Miten meillä on niin iso sähkölasku? Meillä on suora sähkölämmitys + takka ja ......

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Tänään tuli sähkölasku Vantaan Energialta ja että pisti kyrsimään.

Marraskuun sähkölasku:

216 euroa.

sähkön kulutus päivällä: 775 kWh
sähkön kulutus yöllä: 1243 kWh

Meillä oli marraskuussa takka joka päivä päällä kaksi eri kertaa. Heti aamusta ja illalla. Lämminvesivaraajaa lämmitettiin vain muutamia kertoja päiväsähköllä.
Pyykinpesua yms. yritettiin ajoittaa enemmän yöksi. Pattereita sammuttelin aina muutamaksi tunniksi per päivä ku oli takka roihuamassa. Ja silti noin järjetön lasku.

Sitä mietin, kun ollaan muuttamassa täältä kuitenkin pois, että viitsinkö satsata esim. lämpökuvaukseen. Ja mitä sanon tonne huoltoon tosta vedestä, ku kytkennät näytti sittenkin olevan kunnossa.

"poikia3"
Joku neuvoi sulkemaan lattialämmityksen kosteista tiloista kesällä. Enpä menisi tuota tekemään, voi tulla sitten isompi lasku kosteusvaurioiden muodossa, pienemmälle sitä toki voi säätää. Samoin asunnossa olevaa koneellista ilmanvaihtoa ( se liesituuletin) ei kannata sulkea, sekin kun sitä kosteutta poistaa asunnosta.

"aloittaja"
[QUOTE="poikia3";22658355]Joku neuvoi sulkemaan lattialämmityksen kosteista tiloista kesällä. Enpä menisi tuota tekemään, voi tulla sitten isompi lasku kosteusvaurioiden muodossa, pienemmälle sitä toki voi säätää. Samoin asunnossa olevaa koneellista ilmanvaihtoa ( se liesituuletin) ei kannata sulkea, sekin kun sitä kosteutta poistaa asunnosta.[/QUOTE]

Meillä on koneellinen ilmastointi ympäri asunnon, mielestäni tuo liesituuletin ei ole yhteydessä siihen. Tuo vain imee ilman pois, mutta en tiedä, että hyödyntääkö ilmastointilaite myös tuon sisältä imettävän ilman. Meillä on siis ilmastointilaite lämmön talteenotolla.

ei mitään asiaa, nyt
[QUOTE="aloittaja";22631796]Elikkäs tässä pari laskua:

heinäkuu sähkölasku 95 e
lukemalasku 852,35 kWh
päiväsähkön siirto, kulutus 346,51 kWh
yö siirto, kulutus 505,84 kWh
[/QUOTE]
En lukenut koko ketjua, mutta...
Hei ap se sähköpattereiden ja lattialämmityksen poissäätäminen kuluttaa oikeesti enemmän sähköä kuin mitä siitä hyödyt. Koska se lattia ehtii jäähtyä ja todennäköisesti sitten vesi/sähköpiuhat poraa jatkuvasti yön ajan lämpöä täysillä.

Mutta joo, kopioimaani tekstiin. Laskin että teillä on päiväkulutus 27,5 kWh.Jos, oletetaan jos lämmittäisitte keran viikossa saunaa, ja siitä menis vaikka yhteensä 40 kwh, niin päiväkulutus ilman saunaa olisi 26 kWh.
Seuraavat luvut ovat oletettuja lukuja, mutta jonkunverran todenperäisiä (katsottu meidän ohjekirjoista).
Pyykkikone: 1-2 kWh
Kuivausrumpu 3-5 kWh
Apk: 1-2 kWh
Eli oletetaan että teillä pyörii noi kaiki kerran päivässä. Se tekee 5-9kWh. Loppu jää muille sähkölaitteille Ja se on n.20 kWh. Josta lämminvesivaraajan osuus on varmasti vähintään se 10 kWh.

"aloittaja"
Kävin vertailee sen linkin takaa http://sahkonhinta.fi/ sähkönhintoja. Mutta niissä ei oteta huomioon sähkönsiirtoa. Miten saisin sit luotettavan tiedon paljon se tulee sit yhteensä maksamaan. Jos siirrän halvimpaan eli Vantaan Sähköstä tuohon Market Basic:iin.

"aloittaja"
Kun mä en oikein ymmärrä tota sähkön vertailutaulukkoa tossa netissä. Siis se antaa tulokseksi liudan sähköntoimittajia. Sitten siinä listassa on näin, että halvin on

Yhteensä €/vuosi 126,91

Keskihinta 6,29 snt/kWh
Market Energia Sähkönmyynti Oy Market Basic

Mitä siis toi tarkoittaa, siis toi vuosihinta?

Vertailun vuoksi listalta se meidän nykyinen Vantaan Energia on vuosihinnalta 167 e. Ja 8,29 e on keskihinta.

"aloittaja"
Sit vielä yks tyhmä kysymys. en oikein ymmärrä tota Vantaan Energian sähkölaskua.

Siinä puhutaan sähkönmyynnistä ja sitten sähköverkkopalvelusta. Kumpaan se siirto kuuluu?

"mä"
[QUOTE="aloittaja";22662927]Kun mä en oikein ymmärrä tota sähkön vertailutaulukkoa tossa netissä. Siis se antaa tulokseksi liudan sähköntoimittajia. Sitten siinä listassa on näin, että halvin on

Yhteensä €/vuosi 126,91

Keskihinta 6,29 snt/kWh
Market Energia Sähkönmyynti Oy Market Basic

Mitä siis toi tarkoittaa, siis toi vuosihinta?

Vertailun vuoksi listalta se meidän nykyinen Vantaan Energia on vuosihinnalta 167 e. Ja 8,29 e on keskihinta.[/QUOTE]

Vuosihinta lasketaan niiden kulutustietojen mukaan mitä olet syöttänyt laskuriin.

"mä"
[QUOTE="aloittaja";22662939]Sit vielä yks tyhmä kysymys. en oikein ymmärrä tota Vantaan Energian sähkölaskua.

Siinä puhutaan sähkönmyynnistä ja sitten sähköverkkopalvelusta. Kumpaan se siirto kuuluu?[/QUOTE]

Eikö teille tule erikseen siirtolaskua? Jos ei tule niin noista kahdesta sähköverkkopalvelu on se siirron osuus.

"just"
[QUOTE="aloittaja";22658325]Niin ja ne lattialämmitykset oli pois päältä päiväsähkön aikana.[/QUOTE]

Tottakai se silloin paahtaa yöllä enemmän, kun yrittää lämmittää ne jäähtyneet lattiat taas termostaatin lämpötilaan! :headwall:

UNOHDA SE LATTIALÄMMÖN KANSSA SÄÄTÄMINEN!!!

"aloittaja"
[QUOTE="mä";22662959]Vuosihinta lasketaan niiden kulutustietojen mukaan mitä olet syöttänyt laskuriin.[/QUOTE]

Syötin ton viimeisimmän laskuni eli marraskuun laskun, joka oli 216 e, siis pelkästään marraskuulta. Siksi mä en oikein ymmärrä ton taulukon vuosihintoja, kun ne hinnat on samaa luokkaa kuin meidän yhden kuun sähkölasku.

"mä"
[QUOTE="aloittaja";22662975]Syötin ton viimeisimmän laskuni eli marraskuun laskun, joka oli 216 e, siis pelkästään marraskuulta. Siksi mä en oikein ymmärrä ton taulukon vuosihintoja, kun ne hinnat on samaa luokkaa kuin meidän yhden kuun sähkölasku.[/QUOTE]

Jos syötit kuukauden kulutustiedot niin silloin se tietysti näyttää kuukauden hinnan.

"aloittaja"
[QUOTE="just";22662973]Tottakai se silloin paahtaa yöllä enemmän, kun yrittää lämmittää ne jäähtyneet lattiat taas termostaatin lämpötilaan! :headwall:

UNOHDA SE LATTIALÄMMÖN KANSSA SÄÄTÄMINEN!!![/QUOTE]

Jep, olen unohtanut jo ;)

me
Meillä on pienehkö talo sähkölämmityksellä. Takkaa poltetaan ehkä viikonloppuisin ja jos on tosi kova pakkanen, joskus iltaisella. Maksaa noin 1600 euroa/vuosi. Minusta ihan ok. Ei ne muutkaan lämmitysmuodot ilmaisia ole. Ja investointikulut ovat kalliita muissa, eivätkä ole sen ympäristöystävällisempia. Paitsi jos jollain on joku passivitalo tai aurinko tai tuulienergia. Mutta kaukolämpö, puu, maalämpö ovat yhtä tuhoisia ympäristölle jollain tapaa.

"minni"
En jaksanut koko ketjua lukea, enkä tiedä onko mun kirjoituksella mitään merkitystä, mutta kirjoitan kuitenkin :)

Aivan hurjan kuuloiset on olleet nuo teidän sähkölaskut. Me asuttiin viisi vuotta sitten suorasähkölämmitteisessä rintamamiestalossa (neliöitä 120, kahdessa tasossa), jossa seinät EI olleet tiiviit ja patterit huusi. Takkaa lämmitettiin talvisin kyllä joka päivä tai joka toinen päivä. Kylppärissä lattialämmitys.

Meiän normi sähkölasku kuukaudessa oli n. 150 euroa ja pahimpana talvena taisi olla reilut 200e kuussa. Siihen nähden teidän talon sähkölasku on ihan hurjan kova, kun talo on kuitenkin uudempi ja tiiviimpi.

[QUOTE="aloittaja";22663040]Niin elikkäs tuosta näkee heti, että säästää sen 150 e vuodessa.[/QUOTE]

No ei oikeastaan. Jos olet vertaillut toistaiseksi voimassaolevia hintoja niin mahdolliset hinnankorotukset voivat muuttaa säästöön jäävää summaa. Oletetaanpa, että VE muutti hintoja joulukuun alusta ja pystyy pitämään ne seuraavan vuoden mutta MB joutuu korottamaan hintaansa tammikuun alusta vaikkapa 15%. Silloin laskelmat heittää häränpyllyä.

Jos vertailit kiinteitä hintoja niin sitten 150 on varmaa säästöä.

"minni"
[QUOTE="minni";22663072]En jaksanut koko ketjua lukea, enkä tiedä onko mun kirjoituksella mitään merkitystä, mutta kirjoitan kuitenkin :)

Aivan hurjan kuuloiset on olleet nuo teidän sähkölaskut. Me asuttiin viisi vuotta sitten suorasähkölämmitteisessä rintamamiestalossa (neliöitä 120, kahdessa tasossa), jossa seinät EI olleet tiiviit ja patterit huusi. Takkaa lämmitettiin talvisin kyllä joka päivä tai joka toinen päivä. Kylppärissä lattialämmitys.

Meiän normi sähkölasku kuukaudessa oli n. 150 euroa ja pahimpana talvena taisi olla reilut 200e kuussa. Siihen nähden teidän talon sähkölasku on ihan hurjan kova, kun talo on kuitenkin uudempi ja tiiviimpi.[/QUOTE]

Korjaus. Asuttiin viisi vuotta rintamamiestalossa, ei viisi vuotta sitten.. Juuri muutettiin muualle.

Yhteistyössä