Onko liian kova kuri? (7-ja 9-vuotiaat pojat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kirsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja elämme nykyaikaa;29744020:
Mutta kun niistä pienistä koululaisistakin tulee niitä teinejä. Mitä luulet taphtuvan, kun se niukkoja peliaikoja saanut pieni koululainen teiniksi kasvettuaan saakin sitä vapautta lisää?
Ilmiöna sama, kuin nämä lapset, joiden karkinsyöntiä on rajoitettu äärimmilleen pienenä, sitten vähän isompana käyttävät kaikki viikkorahansa karkkiin.
Jos vanhemmat opettais lapsensa sellaseen kohtuuteen ja joustavuuteen pienestä asti, niin ei tarvi sitten niin rajoittaa isompanakaan. Mutta monesti oon aatellut, ettei vanhemmat viiti tai ehdi touhuta jälkikasvunsa kanssa vaan lapset touhuilevat omiaan ja sitten vanhemmat kiillottaa sädekehää sillä, että meillä rajoitetaan peliaikoja puoleen tuntiin päivässä.
Kun niitten lasten kanssa ON, niin ei siitä halua pelaamaan lähteä.

Jep,jep! Se ongelma taitaa olla tosiaan enemmän siinä, että omien lasten kanssa ei jakseta olla. Koska tuo on niin totta, että meilläkään ei tarvitse aikoja rajoittaa, kun eivät edes halua pelata niin paljon että tarvitsisi rajoittaa, koska elämässä on muuta sisältöä, johon haluavat aikaansa käyttää! :) Ja myönnän että välillä olisi helpompi leipoa yksin, kitkeä kasvimaa yksin, jne. mutta ehkä minulla siksi on niin ihanat lapset kun olen heidän antanut aina, pienestä pitäen touhuta mukana ja mieheni toimii samoin.
Ja mielestäni se on paras tapa välittää niitä arvoja, asnteita, käytöstapoja yms. eteenpäin. :)

Eihän puhelimesta saa nettiä pois vai saako, älypuhelimista siis? Dataverkkotilan voi sulkea, mutta sen osaa laittaa takaisin kolmevuotiaskin. Voi olla ostamatta datapakettia, mutta toimiihan se netti silti, hurjan paljon kalliimmalla vaan. Wifin voi estää kun ei kerro salasanaa.

[QUOTE="vieras.";29744065]Oletko koskaan perehtynyt nykyaikaiseen pelikulttuuriin?

Ensinnäkin: pelaaminenkin voi olla harrastus. Joillekin se voi olla jopa ammatti.
Toiseksi: monet verkon yli pelattavat pelit ovat hyvinkin sosiaalisia ja ryhmätaitoja vaativia. Se, että sosiaalisten taitojen ilmenemispaikka on virtuaalinen ei tee niistä välttämättä sen huonompia.[/QUOTE]

Pelaaminen ei kasvata sosiaalisia taitoja, empaattisuutta, kykyä ottaa toinen huomioon jne. Lapset eivät osaa enää lukea toisiaan kasvoilta, eli inhimillistä kanssakäymistä ei enää osata yhtä hyvin kuin ennen, koska pelataan liikaa pelejä, juuri tästä oli juttua jossain.Myös väkivaltaisuus kasvaa, levottomuus, peliaddiktiot, jne. Ei se ruutuun tuijottaminen kasvata sosiaalisia taitoja, vaikka kuinka sulla olisikin toinen pelaaja siinä mukana pelissä jossain virtuaalimaailmassa. Joten äläpä huijaa itseäsi. Jos haluaa kasvattaa lapsen nörtiksi, se on oma valinta. Mutta inhimillisiä piirteitä se ei valitettavasti kasvata, päinvastoin, ihmiset jumittuvat sisälle pelaamaan joko yksin tai yhdessä, eivätkä mene ulos leikkimään muiden lasten kanssa tai urheilemaan. Yhteistyökyky ei parane sillä, että annat välillä pelikoneen toiselle ja yhdessä tuijotatte ruutua.

Jokainen voi uskoa mitä haluaa, itse en usko pätkän vertaa että väkivaltapelit eivät lisäisi väkivaltaista käyttäytymistä. Voi myös ajatella ihan omilla aivoillaan, niin...

Sulle neljäs tulossa: Luitko itse Hesarin artikkelin? Siinä nimenomaan sanotaan että tutkimustulosta ei pidetä vakuuttavana, koska nuoret ovat itse arvioineet siinä itseään. Eihän se kerro yhtään mitään. Järki käteen nyt!

Näköjään on monenlaisia mielipiteitä asiasta. Ratkaisimme asian perhepalaverissa siten, että kiinteät peliajat ovat nyt la ja su 1h. Lisäksi jos päivä on mennyt oikein hyvin voi saada iltatoimien jälkeen pelata puoli tuntia. Tiedän, huono aika ennen nukkumaan menoa pelata, mutta paras aika siinä mielessä, että on nähty sujuuko kaikki hommat päivän aikana ok. Tietysti ei voi olla mikään orjapiiskuri, mutta perushommatkun toimii, ei tapella niin että toiseen sattuu ja annetaan sisarukselle päiväuninukkumisrauha jne. Katsellaan nyt miten tämä toimii. Väitän, että yhden lapsen perheellä on tässä suhteessa helpompaa kuin kahden pienellä ikäerolla olevan pojan kanssa tahkoessa. Meilläkin ollaan kuin enkeleitä, jos toinen on vaikka hoidossa..Samoin olen kuunnellut kahta eri sukupuolta olevan lapsen vanhempia ja heilläkään ei ole samanlaisia ongelmia kuin kahden pojan kanssa. On kilpailuhenkisyyttä, ärsytetään toista ja helposti yltyy vähän ronskiotteiseksi nuo riidat. Mutta näillä nyt mennään siihen asti, kun keksitään parempia keinoja.

[QUOTE="Kirsi";29746048]Näköjään on monenlaisia mielipiteitä asiasta. Ratkaisimme asian perhepalaverissa siten, että kiinteät peliajat ovat nyt la ja su 1h. Lisäksi jos päivä on mennyt oikein hyvin voi saada iltatoimien jälkeen pelata puoli tuntia. Tiedän, huono aika ennen nukkumaan menoa pelata, mutta paras aika siinä mielessä, että on nähty sujuuko kaikki hommat päivän aikana ok. Tietysti ei voi olla mikään orjapiiskuri, mutta perushommatkun toimii, ei tapella niin että toiseen sattuu ja annetaan sisarukselle päiväuninukkumisrauha jne. Katsellaan nyt miten tämä toimii. Väitän, että yhden lapsen perheellä on tässä suhteessa helpompaa kuin kahden pienellä ikäerolla olevan pojan kanssa tahkoessa. Meilläkin ollaan kuin enkeleitä, jos toinen on vaikka hoidossa..Samoin olen kuunnellut kahta eri sukupuolta olevan lapsen vanhempia ja heilläkään ei ole samanlaisia ongelmia kuin kahden pojan kanssa. On kilpailuhenkisyyttä, ärsytetään toista ja helposti yltyy vähän ronskiotteiseksi nuo riidat. Mutta näillä nyt mennään siihen asti, kun keksitään parempia keinoja.[/QUOTE]

Mun mielestä toi kuulostaa epäloogiselta! Jos aiemmin sai päivittäin pelata sen puoli tuntia, niin nythän sääntö on ihan sama jos pojat osaa olla päivän hyvin. Aika moni tässä ketjussa nimenomaan vihjaisi että paljon parempi jos peliaikaa olisi vain viikonloppuisin, niin kaikkea ei tarvitse kiristää sillä peliajalla...Noh, itse teet niinkuin parhaaksi näät. Mun mielestä toi on hankala sääntö, miten nyt sitten osaat arvioida missä menee raja-onko molemmat olleet tarpeeksi nopeita päivän arkijutuissa ja ansaitsevatko pelata vai ei? Aika vaikea mennä arvioimaan ja saattaa aiheuttaa vaan lisää kränää pojissa. Mun mielestä päivän pitäisi muutenkin mennä hyvin ton ikäisten lasten kanssa, ilman että illalla annetaan erikseen vielä pelata palkkioksi. Eli koko arki pyörii taas sen pelaamisen ympärillä, koska lapset odottaa iltaa ja toivovat että saavat pelata. Mikset uskalla vetää selkeää rajaa siihen että arkena ei tarvitse pelata?

Mun mielestä toi kuulostaa epäloogiselta! Jos aiemmin sai päivittäin pelata sen puoli tuntia, niin nythän sääntö on ihan sama jos pojat osaa olla päivän hyvin. Aika moni tässä ketjussa nimenomaan vihjaisi että paljon parempi jos peliaikaa olisi vain viikonloppuisin, niin kaikkea ei tarvitse kiristää sillä peliajalla...Noh, itse teet niinkuin parhaaksi näät. Mun mielestä toi on hankala sääntö, miten nyt sitten osaat arvioida missä menee raja-onko molemmat olleet tarpeeksi nopeita päivän arkijutuissa ja ansaitsevatko pelata vai ei? Aika vaikea mennä arvioimaan ja saattaa aiheuttaa vaan lisää kränää pojissa. Mun mielestä päivän pitäisi muutenkin mennä hyvin ton ikäisten lasten kanssa, ilman että illalla annetaan erikseen vielä pelata palkkioksi. Eli koko arki pyörii taas sen pelaamisen ympärillä, koska lapset odottaa iltaa ja toivovat että saavat pelata. Mikset uskalla vetää selkeää rajaa siihen että arkena ei tarvitse pelata?

Olen ihan sama mieltä. Mielestäni se pelaamisella kiristäminen/palkitseminen ei oikein tuota tulosta. Ja se pelaaminen joka päivä ei meidän lapsille sopinut, sai pojat vaan levottomaksi ja kränää oli entistä enemmän....
...
Itse äitinä miettisin, että miksi oletusarvona edes on, että tän ikäisten kanssa päivät olisivat aina todella ihania ja lapset tottelisivat puolesta sanasta? Munkin pojat (kaikki kolme) harrastavat sitä vitkuttelemistä ja vetelehtimista jonkun verran. Esim. harkkoihin lähtiessä. Itse olen ainakin tehnyt niin, että jos pojat eivät parista huomautuksesta huolimatta ala ole lähtökunnossa, niin silloin ei lähdetä. Ei se maailma siihen kaatu. Pojat kuitenkin tykkäävät harrastuksesta, joten seuraavalla kerralla ovat jo ennen äitiä valmiina..... ;) Ja vaikka ne eivät aina niin nopeita olekaan ja tempperamenttia riittää, niin sanon että tottelevaisia, reippaita ja kunnon poikia kuitenkin <3

en ehdi lukea koko ketjua, vastaan silti.

Minusta ihan kamala kuri ja liikaa rangaistuksia.

Ei tietenkään saa pelata pelejä, joihin ei ikä riitä (ne GTA:t sun muut)

Mutta kyllä meidän 10 ja 8 v saa pelata tietokoneella päivittäin. Ja osaavatkin jo vähän pahuksen hyvin käyttää konetta, vaikka kaikki käyttikset on englanniksi.

Se on minusta TAITO, joka pitää opetella, ilman sitä ei nykyisn pärjää.

Nimim. 45-v joka on joutunut kaikki opettelemaan itkien...

Ette te tietokoneitten aikakaudella syntyneet ehkä ymmärrä kuinka paljon siinä on opettelemista.
Ja mitä luulette,paljonko Supercellin pojat on saaneet kersana pelata? Silloin tietysti kotikoneet oli uusi asia.

Hirveän vaikeita perhekohtaisia asioita nämä. Ja riippuu tosi paljon lapsesta ja kaveripiiristä ja vanhemmista... Tässä yksi näkökulma, jossa pelaamisella on vähän eri rooli kuin aloittajan perheessä.

Ensinnäkin konsoli-, tietokone- ja kännykkäpelit - ylipäänsä tuo erilaisilla koneilla pelaaminen - on minusta aivan yhtä hyvä harrastus kuin joku muukin! Minusta on outoa, että nykyisten alakouluikäisten vanhemmista löytyy vieläkin sellaista, joka pitää sitä auttamatta turmiollisena toimintana. Liika on aina liikaa, tietenkin, mutta jokainen, joka on itse pelannut jotain vähän enemmän keskittymistä vaativia pelejä, tietää että puolessa tunnissa ei ehdi alkua pitemmälle ja siitä tulee vaan vihaiseksi, kun tehtävät jää kesken. Ei se pelaaminen välttämättä sitäpaitsi kaikkia kiinnosta, jos se arvotetaan samalle tasolle kuin muu tekeminen, niinkuin ei välttämättä kaikkia kiinnosta jääkiekkokaan. Eli kyllä, kohta 11v poikani harrastus on pelaaminen. Sen lisäksi hän harrastaa parkouria, uintia ja ulkoilee kavereiden kanssa päivittäin vähintään 2t.

Peliaikaa ei meillä rajoiteta erikseen (eihän kukaan sano jalkapalloa harrastavalle ja sitä rakastavalle lapselleen, että nyt saat pelata vaan 20min ja menetät senkin jos vitkuttelet!) vaan puhutaan "ruutuajasta" 2 tuntia per päivä, joka sisältää kännykkä-, tietokone-, telkkari- ja tietokoneajan. Se, pelaako vai katsooko ohjelmia telkkarista tai videoita tietokoneelta on aivan yksi ja hailee. Sitäpaitsi, älyä vaativien tehtävien ratkominen ja kenttien läpäiseminen sorminäppäryydellä on minusta paljon haastavampaa kuin passiivinen telkkarin tuijottaminen. Meillä poika ei siis katso oikeastaan ollenkaan telkkaria, kerran kahdessa viikossa katsotaan yksi leffa, mutta videoita youtubesta minun koneella kylläkin, safe-searchit on päällä, niin ei pääse liian pahoihin käsiksi. Youtubesta hän seuraa tiettyjen peli-ihmisten kanavia katsoen heidän tekemiään pelivideoita.

Ruutuaikaa saa lisää kun on ulkona kavereiden kanssa vähintään sen tunnin vielä erikseen illalla, mutta sillä saa päivää kohden max kolmannen tunnin. Älypuhelin löytyy, mutta siinä on sellainen liittymä, jossa EI OLE nettiä (sellaisen saa kyllä ostettua!). Osaan itse käyttää ja pelata kaikkia pojan käyttämiä laitteita ja pelejä, ja olen myös tarkka ikärajoista. Puhelimessa on kaikki rajoitukset, eli vaikka olisi avoimen Wi-Fin äärellä, niin netistä ei pitäisi pölähtää sitä pahinta kamaa silmille. Ohjelmia ja pelejä ladataan kännykkään tarpeen mukaan ja poika maksaa ne mulle viikkorahoistaan, salasanaa hänellä ei ole pelikauppaan. K-12 pelit ja ohjelmat on edelleen kielletty, vaikka tiedän, että kavereilla pelataan mm. tuota GTA 5:ttä. Ollaan keskusteltu aiheesta ja poika itse ei edes halua katsoa K-12 ohjelmia vaan sanoo, ettei halua nähdä verta tai muuta mikä tekee painajaisia.

Viikonloppuisin tuntimäärät paukkuu välillä, tuo max 3 ei ole silloin ehdoton. Ruutuaikaa saa viikonloppuisin niin monta tuntia, kuin on ulkonakin, mutta en sitä kyllä ihan kellon kanssa mittaa. Lähinnä silmämääräisesti. Harvassa on ne päivät, kun poika vaan roikkuisi ruudun ääressä, mutta silloin komennus on ehdoton ja koneet menee kiinni (sen kentän tai videon päätyttyä). Varoituksen annan yleensä 10min ennen ajan loppumista. Hoputtamaan joudun, mutta yleensä poika itse hermoilee enemmän ehtimisestään paikkoihin, varmistelen itse varmaan liikaakin :)

Tässä viime vuoden aikana meillä meinasi lähteä käsistä nuo koneellaoloajat, niin sovittiin sitten tuo 2t/pv arkisin, jota ei ehdi edes joka päivä käyttää, kun on kaikkea muutakin. Läksyt ja koiranulkoilutus on aina ensin ja sitten vasta vapaa-aika. Koulu menee hienosti, ysin oppilas ja iso kaveripiiri, joiden kanssa hengaillaan ulkona ja onlinessa. Kyllä se maailma on nyt vaan semmoinen, että nämä eri välineet ovat osa lasten maailmaa ja meidän tehtävä on pysyä kärryillä ja opetella yhdessä toimimaan näissä maailmoissa vastuullisesti.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
ihan sopivasti kuria teillä mun ielestä.
Meillä menee näin (pojat 6ja 9v) Peliaikaa 15-30 min per nuppi...pienempi ei osaa itse etsiä juttuja joten ovat siis yhdessä sen puoli tuntia-tunti koneella. Katselevat yleensä lego ohjeita ja ohjelmia joskus youtuben lauluja tai joskus pelaavat mitä milonkin. Telkka aikaa on lähinnä kouluaamujen pikkukakkonen,joskus harvoin katselee illalla osan pikku kakkosesta ja sitten isompi katselee salkkarit,putous,noora karma ohjelmaa jos sillä hetkellä tuntuu että haluaa katsoa. pojat leikkivät eniten legoilla ja jos päivän muut toiminnot takuaa pahasti niin leegot menevät jäähylle loppupäiväksi tai pariksi päiväksi ja jos sen jähyn aikana asiat ei lutviudu niin sitä tarpeen vaatiessa jatketaan. meillä lähinnä tämä oli nukkumaan meno vaikeuksista kun pojat meni samaan aikaan nukkumaan niin kielloista huolimatta hölisivät 22-23 asti. Nyt nuorempi menee nukkumaan ensin klo 20-20.30 väliin ja vanhempi lukee yleensä aku ankkaa ja menee nukkumaan klo 21. Kännykkää ei ole kuin vanhimmalla ja se ei sillä juurikaan edes soittele vaan on ihan tuolla pöydällä varuiksi jos koulun jälkeen tulee kotiin jossa ei ole ketään ym. tietenki jos menee kauemmas kotipihaa tai jos on siis yksin kotona ja menee ulos nin kännykkä on taskussa että saadaan tarvittaessa poika kiinni. Ulkoilua pyritään lisäämään ja yleensä kesää kohti se onnistuukin mukavasti. pojat on äitiinsä tulleet eivätkä oikein tykkää talvella ulkoilla. joskus harvon innostuvat lumileikeistä tai mäenlaskusta vaikka itse siis olen yrittänyt niitä ulos saada(siis minä tietty mukana) läksyt tehdään heti koulun jälkeen.syödä sa ensin mutta sitten tehdään läksyt ennen muuta leikkiä. meilä ei toimi se että sais heti leikkiä ja illalla läksyt joten siksi heti koulun jälkeen.
karkkipäivääkään meillä ei ole. lähinnä isovanhemmilla käydessä karkkia ja joskus ostellaan kauppareisun yhteydessä jätski tai patukka. merkkipäivät on asia erikseen ja synttärijuhlia on joka kuukausi jossain.

En nyt ota kantaa peliaikoihin sun muuhun mutta jotenkin armeijalta tuntuu jos lapsi ei saa YHTÄÄN vetelehtiä...tai siis kivahan se on jos lapset tottelee kuin tikku-ukot mutta itsestä ei tuntuis oikealta olla aina nipottamassa ja kyttäämässä että nyt lähti 5 eikun olikin pahempi rike otetaan 10 min peliaikaa... kyllä jotenkin muuten pitäisi saada tavalliset arkihommat jouhevasti sujumaan.

Meillä ei ole kännyköitä lapsilla (7 ja 10) eikä tule ennen kuin saa rahat itse kokoon, eikä ole peliaikoja, tabletteja tms. Eikä tule. Eikä kyllä ole asiasta lapset mukisseetkaan. Eikä olla "ekologi/luomu/tms" perhe (enkä nyt halveeraa kyseisiä ajattelutapoja, toin ilmi vain esimerkkinä/kuvailuna).

minkä ikäiset oikeasti tarvii puhelimen tai peliaikaa tieto koneella? Oikeesti ja perusteluja myös :) kiitos.

[QUOTE="jkl";29748091]Meillä ei ole kännyköitä lapsilla (7 ja 10) eikä tule ennen kuin saa rahat itse kokoon, eikä ole peliaikoja, tabletteja tms. Eikä tule. Eikä kyllä ole asiasta lapset mukisseetkaan. Eikä olla "ekologi/luomu/tms" perhe (enkä nyt halveeraa kyseisiä ajattelutapoja, toin ilmi vain esimerkkinä/kuvailuna).

minkä ikäiset oikeasti tarvii puhelimen tai peliaikaa tieto koneella? Oikeesti ja perusteluja myös :) kiitos.[/QUOTE]

Itsekseen kotiin koulusta tuleva tarvitsee jonkun kommunikointivälineen aikuiseen päin. Peliaikaan en ota kantaa, sillä aika harva nykyelämän asioista on mitään pakkotarpeita, joita ilman ei tulisi toimeen. On enemmän perheen arvomaailmaan ja lapsen henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin liittyvä juttu.

Mielestäni lasten kuuluu totella aikuisia. Ei tarvitse olla mikään sätkyukko, mutta kyllä jo vähintään toisesta komennuksesta/kehoituksesta pitäisi tehdä pyydetty homma. Mikään ei ole sen turhauttavampaa kuin pyytää ja pyytää tekemään ja mitään tapahdu :/ Meillä meni tämä päivä oikein kivasti. Pojilla oli mielessä päivän mittaan illan peliaika ja panostivat iltatoimiin, ajoissa sisälle tulemiseen ja siivosivat mm oman huoneensa lattian siellä lojuvista vaatteista kun pyysin. Niin kuin aikaisemmin todettiin, meillä ei mielestäni vaadita liikoja jos toivotaan, että ihan arjen perusasiat sujuvat jouhevasti ja ilman jatkuvaa jankkaamista. Mielestäni peliaika palkkiona ei poikkea kauheasti leimalistasta, mitä jo asiantuntijatkin kannustavat käyttämään. Siinäkin saadaan palkkio= leima jos tietyt asiat sujuu hyvin. Meillä sattuu se olemaan peliaika se palkkio. Tänään meillä ei huudettu, jankattu jne asioista vaan kaikki sujui hyvin. Oletuksena ei ole se, että kaikilla tulee koko ajan kukkasia suusta vaan saa harmittaa, saa suuttua, saa tapella veljen kanssa ja näyttää tunteensa, mutta täytyy myös uskoa vanhempien sanaa, milloin joku touhu pitää lopettaa/milloin on oikeasti aika tehdä pyydetyt hommat. Tämä alkoi ainakin hyvin ja sovimmekin, että mietimme asiaa viikon päästä uudelleen, että onko tämä kaikkien mielestä hyvä systeemi edelleen.

Lisään vielä, että aikaisemmin meillä oli tosiaan takkua iltatoimien kanssa. Kun me suihkutimme ja laitoimme vauvaa nukkumista varten, pojat sekoilivat iltapala pöydässä, hidastelivat iltatoimissa jne. Nyt he tekivät iltatoimet tosiaan vauhdikkaasti ja istuivat iltatoimien jälkeen puoleksi tunniksi pelaamaan. Mikä ihana rauha meilläkin oli syöttää vauvalle puuro ja käydä itse suihkussa ilman jatkuvaa vieressä valvontaa ja jankkaamista iltatoimien sujuvuudesta :)

[QUOTE="jkl";29748091]Meillä ei ole kännyköitä lapsilla (7 ja 10) eikä tule ennen kuin saa rahat itse kokoon, eikä ole peliaikoja, tabletteja tms. Eikä tule. Eikä kyllä ole asiasta lapset mukisseetkaan. Eikä olla "ekologi/luomu/tms" perhe (enkä nyt halveeraa kyseisiä ajattelutapoja, toin ilmi vain esimerkkinä/kuvailuna).

minkä ikäiset oikeasti tarvii puhelimen tai peliaikaa tieto koneella? Oikeesti ja perusteluja myös :) kiitos.[/QUOTE]

Kyllä minä ainakin olisin ihan pulassa, jos noilla 9- ja 10-vuotiailla ei puhelimia olisi. Ovat jo sen verran isoja, että ovat keskenään kotona tunteja, joskus jopa kokonaisen työpäivän ajan, kun en voi olla töistä pois. Siinä on aikamoinen pelastus että voi soitella puolin ja toisin.
Sama juttu kun ovat kavereillaan tai ulkona, on hieno ja turvallisuutta lisäävä juttu, että lapset saa kiinni puhelimella.
Minä en käsitä sitä, että miksi kouluikäisillä ei ole puhelimia.

[QUOTE="Kirsi";29749799]Lisään vielä, että aikaisemmin meillä oli tosiaan takkua iltatoimien kanssa. Kun me suihkutimme ja laitoimme vauvaa nukkumista varten, pojat sekoilivat iltapala pöydässä, hidastelivat iltatoimissa jne. Nyt he tekivät iltatoimet tosiaan vauhdikkaasti ja istuivat iltatoimien jälkeen puoleksi tunniksi pelaamaan. Mikä ihana rauha meilläkin oli syöttää vauvalle puuro ja käydä itse suihkussa ilman jatkuvaa vieressä valvontaa ja jankkaamista iltatoimien sujuvuudesta :)[/QUOTE]

Ei millään pahalla, mutta onhan se nyt ihme jos yhden vauvan hoitoon tarvitaan 2 aikuista, ja kahden alakoululaisen pitäisi sillä aikaa hoitaa itsensä niinkuin pikkuaikuiset! Ei nyt ihan kuulosta järkevältä tuo homma.

Toinen käy vauvan kanssa suihkussa ja toinen ottaa sitten vauvan vastaan ja toinen jatkaa omaa suihkuaan;) Ja kyllä me ihan läsnä olemme, vaikka ollaankin apukeittiössä kun lapset syövät. Ei meillä niin iso kartano ole ;) Mutta moni tuon ikäinen hoitaa jo esim. itse itsensä kouluun aamuisin, niin ei mielestäni ole liikaa vaadittu, jos iltapalapöydässä pitäisi osata olla kunnolla ilman että leivät lentelevät ja suihkussa pitäisi osata käydä ilman sataa käskyä itsenäisesti ;)

No, minä toki kommentoin vain sitä mitä sanoit. "Kun me suihkutimme ja laitoimme vauvaa", niin sillä aikaa kaks heppua riehui iltapalapöydässä. Onko ihme, totta kai ne riehuu :D Meillä on kans kolme lasta, ja kyllä me tehtiin niin päin että isommat hoidettiin ensin yöpuulle ja sitten vasta se vauva. Ja laitoinpa usein yksin nukkumaan koko konkkaronkan, eli ei siihenkään kahta aikuista tarvita jos vähän on maalaisjärkeä päässä ;)

[QUOTE="Kirsi";29749948]Jenis kiva kun sulla on niin paljon, että ymmärsit just mikä on pääasia näissä kirjoituksissa :)[/QUOTE]

No eikös se pääasia ollut se, että olet itsekin miettimässä mitä voi vaatia ja minkä ikäiseltä? Noin niinku jos otsikosta lähdetään menemään. Ihan sun antamien tietojen varassa tässä ollaan, mutta jos tuntuu toistuvasti siltä että tulee väärinymmärretyksi, voi tietty miettiä onko ulosannissa jotain vikaa ;)

Meillä on täällä kotona tosiaan samanikäistä porukkaa, ja niin hukassa en näitten kanssa ole vielä ollut että ois pitänyt Kaksplussalta kysellä peliaikarajoituksia - eli kyllä mulla enemmän on kuin sulla.

Yhteistyössä