupungille?

Sääntöjä pitää noudattaa, jos niitä on valmis rikkomaan vähän niin miksi sama tyyppi ei rikkoisi paljonkin. Tollasen paskiaishoitajan pitää saada joku seuraamus.

Käsittääkseni kirjoitin PUOLISO. Ja toiseksi anopin yhteystietoja ei ole minun tietojeni yhteydessä ja kolmanneksi, en ole naimisissa anopin tai koko kaupungin kanssa.

Ei minun mielestä hoitohenkilökunta saa sikailla miten haluaa, en myöskään väittänyt niin. Voit lukea viestin uudestaan jos eka kerralla et sitä ymmärtäny. Puoliso ja koko kaupunki on kaksi aivan eri asiaa kuten myös on huudella ympäri kaupunkia tai soittaa puolisolle.
Ymmärrän jos luetun ymmärtäminen tuottaa ongelmaa, ei haittaa, yritä vaan uudestaan :)

Kyllä mua ainakin ottaisi pattiin, jos esim. kävisin Papa-kokeessa, ja sh soittaisi miehelleni ja kertoisi vaikka, että on jotain hälyttäviä solumuutoksia tms. OIkeasti, olisiko se kaikille ihan ok, että mies kertoo teille TEIDÄN terveydentilaanne koskevista asioista??

Ei olisi saanut kertoa miehelle edes sitä, että on sairaanhoitaja ja tavoittelee nimeltä mainittua! Aatelkaa vaikka jotain sairautta, jonka vaimo olis saanu...Sit ukko tivaa, miks oot käyny terkkarissa...Tommoset sairaanhoitajat pellolle!

Ei minustakaan tuo voi mennä noin, että lähiomaiselle soitetaan tiedot. Esim. minulla on ollut nuorempana äiti lähiomaisena, olisiko sillekin sitten labratuloksia soiteltu? Enkä todellakaan haluaisi äitini tietävän kaikkea, vaikka niinku hengen hädässä ei tietystikään olisi mitään väliä.

Jos asiakas on vaikeasti tavoitettavissa (kuten ap töissä), mielestäni pitäisi vaihtoehtona olla, että asiakas soittaa tiettynä aikana hoitajalle kysyäkseen tuloksia. Ei niin että hoitajat soittelee niitä lähiomaisille.

[QUOTE="sipsi";27807218]Käsittääkseni kirjoitin PUOLISO. Ja toiseksi anopin yhteystietoja ei ole minun tietojeni yhteydessä ja kolmanneksi, en ole naimisissa anopin tai koko kaupungin kanssa.

Ei minun mielestä hoitohenkilökunta saa sikailla miten haluaa, en myöskään väittänyt niin. Voit lukea viestin uudestaan jos eka kerralla et sitä ymmärtäny. Puoliso ja koko kaupunki on kaksi aivan eri asiaa kuten myös on huudella ympäri kaupunkia tai soittaa puolisolle.
Ymmärrän jos luetun ymmärtäminen tuottaa ongelmaa, ei haittaa, yritä vaan uudestaan :)[/QUOTE]

Idiootti. Hoitohenkilökunta ei saa kertoa puolisolleKAAN toisen asioita ilman lupaa. Puoliso on siis tässä asiassa ihan samalla viivalla kuin anoppi ja koko kaupunki. Poistu keskustelusta jos olet niin tyhmä ettet edes tätä tajua.

• Tykkää
Reactions: evvk

Yhteistyössä