Miten mä saisin miehen perumaan haaveensa et alkais yrittäjäksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitähän se on, mutta on sitten myös se kääntöpuoli asiasta.
Yrittäjä on lainsuojaton eläin.

juu niinpä.Ja näistä kääntöpuolista mä yritänki sille valasta. Ja se et ekat kuukaudet/vuodet voi olla tosi tiukkoja rahallisesti ja ajallisesti ja henkisesti.

Se on totta että yleensä vasta 3 vuoden jälkeen alkaa sujua paremmin. Ei se nyt aina päde, mutta tuleehan tuossakin ensin kuluja sen koneen kanssa yms perustamiskulut eikä se kirjanpitokaan ilmaista ole, ja jos ei ne paperit pysy nytkään järjestyksessä...
Mutta töitäkin ilmeisesti olis?
Jos sä saisit sitä lykkäämään vielä vähän?

Kyllä se niin on että helpommalla sitä pääsee jos on jonkun toisen leivissä.Oma mieskin aikanaan niin haaveili siitä että saa itse olla oma pomo mutta jo muutaman kuukauden päästä tajus ettei se niin helppoa olekkaan.On niin paljon paperi hommaa jotka pitää vielä töiden päälle tehdä.

Niin voiko sen avioehdon tehdä jälestäpäin. Tosin minulla ei ole mitään aikomusta erota.[/quote]

avioehdon voi tehdä milloin vain. sillä saatte turvattua, että JOS miehen yritys joutuu taloudellisiin vaikeuksiin syystä tai toisesta, niin ei sitten teillä "koko omaisuus" mene...

Palkka joko tulee tai ei, työaikoja ei noudateta, muuta elämää, kuin yritys ei ole, huonosti jos menee, menee myös omaisuus, oli tuoloja tai ei, vakuutusmaksut ja kertyneet verot on maksettava. Olet riippuvainen asiakkaiden hyväntahtoisuudesta ja rehellisyydesä...

Siinä muutama ei-niin-mukava-fakta.

Sitähän se on, mutta on sitten myös se kääntöpuoli asiasta.
Yrittäjä on lainsuojaton eläin.

juu niinpä.Ja näistä kääntöpuolista mä yritänki sille valasta. Ja se et ekat kuukaudet/vuodet voi olla tosi tiukkoja rahallisesti ja ajallisesti ja henkisesti.

Se on totta että yleensä vasta 3 vuoden jälkeen alkaa sujua paremmin. Ei se nyt aina päde, mutta tuleehan tuossakin ensin kuluja sen koneen kanssa yms perustamiskulut eikä se kirjanpitokaan ilmaista ole, ja jos ei ne paperit pysy nytkään järjestyksessä...
Mutta töitäkin ilmeisesti olis?
Jos sä saisit sitä lykkäämään vielä vähän?

Olis töitä.Pitää yrittää.
Meillä on talovelkaa ihan kiitettävästi et ei paljon lohduta et venyis kaikki maksut yms. Ja jos tulis kovin iso lovi kk tuloihin.
Pitää vielä keskustella asiasta.
Toisaalta tuntuu inhottavalta estää toisen haaveita mutta mutta...ne varmaan jäis minulle ne kirjanpidot loppuisa. Ja voisin ne tehdäkkin jos nyt olis vaan akaa keskittyä sen opiskeluun ja iman kursseja mä en siihen ala.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Palkka joko tulee tai ei, työaikoja ei noudateta, muuta elämää, kuin yritys ei ole, huonosti jos menee, menee myös omaisuus, oli tuoloja tai ei, vakuutusmaksut ja kertyneet verot on maksettava. Olet riippuvainen asiakkaiden hyväntahtoisuudesta ja rehellisyydesä...

Siinä muutama ei-niin-mukava-fakta.

suurin asiakas olis kunta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se niin on että helpommalla sitä pääsee jos on jonkun toisen leivissä.Oma mieskin aikanaan niin haaveili siitä että saa itse olla oma pomo mutta jo muutaman kuukauden päästä tajus ettei se niin helppoa olekkaan.On niin paljon paperi hommaa jotka pitää vielä töiden päälle tehdä.
onneksi on tilitoimistot!

Alkuperäinen kirjoittaja viola:

Ei yskistään riitä. Pitää ne olla itselläki ylhäällä kaikki liput ja laput.maksut ja kuitit.

Jotka on kalliita, mutta kalliiksi tulee toki sekin jos omatekemässä kirjanpidossa joku mättää.
Mutta ison osan saapi tuohonkin laittaa euroja, ja jos ostaa jonkun valmiin ohjelman, jonkun passelin vai mikä se oli, niin kallis on sekin.

Yrittäjällä on hirmuisesti kuluja ennen tuloja.

Mä olen yrittäjä, mun mies on osa-aikainen yrittäjä, mun siskot on, isä, sedät, serkkuja muutama..... jotain perintöä veressä kenties ja olen tähän 'kasvanut'- ei ollut mitään suuria haaveita rikastumisesta, mutta elämään pystyn.
Vaatii sinnikkyyttä ja tietynlaista luonnetta ja jos on noinkin kauan haaveillut niin tosissaanhan tuo taitaa olla.

Ei yskistään riitä. Pitää ne olla itselläki ylhäällä kaikki liput ja laput.maksut ja kuitit.

Ja järjestyksessä- pitkän pennin säästää jos pystyy tehdä itse edes osan.

Hankala tilanne :( Jos estät mieheltäsi hänen unelmansa, voi hän ajanmittaan katkeroitua ja liitto pahimmassa tapauksessa kariutuu tähän. Jos sinä taas kannustat häntä unelmiinsa ja pahimmat pelkosi yhteisen ajan vähyydestä ym toteutuvat, voi liitto kariutua myös tähän. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta siis valittava vähemmin huono. Minä ehkä valitsisin mieheni tukemisen ja ehkä ehdottaisin hänelle joitain yhdessä sovittuja työaikoja ja loma-aikoja, joista pidetään kiinni.

itse maksetaan laskut ja tehdään laskutukset. tilitoimisto laskee työmiehille palkat ja hoitaa muut asiat. maksaa hieman yli 100e/kk. meidän firmassa homma toiminut hyvin :) ja itse päästy helpommalla, kun ammattilaiset sillä alalla ovat hoitaneet hommansa.

itse maksetaan laskut ja tehdään laskutukset. tilitoimisto laskee työmiehille palkat ja hoitaa muut asiat. maksaa hieman yli 100e/kk. meidän firmassa homma toiminut hyvin :) ja itse päästy helpommalla, kun ammattilaiset sillä alalla ovat hoitaneet hommansa.

Ja paremmin pysyy itsekin kärryillä asioistaan, kun käy paperinsa läpi :)
Mutta halvallakin tilitoimisto teille tekee- täälläpäin on ihan hirvittävän suolaiset hinnat- ja mullakin on ihan yhden naisen putiikki vaan ja kuitteja tosi pieni määrä.

Ei yrittäjyys aina sitä tarkoita, että töitä tehdään vuorokauden ympäri. Oma mies on yrittäjä ja tekee 8-16 päiviä (tosin nykyään kun mä palasin työelämään ja mies vie aamulla kuopuksen, niin aamut tuntuvat venyvän... eli tuskin kahdeksalta työmaalla on, kun kuopuskin on välillä vasta ysiltä hoidossa). Toki töitä olis vaikka kaikki illat painais menemään, mutta nostan kyllä hattua siinä mielessä miehelle, että hän valitsee mielummin illat kotona perheen kanssa.
Ja onhan niitä paperitöitä, laskustusta jne. mutta palkka-asiat hoitaa tilitoimisto ja muutkin veroasiat jne.

Eikä miehen tilitoimisto nyt mikään järin kallis kyllä ole, pari sataa kuussa.

MUN tilitoimisto oli ihan järkyn kallis- eipä jäänyt paljon käteen vaikka niinkin pieni toiminta oli. Mä aloin tehdä itse, kun mies hommas kunnon kirjanpito-ohjelman ja mulla on siihen aikaa ja halu opetella. Maksaa siinä sitten toki se tarkistuttaminen kerran vuodessa, mutta sekin on saatu tutun palveluksena- ei kuitenkaan maksutta, mutta katsoo että on kaikki kunnossa.
Järkevää tai ei, mutta ei mun tapauksessa olisi kannattanut jatkaa koko yritystoimintaa jos kaikki 'plussa' meni tilitoimistolle.

Juteltiin päivällä asiasta. Ja mies sano et aikasintaan syksyllä. Sitä ennen pitää vielä monta asiaa selvittää.
Ja juteltiin tuostakin et jos käydään molemmat se kirjanpito kurssi,et olisin sit minäki kuusalla siittä hommasta ja tekisin ne kirjanpidot.
Pitää vielä katsoa ja miettiä. Ja mina pitää vieläki aika paljon lämmitellä.

Yhteistyössä