Mikä helve auttaa noihin kiukutteluihin ja raivareihin? 4v kyseessä rupee hakkaamaan ja uhkaileen jos siihen koskee esim kantaa sä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa ketjussa myöhempi kuvaus, että raivareita tulee kun mehu on väärää tai muki väärässä paikassa, meillä oli samantyyppistä. Käsien pesulle ennen syöntiä - raivari. käy vessassa, koska sulla on hätä selvästi - raivari. Ollaan ulos menossa: kengät jalkaan - raivari.
Ja nämä sanottiin ihan normaalilla äänellä eikä mitään tiuskimista tms.

mutta selvennän, jos tarrataulu kuulosti monimutkaisesti selitetyltä, meillä se siis toimii loistavasti!
se on sii ihan ruutupaperille tehty, sarakkeet, joihin tarra liimataan.

Alkuperäinen kirjoittaja EI ON EI:
periksi ei saa missään nimessä antaa!!
ei on ei ja kyllä on kyllä. LOOGISUUTTA!! ei pidä pelästyä huutavaa muksua, siinähän huutaa ja huutavalle ei kannata selittää mitään, odottaa kun rauhottuu. jos heittelee tavaroita ym. niin silloin tiukka ote ja "ei!" tepsii. ite ei tietenkään kande hermostua... ;) meillä 4v. poika mattoon käärittiin pahimman yli ja auttoi todella! (se on turvallinen ja hyväksytty tapa kasv. piireissä!)

:laugh: :laugh: mua naurattaa täällä tuo mattoon kääriminen jotenkin kun mä kuvittelen meidän oman neljä-vee "hirviön" pään pilkottavan meidän maton välistä huutamassa :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Anteeksi :ashamed: en voinut muutakaan.
Jaksuja kaikille uhmailijoiden kanssaeläjille! :hug:

jos se sylissä pitäminen ja selittäminen ja silittämien auttaisi aina kaikkien lastén raivareihin, eihän niitä olisi kellään! Kun näinkin paljon täällä äidit vaan sylittelee ja satuja lukee, miksi lapset sitten vaan rääkyy ja potee uhmaa. jotenkin minua ällöää jo tämä: meillä sylitelläänm ja suukotellaan, aina kun lapseni vetää raivarit ja potkii seinää, minä istun vieressä, katson silmiinja sanon: äiti rakastaa sinua kultapieni, ja senjälkeen pidän sylissä ja laulan tuutulaulua: äiti sua rakastaa. kun lapsi on 45 v, se ehkä muistaa ja rauhottuu. Jee.

Meilläkin on tarrataulu käytössä, mutta vähän eri syystä. Kaupungin perhetyöntekijä suositteli, ettei palkinto olis mikään ostettava juttu vaan mieluummin joku kiva yhteinen tekeminen, kuten uimahallireissu, ongelle meno isän kanssa, nikkarointi yhdessä, ylimääräinen askartelukerta, ylimääräinen lastenohjelmankattominen jne. Meilläkin se on toiminut ja palkinnot ollut vain tuota tekemistä. Heti on saanut palkintonsa, kun sarake tullu täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja TitsuLiina:
ei on ei ja kyllä on kyllä. LOOGISUUTTA!! ei pidä pelästyä huutavaa muksua, siinähän huutaa ja huutavalle ei kannata selittää mitään, odottaa kun rauhottuu. jos heittelee tavaroita ym. niin silloin tiukka ote ja "ei!" tepsii. ite ei tietenkään kande hermostua... ;) meillä 4v. poika mattoon käärittiin pahimman yli ja auttoi todella! (se on turvallinen ja hyväksytty tapa kasv. piireissä!)

:laugh: :laugh: mua naurattaa täällä tuo mattoon kääriminen jotenkin kun mä kuvittelen meidän oman neljä-vee "hirviön" pään pilkottavan meidän maton välistä huutamassa :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
kiukkupussin äiti, minkä ikäisestä teillä on kyse? ja mikä on hyvä määrä tarroja mikä tarvii ansaita että saa palkkion? Taidetaan meillä huomenna askarrella.

Mä en oo kiukkupussin äiti (siis nikiltä :D ) mutta meillä tarroja on pitäny kerätä jotain 8kpl ennen kuin on saanut palkintonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja kiusaamistr:

melkoista väkivaltaa on lapseen käytetty. ihan varmasti tehoaa. kun tieto on, että jos huudan, minut rullataan mattoon, niin varmasti alistuu ja lakkaa raivoamasta.
On varmaan aika pelottava ja ahdistava kokemus, olla rullattuna mattoon.

v oisin kuvitella, miten omani tulisi sieltä sitten aivan hysteerisesti tuskin henkeä saisi, niiskuttaisi vain. ja kun seuraavan kerran saisi uhmakohtauksen ja näkisi maton, alkaisi huutaa: mä lopetin jo! mä lopetin jo! mä oon ihan kiltti ja hyvällä tuulella jo nyt ! katso vaikka - ja alkaisi heilua hyväntuulisena - meillä kun kamala rangaistus on huoneeseen vienti ja ovi kiinni !
ja ammattikasvattajien kakarat kääritään mattoon !!

missä käytetään tommosta ns. MATTOTERAPIAA, missä 4 vuotias, halooo!! ei mikään härän raivon voimat omaava mielenterveyspotilas, v aan pieni lapsi!! rullataan mattoon!
eipä ihme että just ammattikasvattajien lapsista tulee ihan mitä sattuu.

Olen perunut karkkipäiviä, kerännyt leluja pois, tarrakirja on et saa tarroja jos kiltisti tai tehnyt jotain hyvää ym.
Jos vien tai uhkaan viedä leluja niin lapsi on nyt keksinyt et se vie esim mun vaatteet roskikseen tai jotain.

Turhia en sitä komenna jos ei usko muutaman kerran jälkeen niin saa olla. Koko päivää en neuvoittele tai odottele asioiden toteutumista.

Meillä kolme huonetta eikä lapsella omaa huonetta. Ollaan laitettu usein jäähylle sänkyyn ja sinne miettimään tekosia ei saa tulla pois ennen kun on rauhoittunut ja miettinyt mitä tehnyt. Sitten juteltu mikä mennyt vikaan tai harmittaa ja sen jälkeen saa jatkaa leikkejä tai muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:
Olen perunut karkkipäiviä, kerännyt leluja pois, tarrakirja on et saa tarroja jos kiltisti tai tehnyt jotain hyvää ym.
Jos vien tai uhkaan viedä leluja niin lapsi on nyt keksinyt et se vie esim mun vaatteet roskikseen tai jotain.

Turhia en sitä komenna jos ei usko muutaman kerran jälkeen niin saa olla. Koko päivää en neuvoittele tai odottele asioiden toteutumista.

Mutta kertyykö niistä tarroista palkinto? Meillä ei oo pidemmän päälle toiminut tuo rangaistusmetodi, eli just lelu pois tai muuta, vaan kohta homma on taas revennyt. Mutta palkinto on ollut paljon toimivampi, positiivisuutta siihen hommaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
kiukkupussin äiti, minkä ikäisestä teillä on kyse? ja mikä on hyvä määrä tarroja mikä tarvii ansaita että saa palkkion? Taidetaan meillä huomenna askarrella.

Mä en oo kiukkupussin äiti (siis nikiltä :D ) mutta meillä tarroja on pitäny kerätä jotain 8kpl ennen kuin on saanut palkintonsa.

lapsi on noin 4,5 v. tarroja kertään eri aihealuelta mielivaltainen määrä. :) 18 kpl, sai ostaa lelun, jota oli hiomoinnut, maksoi vajaan 5 e.

niitä oli noin paljon, koska saman päivän aikana sai montakin tarraa: astiat paikalleen, lelujen siivous. syö reippaasti. tiskikoneen tyjennyksessä auttaa ja siitä tykkää ja meillähän se on joka pv päällä... syö reippaasti - tuli vasta illalla, jos kaikki ateriat on syöty reippaasti, kiukuttelematta ja temppuilematta.

Meilläkin on tarrataulu käytössä, mutta vähän eri syystä. Kaupungin perhetyöntekijä suositteli, ettei palkinto olis mikään ostettava juttu vaan mieluummin joku kiva yhteinen tekeminen, kuten uimahallireissu, ongelle meno isän kanssa, nikkarointi yhdessä, ylimääräinen askartelukerta, ylimääräinen lastenohjelmankattominen jne. Meilläkin se on toiminut ja palkinnot ollut vain tuota tekemistä. Heti on saanut palkintonsa, kun sarake tullu täyteen.

meillä sitä yhteistä tekemistä on muutenkin.
ja ostettava juttu siksi, että tämä pieni mies KERÄÄ autoja, niitä on koppatolkulla, ja väsyin siihen jatkuvaan ostattamiseen, joka kauppareissulla vinkui pikkuautoa !!! selityksiä,mihin sopii, missä on se pieni kolo, jonne vielä yksi auto sopisi.. no, nyt ansaitsee ne autonsa :) motivoi siksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kiukkupussinm äiti:

meillä sitä yhteistä tekemistä on muutenkin.
ja ostettava juttu siksi, että tämä pieni mies KERÄÄ autoja, niitä on koppatolkulla, ja väsyin siihen jatkuvaan ostattamiseen, joka kauppareissulla vinkui pikkuautoa !!! selityksiä,mihin sopii, missä on se pieni kolo, jonne vielä yksi auto sopisi.. no, nyt ansaitsee ne autonsa :) motivoi siksi.
Ok :) Niin en tiedä, mihin se asiantuntija suositus perustuu, mutta me tehtiin niin ja se toimi. Plus että en kyllä ite meille tahdo ostaa yhtään ylimäärästä romua, kun entisetkin pursuu joka tuutista :D Piti ny vielä tulla selitteleen, että tottahan meilläkin yhdessä puuhataan, mutta nuo palkinnot oli sellasta ekstraa.

Olen kokeillut lahjontaa käydään ostaa jäätelöt tai mennään uimaan kun niin hienosti ollut tai joku isompi juttu onnistunut.
Tai saanut lelun kun on jonkun aikaa saanut tarroja hyvästä käytöksestä.

Ilman tarroja ym ollaan pärjätty 2v asti milloin osasi kiittää, pyytää, kysyä apua jos tarvii, auttaa muita kun pyytää jotain auttaisiko esim kotihommissa.
Kaikki sanonut hyvin kasvatettu ja noi vaan saatu tekemään kun kehuttu ja tehty yhdessä juttuja palkinnoksi ym.

Nyt sitten kaikki mennyt pyllylleen viimeisen puoli vuotta tai enemmän. :(

Anteeksi vatvominen ja palstapsykogia, mutta käyttäytyykö tarhassa noin vai joutuuko skarppaamaan siellä ja siten käytös purkautuu hurjana kotona? Joutuuko mahdollisesti kiusatuksi tms?

Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä.
Pitää yrittää taas jatkaa ja miettiä uusi juttuja millä elämän lapsen kanssa saa kondikseen.
Lapsi on kaikki kaikessa mulle ja vaikka vastoinkäymisiä on ollut ja tulee oleen niin lapsi on silti rakas. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Anteeksi vatvominen ja palstapsykogia, mutta käyttäytyykö tarhassa noin vai joutuuko skarppaamaan siellä ja siten käytös purkautuu hurjana kotona? Joutuuko mahdollisesti kiusatuksi tms?

Olen totakin miettinyt mutta tarhatätin mukaan kaikki mennyt hyvin siellä ja viihtyy siellä. Tottelee ja käyttäytyy tosi hienosti.
Pieni ryhmä, saa huomioo varmaan ihan tarpeeksi?
Sellaista pientä härnäämistä olen itse nähnyt siellä mutta se kai leikkiä ainakin hoitajien mielestä.

Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä.
Pitää yrittää taas jatkaa ja miettiä uusi juttuja millä elämän lapsen kanssa saa kondikseen.
Lapsi on kaikki kaikessa mulle ja vaikka vastoinkäymisiä on ollut ja tulee oleen niin lapsi on silti rakas. :)

Aivan :) Sitäpaitsi on aivan ymmärrettävää, että olet väsynyt ja tunnet epätoivoa, kun raskaus on jo noin pitkällä. Mä olin kauhean pahantuulinen loppuraskaudesta ja epätoivoinen ja en kestänyt lapselta ollenkaan samaa määrää ihan normaalia ja ymmärrettävää uhmaa, mitä normaalisti. Pikku kiukuttelukin tuntui tosi raskaalta, saati isompi raivari tai päivän kiukuttelu :( Ja se, että itellä oli pinna kireellä, tukala olo jne varmasti heijastui lapseenkin... En sano, että teillä on näin, mutta itellä oli ja varmasti lapsi peilas sitä mun epätoivoa jotenkin ja oireili. Voimia loppuraskauteen!

Alkuperäinen kirjoittaja kiusaamista minusta:

melkoista väkivaltaa on lapseen käytetty. ihan varmasti tehoaa. kun tieto on, että jos huudan, minut rullataan mattoon, niin varmasti alistuu ja lakkaa raivoamasta.

v oisin kuvitella, miten omani tulisi sieltä sitten aivan hysteerisesti tuskin henkeä saisi, niiskuttaisi vain. ja kun seuraavan kerran saisi uhmakohtauksen ja näkisi maton, alkaisi huutaa: mä lopetin jo! mä lopetin jo! mä oon ihan kiltti ja hyvällä tuulella jo nyt ! katso vaikka - ja alkaisi heilua hyväntuulisena - meillä kun kamala rangaistus on huoneeseen vienti ja ovi kiinni !

missä käytetään tommosta ns. MATTOTERAPIAA, missä 4 vuotias, halooo!! ei mikään härän raivon voimat omaava mielenterveyspotilas, v aan pieni lapsi!! rullataan mattoon!

Musta tuo mattoidea on hyvä. Sulla ei varmaan ole kokemusta todella vahvasta lapsesta, joka tekee kaikkensa satuttaakseen aikuista/toista lasta. Minullakaan ei ole omaa tuollaista, mutta hoidan sellaista. Matto nyt on sentään lempeämpi vaihtoehto kuin istua päällä ja pitää kiinni käsistä. Jos otat holding-asentoon niin pamauttaa päällä nenään. Eikä sen koko lapsen tartte siellä olla maton sisällä ja tukehtua vaan niin, ettei pääse vahingoittamaan/käsillä raapimaan ja rauhoittuu.

Vielä sellainen juttu, että rangaistuspaikkana ei saisi käyttää mitään mukavaa paikkaa eli omaa huonetta tai sänkyä koska niitten täytyy olla muuta tarkoitusta varten ja lapsi voi liittää siten kyseisiin paikkoihin huonoja kokemuksia. Jokin tylsä paikka rangaistukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Alkuperäinen kirjoittaja kiusaamista minusta:

Musta tuo mattoidea on hyvä. Sulla ei varmaan ole kokemusta todella vahvasta lapsesta, joka tekee kaikkensa satuttaakseen aikuista/toista lasta. Minullakaan ei ole omaa tuollaista, mutta hoidan sellaista. Matto nyt on sentään lempeämpi vaihtoehto kuin istua päällä ja pitää kiinni käsistä. Jos otat holding-asentoon niin pamauttaa päällä nenään. Eikä sen koko lapsen tartte siellä olla maton sisällä ja tukehtua vaan niin, ettei pääse vahingoittamaan/käsillä raapimaan ja rauhoittuu.

Minulla ei muuta kokemusta olekaan kuin vahvatahtoisista lapsista. Mattorullaan en ikinä vaan ole ymmärtänyt lastani kääriä, minusta semmosen ehdotus olisi ollut väkivaltaa pahimmasta päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Vielä sellainen juttu, että rangaistuspaikkana ei saisi käyttää mitään mukavaa paikkaa eli omaa huonetta tai sänkyä koska niitten täytyy olla muuta tarkoitusta varten ja lapsi voi liittää siten kyseisiin paikkoihin huonoja kokemuksia. Jokin tylsä paikka rangaistukseen.

niin asiantuntijat sanoo, mutta olen silti vienyt ihan vaan omaan huoneeseensa, enkä ole kokenut, että se lapselle olisi sitten normikäytössä ahdistavampi paikka kuin vaikkapa sulkea vessaan tai vaatekomeroon huutamaan.
Mikä sitten olisi hyvä? kaikki huoneethan sitten osoittatuu huonoksi tilaksi, esim. eteinen? miten voi tehdä lähtöä kun se onkin se rangaitushuone??

Pienessä asunnossa ei vaihtoehdonmahdollisuuksia edes kaikilla ole.
No, meillä on oma huone ollut se, minne olen kantanut huutamaan, aloittaa sitten leikkimisen siellä.

tarrataulu on meillä siis ollut tosi hyvä: se on konkreettinen, se muistuttaa olemassaolollaan.
Samalla se muistuttaa äidille eli minulle sen kiittämisen ja kannustamisen tärkeyden.

Tähän asti kokeillut olla välinpitämätön, itkekööt, raivotkoonsa kuhan ei satuta itseensä tai tavaroita/paikkoja hajota.

En vaan uskalla ottaa sitä syliin enään kun alkaa hakkaaminen ym.

Tuli mieleen,että jos olet välinpitämätön,niin kokeeko lapsi eroahdistusta, turvattomuutta,jätetyksi tulemista,pelkoa öiseen aikaan huutaessa 3 tuntia????.
En kannttaisi välinpitämätömyyttä koska siitä lapsi raivostuu vain enemmään koska haluaa sitä huomiota ja pelkää juuri sitä ilman jäävänsä,ahdistuu,on peloissaan ja siksi huutaa.
Voi kun saisit jonkun loppuraskauden ajaksi tueksi ja turvaksi itsellesi ja lapsellesi,koska tilanne ei helpotu vauvan synnyttyä jollei tämä neg.vuorovaikutuksen kehä katkea ja teille molemmillle saada turvallista ja rauhallista mieltä.

Yhteistyössä