Miten meillä on niin iso sähkölasku? Meillä on suora sähkölämmitys + takka ja ......

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Kiitos tosissaan teille kaikille. Ja kumarrus. Mä kyllä palstailen täällä melkein joka pv harmaana, joten....jos joskus törmään teidän nikkeihin niin voin moikkasta :) Ellei tämä keskustelu täällä vielä elä....Voin kyllä tulla tähän kertomaan, että miten asiat etenee.
 
Eikö toi 400V ole kahden vaiheen välinen jännite eikä maan ja vaiheen?
Juuri näin - hoksasin itsekin vasta tuon Majurin viestin jälkeen katsoa uudelleen.

Kahde vaiheen välille kytkettynä on 400V ja silloin se on kytketty täydelle teholleen. (Aloittaja huom: Se siis taitaakin olla täydelle teholle kytketty, eli ok)

Vaiheen ja nollajohdon välille kytkettynä se olisi ollut 230 V ja yksivaihekytkentä, mutta näin se kuitenkaan nyt taida olla kytketty, kuten Majuri kommentoi.
 
"mmm"
Mua kummastuttaa ap heinäkuun kulutus 825 kWh. Meillä on kerrostalokolmiossa vuoden kulutus noin 3500-4000 kWh ja lämmitysmuoto on kaukolämpö. Jos heinäkuun on olleet patterit kiinni, on kumma että sähköä on mennyt noinkin paljon. Vastaa meillä vajaan 3 kk:n kulutusta. Heinäkuun kulutus taisi meillä olla kans vuoden pienin eli sillai laskettuna kuulostaa vielä pahemmalle. Ei kosteista tiloista kuten eteisestä lattialämmityksen voisi kesäkuukausina sulkea. Lattia ei mene kylmäksi, voi jopa helteellä tuntua mukavalle. Laita vaikka kesän ajaksi matto. Silloin voisi kesä-elokuun olla lattialämmitys poissa. Meillä on aika lailla samanverran koneita kuin teillä, tosin meillä ei mitenkään sähkössä pihistellä vaan kaikki koneet on jatkuvasti vähintään stand by-tilassa. Listaan koneet tähän ihan vaan että pääset ymmärrykseen meidän tilanteesta: mikro, astianpesukone, jääkaappi (iso), pakastin (kaappi iso), tietokone, 2xtelkkari, 2xdigiboksi, 2xvideot, 2xdvdsoitin, 2xkotiteatteri, 2xradio, pyykinpesukone (10 v. vanha), ilmankostutin, 2xyövalot, jouluvalot (4 settiä, 2 kk), kaikki valot nytkin päällä paisti makkarissa, jossa poika nukkuu, ei yhtään energiansäästölmappua.. Asutaan kerrostalokolmiossa Vantaalla. Pyykkiä pestään 1 kone/pv, samoin astianpesukone on joka päivä päällä. Uunia ja hellaa käytetään väh. kerran päivässä, yleensä kaksi. Laitan ruokaa paljon ja leivon paljon. Puhelimien laturit on aina pistorasiassa.. Meillä ei siis todellakaan sähköä säästellä.
 
insinööri
[QUOTE="vieras";22631394]
Meillä on siis sähköpatterit ja koneellinen ilmastointi. [/QUOTE]


Oletko miettinyt, miksi yleensä suositaan kaukolämpöä, kun ostetaan taloja? Aika harva enää haluaa muuttaa taloon, jossa olisi öljy- tai sähkölämmitys. Lisäksi toinen iso syöppö on ilmastointi.

Valojen sammuttelu ja sähkölaitteiden vähentäminen on ihan tippoja meressä verrattuna noihin.
 
insinööri
[QUOTE="mmm";22647125]Mua kummastuttaa ap heinäkuun kulutus 825 kWh. .[/QUOTE]

Oli ennätyshelteet. Mä veikkaan että ap:llä oli koneellinen ilmastointi vilpoittamassa koko ajan.
 
Aika paljon eroja laskuissa. Meillä on 80-luvulla rakennettu 1½-kerroksinen talo, reilu 100 neliötä, kattolämmitys sähköllä, lattialämmitys laatoitetuilla osilla (keittiö, eteinen ja pesutilat) ja leivinuuni, jota lämmitellään tosi paljon talvisin. Normaalit kodinkoneet, mutta tv:tä meillä ei ole ollut reiluun pariin vuoteen... sen sijasta kylläkin kaksi pöytätietokonetta, jotka ovat monta tuntia päivässä päällä + kaksi läppäriä. Koneellinen ilmastointi. Sähkölasku on ollut n. 90€/kk jo viiden vuoden ajan, jonka olemme tässä asuneet, eikä tasauksia ole juurikaan tullut. Etäluettavaan mittariin olemme siirtymässä varmaankin tässä talven aikana, niin sähköyhtiö ilmoitti.
 
"mmm"
Kuulostaa siltä että lämminvesivaraaja voi tehdä aika paljon lisälaskua.. Meillä kerrostaloasujilla kun lämminvesikustannus ei näy sähkölaskussa. Aika kiva ketju muuten. Nostan hattua muille keskusteluun osallistujille harvinaislaatuisesta asiallisuudesta!!
 
"see"
Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;22647179:
Oli ennätyshelteet. Mä veikkaan että ap:llä oli koneellinen ilmastointi vilpoittamassa koko ajan.
kyllä sitä lämmintl vettä kesäläkin tarvitaan vai auringossako te sitä lämmitätte? Kerrostaloon on turha suoraan verrata.
 
Maalämpöinen
Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;22647179:
Oli ennätyshelteet. Mä veikkaan että ap:llä oli koneellinen ilmastointi vilpoittamassa koko ajan.
Aika harvassa on todellinen ilmastointi ts. kylmäkone josain muodossa. Koneellinen ilmanvaihto toki on käytännössä kaikissa uusissa kohteissa, koska painovoimalla ei helposti saa toteutettua normien mukaista ilmamassan vaihtuvuutta.
 
Maalämpöinen
[QUOTE="mmm";22647125]Mua kummastuttaa ap heinäkuun kulutus 825 kWh. Meillä on kerrostalokolmiossa vuoden kulutus noin 3500-4000 kWh ja lämmitysmuoto on kaukolämpö. [/QUOTE]
Kerrostaloissa ei pyörikään ilmanvaihtokone, eikä lämmintä käyttövettä tehdä itse.
 
...varaaja ei ole yksivaiheisesti kytketty vaan kytkentä on valmistajan ohjeiden mukainen 2-vaihe kytkentä
Vielä tämä tähän, että aloittajakin varmasi noteeraa. Arvausta oli kovasti ilmassa, mutta kytkentä kuitenkin näyttää siis olevan ok. Siltä osin selvityspyyntöihin ei pidä mennä. (eli se hold you horses)

Asia kuitenkin kiusaa minua edelleen.

Varaajan toiminta minusta kun käytännössä ei selvästikään kuitenkaan vastaa sen teknistä spesifikaatiota (mm.3kW ja esitteen mukainen lämpimän veden tuotto). Olisi todella hyvin laskennallisesti sopinut kuvioon, että se toimisi vain 1 kW teholla (se yksivaihekytkentä).

Kuitenkin kuten jakorasiasta ja voimavirtakaapelin johdinten värikoodauksesta näimme, kytkentä on siis todellakin tehty valmistajan ohjeen mukaisesti ns. kaksivaihekytkentänä.

Mitäpä Majuri (tai joku muu) sanot - olisiko teoriassa edes mahdollista, että rasiassa näkemämme voimavirtakaapelin vaiheet eivät menekään siten kuin niiden värikoodien mukaan kuuluisi mennä. Voisiko olla niin, että sattumoisin olisi käynyt asennuksessa sellainen virhe, että yksi vaihejohdin ja nollajohdin olisikin mennyt ristiin, ja edelleen sattumoisin varaajaa kytkettäessä piuhat olisi valittu siten, että 400V kaksivaihekytkentää tarkoitettaessa olisikin aikaansaatu 230V yksivaihekytkentä.

Onhan tuossa järjestelmässä aika paljon (lisä)kytkentöjä ennen varajaan kytkentää, eli taulun (+ tariffikellon) ja varaajan välillä; mm. valintakytkin jatkuvalta käytöltä yökäytölle, eli virhemahdollisuuksia on rippuen miten tuokin valintakytkin on toteutettu.

Fakta kun on, että varaajan kapasiteetti (suorituskyky) ei kyllä minusta käytännössä ole ollenkaan sellainen kuin sen pitäisi olla. Saatujen tietoejn mukaan se kun käyttäytyy aika lailla juuri siten kuin sen teho tpsiaan olisi vain luokkaa 1 kW.

Tuo 1 kW olisi aika hyvä työhypoteesi tämä jutun selvittämiseksi.

On niitä kummallisempiakin sattumuksia sattunut ja nähty, että en pitäisi tuota ihan mahdottomana olettamuksena. Jos tämä olisi oma kohde, niin kyllä selvittäisin (varmistaisin) perusteellisesti käytännössä itselleni miten tuolle kohteelle tulevan voimavirtakaapelin johtimissa vaiheet oikeasti menevät.
 
Viimeksi muokattu:
Hra Majuri
Vielä tämä tähän, että aloittajakin varmasi noteeraa. Arvausta oli kovasti ilmassa, mutta kytkentä kuitenkin näyttää siis olevan ok. Siltä osin selvityspyyntöihin ei pidä mennä. (eli se hold you horses)

Asia kuitenkin kiusaa minua edelleen.

Varaajan toiminta minusta kun käytännössä ei selvästikään kuitenkaan vastaa sen teknistä spesifikaatiota (mm.3kW ja esitteen mukainen lämpimän veden tuotto). Olisi todella hyvin laskennallisesti sopinut kuvioon, että se toimisi vain 1 kW teholla (se yksivaihekytkentä).

Kuitenkin kuten jakorasiasta ja voimavirtakaapelin johdinten värikoodauksesta näimme, kytkentä on siis todellakin tehty valmistajan ohjeen mukaisesti ns. kaksivaihekytkentänä.

Mitäpä Majuri (tai joku muu) sanot - olisiko teoriassa edes mahdollista, että rasiassa näkemämme voimavirtakaapelin vaiheet eivät menekään siten kuin niiden värikoodien mukaan kuuluisi mennä. Voisiko olla niin, että sattumoisin olisi käynyt asennuksessa sellainen virhe, että yksi vaihejohdin ja nollajohdin olisikin mennyt ristiin, ja edelleen sattumoisin varaajaa kytkettäessä piuhat olisi valittu siten, että 400V kaksivaihekytkentää tarkoitettaessa olisikin aikaansaatu 230V yksivaihekytkentä.

Onhan tuossa järjestelmässä aika paljon (lisä)kytkentöjä ennen varajaan kytkentää, eli taulun (+ tariffikellon) ja varaajan välillä; mm. valintakytkin jatkuvalta käytöltä yökäytölle, eli virhemahdollisuuksia on rippuen miten tuokin valintakytkin on toteutettu.

Fakta kun on, että varaajan kapasiteetti (suorituskyky) ei kyllä minusta käytännössä ole ollenkaan sellainen kuin sen pitäisi olla. Saatujen tietoejn mukaan se kun käyttäytyy aika lailla juuri siten kuin sen teho tpsiaan olisi vain luokkaa 1 kW.

Tuo 1 kW olisi aika hyvä työhypoteesi tämä jutun selvittämiseksi.

On niitä kummallisempiakin sattumuksia sattunut ja nähty, että en pitäisi tuota ihan mahdottomana olettamuksena. Jos tämä olisi oma kohde, niin kyllä selvittäisin perusteellisesti käytännössä itselleni miten tuolle kohteelle tulevan voimavirtakaapelin johtimissa vaiheet oikeasti menevät.
Mun mielestäni todennäköisin syy on varaajan termostaatissa, joka ei toimi oikein.

En jaksa uskoa kytkentävirheisiin, koska varaajalta menee kaapeli suoraan sähkökeskukseen
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;22647179:
Oli ennätyshelteet. Mä veikkaan että ap:llä oli koneellinen ilmastointi vilpoittamassa koko ajan.
Heh kunpa oiski ollu :) Tääll oli sisällä yötä päivää koko heinäkuun noin +26-30 astetta
 

Yhteistyössä