Miten kuuluu laittaa häihin

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.
Miksi pitää olla niin jääräpää, ignorantti ja epäkohtelias? Kyllä sillä pukeutumisella on nimenomaan tarkoitus osoittaa kunnioitusta hääparia ja muita juhlavieraita kohtaan, ja jos siihen ei omaa tyhmyttään kykene, se osoittaa vaan todella huonoja tapoja ko. henkilöltä. Ei siinä ole omasta tahdosta kysymys, vaan kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.
Miksi pitää olla niin jääräpää, ignorantti ja epäkohtelias? Kyllä sillä pukeutumisella on nimenomaan tarkoitus osoittaa kunnioitusta hääparia ja muita juhlavieraita kohtaan, ja jos siihen ei omaa tyhmyttään kykene, se osoittaa vaan todella huonoja tapoja ko. henkilöltä. Ei siinä ole omasta tahdosta kysymys, vaan kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta.
Täytyy varmaan omaan hääkutsuun sitten kirjoittaa, että sukkahousut saa jättää kotiin :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.
Miksi pitää olla niin jääräpää, ignorantti ja epäkohtelias? Kyllä sillä pukeutumisella on nimenomaan tarkoitus osoittaa kunnioitusta hääparia ja muita juhlavieraita kohtaan, ja jos siihen ei omaa tyhmyttään kykene, se osoittaa vaan todella huonoja tapoja ko. henkilöltä. Ei siinä ole omasta tahdosta kysymys, vaan kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta.
Täytyy varmaan omaan hääkutsuun sitten kirjoittaa, että sukkahousut saa jättää kotiin :whistle:
Entäs perheen potkuhousuisimmat? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.

Kylläpä olet tosi lapsellinen asian suhteen! Vissiin otti luonnon päälle tietämättömyytesi. No ei se mitään, nyt olet tälläkin saralla viisaampi =)
niin tai sinä olet sitten niin noissa säännöissäsi kiinni että mitään ei voi tehdä muuten kuin miten on jossakin säännöissä määrätty. eli omaa tahtoa ei löydy saatikka ajatuksia

Mistä sinä tiedät miten minä pukeudun? Tietääkseni siitä ei ole ollut tässä ketjussa mainintaa....jos on, pyydän anteeksi ja varaan ajan sekä okuläärivastaanotolle, että sisätautilääkärille. Mieluiten tietenkin yksityiselle, sillä julkisen puolen tohtorit ovat tunnetusti konitohtoreita tämän palstan mittapuun mukaan ja kaiken lisäksi vastaanotossa hyvin usein myyvät ei oota, ts. odotusajat on pitkät :saint:

Jos kysytään, miten kuuluu pukeutua, niin en kai minä valehtelemaan rupea :eek:
 
.
Suurissa häissä noudatetaan yleensä pukeutumisetikettiä tarkemmin kuin lähipiirin kesken vietetyissä pienissä häissä. Varminta on aina noudattaa perinteitä ja muistaa hyvät tavat.
Hääparin äidit noudattavat pukeutumisessaan juhlan tyyliä ja usein pukeutuvat häiden teemaväreihin soinnutettuihin asuihin. Mikään pakko äidin ei kuitenkaan ole pukeutua teemasävyn mukaisesti, jos hän ei väristä pidä. Hääparin äitien pukeutumista sanelee isien tai hänen seuralaisensa puku.
Päivähäissä ovat erilaiset vierailu- ja pyhäpuvut sopivia. Naiset voivat käyttää hattua ja hansikkaita ja miehelle sopii aina tumma puku. Kesällä miehet voivat sonnustautua myös vaaleaan pukuun. Nainen pukeutuu shakettia,tummaa pukua edellyttävissä tilaisuuksissa hienoon päiväasuun, esimerkiksi juhlavaan jakkupukuun tai leninkiin, jossa on hihat ja kiinteä pääntie tai naisen asu voi olla kaksiosainen, lyhythelmainen ja värikäs. Naisten ei sovi pukeutua kokovalkoiseen. Avonaisen puvun kanssa käytetään kirkossa jakkua, boleroa tai shaalia.
Hattuun voivat häissä pukeutua kaikki naiset ikään katsomatta. Suomessa yleensä ainakin anopeilla on hatut. Hattu voi olla pieni ja siro tai suuri ja näyttävä. Tärkeintä on, että hattu sopii kantajan kasvoihin, persoonallisuuteen ja asuun. Tämän ei välttämättä tarkoita sävysävyyn pukeutumista.Hattu voi olla väritykseltään asusta poikkeava, kunhan se on linjassa muun pukeutumisen kanssa.
Pukeutuessaan hihalliseen pukuun ja hattuun, tyylikäs nainen valitsee lyhyet käsineet. Kätellessä käsineet voi joko pitää kädessä tai riisua, jolloin niitä pidetään vasemmassa kädessä kauniisti laskostettuna. Ruokailun ajaksi käsineet riisutaan, myös sormelliset.
Päiväjuhliinkin sopivat erinomaisesti korut. Häät ovat erinomainen tilaisuus perintökorujen käyttöön.
Jos juhlat ovat kahdessa osassa niin että juhlalliset illalliset ovat illalla on tuolloin mahdollisuus vaihtaa ylleen ilta-asu, joka on pitkä juhlapuku. Naisten puvun kanssa voi käyttää hansikkaita, hartiahuivia ja siroja sandaletteja.
Lähteet: Salakari, Tuula: Häät, elämämme kaunein juhla
www.pukuvuokraamo.net/suomi/info/pukeu...pukeutuminen
www.tsirenky.com/haaetiketti.htm
www.naimakaupat.com/haaopas/haapaiva/hattu.php
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.

Kylläpä olet tosi lapsellinen asian suhteen! Vissiin otti luonnon päälle tietämättömyytesi. No ei se mitään, nyt olet tälläkin saralla viisaampi =)
niin tai sinä olet sitten niin noissa säännöissäsi kiinni että mitään ei voi tehdä muuten kuin miten on jossakin säännöissä määrätty. eli omaa tahtoa ei löydy saatikka ajatuksia

Mistä sinä tiedät miten minä pukeudun? Tietääkseni siitä ei ole ollut tässä ketjussa mainintaa....jos on, pyydän anteeksi ja varaan ajan sekä okuläärivastaanotolle, että sisätautilääkärille. Mieluiten tietenkin yksityiselle, sillä julkisen puolen tohtorit ovat tunnetusti konitohtoreita tämän palstan mittapuun mukaan ja kaiken lisäksi vastaanotossa hyvin usein myyvät ei oota, ts. odotusajat on pitkät :saint:

Jos kysytään, miten kuuluu pukeutua, niin en kai minä valehtelemaan rupea :eek:
ja miten se sinua loukkaa tai häiritsee jos morsian pukeutuu niin kuin tahtoo??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.
Miksi pitää olla niin jääräpää, ignorantti ja epäkohtelias? Kyllä sillä pukeutumisella on nimenomaan tarkoitus osoittaa kunnioitusta hääparia ja muita juhlavieraita kohtaan, ja jos siihen ei omaa tyhmyttään kykene, se osoittaa vaan todella huonoja tapoja ko. henkilöltä. Ei siinä ole omasta tahdosta kysymys, vaan kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta.
Täytyy varmaan omaan hääkutsuun sitten kirjoittaa, että sukkahousut saa jättää kotiin :whistle:
Kutsuunhan voi hyvin kirjoittaa pukukoodin casual, jolloin vieraat pukeutuvat kuten arkena muutenkin. Silloin sukkahousut eivät ole välttämättömät, ja jää vieraan omaan harkintaan peittääkö olkapäänsä kirkossa. Sitten taas, jos on muu pukukoodi niin on kovin moukkamaista rikkoa sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja miten se sinua loukkaa tai häiritsee jos morsian pukeutuu niin kuin tahtoo??
Olenko jossain niin kirjoittanut, että loukkaannun :eek: Minulla oikeasti alkaa huolestuttamaan tämä oma pää, joka paikallaan tietenkin on kesät ja talvet. Seniiliksi tässä on tultu, perskeles :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.
Miksi pitää olla niin jääräpää, ignorantti ja epäkohtelias? Kyllä sillä pukeutumisella on nimenomaan tarkoitus osoittaa kunnioitusta hääparia ja muita juhlavieraita kohtaan, ja jos siihen ei omaa tyhmyttään kykene, se osoittaa vaan todella huonoja tapoja ko. henkilöltä. Ei siinä ole omasta tahdosta kysymys, vaan kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta.
Täytyy varmaan omaan hääkutsuun sitten kirjoittaa, että sukkahousut saa jättää kotiin :whistle:
Kutsuunhan voi hyvin kirjoittaa pukukoodin casual, jolloin vieraat pukeutuvat kuten arkena muutenkin. Silloin sukkahousut eivät ole välttämättömät, ja jää vieraan omaan harkintaan peittääkö olkapäänsä kirkossa. Sitten taas, jos on muu pukukoodi niin on kovin moukkamaista rikkoa sitä.
Mun mielestä kun juhlavasti voi pukeutua ilman sukkahousujakin. Siis oikeastiko etikettipoliisit tuijottelee toisten sääriä juhlissa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi, ei se mitään jos sinä tahdot tehdä niin kuin joku sanoo ja omaa tahtoasi et voi noudattaa vaikka haluisitkin kun joku etiketti on niin tärkee.
Miksi pitää olla niin jääräpää, ignorantti ja epäkohtelias? Kyllä sillä pukeutumisella on nimenomaan tarkoitus osoittaa kunnioitusta hääparia ja muita juhlavieraita kohtaan, ja jos siihen ei omaa tyhmyttään kykene, se osoittaa vaan todella huonoja tapoja ko. henkilöltä. Ei siinä ole omasta tahdosta kysymys, vaan kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta.
Täytyy varmaan omaan hääkutsuun sitten kirjoittaa, että sukkahousut saa jättää kotiin :whistle:
Kutsuunhan voi hyvin kirjoittaa pukukoodin casual, jolloin vieraat pukeutuvat kuten arkena muutenkin. Silloin sukkahousut eivät ole välttämättömät, ja jää vieraan omaan harkintaan peittääkö olkapäänsä kirkossa. Sitten taas, jos on muu pukukoodi niin on kovin moukkamaista rikkoa sitä.
Mun mielestä kun juhlavasti voi pukeutua ilman sukkahousujakin. Siis oikeastiko etikettipoliisit tuijottelee toisten sääriä juhlissa?
emilyn kanssa ajattelen samoi. siis tosiaan katottekos te että onpas tuo ja tuo morsian nyt pukeutunut säädyttömästi? se jos jokin kertoo että vieraat ei kunnioita hääparia. ja pitääkö sitä aina olla kaavoihin kangistunut??
 
Häihin laitetaan sukkahousut tai stay upit ja kirkossa olkapäät peitetään aina. Oli pukukoodi mikä tahansa häissä muuten, niin kirkossa ne kuuluu olla peitettyinä. Niin morsiamella kuin muillakin.

Onhan noi sukat helppo siten riisua jos huomaa juhlissa, että muutkin ovat paljain säärin.



 
Kyllä minä (ja ystäväni, sukuni) olemme aina olleet tarkkoja etiketistä, ja täytyy myöntää, että huomaan etikettivirheet usein. Etenkin kirkossa olkapäiden paljasteleminen tai liian lyhyt hame on mielestäni erittäin loukkaavaa, sillä olen vahvasti katolinen. Pukeutumisetiketissä on tosissaan kysymys kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta - ei kaavoihin kangistumisesta, oman tahdon puutteesta tai vastaavasta. Itse pukeudun hyvinkin omintakeisesti arkena, mutta aina tilaisuuden niin vaatiessa noudatan etikettiä, koska se osoittaa sivistystä ja hyviä tapoja. Ja jos omiin häihini kesällä ilmestyy vieras kirkkoon sopimattomasti pukeutuneena, ko. vieras ei kyllä osallistu kirkonmenoihin, vaan tulee sitten myöhemmin hääpaikalle (ja hakee esim. sukkikset, kun niin on kutsussa ilmoitetussa pukukoodissa määrätty). Vaikkei itse uskoisikaan Jumalaan, hänen kuuluu kunnioittaa kirkon sääntöjä, jos haluaa kirkkoon tulla.

Jos tosissaan joku haluaa rikkoa etikettiä, voi niin tehdä - eihän siinä nolaa kuin itsensä. Mutta sitten jos pukeutumiskoodi on kutsussa määrätty, ei sitä saa rikkoa. Se on tällöin hääparin erityinen toive, ja he voivat suhtautua tämän laiminlyömiseen hyvinkin ikävästi.
 
fyfan
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minua ei kyllä 2000-luvulla jaksa hetkauttaa joku olkapääsääntö ja sukkispakko :xmas:
Juu, selväksi on käynyt muutenkin sun älykkyysosamääräsi tässä palstailuni aikoihin, joten ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
 
Vieras 2
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minua ei kyllä 2000-luvulla jaksa hetkauttaa joku olkapääsääntö ja sukkispakko :xmas:
Eihän siinä vuodella merkitystä ole, nämä ovat yleisen ja myös nykypäiväisen juhlapukeutumisen etikettisäännöt. Rikkomalla niitä nolaat vain itsesi, oma on päätöksesi.
Mulle se on suoraan sanottuna aivan sama, jos jonkun silmissä se on itsensä nolaamista. Minua kun ei ainakaan häiritse, jos joku ei kesällä halua pitää sukkiksia jalassa, uskon että on myös muita vastaavasti ajattelevia. Ja jos jonkun mielestä se on itsensä nolaamista, ettei noudata joitain todella tyhmiä etikettisääntöjä niin se on hänen henkilökohtainen ongelmansa :saint:
Tiedätkö Emilyn sinun kaltaisiasi varten on luotu etikettisäännöt?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras 2:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minua ei kyllä 2000-luvulla jaksa hetkauttaa joku olkapääsääntö ja sukkispakko :xmas:
Eihän siinä vuodella merkitystä ole, nämä ovat yleisen ja myös nykypäiväisen juhlapukeutumisen etikettisäännöt. Rikkomalla niitä nolaat vain itsesi, oma on päätöksesi.
Mulle se on suoraan sanottuna aivan sama, jos jonkun silmissä se on itsensä nolaamista. Minua kun ei ainakaan häiritse, jos joku ei kesällä halua pitää sukkiksia jalassa, uskon että on myös muita vastaavasti ajattelevia. Ja jos jonkun mielestä se on itsensä nolaamista, ettei noudata joitain todella tyhmiä etikettisääntöjä niin se on hänen henkilökohtainen ongelmansa :saint:
Tiedätkö Emilyn sinun kaltaisiasi varten on luotu etikettisäännöt?
Voi jessus, kun kyse on yksistä sukkahousuista :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
mites kun mä oon menossa häihin ja mulla on sellainen kerman vaalea "mummo" jakkupuku, niin se helma on just polven yläpuolella. Onko mautonta. Muuten jakkupuku on tyylikäs. =)
Ei se muuten mutta ei valkoista toisen häihin. Valkoinen on morsiamen väri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
mites kun mä oon menossa häihin ja mulla on sellainen kerman vaalea "mummo" jakkupuku, niin se helma on just polven yläpuolella. Onko mautonta. Muuten jakkupuku on tyylikäs. =)
Ei se muuten mutta ei valkoista toisen häihin. Valkoinen on morsiamen väri.
no mut se on kermanvärinen ei siis suora valkoinen. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
mites kun mä oon menossa häihin ja mulla on sellainen kerman vaalea "mummo" jakkupuku, niin se helma on just polven yläpuolella. Onko mautonta. Muuten jakkupuku on tyylikäs. =)
Ei se muuten mutta ei valkoista toisen häihin. Valkoinen on morsiamen väri.
no mut se on kermanvärinen ei siis suora valkoinen. :/
Sama asia =)
Itse en kehtaisi häihin laittaa mitään valkoista tai valkoisen erisävyjä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
mites kun mä oon menossa häihin ja mulla on sellainen kerman vaalea "mummo" jakkupuku, niin se helma on just polven yläpuolella. Onko mautonta. Muuten jakkupuku on tyylikäs. =)
Ei sovi häihin,valkoinen on vain morsiammelle varattu.
 

Yhteistyössä