miten kuri? lapset ei kunnioita eivätkä usko yhtään vanhempiaan :/ (7 ja 10v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
pari vuotta sitten kun syntyi meidän kolmas lapsi, meillä lipsui jäähyt sun muut, annoin periksi ja lopputulos on nyt tässä että 7 ja vajaa 10 vuotiaat veljekset ei usko yhtään mitään. mulla on 2 pientä lasta tässä lisänä joten mulla on lipsunu kokoajan arestiten ja kaikkien periaatteet..

arestii annetaan, mut kaveri tulee hakeen tai pienemmil päikkäriaika päästän sit helposti pihalle.
sanotaan että jos et usko nyt niin et saa sitä tai on arestia ym..ja lapset tietää et ne pääsee viimestään hyvällä käytöksellä pois rangaistuksesta.. ja kaikenlisäks kun meillä ei isin kaa pelaa tää.. mä yritän pitää arestista esim kiinni, joku pyytää johki kivaan paikkaan, tulee ei se usein pääse sinne päästetään nyt.. ym ym..

varsinkin vanhin hyppii mun silmille jatkuvasti, kiellän jotain tekemästä ei usko ja tyyliin haistattelee mulle. käsken huoneeseen ei mee, vienkä väkisin vai en? kaveri osaa pistää meinaan hanttiin aikalailla.. onko se sitä kiellettyä kuritusta jos vien väkisin? nuorempi varhaismurkku ei taas ikinä siivoo, kun on tottunut et isoveli tekee sen puolesta sen.. ja siivotaan vaan sillon kun saadaan jotain.
argh!

tiwedän et kasvatusasiat pahasti pielessä,en jaksais kuunnella mitään haukkuja. koska haluan itsekin tehdä asialle jotain, koska asiat ovat jo pahasti pielessä.. kohta on muurosikä ym..

jos esim laitan huoneeseen, sieltä tullaan väkisin pois.. en kerkee oleen siinä kokoaika kun on pari pientä lasta myös. vieraitten aikan tullaan kyseleen tyhmiä eikä uskota mitään sillonkaan. en saa jutella lausetta loppuun kenelläkään.

puhutaan kyllä poikien kans asioista ja luvataan ym.
tavaroita on otettu pois, mut sekin on vähän niin ja näin..

sit ei kuitenkaan ihan kaikkee viitsi ottaa pois tai pitää kokoaika arestis ym..kun alkaa säälimään itsekin lapsiaan ja tulee itellekin paha mieli.

keskenä'ä'n hakkaa,potkii toisiaan ym.. paikat ja tavaratkin on usein rikki. omista leluista, esim pelesitä ja dvd:stä ei ole pidetty huolta, vaik kokoajan sanotaan.. laskin rikkimenneet juuri ja niitä oli puolella tonnilla.. kun ei mikään säily..

pojilla on yhteinen huone. kertokaa joku vinkki ja rabgaistus millä lapset kuriin,
asiallisia kiitos, on tarpeeks paha mieli jo muutenki..

Eli olet jo näyttänyt lapsille että sanoillasi ei ole mitään tehoa. Kuinka siis voit vaatia kunnioitusta? Se pitää sunki ansaita. JOHDONMUKAISUUS ja perustelut lapsille että miksi joutui jäähylle tms

niin ja huutaminen on kaikkein rasittavinta..mä oon alkanu arvostaan hiljasuutta :) siis on ne ihaniakin, ja rakastan niitä mut toi kuri ei ole sitten missään kuosissa,..

ainoo mis oon onnistunut on muille käyttäytyminen.. käyttäytyvät muille niin ihanasti että heitä kehutaan,eikä uskota et oisivat tollaisia.., on kavereita ja on opetettu pienestä lähtien ettei muista kiusata, edes takaisin.. kotona vaan kaikki pielessä..

Kurinpidon lähtökohta on johdonmukaisuus. Jos esim joutuu arestiin tietyksi aikaa,niin sieltä ei pääse etuajassa pois "hyvällä käytöksellä","kun kaveri tulee hakemaan" tms. Arestissa ollaan tasan niin pitkään kun on sanottu. Vanhempien täytyis kyllä myös pitää samaa linjaa kurinpidon kanssa.

Tavaroiden rikkomisesta taas - ettehän vaan osta uusia tilalle? Esim jos peli menee rikki niin uutta ei osteta kun ei vanhoistakaan ole pidetty huolta..

Ymmärrän että tulee sääli lasta kohtaan,mutta yritä ajatella sitä että itse hän on tilanteensa aiheuttanut ja,tulevaisuudesta tulee vielä vaikeampaa jos ei tuossakaan iässä sääntöjä noudateta.

Saako pojat viikko- tai kuukausirahaa? Mihin sen käyttävät? Jos esim viikkorahan saa käyttää ihan miten haluaa,niin sen menetys vois olla sellanen "isku" mitä uskovat. Tai että joku kiva meno tms peruuntuu huonon käytöksen vuoksi.

kuule otappa yhteyttä ihan neuvolaan tai kasvatusneuovolaan ja pyydät perhetyöntekijän tukea/neuvoja ja apuja kasvatukseen. jos tilanne jatkuu tuota rataa niin hyvää ei todellakaan ole tulossa teidän perheessä... Tosiasia on myös se, että mikäli lapset ei jo kotona opi kunnioittamaan ja kuuntelemaan vanhempiaan ja rajoja ei ole (ne joustaa aina) niin se pilaa heidän tulevaisuuden myös kouluelämässä. Näitä rajattomasti kasvatettuja lapsia on nykyisin kouluissa paljon ja oppimistulokset surkeat...

sen suhteen sinunt täytyy myös kasvaa aikuiseksi, että siedät itsekkin sitä, että rajojen laitto ei ole kivaa ja kestät sen pahan mielen mitä se myös sinulle aiheuttaa. Elämän tosiasia nyt vaan on, että kaikki ei ole aina kivaa ja tunnu mukavalta, on velvollisuuksia ja rajoja jotka vaan on hyväksyttävä.

kun lapsena sen jo oppii niin ei sitten nuorena aikuisena jätä menemättä vaikkapa töihin sen takia, että kun ei tunnu kivalta just nytten...lapsena laitetut rajat siis näkyvät aikuisessa niin että hän osaa itse laittaa rajat itselleen niin, että selviää ja pärjää yhteiskunnassa.

saako arestissa katsoa teeveetä,pelata,leikkiä? kun arestissakin on kivaa, musta tuntuu et pelkkä kotiaresti ei ole tarpeeks kova rangaistus meille.. entäs mikä olis paras paikka jäähylle? jäähyaika ikävuodet=minuutit?
entäs millaisesta pahanteosta kumpaakin, mistä arestia ja mistä antaisit itse jäähyä?

viikkorahaa alettiin antamaan kun koulut alkoi..mutta ne on otettu pois yleensä rangaistukseks, mut oon sit ite ostanu niille kaikkee.. ja juu ollaan ostettu uusi pelejäkin takasin rikkoutuneitten tilalle.. :(

käytiin perheneuvolassa juttelemassa meidän tilanteesta, mutta siellä vaan jutellaan, ajattelin että jonkinlaista isompaa apua olisi saatu, meillä oli myös parisuhdeongelmia silloin, mutta ollaan päätetty jatkaa ja päästy niistä ohi. perheneuvolasta ei ollut mitään apua..nainenkaan oli semmoinen liian kiltin oloinen kuka ei näyttänyt tietävän mistää mitään ja millaista voi olla muilla ym..

Siis jos rangaistukseksi menettää viikkorahan niin sitten äiti ostaa "kaikkee" (eli oletettavasti sitä mitä muuten ostaisivat viikkorahoilla)???? Kas kun et anna seuraavalla viikolla tuplamäärää rahaa.. huh huh oikeesti.. ja vielä ihmettelet kun ei sua uskota..

Arestin sisällön voi päättää vanhempi itse,mutta pääasia on että kavereihin ei saa olla yhteydessä. Eli ei saa kaveri tulla kylään/itse mennä kaverille/ei saa tietokoneella chatata,puhelimella soitella/txtailla tms. Eli suoraan koulusta kotiin.

Jäähyllä ei saa tehä mitään. Eli paikaks sopii esim eteinen/portaikko tms,missä pitää siis vaan istua/seistä ja miettiä tekojaan. Ei saa lukea,pelata tms. En kyllä tiedä toimiiko jäähyt enää noin isoilla?

Meillä kanssa samanmoista, pojat 6 ja 10v. Jossain kohdissa ollaan tiukempia kuin mitä sinä kirjoittit mustta ei auta. Ja uusia pelejä tai leluja ei meille osteta jos tahallansa rikkovat. Sinällään mua harmittaa kun isommat ongelmat on juurikin eskoisella ja nyt 6v. on lähtenyt mukaan joihinkin touhuihin, vaikka on luonteeltaan muuten paljon rahallisempi ja kiltimpi. Saa vaan mallia isoveljeltään.:/
Meitä vanhempia kanssa rasittaa tää ainainen huutaminen ja toruminen jne. Aamut alkaa jo sillä kun esikoinen saa kaikki 10min pahalle tuulelle:(

[QUOTE="vieras";24973998]Siis jos rangaistukseksi menettää viikkorahan niin sitten äiti ostaa "kaikkee" (eli oletettavasti sitä mitä muuten ostaisivat viikkorahoilla)???? Kas kun et anna seuraavalla viikolla tuplamäärää rahaa.. huh huh oikeesti.. ja vielä ihmettelet kun ei sua uskota..

Arestin sisällön voi päättää vanhempi itse,mutta pääasia on että kavereihin ei saa olla yhteydessä. Eli ei saa kaveri tulla kylään/itse mennä kaverille/ei saa tietokoneella chatata,puhelimella soitella/txtailla tms. Eli suoraan koulusta kotiin.

Jäähyllä ei saa tehä mitään. Eli paikaks sopii esim eteinen/portaikko tms,missä pitää siis vaan istua/seistä ja miettiä tekojaan. Ei saa lukea,pelata tms. En kyllä tiedä toimiiko jäähyt enää noin isoilla?[/QUOTE]

enhän mä oo kertaakaan ihmetellyt ettei mua uskota vaan myöntänyt et tiedän kuinka paha tilanne on, ja tarvisin neuvoja kuinka saan kuosiin kaikki. pitää saada mieskin mukaan pitämään rangaistukset..koska sillon mulla on jo mennyt monesti mielenkiinto kun toinen on antanut periksi ja mä oon pitänyt kiinni, ja sit meinaa tulla meille riitaa siitä..huoh..

Meillä kanssa samanmoista, pojat 6 ja 10v. Jossain kohdissa ollaan tiukempia kuin mitä sinä kirjoittit mustta ei auta. Ja uusia pelejä tai leluja ei meille osteta jos tahallansa rikkovat. Sinällään mua harmittaa kun isommat ongelmat on juurikin eskoisella ja nyt 6v. on lähtenyt mukaan joihinkin touhuihin, vaikka on luonteeltaan muuten paljon rahallisempi ja kiltimpi. Saa vaan mallia isoveljeltään.:/
Meitä vanhempia kanssa rasittaa tää ainainen huutaminen ja toruminen jne. Aamut alkaa jo sillä kun esikoinen saa kaikki 10min pahalle tuulelle:(

joo samanlaiselta kuulostaa :/ tsemiä teille ja toivottavasti kuri löytyy teillekin :)

musta tuntuu että kouuikiset ovat vään liin vanhoja tohon jäähyilyyn. kotiaresti tai pelien/ lelujen/kännykän/netin käyttökielto määräajaksi.
mutta tärkeää sun ois nyt saada kehiin joku systeemi millä palkitset hyvää käytöstä, ootte jonkinlaisessa rankaisemisen kierteessä, jolloin nilltä rangaistuksilta häviää teho niinkuin olet huomannut. vaikka raksi ruutuu ja tarpeeksi monta raksia kun saa niin teette jotain kivaa yhdessä vain sen lapsen kanssa tms.

kyllä sun nyt vaan täytyy pystyä antamaan isommilleki lapsille niiden tarvitsema huomio vaikka olis kuinka muut lapset pieniä.

lueskele vaikka tuolta vanhempainnetistä, siellä taitaa olla myös jotain printattavia sääntöjä yms juttuja mitä voi tuonikäisen kanssa käydä yhessä läpi
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_kokeilee_rajoja/

Minulla pyörii välillä 7 lastakin jaloissa. Pidä lapsille kuria , ja pidä siitä kiinni. Tottakai jos lipsut niin myös lapsesi huomaa sen.

Eli ota niskasta itseäsi kiinni , niin tilanne helpottuu !

[QUOTE="annika";24974060]musta tuntuu että kouuikiset ovat vään liin vanhoja tohon jäähyilyyn. kotiaresti tai pelien/ lelujen/kännykän/netin käyttökielto määräajaksi.
mutta tärkeää sun ois nyt saada kehiin joku systeemi millä palkitset hyvää käytöstä, ootte jonkinlaisessa rankaisemisen kierteessä, jolloin nilltä rangaistuksilta häviää teho niinkuin olet huomannut. vaikka raksi ruutuu ja tarpeeksi monta raksia kun saa niin teette jotain kivaa yhdessä vain sen lapsen kanssa tms.

kyllä sun nyt vaan täytyy pystyä antamaan isommilleki lapsille niiden tarvitsema huomio vaikka olis kuinka muut lapset pieniä.

lueskele vaikka tuolta vanhempainnetistä, siellä taitaa olla myös jotain printattavia sääntöjä yms juttuja mitä voi tuonikäisen kanssa käydä yhessä läpi
Lapsi kokeilee rajoja, Vanhempainnetti - MLL[/QUOTE]

Kiitos,ja tuota voitaisiin kokeilla :)

Kirjottakaa yhdessä säännöt. Silloin ne on selvät kaikille. Mutta jos et pidä itse mistään rangaistuksista tms. kiinni, on turha odottaa muutosta. Esim. aresti on aresti vaikka tulisi joulupukki ovelle.

[QUOTE="vieras";24974144]Kirjottakaa yhdessä säännöt. Silloin ne on selvät kaikille. Mutta jos et pidä itse mistään rangaistuksista tms. kiinni, on turha odottaa muutosta. Esim. aresti on aresti vaikka tulisi joulupukki ovelle.[/QUOTE]

hei, näin me tehdään, tulee hyvin puhuttua lasten kanssa samalla ja ymmärtävät varmasti rangaistuksensakin paremmin,ja mitä on sääntöä rikottu! kiitos vinkistä :D

Tuossapa on jo sanottunut, että johdonmukaisuus on se ydin.
Turhat uhkailut ja se, että jostain jäähystä pääsee kun käyttäytyy hyvin tai kaveri tulee kysymään - lapsi tietää, että voi tehdä mitä haluaa ja käyttäytyä miten huvittaa, eikä siitä mitään seuraa. Mutsi vaan puhuu lämpimikseen, siinä se keuhkoo, ei se mitään kuitenkaan..

Se, että sovitaan yhteiset pelisäännöt tarkoittaa myös sitä, että myös se isi pitää kiinni niistä säännöistä.

Meillä on 8 vuotiaallekin jäähypenkki käytössä pienemmistä kiukutteluista. Istunta-aika on lyhyt, ja niitä saattaa olla useampi päivässä, esim. tänä aamuna klo 9 mennssä oli istunut kahdesti. Ihan vaan huonosta käytöksestä, sellaisesta vastaan jänkkäämisestä (esim. pue päälle, laita yöpaita tyynyn alle), missä ei ole mitään järkeä tai pienemmän härnäämisestä.

Sitten kun on isompi huono käytös, pelikielto, kotiaresti niin, ettei pääse kaverille / kaverit ei meille tms.

Aiemmin oli viikkoraha, jostain otin vähän pois, mutta se ei meidän tapauksessa tehonnut.

Otat lapset keskusteluun ja sanot, että nyt tulee uudet säännöt. Voitte testata, mutta ne tulee nyt pitämään. jne.

Voi hyvänen aika minkä kuopan olet itsellesi kaivanut... :( Luehan koko aloituksesi ja muuta kaikkea, mitä siinä listaat tekeväsi, koska ne on kaikki päin peetä. Siinä näin aluksi teille puhdetta.

niinmpä niin :/ mä oon antanu kaikki periks varmaan itseni takia, koska en oo jaksanu sitä kiukuttelua ym, kun oon halunnut levätä edes hetken päivässä ym jaksanu kuunnella..en olis uskonut et väsyisin näin.. päiväunia en voi nukkua ees kun noi metelöi liikaa..mua väsyttää..... Mut sovitaan yhdessä ne säännöt ja rangaistukset, jäähypenkkikin taidetaan ottaa pienemmistä rikkeistä, ja veikkaan et se penkki kuluu puhki. isommista sit isommat rankut.

Mä sanon vielä tähän , että kaikkeen turtuu... myös siihen huutamiseen ja jatkuvaan komentamiseen. Ja kun sitä on jatkunut jo 5v. , kuten meillä, niin aina vaan ei kykene toimimaan enää kuten pitäisi kyetä. Niin se vaan on.

[QUOTE="äityli";24974182]hei, näin me tehdään, tulee hyvin puhuttua lasten kanssa samalla ja ymmärtävät varmasti rangaistuksensakin paremmin,ja mitä on sääntöä rikottu! kiitos vinkistä :D[/QUOTE]

Joo ja sitoutuvat paremmin isoilta lapsilta voit myös hyvin kysyä, että mikä teidän mielestänne on sopiva rangaistus kun teette sitä tai tätä kiellettyä. Lapsilta tulee yllättävän fiksuja vastauksia. Ei kun kirjaamaan ylös.

Erityisen tehokas sääntölista on kun siihen kirjataan myäs lasten 'oikeudet', pelipäivät, viikkorahat jne mitä nyt onkaan. Sääntöjen noudattamisella on suora vaikutus vapauksiin ja kaikkeen kivaan.

Mutta toikaan ei toimi jos et pidä siitä tiukasti kiinni. On pakko sietää sitä väsymystä ja kiukuttelua, jotta saat homman aisoihin, muuten sulla on pian silmille hyppivät murosikäiset talossa. Silloin on myöhäistä etsiä auktoriteettia.

Yhteistyössä